Marcin Staszak

Marcin Staszak Analityk Danych w BI

Temat: Efekt reflektora - konstruktywnie o sprzedaży

Co każdy przedsiębiorca powinien wiedzieć? Ano jak sprzedawać. Czym by się nie zajmować sprzedaży się nie uniknie. Sprzedajemy przecież i produkty, usługi ale też idee.

Dotychczas nie wyszscy słyszeli o czymś, co nazywane jest efektem reflektora (the spotlight effect). Temat dogłębnie zbadał Tom Gilovich, a efekty swych dociekań opublikował w artykule z 2000 roku.

Zjawiskiem pod koniec XX w. zajmował się zespół z Cornell University (USA) pod kierownictwem Thomasa Gilovicha. Uczeni znaleźli ochotników, którzy na ich prośbę założyli T-shirty z podobizną najbardziej „obciachowego" celebryty tamtych czasów (piosenkarz Barry Manilow). Co jest równoznaczne w odczuciu ludzi jako wystawienie się w światło reflektorów ku społecznej ocenie.

Ochotnicy następnie wchodzili do sali wypełnionej studentami. Uczestnicy badania byli pewni, że co najmniej połowa osób nie mogła oderwać od nich wzroku.

czytaj dalej