Marcin Dembowski

Marcin Dembowski Business Develpoment
Manager

Temat: Cykl organizacji - Go-Go (okres wieku nastoletniego) -...

Zgodnie z poprzednim wpisem, postanowiłem najpierw skupić się na Go-Go oraz Pułapkach Rodziny i Założyciela. Głównym powodem jest fakt, że spora ilość przedsiębiorstw w Polsce znajduje się na tym etapie rozwoju/życia organizacji. Jednocześnie chciałbym podkreślić, że duża część organizacji nigdy nie wychodzi z etapu Infancy (Niemowlęctwo), czy też Go-Go (Okres Nastoletni).

Dlaczego to jest możliwe? Powodów jest bardzo wiele i mam nadzieje, że uda mi się je wszystkie omówić w kolejnych wpisach. Jeden z najważniejszych to brak świadomości na jakim etapie cyklu życia organizacji znajduje się nasza firma, co niestety uniemożliwia podjęcie właściwych decyzji, prowadzących nas do następnego etapu życia.

Świadomość na jakim etapie Cyklu Życia Organizacji znajduje się organizacja jest niezwykle cenna, gdyż pozwala nam określić normalne i patologiczne zachowania, podjąć właściwe działania mające na celu eliminowanie zachowań „patologicznych” i jednocześnie wzmacnianie zachowań pożądanych. W przypadku Go-Go niezwykle istotna jest świadomość tego, co robić i czego nie należy robić.

Zacznijmy od charakteryzacji Go-Go, co mam nadzieję, pozwoli Wam określić czy właśnie na tym etapie życia znajduje się Wasza Firma.

Firma Go-Go jest organizacją, która ma udany produkt lub usługę z szybko rosnącą sprzedażą i zdrowym przypływem gotówki. Firma nie walczy o przetrwanie, a wręcz świetnie sobie radzi. Kluczowi klienci są zachwyceni produktami i zamawiają coraz więcej. Nawet inwestorzy (jeżeli istnieją) zaczynają się ekscytować. Z powodu sukcesu, niestety wszyscy szybko zapominają o problemach z okresu dzieciństwa (Infancy). Wielki Sukces organizacji szybko przekształca się w „arogancję” w działaniu.

Firmy Go-Go są jak dzieci, które dopiero co nauczyły się chodzić. Mogą poruszać się szybko i wszystko wygląda ciekawie. Zainspirowane ich początkowym sukcesem, Go-Go czują, że mogą odnieść sukces niemal w każdej dziedzinie biznesu w którą się zaangażują. Myślę, że ciekawym przykładem przytoczonym przez Dr Adizesa jest właściciel firmy zajmującej się sprzedażą obuwia (cykl życia Go-Go, co oznacza odnoszący sukcesy), który wyjeżdża na weekend. W poniedziałek rano, po pojawieniu się w biurze, ogłasza: „Właśnie kupiłem centrum handlowe". To nie dziwi pracowników, gdyż zdarzyło się to wcześniej - tzn. zakup firmy, która nie jest bezpośrednio związana z głównym biznesem. Powód jest bardzo prosty - obecna firma założyciela (Go-Go) jest realizacją jego życiowych marzeń, więc skoro jedno marzenie zostało zrealizowane, dlaczego nie zrealizować drugiego, trzeciego itd.
Motto nie jest złożone: „Co zrobiliśmy w przypadku butów, możemy zrobić dla całego centrum handlowego". Ta arogancja jest głównym atutem w Go-Go, ale jednocześnie jest jednym z głównych powodów wpadania w poważne kłopoty.

Jeżeli przytoczony przykład przypomina Ci organizację dla której pracujesz lub której jesteś właścicielem, bądź też spotykasz się z założeniem, że sukces w jednym biznesie może zostać w łatwy sposób skopiowany w innym przedsięwzięciu - jestem przekonany, że kolejne wpisy będą dla Ciebie interesujące i intrygujące . Liczę również na Wasze opinie, komentarze i dzielenie się Waszymi doświadczeniami.Ten post został edytowany przez Autora dnia 14.08.15 o godzinie 20:42