Adam Mikołajczyk

Adam Mikołajczyk CEO / Best Place -
Europejski Instytut
Marketingu Miejsc

Temat: Jak prawnie chronić markę?

Zagadnienie z życia wzięte (zajrzyj to pierwszego tematu, żeby się dowiedzieć dlaczego) :)

Nie mam doświadczenia w tym względzie więc mam kilka pytań (pomocniczych)?
- Jak i gdzie zastrzec nazwę (oraz logo i hasło)?
- Jak Unia Pomaga chronić produkty lokalne? (czy to też marki)

A.
Rafał P.

Rafał P. Rzecznik patentowy

Temat: Jak prawnie chronić markę?

Adam M.:Zagadnienie z życia wzięte (zajrzyj to pierwszego tematu, żeby się dowiedzieć dlaczego) :)

Nie mam doświadczenia w tym względzie więc mam kilka pytań (pomocniczych)?
- Jak i gdzie zastrzec nazwę (oraz logo i hasło)?
- Jak Unia Pomaga chronić produkty lokalne? (czy to też marki)

A.


Ochrona marki/brandu to bardzo, bardzo złożony temat. Można by pisać i pisać :)
Przede wszystkim o ochronie marki powinniśmy zacząć myśleć już w momencie jej tworzenia. Nasz produkt należy nazwać w jak najmniej ogólny sposób, a logo zaprojektować tak, aby miało jak najbardziej unikalny wygląd. Dzięki temu, w przyszłości potencjalnym naruszycielom naszego brandu będzie znacznie trudniej udowodnić fakt, że to iż ich produkt jest łudząco podobny do naszego to czysty przypadek. Innymi słowy znacznie zwiększamy nasze szanse na wygranie sprawy w sądzie. (ostatnio Maspex wygrał z Gelwe taką sprawę. Odszkodowanie + odsetki = ponad 1 mln zl; sprawa trwała ponad 10 lat).

Od strony prawnej naszej marce (a raczej brandowi) ochronę zapewniają w szczególności ustawy:
- o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji;
- o prawie autorskim i prawach pokrewnych;
- prawo własności przemysłowej;
- kodeks cywilny.

Rejestrację znaku towarowego możemy uzyskać w Polsce (ochrona tylko na nasz kraj) lub na całą Europę (rejestracja w Alicante :) możliwa przez Internet). Oczywiście koszty rejestracji na kraj są znacznie niższe, ale i ochrona mniejsza. Rejestracją zajmują się też rzecznicy patentowi. Sprawdzą czy ktoś, kiedyś zarejestrował coś podobnego etc. W niektórych sprawach istnieje tzw. przymus rzecznikowski, tzn. że istnieje obowiązek korzystania z usług rzecznika.

Przydatne adresy:
oami.europa.eu
http://www.uprp.pl/polski
http://www.rzecznikpatentowy.org.pl/index.php

Mam nadzieję, że Was nie zanudziłem.
Pozdrawiam,
rp
Adam Mikołajczyk

Adam Mikołajczyk CEO / Best Place -
Europejski Instytut
Marketingu Miejsc

Temat: Jak prawnie chronić markę?

Super informacje! Dzięki!

W necie znalazłem stronę, gdzie można poczytac sobie o: Chronionej Nazwie Pochodzenia, Oznaczeniu Geograficznym i Gwarantowanej Tradycyjnej Specjalności - http://oryginalnoscpodochrona.pl .


konto usunięte

Temat: Jak prawnie chronić markę?

szkoda ze dopiero teraz odczytalam ten watek bo wlasnie wczoraj organizowalismy ( my czyli kolo naukowe Psychologii Marketingu SWPS) wyklad dotyczacy ochrony znaku towarowego w prawie polskim. i to z dwoch punktow widzenia: prawnego ( wypowiadal sie rzecznik patentowy) i psychologicznego( wypowiadal sie prof Falkowski, ktory bierze udzial jako ekspert w sprawach sadowych dotyczacych wlasnie naruszenia praw znamu towarowego).

jesli ktos bylby zainteresowany to moge podeslac jakies materialy na ten temat jak juz je bede miec:)
pozdrawiam!
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Jak prawnie chronić markę?

Pani Małgorzato chętnie skorzystam :)podaję mail alw@post.pl

konto usunięte

Temat: Jak prawnie chronić markę?

Pani Małgosiu, podłączam się do prośby przedpiszcy :) j.czerniawski@after.com.pl Z góry dziękuję.

konto usunięte

Temat: Jak prawnie chronić markę?

i ja też poproszę: annapolak2@wp.pl

konto usunięte

Temat: Jak prawnie chronić markę?

ja poproszę również: joannakurkowsk@o2.pl
Adam Mikołajczyk

Adam Mikołajczyk CEO / Best Place -
Europejski Instytut
Marketingu Miejsc

Temat: Jak prawnie chronić markę?

no to ja także: a.mikolajczyk@onet.eu :)

konto usunięte

Temat: Jak prawnie chronić markę?

prosze o troche cierpliowsci :) czekam na materialy:)
Artur Obrzut

Artur Obrzut Art Director, Gemini
Design

Temat: Jak prawnie chronić markę?

Małgorzata K.:
jesli ktos bylby zainteresowany to moge
podeslac jakies materialy na ten temat
jak juz je bede miec:)

Będę bardzo wdzięczny :)

artur at geminidesign.pl
Prot Haładaj

Prot Haładaj Programmers manager
& solutions
designer. Apps &
applicat...

Temat: Jak prawnie chronić markę?

jeszcze ja
prot@designedinpoland.com
Pro pozdrowienia t

konto usunięte

Temat: Jak prawnie chronić markę?

jak na razie podsylam linka dla zainteresowanych o najwazniejszych ustawach
http://www.chmura.pl/prawo/index.html

dla ochrony znaku towarowego najwaznijsze sa dwie ustawy:

- ustawa o zwalczaiu nieuczciwej konkurencji
- ustawa o własności przemysłowej

jak dla mnie w tych ustawach jest wiele rzeczy, ktore ciezko sprecyzowac i co daje duze pole popisu w sadzie dla obroncow:)

np. marka renomowana - od kiedy dana markajuz sie nia staja jest to pojecie bardzo subiektywne, niesprecyzowane przez ustawy.

np. podobieństwo - kiedy np podrobiona trzcionka jest juz na tyle podobna do chronionej ze mozemy mowic ze jest "ukradziona"

inna rzecz to 2 modele konsumentow, ktore na zmiane sa stosowane przez sady przy roznych rozprawach

- model konsumenta racjonalnego :zakladamy ze zanim cos kupic wszytsko przeczyta, bedzie sie dlugo zastanawial, potrezbuje mocnych argumentow itd

- model konsumenta "nieracjonalnego" (nie pamietam juz terminu jakim zostal okreslony ten model) : zakładamy ze konsument nie zastanawia sie ktory produkt jest leszy tylko po prostu bierze z polki pierwszy lepszy produkt.

i te dwa modele ssa stosowane naprzemiennie, w zaleznosci od istniejacych trendow....

i ten aspekt chyba najbardziej kloci sie z psychologa rynku, psychologia zachowan konsumenta. jak mozna wszytskie osoby wkladac do jednego worka? i jak mozna wszystkie produktu wkladac do jednego worka (nisko i wysoko angazujace, prywatne i publiczne itd.)?

powiem szczerze ze troche sie rozczarowalam:)
Prot Haładaj

Prot Haładaj Programmers manager
& solutions
designer. Apps &
applicat...

Temat: Jak prawnie chronić markę?

ja się tak zastanawiam czy tworząc markę która zaistnieje tylko w internecie i domach klientów jej ochrona jest niezbędna. mam na myśli sytuację, gdzie największą wartością mają być silniejsze marki dostarczane przez nią na zasadach wyłączności.
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Jak prawnie chronić markę?

Małe ale...
Małgorzata K.:
jak dla mnie w tych ustawach jest wiele rzeczy, ktore ciezko sprecyzowac i co daje duze pole popisu w sadzie dla obroncow:)

np. marka renomowana - od kiedy dana markajuz sie nia staja jest to pojecie bardzo subiektywne, niesprecyzowane przez ustawy.

np. podobieństwo - kiedy np podrobiona trzcionka jest juz na tyle podobna do chronionej ze mozemy mowic ze jest "ukradziona"
Ani jedno a ni drugie nie jest nieprecyzyjnym pojeciem a takie samo pole do popisu jest i dla oskarżającego :) Jeżeli podobna to nie ukradziona, na coś się zdecyduj. Żeby określić ustawą podobieństwa najpierw należałoby zunifikować ustawowo znaki, bo tylko wtedy miałoby to jakikolwiek sens, ale mam nadzieję, że na tak głupi pomysł nikt nie wpadnie.
Na marginesie Czcionka nie "trzcionka", a właściwie krój pisma :)
inna rzecz to 2 modele konsumentow, ktore na zmiane sa stosowane przez sady przy roznych rozprawach

- model konsumenta racjonalnego :zakladamy ze zanim cos kupic wszytsko przeczyta, bedzie sie dlugo zastanawial, potrezbuje mocnych argumentow itd

- model konsumenta "nieracjonalnego" (nie pamietam juz terminu jakim zostal okreslony ten model) : zakładamy ze konsument nie zastanawia sie ktory produkt jest leszy tylko po prostu bierze z polki pierwszy lepszy produkt.

i te dwa modele ssa stosowane naprzemiennie, w zaleznosci od istniejacych trendow....
Ależ to nie sądy stosują a w sądzie - obrona i oskarżenie :)
i ten aspekt chyba najbardziej kloci sie z psychologa rynku, psychologia zachowan konsumenta. jak mozna wszytskie osoby wkladac do jednego worka? i jak mozna wszystkie produktu wkladac do jednego worka (nisko i wysoko angazujace, prywatne i publiczne
itd.)?
A kto je tam wklada?
powiem szczerze ze troche sie rozczarowalam:)
Ja też - atakiem na nie do końca rozeznane rzeczy :)

konto usunięte

Temat: Jak prawnie chronić markę?

np. podobieństwo - kiedy np podrobiona trzcionka jest juz na tyle podobna do chronionej ze mozemy mowic ze jest "ukradziona"
Ani jedno a ni drugie nie jest nieprecyzyjnym pojeciem a takie samo pole do popisu jest i dla oskarżającego :) Jeżeli podobna to nie ukradziona, na coś się zdecyduj. Żeby określić ustawą podobieństwa najpierw należałoby zunifikować ustawowo znaki, bo tylko wtedy miałoby to jakikolwiek sens, ale mam nadzieję, że na tak głupi pomysł nikt nie wpadnie.
Na marginesie Czcionka nie "trzcionka", a właściwie krój pisma

jezeli sad orzeka ze jakies chronione logo jest zbyt podobne do innego to mozna powiedziec ze ktos kto wzorowal sie na pomysle opatentowanym "kolokwialnie mowiac -ukradł je-wiec. prosze sie nie czepiac:)
a ze i oskarzajacy i obronca ma pole do popisu w sadzie to chyba oczywiste:)

co do czcionki to przepraszam za błąd :), a terminu czcionka uzywal rzecznik patentowy i wlasnie ona moze byc rowniez chroniona, wiec przytaczam slowa "eksperta" Ty jako grafik pewnie znasz bardziej precyzjne okreslenia.

:)

>Ależ to nie sądy stosują a w sądzie - obrona i oskarżenie :)

pisząc sąd miałam na mysli wszystkich. i nigdy sie nie zgodze z tym, ze raz jest trend konsumentów racjonalnych a raz konsumentów, którzy kupują spontanicznie. i na to jest ogromna liczba badań, które były powtarzane a ich istotność jest bardzo wysoka.
Ja też - atakiem na nie do końca rozeznane rzeczy :)

ja nie chce atakować tylko spojrzeć na problem z innego punktu widzenia - z pkt widzenia psychologii rynku i psychologii poznawczej

dziekuje za uwage:)
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Jak prawnie chronić markę?

Ależ Małgorzato ochrona znaku to nie psychologia rynku. A psychologia rynku w sądzie jest tylko tyle istotna na ile posłuży się nią jedna albo druga strona.

Co do podobieństwa rozgraniczam z oczywistego powodu od kradzieży - czym innym jest podobieństwo wynikające z wzorowania się, czyli kradzież, czym innym przypadkowe i niezamierzone podobieństwo.

konto usunięte

Temat: Jak prawnie chronić markę?

ależ Andrzeju własnie ochrona znaku to psychologia rynku, bo właśnie na podstawie połącznych badań wywodzących się z psychologii rynku i psychologii poznawczej ( najbardziej popularne chyba skalowanie wymiarowe) możemy ją ochronić.
a faktem jest ze oczywiscie nie wszystkie firmy moga pozwolic sobie na taką ochronę.
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Jak prawnie chronić markę?

Przestaję rozumieć o jakiej ochronie znaku mówisz Małgorzato, nie jestem specem od psychologii rynku ani poznawczej, więc przybliż proszę jakimś przykładem :)

konto usunięte

Temat: Jak prawnie chronić markę?

przykład prawdziwy:

chroniony znak najbardziej znanej marki napoju izotonicznego . Na rynek kilka lat temu wprowadzono inny napój o bardzo podobnej do niego nazwie, czcionce (czyli kroju..:)- można było wnioskować, że wzorował się na nim. sprawa dalej toczyła się w sądzie. I tutaj sąd nie potrafił roztrzygnąć kto ma racje. Powołano więc eksperta ( psycholog rynku), który na podstawie badań przedstawił przestrzeń poznawczą konsumentów - czyli w jakich odległościach "w mózgu" wystepują dane marki napojów izotonicznych ( w tym te, które były istotne dla sprawy). im bliżej określony napój był tej chronionej, tym bardziej ją przypomniał. To bardzo w skrócie:)
a na tej podstawie zapadła decyzja sądu.



Wyślij zaproszenie do