Marcin Dembowski

Marcin Dembowski Business Develpoment
Manager

Temat: Podejmowanie decyzji a demokracja

Zupełnie inną kwestią jest stworzenie odpowiedniej kultury w organizacji, która pozwala rozpoznać nadchodzące zmiany i być gotową na owe zmiany – o czym pisałem w poprzednim poście. Oddzielną kwestią jest podjęcie odpowiednich decyzji i wprowadzenie ich w życie.

Pomimo, że istnieje bardzo duży konflikt pomiędzy podjęciem decyzji i wprowadzeniem jej w życie, w tym wpisie chciałbym zwrócić uwagę na istotę podejmowania decyzji w organizacji.

Decyzje w organizacji powinny być podejmowane w demokratyczny sposób, w odróżnieniu od dyktatury wprowadzania jej w życie. Dobrą „demokratyczną” decyzję może podjąć odpowiednia grupa ludzi, o różnych cechach/osobowościach. Grupa ludzi, którzy posiadają różne/inne silne strony/cechy i podejście/styl zarządzania. Adizes wskazuje, że taką grupę powinna tworzyć PAEI. Problem ten, autor bardzo ciekawie opisuje w jednej z książek - „How to Solve the Mismanagement Crisis”, o czym będę pisał w kolejnych wpisach. Akronim PAEI oznacza: P jak (P)roducer, (A)dministrator, (E)nterpreneur, (I)ntergrator – grupa ludzi o różnych cechach, doświadczeniu, stylu pracy i różnej osobowości oraz o różnym postrzeganiu problemów i rzeczywistości. Różnorodność ludzi i stylów zapewnia obiektywną ocenę problemu i sytuacji, a co za tym idzie, „obiektywną” i „dobrą” decyzję. Oczywiście, tak różnorodna grupa ludzi jest wspaniałym przepisem na konflikt. Należy jednak pamiętać, że metodologia Adizesa oparta jest na silnej i wszechobecnej kulturze firmy, której podstawą jest wzajemne zaufanie i szacunek do opinii innych ludzi, która ma bardzo istotny wpływ na proces podejmowania decyzji. To robi wielką różnicę, gdyż konflikt nie jest destruktywny, a konstruktywny!

Zakładam, że nasunęło się Wam pytanie - Co oznacza „dobra decyzja”? – To decyzja, która jest wydajna oraz spełnia potrzeby i cele organizacji w krótko- i długofalowej perspektywie. Można to bardzo uprościć, mówiąc że umożliwia organizacji zaspokojenie potrzeb klientów (różnych klientów, nie tylko komercyjnych), czego efektem ubocznym jest rentowność/zysk w krótko- i długofalowej perspektywie. Pamiętajmy, że celem istnienia organizacji nie jest zysk – jest to efekt uboczny działalności.

Należy również pamiętać o tym, że demokratyczna decyzja wymaga czasu i cierpliwości oraz podejmowana jest dłużej. Lecz o wiele lepiej jest podjąć dobrą decyzje i wprowadzić ją szybko
w życie, niż podjąć szybką decyzję, której wprowadzenie w życie okaże się bardzo trudne lub zakończy się porażką.

Zapraszam do dyskusji.Ten post został edytowany przez Autora dnia 14.08.15 o godzinie 19:25