Temat: Książki dla Menedżera
Książka: Strategia sukcesu firmy
Autor: Krzysztof Obłój
Polecamy z cyklu
Manage or Die Books książkę niezwykłą, która powinna być
pozycją obowiązkową w biblioteczce każdego Menedżera :)
Specjalnie dla Was wybraliśmy kilka ciekawych cytatów z tej książki:
...Główna bodaj różnica między tymi, co się stali wielcy, a tymi, co zostali małymi, polega na tym, że niektórzy menedżerowie potrafili
marzyć, a inni nie. Marzenia są przywilejem dzieciństwa. Dzieci fantazjują, a dorośli tłumaczą im, że należy myśleć realistycznie. I większość dzieci oducza się marzyć. Jako dorośli żyjemy codziennością, bez marzeń. Jesteśmy skuteczni i efektywni w swoich przedsięwzięciach. Pozostaje jednak, na szczęście, garstka "marzycieli, którzy - jak mawiał Oskar Wilde -
nawet gdy leżą w rynsztoku, sięgają do gwiazd". I właśnie niektórzy z nich osiągają ponadprzeciętne sukcesy....
...Los wielu przedsiębiorców i menedżerów jest podobny. Zadowoleni z małych sukcesów, zmęczeni i zabiegani wierzą, że jakoś to będzie, że najważniejsze jest przetrwać jeszcze jeden dzień, zdobyć jeszcze jedno zamówienie, kupić taniej i sprzedać drożej. W kieracie codziennych problemów menedżerowie dużych i małych firm, prywatnych i państwowych, działają jak dobry oddział straży pożarnej. Gaszą pożary, czyli rozwiązują stale powracające problemy i utwierdzają się w konieczności stałego trzymania ręki na pulsie. Im skuteczniej rozwiązują problemy dnia dzisiejszego, tym bardziej są przeświadczeni, że ich zadaniem jest bieganie od jednego do drugiego pożaru. Są niezbędni w teraźniejszości firmy. Czasami inwestują i się cieszą, bo firma rośnie. (...) I zazwyczaj tacy mali pozostaną, ponieważ nigdy nie zadadzą sobie trudu, aby zrozumieć jedną podstawową prawdę biznesu: przeciętność oznacza powolne staczanie się po równi pochyłej, a na równi pochyłej dominujący jest ruch w dół. (...) Dlatego bieżące zarządzanie nie może być podstawą aktywności menedżerskiej...
Zapraszamy. Nie pożałujecie :)
Spis treści:
Część I. Strategia firmy
1. Ponad przeciętność
2. Strategiczne realia firmy (Wszyscy wielcy byli kiedyś mali; Aby osiągnąć sukces, trzeba umieć marzyć; Firma jest źródłem tworzenia kosztów, a nie zysków; Firmą rządzi reguła "80/20"; Zasoby materialne nie są unikalne; Sukces wymaga koncentracji na szansach i silnych stronach firmy; Ryzyko jest nieodłącznym elementem sukcesu rynkowego)
3. Elementy strategii firmy (Istota skutecznej strategii firmy; Główne elementy strategii)
4. Misja firmy
5. Domena strategiczna (Wybór rynku; Produkty; Technologia)
6. Przewaga strategiczna (Sposób dostarczania produktu: Konkurencyjna cena; Strategia jakości oferowanego produktu/usługi)
7. Cele i funkcjonalne programy działania (Zaangażowanie naczelnego kierownictwa; Pomiar efektów; Prostota)
Część II. Strategiczna analiza firmy i jej rynku
8. Wymiary analizy strategicznej
9. Analiza rynku: wymiar nabywców (Zaspakajanie nabywców; Dostosowanie się do rynku)
10. Analiza rynku: wymiar konkurentów (Strategia wobec konkurentów na rynku: Wzorcowy konkurent)
11. Diagnoza produktów firmy (Analiza portfela produktów; Podsumowanie)
12. Analiza organizacji: zasoby materialne (Strategiczne zasoby niematerialne; Zasoby źródłowe, operacyjne i sytuacyjne; Zasoby w otoczeniu organizacji)
13. Analiza organizacji: wymiar finansowy (Analiza finansowa - pojęcia podstawowe; Punkt zwrotny - analiza rentowności; Koszty stałe i zmienne a ryzyko działalności firmy; Koncepcje dźwigni finansowej i operacyjnej; Analiza wartości bieżącej netto inwestycji; Kapitał obrotowy oraz tempo wzrostu firmy; Badanie i planowanie przepływów pieniężnych podstawą tworzenia strategii finansowej firmy)
14 Strategiczna diagnoza organizacji (Analiza SWOT; Analiza firmy jako systemu działań; Podsumowanie)
Część III. Budowa wygrywających strategii
15. Myślenie liniowe i myślenie lateralne
16. Wygrywające strategie: domena i przewaga strategiczna (Liniowe definiowanie domeny i przewagi strategicznej; Lateralne definiowanie domeny i przewagi strategicznej)
17. Wygrywające strategie: cele, programy i metody działania (Toyota - wzorcowa strategia obniżania kosztów; Wal-Mart - przewaga strategiczna niskich kosztów i logistyki; Strategia jako system działań)
18. Podsumowanie: tworzenie skutecznej strategii (Stwórz własny rynek; Oferuj wyrób lub usługę najwyższej jakości, bez względu na cenę, której żądasz; Zbuduj przewagę, wykorzystując system usług; Rozwijaj zasoby niematerialne co najmniej w takim samym tempie, jak zasoby materialne; Obniżaj koszty, nie rezygnując ani z jakości, ani z poziomu obsługi; Buduj konsekwentnie unikalność swojej firmy)