Agnieszka B.

Agnieszka B. Production Director,
Black Belt Lean Six
Sigma

Temat: zakres odpowiedzialności 5s

Panie Sławomirze,
Bardzo trudno było pracowników przekonać do tego, żeby:
- każdego dnia na zakończenie pracy chwytali za miotły i sprzątali
- poświęcali kilka minut dziennie na ułożenie narzędzi i innych rzeczy niezbędnych do pracy
- wynosili po sobie kosze na śmieci
To przecież robota ekip sprzątających.
Dlatego na początku postanowiliśmy dać im bodziec do tego, żeby zechcieli się zaangażować.
Po pewnym czasie sprzątanie i audytowanie stało się rutyną, pracownicy zrozumieli, że porządek jest podstawą sukcesu.
Bonus został.
Ja ze swej strony też poczyniłam pewne kroki pozwalające pracownikom dostrzec, że nie tylko oni muszą 5S utrzymywać.
Przeniosłam się z komputerem i biurkiem na produkcję (zapewne nie do końca pracownicy są z tego powodu szczęśliwi, ale czas mojej reakcji na cokolwiek jest zdecydowanie krótszy, a i więcej rzeczy mogę zrobić pracując w miejscu, gdzie się wszystko dzieje).
Wprowadziłam wokół swojego stanowiska 5S i raz w tygodniu robię audyt (formularz dla biura mam osobny) - wyniki wiszą na gazetce za moim biurkiem (ja bonusa za 5S nie mam :) ).
Też sama sprzątam, dbam o porządek.
No i jestem w 100% do dyspozycji pracowników (ale to odbiega nieco od tematu).

Przewodniczący? To też forma motywacji. To ktoś odpowiedzialny, ważniejszy niż pozostali. To na nim spoczywa odpowiedzialność. Jest wyróżniony nie tylko przez wykonywane czynności, ale przez nazwę również.
Co tydzień zmiana, żeby nikt nie czuł się faworyzowany.
Sebastian D.

Sebastian D. Retail & Supply
Chain Manager -
Otwarty na
propozycje

Temat: zakres odpowiedzialności 5s

Premia za utrzymanie czytości i przejrzystości stanowiska - i tylko za to 5%. No to firma ma dużo pieniędzy. To cieszy w dobie kryzysu. Z drugiej jednak strony, czy wprowadzenie 5S rekompensuje tą premię jesli chodzi o aspekt biznesowy - bo sądzę, że firma nie jest organizacją pozytku publicznego.
Sławomir Ś.

Sławomir Ś. Plant Manager,
Certified Master
Black Belt in Six
Sigma a...

Temat: zakres odpowiedzialności 5s

Agnieszka Barska:
Panie Sławomirze,
Bardzo trudno było pracowników przekonać do tego, żeby:
- każdego dnia na zakończenie pracy chwytali za miotły i sprzątali
- poświęcali kilka minut dziennie na ułożenie narzędzi i innych rzeczy niezbędnych do pracy
- wynosili po sobie kosze na śmieci
To przecież robota ekip sprzątających.
Dlatego na początku postanowiliśmy dać im bodziec do tego, żeby zechcieli się zaangażować.
Po pewnym czasie sprzątanie i audytowanie stało się rutyną, pracownicy zrozumieli, że porządek jest podstawą sukcesu.
Bonus został.
Ja ze swej strony też poczyniłam pewne kroki pozwalające pracownikom dostrzec, że nie tylko oni muszą 5S utrzymywać.
Przeniosłam się z komputerem i biurkiem na produkcję (zapewne nie do końca pracownicy są z tego powodu szczęśliwi, ale czas mojej reakcji na cokolwiek jest zdecydowanie krótszy, a i więcej rzeczy mogę zrobić pracując w miejscu, gdzie się wszystko dzieje).
Wprowadziłam wokół swojego stanowiska 5S i raz w tygodniu robię audyt (formularz dla biura mam osobny) - wyniki wiszą na gazetce za moim biurkiem (ja bonusa za 5S nie mam :) ).
Też sama sprzątam, dbam o porządek.
No i jestem w 100% do dyspozycji pracowników (ale to odbiega nieco od tematu).

Przewodniczący? To też forma motywacji. To ktoś odpowiedzialny, ważniejszy niż pozostali. To na nim spoczywa odpowiedzialność. Jest wyróżniony nie tylko przez wykonywane czynności, ale przez nazwę również.
Co tydzień zmiana, żeby nikt nie czuł się faworyzowany.

Dziekuje pani Agnieszko za szeroka wypowiedz, pozwolilo mi to bardziej zrozumiec systuacje.
Przyznam sie szczerze ze ja za 5s nie dawalbym zadnej premii (z kilku powodow), przede wszytkim dlatego ze 5s to narzedzie glownie behawioralne, a nie techniczne i takie powinnismy stosowac najpierw na poczatku transformacji lean, bo pozwalaja na ksztaltowanie zachowan.
5S to kwestia mindsetu i kultury, ktora juz w sobie powinienem miec tak jak oczywista jest toaleta poranna kazdego dnia....
Jesli chodzi o "przewodniczacego" to zaciekawila mnie nazwa sama w sobie. Zwykle firmy mowia o 'liderach' (co wynika z przywodztwa nieformalnego itd... i taka nazwa pojawia sie najczesciej w ksiazkach) lub koordynatorach (tego slowa tez nie lubie bo jesli cos wymaga skoordynowania to znaczy ze nie dziala).
Agnieszka B.

Agnieszka B. Production Director,
Black Belt Lean Six
Sigma

Temat: zakres odpowiedzialności 5s

Myślę, że "przewodniczący" bardziej trafia do ludzi. Prostsza nazwa i bardziej przystępna.
Koordynator? Leader? Obco brzmiące słowa, które mogą znaczyć wszystko i nic.

Co do premii - ja uważam, że to był dobry pomysł na początek.
W tej chwili jestem w trakcie opracowywania nowego systemu bonusowego, z którego 5S zostanie wyeliminowane, a wprowadzone zostaną inne elementy, które będę miały większy wpływ na zysk firmy.
W tej chwili rzeczywiście czynności związane z 5S są już odruchowe. Ale do tego trzeba było dojść, trzeba było najpierw myślenie ludzi przestawić, a pomogły w tym premie.

Zasoby firmy? Panie Sebastianie - moja produkcja do malutki oddział - zaledwie 10 osób. To nie są astronomiczne sumy, które trzeba wydać.
Piotr Kowalczyk

Piotr Kowalczyk Lean Manufacturing -
Podejmę współpracę z
firmą szkoleniową.

Temat: zakres odpowiedzialności 5s

czyli pracownicy dostają dodatkowy bonus za sprzątanie. I pewnie tak kojarzą 5S. Jeśli tak to wygląda to rzeczywiście audyty i premie będą konieczne :( aby sprzątanie funkcjonowało na odpowiednim poziomie. Przepraszam za ton, ale trudno mi zrozumiec dlaczego 5S jest w ten sposób ograniczane.

konto usunięte

Temat: zakres odpowiedzialności 5s

Nie ma jednej uniwersalnej zasady jak wprowadzać 5S (są natomiast stałe zasady dot. teorii 5S). Wiele zależy od tego z jakiego punktu wychodzimy. Jeśli oranizacja działa poprawnie i jest na pewnym poziomie to 5S będzie bardzo naturalnym krokiem w drodze do ciągłego doskonalenia.Natomiast jesli firma ma "niską" organizację pracy, pojawienie się czegoś co nazywa się 5S (i dodatkowo pochodzi z Japonii) może wywolac szok - terapia szokowa w wielu przypadkach nie działa.
Dobrą metodą jest podejście metodą małych kroków (coś na styl Kaizen).
Być może 5S pewnego dnia zrekompensuje etat sprzątaczki (marzenia :).
Pani Agnieszko,
bardzo mi się podoba pomysł "wystawienia" biurka kierownika na produkcje - odważny krok. W wielu firmach jest to niemożliwe a szkoda - im mniejsza droga do kierownika tym więcej spraw można załatwić.
Paul Sebastian Congiu

Paul Sebastian Congiu Area Manager
(Despatch-
Distribution)

Temat: zakres odpowiedzialności 5s

Calkowicie podzielam opinie brak bonusow za czystosc. To rola lidera, jest wpojenie pracownikom systemow oraz pokazanie calego schematu. Mysle ze dobry Team Leader oraz danie wu wolnej reki przyczyni sie do sukcesu danego odcinka.

Pani Agnieszko.

Poprosze o kopie auditu.

Sławomir Świtek:
Agnieszka Barska:
Panie Sławomirze,
Bardzo trudno było pracowników przekonać do tego, żeby:
- każdego dnia na zakończenie pracy chwytali za miotły i sprzątali
- poświęcali kilka minut dziennie na ułożenie narzędzi i innych rzeczy niezbędnych do pracy
- wynosili po sobie kosze na śmieci
To przecież robota ekip sprzątających.
Dlatego na początku postanowiliśmy dać im bodziec do tego, żeby zechcieli się zaangażować.
Po pewnym czasie sprzątanie i audytowanie stało się rutyną, pracownicy zrozumieli, że porządek jest podstawą sukcesu.
Bonus został.
Ja ze swej strony też poczyniłam pewne kroki pozwalające pracownikom dostrzec, że nie tylko oni muszą 5S utrzymywać.
Przeniosłam się z komputerem i biurkiem na produkcję (zapewne nie do końca pracownicy są z tego powodu szczęśliwi, ale czas mojej reakcji na cokolwiek jest zdecydowanie krótszy, a i więcej rzeczy mogę zrobić pracując w miejscu, gdzie się wszystko dzieje).
Wprowadziłam wokół swojego stanowiska 5S i raz w tygodniu robię audyt (formularz dla biura mam osobny) - wyniki wiszą na gazetce za moim biurkiem (ja bonusa za 5S nie mam :) ).
Też sama sprzątam, dbam o porządek.
No i jestem w 100% do dyspozycji pracowników (ale to odbiega nieco od tematu).

Przewodniczący? To też forma motywacji. To ktoś odpowiedzialny, ważniejszy niż pozostali. To na nim spoczywa odpowiedzialność. Jest wyróżniony nie tylko przez wykonywane czynności, ale przez nazwę również.
Co tydzień zmiana, żeby nikt nie czuł się faworyzowany.

Dziekuje pani Agnieszko za szeroka wypowiedz, pozwolilo mi to bardziej zrozumiec systuacje.
Przyznam sie szczerze ze ja za 5s nie dawalbym zadnej premii (z kilku powodow), przede wszytkim dlatego ze 5s to narzedzie glownie behawioralne, a nie techniczne i takie powinnismy stosowac najpierw na poczatku transformacji lean, bo pozwalaja na ksztaltowanie zachowan.
5S to kwestia mindsetu i kultury, ktora juz w sobie powinienem miec tak jak oczywista jest toaleta poranna kazdego dnia....
Jesli chodzi o "przewodniczacego" to zaciekawila mnie nazwa sama w sobie. Zwykle firmy mowia o 'liderach' (co wynika z przywodztwa nieformalnego itd... i taka nazwa pojawia sie najczesciej w ksiazkach) lub koordynatorach (tego slowa tez nie lubie bo jesli cos wymaga skoordynowania to znaczy ze nie dziala).
Mariusz Kaizen Szymocha

Mariusz Kaizen Szymocha Continuous
Improvement (LEAN
SIX SIGMA) Manager

Temat: zakres odpowiedzialności 5s

Rzeczowe wypowiedzi.
Kopalnia wiedzy z zakresu zarządzania 5s.

Wróćmy proszę jednak do pytania Magdaleny:

Magdalena Dreher:
W najbliższym czasie rozpoczniemy wdrażanie systemu 5s w naszym zakładzie. Jednym z działań jakie chciała bym ustalić to zakres odpowiedzialności poszczególnych osób zajmujących się wdrażaniem (dla koordynatora, lidera strefy itp). Mam już pewną koncepcję, ale może ktoś na forum ma taki zakres?

Magda będzie WDRAŻAĆ czyli wprowadzać 5s.
Załóżmy, że 5s w ogóle wcześniej w firmie Magdy nie istniało.

Biorąc pod uwagę wypowiedzi zainteresowanych tematem oraz własne doświadczenia chciałbym poddać pod dyskusję następujący materiał:

Założenia:
1. 5s ma być narzędziem za pośrednictwem, którego optymalizacja da końcowy dodatni wynik finansowy firmie;
2. 5s to uniwersalna metodyka, zapewniająca standaryzację w obszarze wpływania na ergonomię stanowiska pracy bez względu czy mamy do czynienia z obszarem produkcji czy administracji;
3. Wdrażanie 5s jest procesem zmiany elementu kultury pracy na bardziej produktywny niż dotychczas;
4. Stopa zwrotu z inwestycji w 5s uzależniona jest od skali przedsięwzięcia. Z reguły przyjmuje się, że pierwsze fekty zauważalne są po 3miesiącach.

Wdrażanie i odpowiedzialność:
Wdrażanie:

0. Weź odpowiedzialność za koordynację etapu wdrażania. Zdobądź poparcie kierownictwa.
1. Małe kroki - uwagę na to zwrócił Paweł. Bardzo słusznie. Wybierz sobie obszar testowy, w którym ludzie nie czują oporów przed zmianą, określ zdecydowanie czas zakończenia eksperymentu i dobre praktyki poddaj standaryzacji przed krokiem 2.
2. Prezentacja wyników i propagacja systemu w kolejnych obszarach;
3. Przeprowadzaj osobiście audyty i prezentuj WSZYSTKIM wyniki;
4. Zwracaj uwagę na korzyści ekonomiczne i sfery miękkiej zarządzania - przyda się materiał na cykliczne podsumowanie;

Odpowiedzialność:

Modelowo - gdyby byli wszyscy, pewnie 5s byłoby na tyle powszechne, że nikt by tych czynności nie odróżniał od parzenia herbaty bo byłyby wręcz naturalne :))

0. Podejdź do tego jak do projektu - Klientem wyników działań jest firma reprezentowana przez Dyrektora, Szefa obszaru, Ty zostań Sponsorem - "facilitator-em" wspieraj i koordynuj działania, Kierownikiem/Liderem musi być osoba zarządzająca grupą pracowników - tj. lider grupy zadaniowej, kierownik działu
1. Zaproponuj KPI dla Klienta i Kierownika/Lidera (będą Ciebie wspierać w ich realizacji :-) - gwarantuję!)- bez tego 5s będzie tylko zabawą w okresowe "sprzątanie" i finalnie przestanie istnieć. Realizacja zadań i słupek w excelu to podstawa! Tylko dzięki temu można zrealizować pkt.1 z Założeń.
2. System motywacyjny zbuduj w taki sposób aby premiował długotrwałe zaangażowanie w przedsięwzięcie. Premiuj dobre praktyki i pozytywne przykłady. Nie marnuj energii na opornych. Pamiętaj o stopie zwrotu.

Po okresie niemowlęcym przedsięwzięcia tym, ktorzy się tym interesują i chcą się w kierunku 5s rozwijać zaproponuj taką możliwość. Na pewno będą Ciebie wspierać i będą usatysfakcjonowani byciem odpowiedzialnym za wyniki - bo one po prostu będą.

Zachęcam do kontaktu z http://www.goldenline.pl/anna-zawitaj
o 5s wie chyba wszystko i daje mi sporo dobrych przykładów na zwalczanie "nie da się".Mariusz Szymocha edytował(a) ten post dnia 20.11.09 o godzinie 10:36

konto usunięte

Temat: zakres odpowiedzialności 5s

witam wiem ze moze nie na temat ale pisze prace o wdrazaniu metody 5s jesli ktos posiada jakies moze materialy na temat 5s bardzo bym prosil o pomoc

konto usunięte

Temat: zakres odpowiedzialności 5s

Na koniec procentowy wynik audytu znajduje się na tablicy informacyjnej na produkcji, a pracownicy otrzymują 5% bonus do pensji, jeśli średni wynik audytu będzie wynosił 98%.
Wynik?
Pracownik zmotywowany do utrzymywania porządku i ładu, wszyscy wiedzą co gdzie można znaleźć, nikt nie traci czasu na szukanie narzędzi rano i o godzinie 6 startuje produkcja. Zero opóźnień.

U nas motwowanie premią się nie sprawdziło bo co jeśli wynik auditu jest np 98% i jest utrzymywany przez cały czas - to w związku z tym cały czas dawać pracownikom premię za ten wysoki poziom..?
Wtedy wynik benefit cost z wdrożenia 5S napewno będzie negatywny.
A Jak się przestanie dawać to wtedy spadnie zaangażowanie pracowników?
Ja proponuję uczynić standard 5S obowiązkiem pracownika i stopień jego przestrzegania dodać do kryterium oceny danego pracownika.
Karol Bąk

Karol Bąk QRM, LEAN, RFS

Temat: zakres odpowiedzialności 5s

Witam

Standard 4S(5S) to proste narzędzie, które występuje w wielu firmach, które nawet nie mają pojęcia o filozofi LM, a nazywają to po prosu wykonywaniem codzinnych obowiązów wynikających z umowy o prace i zakresu odpowiedzialności.

Wracając do głównego pytanie, dla mnie odpowiedź jest prosta:

1.ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA UTRZYMANIE:
Zakładając struktuę General manager - manager - lider obszaru - lider gniazda - operator to za utrzymanie standardu 4S(5S) odpowiedzianlny:

- na stanowisku roboczym - Oprerator,
- w gnieździe - Lider gniazda,
- w obszarze - lider obszaru,
- na wydziale - manager,
- w fabryce - general manager.

2. ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA KONTROLĘ:
Każdy pracownik jest odpowiedzilny za kontrolę swoich podwładnych czyli:

- lider gniazda kontroluje operatorów,
- lider obszaru kontroluje liderów gniazda,
- manager kontroluje liderów obszaru,
- general manager kontroluje managera.

przykład: Jeżlei manager zauważy, że operator nie przestrzega standadu 5S to nie rozlicza przyłapanego na "gorącym uczynku" operatora tylko lidera obszaru w którym wystąpił problem.

3. Wnioseki:

a) jeżeli general manager(dyrektor) nie kontroluje (czytaj: nie interesuje go 5S) to taki system nie ma szans na dłuższą metę. To jest jeden z najczęstrzych powodów niepowodzenia 4S(5).

b) jeżeli do powyższego procesu odpowiedzialności i kontroli dodamy osoby trzecie (czytak: koordynatorów lean, zewnętrzne "audyty", itd...) to spowodujemy jedynie zniekształcenie odpowiedzialności, a co za tym idzie częściowe ubezwłasnowolnienie osób funkcyjnych. Dodatkowo podwyższymy koszty(marnotrawstwo) utrzymania 4S(5S) a chyba nie o to chodzi w koncepcji "Lean".

c) Dyrektorzy cwaniacy często chcą się pozbyć odpowiedzialności i zatrudniaja do tego osoby trzecie myśląc, że ktoś może to robić za nich. Niestety prowadzi to do dwóch probelmów a mianowice dodatkowe koszty(marnotrastwo) oraz powyżej opisany punkt b). Co w dłuższym okresie przyczynia się do upadku 4S(5S)

Nagrogy za 4S(5S).
Uważam, że 4S(5S) zalicza się do podstawowego zakresu odpowiedzialności każdego pracownika (włącznie z dyrektorem)i nie widze żadnego sensu dodatkowych nagród.

Osoby trzecie.
Oczywiście 4S(5S) musi jakoś przyjść do firmy. Jak wynika w mojego powyzszego tekstu osoby trzecie nie maja żadnej odpowiedzialniści w bieżącym działaniu 4S(5S). Osoby takie dla mnie powinny skoncentrowac się jedynie na szkoleniach. Oczywiście zaczynając od dyrektora.

Możliwości szkolenia:
1. Firma zewnętrza. Firma zewnętrzna szkoli nam pracowników. Jednak są to POTĘŻNE PIENIĄDZE.

2. Wewnętrzny trener - wysyłamy jedną rzutką osobę na szkolenie (lub kupujemy mu książkę), która opracowuje cykl szkolenia dla naszej fabryki i nastepnie zaczynaąć do dyrektora prowadzi szkolenia ze wszystkimi pracownikami.

Matematyka jest prosta:
1-2 dniowe szkolenie 5S w firmie zewnętrzej dla jednego pracownika to koszt równy:
a) 4-6 książek (o tematyce 5S) których umiejętne przeczytanie daje większą wiedzę,
b)Półroczy kurs języka obcego - to tylko tak dla uświadomienia.

Pozdrawiam
Karol Bąk
Wojciech O.

Wojciech O.
Technolog/programist
a CNC

Temat: zakres odpowiedzialności 5s

Jeśli chodzi o osoby odpowiedzialne - na każdym stanowisku pracy powinien być przynajmniej jeden człowiek który je zna, zna zasady 5S, wie że są potrzebne i co to daje. Ktoś kto ma do tego naturalny dryg. Powinien mieć wolną rękę i poustawiać wszystko tam gdzie uważa. Ważna tu jest komunikacja między tą osobą a pozostałymi pracownikami, żeby nikt nie był zaskoczony. Do tego za wdrożenie na danym obszarze powinna być odpowiedzialna osoba która jest normalnie odpowiedzialna za dany obszar pod każdym innym względem. Wszystko zależy od warunków personalnych. Może się okazać że w takim modelu jedno stanowisko pracy będzie idealnie poustawiane a praca będzie lekka, łatwa i przyjemna, a drugie będzie zwykłym śmietnikiem gdzie więcej czasu zajmuje szukanie narzędzi niż praca. Wtedy trzeba nakłonić pracowników do poszwendanie się po hali celem wdrożenia elementów które im się podobają na ich stanowiskach pracy. Takie ewolucyjne podejście daje zazwyczaj trwałe wyniki. Nie trzeba specjalnie mianować osób odpowiedzialnych. Jeżeli osoby odpowiedzialne za dany obszar słabo czują się albo mają słabe wyniki przy 5S można oddelegować do współpracy z nimi na zasadzie równy z równym pracowników niższego szczebla. Wtedy system dobrze się przyjmuje bo jest wprowadzany od dołu a nie narzucany przez górę, a odpowiedzialność za wdrożenie powstaje niejako naturalnie.
Marek Nowakowski

Marek Nowakowski Busines development
manager

Temat: zakres odpowiedzialności 5s

Paweł Ragan:
Witam,
5S ma to do siebie, iż dotyczy wszystkich i wszystkiego - jeśli zrobisz wyjątek - możesz mieć problemy.
Natomiast dobrze jest wyznaczyć osoby, które będą odpowiedzialne za pewne obszary, aby pomagać osobie, która jest odpowiedzialna za 5S.
Nie wiem czy dałem Ci wystarczające wskazówki - jeśli nie, postaraj się bardziej sprecyzować pytanie.
Pozdrawiam
Paweł

Mam pytanie odnośnie czerwonej kartki!
Czy można przydzielić czerwoną kartkę człowiekowi np. za niewłaściwe zachowanie (naruszanie procedur firmy) - jeżeli mamy eliminować wszystko co niepotrzebne to i dotyczy to zachowania, a jeżeli nie dotyczy to dlaczego?
Bartłomiej M.

Bartłomiej M. Sam sobie szefem...

Temat: zakres odpowiedzialności 5s

Piotr Kowalczyk:
>+ dobry kapitan.

i to jest chyba esensja ;-) Czyli pytanie brzmi:
Kto jest "kapitanem" na obszarze gdzie implementuje się 5S?

Dalsze pytania są już niepotrzebne. Jeżeli 5S ma być wdrożone w sposób trwały to tylko i wyłącznie ON powinien je wprowadzać.
Wszelkiego rodzaju koordynatorzy/liderzy będą świetnie wypadać na meetingach i prezentacjach w PP a obszar będzie szykowany extra pod audyt, zawsze :->
Zaś codzienna proza będzie bez zmian.
Cezary Krojec

Cezary Krojec Dyrektor Operacyjny,
Stokvis Tapes Polska
Sp. z o.o.

Temat: zakres odpowiedzialności 5s

Bartłomiej M.:
Piotr Kowalczyk:
>+ dobry kapitan.

i to jest chyba esensja ;-) Czyli pytanie brzmi:
Kto jest "kapitanem" na obszarze gdzie implementuje się 5S?

Dalsze pytania są już niepotrzebne. Jeżeli 5S ma być wdrożone w sposób trwały to tylko i wyłącznie ON powinien je wprowadzać.
Wszelkiego rodzaju koordynatorzy/liderzy będą świetnie wypadać na meetingach i prezentacjach w PP a obszar będzie szykowany extra pod audyt, zawsze :->
Zaś codzienna proza będzie bez zmian.

Pozwolę sobie nie zgodzić się z tak uproszczoną zależnością. Kapitan jest potrzebny jak w przypadku każdego projektu, gdzie musi być sprecyzowana osoba odpowiedzialna za powodzenie całości przedsięwzięcia. Natomiast, to czy 5S będzie funkcjonować od audytu do audytu czy też w codziennej aktywności zależy od całego szeregu mniej lub bardziej oczywistych czynników, nie tylko od kapitana.

Co do nagradzania w ramach 5S - uważam, że rywalizacja i finalny ranking uwieńczony nagrodami jest właśnie jednym z głównych czynników decydujących o sukcesie implementacji 5S. Ewentualnie, w większej organizacji, podejście konkursowe ograniczyłbym do pracowników i managerów niższego szczebla, od pozostałych wymagając wyników właśnie w ramach zakresu obowiązków.
Pozdrawiam

konto usunięte

Temat: zakres odpowiedzialności 5s

Spotkaliście się z rozwiązaniem polegającym na usunięciu krzeseł z biura?

31 sekunda prezentacji http://www.youtube.com/watch?v=nHutkkfUpDsPiotr Borlik edytował(a) ten post dnia 28.08.10 o godzinie 22:01
Bartłomiej M.

Bartłomiej M. Sam sobie szefem...

Temat: zakres odpowiedzialności 5s

Odnoszę wrażenie że problem polega na tym że zapomina się po co zostało stworzone 5S (metodologia/filozofia/procedura - niepotrzebne skreślić). Zwróć uwagę ten film skupia się na tym że 5S zostało wdrożone i że jest. Ale wcale nie ma pewności że nie ma niepotrzebnych materiałów/rzeczy.
Piotr Henke

Piotr Henke specjalista, Zakład
Opel Polska w
Gliwicach

Temat: zakres odpowiedzialności 5s

Właśnie eliminowanie niepotrzebnych materiałów, rzeczy lub przyzwyczajeń może być ciekawym doświadczeniem kiedy pracownicy mają wieloletni staż w firmie :)
Jak sobie z tym radzicie?

Przykłady formularzy 5S
http://lean-management.pl/forum/4-5s/3-formularze-audy...Piotr Henke edytował(a) ten post dnia 05.11.10 o godzinie 23:22
Piotr Jędral

Piotr Jędral Logistics Process
Engineer, Student PW

Temat: zakres odpowiedzialności 5s

Piotr Borlik:
Spotkaliście się z rozwiązaniem polegającym na usunięciu krzeseł z biura?

31 sekunda prezentacji http://www.youtube.com/watch?v=nHutkkfUpDsPiotr Borlik edytował(a) ten post dnia 28.08.10 o godzinie 22:01

Osobiście widzę to po raz pierwszy a miałem styczność z rozwiązaniami Toyoty...
Ciekawe, nie powiem, niestety wiąże się z pozbyciem niskich biurek, ergonomia pracy to kolejna niewiadoma.
Ciekawe co na to koledzy z google
http://totallycoolpix.com/2010/10/working-google/
Piotr T.

Piotr T. Koordynator
Produkcji

Temat: zakres odpowiedzialności 5s

Witam,
Chciałbym tylko dodać swoje spostrzeżenia dotyczące punktowania i nagradzania poszczególnych obszarów w zakładzie produkcyjnym a mianowicie do opisania pewnej sytuacji posłużę się przykładem: Jeżeli mamy fabrykę samochodów w której od podstaw powstaje auto to nie możemy wszystkich działów mierzyć jedną miarą. Jak porównamy sobie przykładowo dział przygotowania struktury pojazdu gdzie mamy do czynienia z różnego rodzaju zgrzewarkami, spawarkami i maszynami szlifującymi a dział kontroli jakości i ekspedycji wyrobu gotowego i jeżeli do oceny za porządek (3-ego S "Seiso") posłużymy się jednym arkuszem to dział spawalni będzie od razu na straconej pozycji. Na ekspedycji pojazdu jest prawie zawsze czyściutko a jedyny bród jaki tam znajdziemy to kurz i ewentualnie skrawki folii do owijania siedzeń a na spawalni, mamy opiłki metalowe, muł i pył poszlifierski itp. Tak że patrząc na ten przykład należy ankietę oceny ułożyć w taki sposób aby dla każdego działu audit był sprawiedliwy biorąc pod uwagę rodzaj wykonywanej pracy i jaki jest stopień zabrudzeń podczas zmiany produkcyjnej. Oczywiście każdy brud po zmianie powinien być usunięty ale nakład pracy do tej czynności na obu działach jest różny, na wyrobach gotowych wystarczy parę minut a na dziale obróbczym potrzeba więcej czasu.



Wyślij zaproszenie do