Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Wyznaczanie celów doskonalenia - rozliczanie efektów

Proponuję taki watek dyskusji. Zauważam, że tu jest największy problem: kadra menedżerska nie potrafi wyznaczać celów doskonalenia i określać mierników (prostych, niewielu) do ich rozliczania. Jakie są wasze doświadczenia w tym zakresie oraz obserwacje?

Pozdrawiam
Krzysztof Liszkowicz

Krzysztof Liszkowicz Dyrektor Produkcji

Temat: Wyznaczanie celów doskonalenia - rozliczanie efektów

Problem powastaje w momencie gdy ktoś jest zasiedziany. Nie widzi możliwości poprawy tylko skupia się na realizacji celów.
Nie jest wcale łatwo popatrzeć z boku całkiem obiektywnie na swoja pracę czy swojego działu i krytycznie ocenić dlatego co mądrzejszy czasami korzysta z pomocy innych, pyta sie ludzi o ich opinie itp.

Być może czasami ludzie myślą, że skoro wykarzę jakiejś niedociągnięcia to źle wykonuje swoją pracę?

Co do mierników to ja je dziele na dwie kategorie:
- te które łatwo wyznaczyć
- te które bardzo trudno wyznaczyć .. i tu zaczynają się schody :)

Aktualnie sam jestem w trakcie zakładania celów i mierników dla magazynu. Sprawa nie jest prosta ...

konto usunięte

Temat: Wyznaczanie celów doskonalenia - rozliczanie efektów

Doświadczenie jakie mam pokazało mi 2 sytuacje modelowe:
1 - kadra działa na zasadzie gaszenia ognisk. Nawet w sytuacji planowania celów strategicznych, są one w pewien sposób pomijane "tu i teraz dzieje sie ... wiec na tym się koncentrujemy".
2 - oderwanie od pracy ludzi na niższych stanowiskach, co skutkuje ideologią zamiast realnych działań.
Marcin Hołda

Marcin Hołda Continous
Improvement / Lean
Manager

Temat: Wyznaczanie celów doskonalenia - rozliczanie efektów

Jakiś czas temu rozpocząłem na tym forum wątek "Metryki Lean", w którym pytałem jakie są Wasze doświadczenia odnośnie właśnie celów jakie są przed Wami stawiane. Niestety mało było postów - najwyraźniej jest to jeszcze nowy temat :)
Moja uwaga jest taka - jeżeli nie wyznaczysz sobie konkretnych celów przed rozpoczęciem wdrażania to jak sprawdzisz efekty ? Zauważyłem jedno, że dla polskich głównie przedsiębiorstw jedynym miernikiem wdrożenia Lean jest niestety obniżka kosztów produkcji i jak to wpływa (z reguły w procentach) na koszt wytworzenia produktu....
Ja jestem rozliczany co 2 tygodnie ze stopnia wdrożenia poszczególnych elementów lean ...
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Wyznaczanie celów doskonalenia - rozliczanie efektów

No, to mam "pod górkę", bo wdrażam pewne unikalne (w Polsce i w Europie) warianty Lean Management w obszarze projektowo-wdrożeniowym (IT), w dużej korporacji. Tu nie widać efektów od razu, ani bezpośrednio nie przekładają się one na "kasę". Ze względu na dłuższy, bo najczęściej kilkumiesięczny okres wdrożenia, efekt można zobaczyć "na końcu", natomiast działać należy cały czas.
Maciej R.

Maciej R. Black Belt,
specjalista Lean
Manufacturing

Temat: Wyznaczanie celów doskonalenia - rozliczanie efektów

Tak, mierzenie wynikow jest sprawa kluczowa.
Ja uwazam ze mozna do tego podejsc na kilka sposobow.

1. Projekty realizujemy chcac poprawic krytyczne wskazniki biznesowe (Lead Time, wartosc stocku na magazynie, koszt na sztuke itp) Tutaj wiemy co chcemy usprawnic i w ten sposob wiemy co mamy mierzyc. Czesto tutaj wynika to z metody gaszenia pozarow. Ma to swoje zalety. Jak pamietacie (lean thinking Womack'a i Jones'a jedna z zasad wdrazania lean jest dzialanie w kryzysie (faktycznym lub sztucznie wykreowanym)
2. Skupiamy sie na poprawie procesu a efekty same przyjda. Wybieramy obszar do wdrazania i zaczynamy zabawe. Tworzac mape Strumienia Wartosci i analizujac ja wybieramy elementy do poprawy.Jednoczesnie zastanawiamy sie co w ten sposob usprawnimy. Powinnismy sie spodziewac konkretnych efektow po konkretnych narzedziach i tak:
a)balansowanie lini - lepsze wykozystanie zasobow ludzkich i maszyn, co powinno dazyc do obnizenia kosztow wytwarzania 1 sztuki
b) SMED - skrocenie czasu przezbrojenia powinno zwiekszyc efektywnosc wykorzystania maszyn , co zmniejszy koszty stale na (np) 100 szt wyrobu oraz powinno doprowadzic do zmniejszenia parti produkcjnych, co obniza wartosc stocku na magazynie.
c) TPM powinien dazyc do m.in poprawy wskaznika OEE, MTBF itp co poprawia wskaznik wykorzystania maszyn i urzadzen (np. skraca czas postoju ich z powodu awari) co obniza koszty produkcji
d) system pull powinien doprowadzic do skrocenia lead time, zwiekszenia elastycznosci lini

tak mozna wymieniac dluo.Wiekszosc z tych wskaznikow mozna przeliczyc na hard savings, inne na soft.
Tak czy inaczej wyniki wdrazania lean mozna przedstawic w gotowce.

3. Wykorzystujemy projekty LeanSigma wg. metodologi DMAIC

Tak czy inaczej metod jest kilka.
Oszczednosci mozna wyliczyc wszedzie - w procesie produkcyjnym, administracyjnym, magazynie. Wszystko zalezy od tego czy jestesmy swiadomi tego co usprawniamy.
Michał Pawelec

Michał Pawelec Prezes Zarządu

Temat: Wyznaczanie celów doskonalenia - rozliczanie efektów

Mierniki powinny byc ustalone ze wzgledu na cel. Zbliżasz sie do celu, realizujesz mierniki -źle ustalone mierniki oddalaja od celu. Sam musisz ustalic działanie zbliżajace i tylko te mierzyc, inne sa bez- lub o malym znaczeniu.Michał Pawelec edytował(a) ten post dnia 27.01.08 o godzinie 21:16
Rafał Matyasik

Rafał Matyasik Prezes Zarządu, RMC
Polska Sp. z o.o.

Temat: Wyznaczanie celów doskonalenia - rozliczanie efektów

Maciej R.:
2. Skupiamy sie na poprawie procesu a efekty same przyjda. Wybieramy obszar do wdrazania i zaczynamy zabawe. Tworzac mape Strumienia Wartosci i analizujac ja wybieramy elementy do poprawy.Jednoczesnie zastanawiamy sie co w ten sposob usprawnimy. Powinnismy sie spodziewac konkretnych efektow po konkretnych narzedziach i tak:
a)balansowanie lini - lepsze wykozystanie zasobow ludzkich i maszyn, co powinno dazyc do obnizenia kosztow wytwarzania 1 sztuki
b) SMED - skrocenie czasu przezbrojenia powinno zwiekszyc efektywnosc wykorzystania maszyn , co zmniejszy koszty stale na (np) 100 szt wyrobu oraz powinno doprowadzic do zmniejszenia parti produkcjnych, co obniza wartosc stocku na magazynie.
c) TPM powinien dazyc do m.in poprawy wskaznika OEE, MTBF itp co poprawia wskaznik wykorzystania maszyn i urzadzen (np. skraca czas postoju ich z powodu awari) co obniza koszty produkcji
d) system pull powinien doprowadzic do skrocenia lead time, zwiekszenia elastycznosci lini


Zgadzam się z Maciejem w 100% - szczególnie z podejściem procesowym.
Ja osobiście przy wyznaczaniu celi skupiam się na procesach. Pełne opomiarowanie procesu i ciągłe jego doskonalenie przynosi efekty niespodziewanie szybko.Rafał Matyasik edytował(a) ten post dnia 28.01.08 o godzinie 22:51
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Wyznaczanie celów doskonalenia - rozliczanie efektów

Rafał Matyasik:

Zgadzam się z Maciejem w 100% - szczególnie z podejściem procesowym.
Ja osobiście przy wyznaczaniu celi skupiam się na procesach. Pełne opomiarowanie procesu i ciągłe jego doskonalenie przynosi efekty niespodziewanie szybko.Rafał Matyasik edytował(a) ten post dnia 28.01.08 o godzinie 22:51

Rozumiem, że stosujesz na co dzień w swojej praktyce techniki oparte o VSM. Poproszę Ciebie zatem o więcej szczegółów, ale już na „forum” firmy, w której pracujemy.

Pozdrawiam
Igor Łęgowski

Igor Łęgowski Manager - Lean Six
Sigma Master Black
Belt

Temat: Wyznaczanie celów doskonalenia - rozliczanie efektów

He, codziennie się mijają na korytarzu a znaleźli się dopiero w GL.
Wspaniały jest ten internet :P

P.S. Wiem...
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Wyznaczanie celów doskonalenia - rozliczanie efektów

Igor Łęgowski:
He, codziennie się mijają na korytarzu a znaleźli się dopiero w GL.
Wspaniały jest ten internet :P

P.S. Wiem...

Takich długich korytarzy nie mamy w TP: Rafał jest w Warszawie, ja
- w Krakowie. Poza tym w Grupie TP pracuje sporo ludzi - nie wszystkich znam. Poza tym pracujemy z Rafałem w różnych jednostkach organizacyjnych. Łączy nas jedno - szukamy sposobów
poprawiania efektywności poprzez ciągłe doskonalenie, metodami niskokosztowymi i zdrowo rozsądkowymi, jak Lean Thinking czy Kaizen. To nie jest zbyt spektakularne, ani efektowne.

PozdrawiamHenryk Metz edytował(a) ten post dnia 29.01.08 o godzinie 09:32
Katarzyna G.

Katarzyna G. profesor uczelni
nauk ekonomicznych w
dyscyplinie
zarządz...

Temat: Wyznaczanie celów doskonalenia - rozliczanie efektów

Wracając do celu... powinien być okreslony w czasie. A więc powinniśmy wiedzieć że np. po dwóch tygodniach powinniśmy go osiągnąć. Powinien być mierzalny. A więc powinniśmy wiedzieć jak było w czasie T1 (przed modyfikacją czy poprawą procesu) oraz jak jest w czasie T2 (po wprowadzonej zmianie).
Co jednak z celami, które trudno zmierzyć?

Kolejny problem już poruszany. Co jeśli ustalimy cel i mierniki w niewłaściwy sposób? Pogorszy się cały system...

Nie każda poprawa czy zmiana może przynieść korzyść dla organizacji i pracownika. A więc może być skuteczna, bo ją dobrze wdrożyliśmy, ale nie przyniesie zamierzonych efektów, lub pojawią się efekty uboczne. może pojawić się opór i niezadowolenie, co przekłada się na kolejne modyfikacje organizacji.
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Wyznaczanie celów doskonalenia - rozliczanie efektów

Cele i rozliczanie efektów działań to tylko jeden aspekt procesu ciągłego doskonalenia. Założyłem pytając o to, że stosujemy także inne metody "odchudzonego myślenia", jak np. VSM, pozwalający na skupienie uwagi na strumieniu wartości. To pozwala na zmneijszenie ryzyka wyboru niewłaściwych celów i mierników.

A propos VSM. W tej metodzie podstawowym miernikiem jest czas. Do czasu - jako bazy - można odnieść większość, jak nie wszystkie inne mierzalne wartości. Innymi słowy - z czasem można "sparować" (prawie) każdy miernik.
Katarzyna G.

Katarzyna G. profesor uczelni
nauk ekonomicznych w
dyscyplinie
zarządz...

Temat: Wyznaczanie celów doskonalenia - rozliczanie efektów

Pytanie w takim razie brzmi: czy istnieje jakieś narzędzie, metoda, która pozwala na ocenę efektywności (skuteczności działań, korzystności działań dla firmy i ekonomiczności?
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Wyznaczanie celów doskonalenia - rozliczanie efektów

Katarzyna Grzybowska:
Pytanie w takim razie brzmi: czy istnieje jakieś narzędzie, metoda, która pozwala na ocenę efektywności (skuteczności działań, korzystności działań dla firmy i ekonomiczności?

Pisałem o czasie jako bazie różnych mierników. Mówi się, że „czas to pieniądz”. Trywialne, ale kilka lat temu, w Anglii pewien student powiedział mi, ze woli zarobić 5 funtów za godzinę na zmywaku niż 5 złotych za godzinę rozkładając towary w TESCO w Polsce. Mówi się o „szybkim zysku”, wielu pragnie być milionerami. To wszystko jest para czas – pieniądz. Można to uogólnić mówiąc o pożytku. Pożytek osobisty – pracownika, właściciela, pożytek dla firmy, pożytek społeczny. Jeżeli każda ze stron jest przekonana o tym, że w danym czasie pożytek z danego działania jest wystarczający (np. 5 GBP/h zamiast 5 PLN/godz.), to możemy mówić o dobrze określonym celu i sposobie jego rozliczenia. Tym przykładem nie sprowadzam bynajmniej wszystkiego do pieniędzy. Deming mówił, ze nie można kontrolować tego, czego nie da się zmierzyć. Ktoś może mi zarzucić, że nie można skorelować celu, jakim jest np. „ograniczenie powierzchni magazynowej o 50% w najbliższym półroczu” (nie chodzi mi o czas – 6 miesięcy – dojścia do tego celu, lecz o powierzchnię). Uważam, że można, bo ograniczenie powierzchni magazynowej jest ściśle związane z harmonogramem dostaw materiałów lub odbioru produktów.

A propos narzędzia – jest nim stoper (podstawowy przyrząd pomiarowy w VSM), a metodą – pomiar czasu.

Krótki test: proszę podać przykład mierzalnego celu, którego nie można powiązać z czasem. Sam jestem ciekaw, czy coś takiego istnieje.Henryk Metz edytował(a) ten post dnia 30.01.08 o godzinie 19:41
Marcin Hołda

Marcin Hołda Continous
Improvement / Lean
Manager

Temat: Wyznaczanie celów doskonalenia - rozliczanie efektów

Może nie narzędzie, ale konkretne metryki.
Najważniejszy jest tzw. serwis do klienta czyli wskaźnik pokazujący (np. w procentach) ilość zamówień dostarczonych zgodnie z jego życzeniem (dokladnie co do dnia). Kolejnym przykładem może być Leadtime - czyli czas od momentu zamówienia klienta do momentu jego dostarczenia produktu.
Jest ich jeszcze kilka :)
Michał Pawelec

Michał Pawelec Prezes Zarządu

Temat: Wyznaczanie celów doskonalenia - rozliczanie efektów

Henryk Metz:
Katarzyna Grzybowska:
Pytanie w takim razie brzmi: czy istnieje jakieś narzędzie, metoda, która pozwala na ocenę efektywności (skuteczności działań, korzystności działań dla firmy i ekonomiczności?

Pisałem o czasie jako bazie różnych mierników. Mówi się, że „czas to pieniądz”. Trywialne, ale kilka lat temu, w Anglii pewien student powiedział mi, ze woli zarobić 5 funtów za godzinę na zmywaku niż 5 złotych za godzinę rozkładając towary w TESCO w Polsce. Mówi się o „szybkim zysku”, wielu pragnie być milionerami. To wszystko jest para czas – pieniądz. Można to uogólnić mówiąc o pożytku. Pożytek osobisty – pracownika, właściciela, pożytek dla firmy, pożytek społeczny. Jeżeli każda ze stron jest przekonana o tym, że w danym czasie pożytek z danego działania jest wystarczający (np. 5 GBP/h zamiast 5 PLN/godz.), to możemy mówić o dobrze określonym celu i sposobie jego rozliczenia. Tym przykładem nie sprowadzam bynajmniej wszystkiego do pieniędzy. Deming mówił, ze nie można kontrolować tego, czego nie da się zmierzyć. Ktoś może mi zarzucić, że nie można skorelować celu, jakim jest np. „ograniczenie powierzchni magazynowej o 50% w najbliższym półroczu” (nie chodzi mi o czas – 6 miesięcy – dojścia do tego celu, lecz o powierzchnię). Uważam, że można, bo ograniczenie powierzchni magazynowej jest ściśle związane z harmonogramem dostaw materiałów lub odbioru produktów.

A propos narzędzia – jest nim stoper (podstawowy przyrząd pomiarowy w VSM), a metodą – pomiar czasu.

Krótki test: proszę podać przykład mierzalnego celu, którego nie można powiązać z czasem. Sam jestem ciekaw, czy coś takiego istnieje.


Co do tych 5 funtów na zmywaku - to nie mozna tego tak bezpośrednio odniesc. Ponosisz pewne koszty, na uzyskanie przychodu. Wszyscy znamy trójkąt czas-pieniądz-zakres (ew. jakość).

Przykład z Toyoty rodem - satysfakcja klienta (wartość użytkowa). Przekłada sie ona na pieniądz - a klient cierpliwie czeka na upragnioną Toyotke :))Michał Pawelec edytował(a) ten post dnia 30.01.08 o godzinie 20:20
Rafał Matyasik

Rafał Matyasik Prezes Zarządu, RMC
Polska Sp. z o.o.

Temat: Wyznaczanie celów doskonalenia - rozliczanie efektów

Pomimo że ta część forum jest Lean-owa to ja proponuję wykorzystać do wyznaczania celi mix narzędzi 6Sigma i Lean/VSM

Ja osobiście stosuję takie mierniki jak:
Podstawowe - mediana, średnia, odchylenie, Q1, Q3
Dystrybuanta
Częstość
Wykres kontrolny
Rozkład
Sigma itd...

Każdy z powyższych mierników może stać się celem i jest ściśle powiązany z czasem
Jerzy Leleń

Jerzy Leleń Pełnomocnik Zarządu
ds Lean
Manufacturing

Temat: Wyznaczanie celów doskonalenia - rozliczanie efektów

Cele oczywiście SMART.
Osobiście przyjmuję wszystkie cele jako 100%. Następnie dzielę je na jakościowe, ilościowe, porządkowe , BHP. Następnie w zależności od priorytetów danej jednostki organizacyjnej określam wspólnie z pracownikami procentowy udział każdego celu. O priorytecie decyduje oczywiście możliwość wpływu zespołu roboczego na cel. Uzyskany w ten sposób procentowy udział poszczególnych celów pokazuje jasno priorytety i jednocześnie jest czytelnym motywatorem. :)
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Wyznaczanie celów doskonalenia - rozliczanie efektów

Moje podejście, także do sposobu ustalania celów, ulega modyfikacji (doskonaleniu). Teraz widzę to tak:
1) Ustalić cel/cele (najwyżej 2-3) strategiczne, główne, "na zawsze", do których można dążyć cały czas, ale można także mierzyć postęp na drodze ich osiągania; czyli nie są to cele abstrakcyjne.
2) Wyznaczyć cele (etapy) pośrednie, powiedzmy w perspektywie 12-18 miesięcy. Te należy zrealizować w 100%,
3) Pomocą w osiąganiu celów pośrednich są cele cząstkowe, miesięczne. Ważne, by odnosić sukcesy w miarę często i regularnie - to motywuje.
Taki schemat wprowadziłem i realizuję w kilku obszarach. Działa bez zarzutu.
Dodatkowym, spodziewanym efektem jest utrzymanie rezultatów. Utrzymanie do momentu, kiedy np. poprzeczka zostanie podniesiona wyżej. Należy przy tym pamiętać, że postępy są spektakularne zwykle na początku drogi doskonalenia, potem przychodzą znacznie trudniej. Wtedy postępem zaczyna być utrzymywanie rezultatów na osiągniętym, wysokim poziomie, i to przy możliwie najmniejszym włożonym w to wysiłku.

Pozdrawiam

Następna dyskusja:

Szkolenie z zakresu doskona...




Wyślij zaproszenie do