Temat: Reklamacje w transporcie
Michalina P.:
Hej.
Potrzebuje konsultacji w dziedzinie szkód i reklamacji w transporcie. Jak ustosunkować się do sytuacji, gdy klient zgłasza (w formie e-mail) szkodę, do spedytora? Informuje go jedynie, że szkoda powstała, wysyła zdjęcia i tyle. Mija dłuuugi czas i nadal zero wpłynięcia jakiegokolwiek roszczenia ze strony klienta. Jak zareagować? Przypominać się do skutku klientowi? Czy w tym przypadku, jak jest napisane w Umowie Spedycji, czekać należy nawet rok (od momentu wykonania dostawy), na wpłynięcie roszczenia od klienta?
Liczę na Wasze doświadczenie i pomoc :)
Pisze pani zbyt ogólnikowo, nie wynika z tego zbyt wiele.
Pani firma ma własne środki transportu : zakupione lub wydzierżawione ( leasingowe ) samochody ciężarowe, naczepy, przyczepy, samochody dostawcze, itp. czy tez nie posiadacie żadnych samochodów do przewożenia towarów, przewozy wykonywane są przez państwa podwykonawców ?
Za powstałe uszkodzenia towaru w czasie transportu a więc od chwili załadowania towaru na samochód do chwili zdjęcia towaru z samochodu odpowiada przewoźnik ( ten kto faktycznie ten towar przewoził ), na przewożony towar powinien on wystawić swój list przewozowy i powinien posiadać odpowiednie ubezpieczenie OCP.
Szkoda w towarze musi być widoczna na samochodzie w czasie jego rozładunku lub po rozpakowaniu rozładowanego ( zdjętego z samochodu ) towaru do jego sprawdzenia i kontroli.
Wszystkie te czynności muszą być wykonane w obecności kierowcy prowadzącego pojazd, którym był przewożony uszkodzony towar.
O powstaniu szkody powinien zostać powiadomiony :
- nadawca towaru ;
- ubezpieczyciel towaru jeżeli towar jest ubezpieczony,
- ubezpieczyciel przewoźnika .
Do wyceny szkody i przyczyny jej powstania powinien przyjechać uprawniony do tego rzeczoznawca, który sporządzi swój odrębny protokół.
Odbiorca towaru powinien wypełnić ( sporządzić ) protokół szkody w co najmniej 3 egzemplarzach :
- oryginał dla odbiorcy towaru ;
- kopia dla przewoźnika towaru ;
- kopia dla nadawcy towaru .
Do protokołu dołączamy zdjęcia, list przewozowy, opis uszkodzeń, polisę OCP , protokół rzeczoznawcy, itd.
Zachowanie odpowiednich procedur i wypełnienie wszystkiego wymaga czasu, często jest tak, że z wielu czynności i rzeczy rezygnuje się ze względu np. nie można rozładować lub użyć dobrego towaru do czasu przeprowadzenia wszystkich czynności i formalności.
Jest wiele różnych zagadnień, które są do wyjaśnienia, klient powiadomił pani firmę o szkodzie i reszta jest po pani stronie.
Klient nie monituje panią, pani firma nie robi nic, więc potem klient tylko wystawi państwu fakturę za szkodę lub potrąci albo wstrzyma zapłatę za usługę transportową.
Ten post został edytowany przez Autora dnia 15.06.15 o godzinie 20:25