Adam Łatacha

Adam Łatacha Product owner;
Rockwell Automation

Temat: Wartość

Aby zacząć pewnego rodzaju dyskusję, rozpocznę od pytania o sedno, od którego zaczyna się myślenie w kategoriach "lean".
Wartość to pierwsza rzecz jaką musi określić firma wchodząc na ścieżkę lean'u. Chodzi tutaj o tą realną wartość, którą postrzega klient.
Z związku z tym mam pytanie, czy i jak w Waszych firmach określana jest wartość Waszych produktów z punktu widzenia klienta? Czy zdaża się produkowanie czegoś, czego nikt nie chce lub nie potrzebuje? Czy produkt jest optymalizowany pod kątem klienta, czy też posiada funkcjonalności, które wydają się atrakcyjne dla konstruktorów lub projektantów, a których klient zupełnie nie potrzebuje? Może istnieją (lub istniały) jakieś ciekawe przypadki związane z tym tematem....
Michal Nowak

Michal Nowak Dyrektor Produkcji

Temat: Wartość

Kazda firma zajmująca się wytwarzaniem jeżeli chce się utrzymać na rynku i konkurowac z innymi musi patrzec na swoje produkty z punktu widzenia klienta. Nawet w dużych przedsiębirostwach podejści wytwórca-klient odnosi się do jednej firmy gdzie każdy dział jest klientem dla poprzedniego w łańcuchu dsotaw.
Joanna Andersson

Joanna Andersson zarzadzanie
jakoscia, logistyka

Temat: Wartość

niestety z tego co widze, w Polsce jeszcze caly czas jest nastawienie, ze najwazniejsze jest zarobic a to co klient chce czy oczekuje jest na drugim planie....
Anna Malinowska

Anna Malinowska Skuteczność silnia!
Udowodnić?

Temat: Wartość

Joanna A.:niestety z tego co widze, w Polsce jeszcze caly czas jest nastawienie, ze najwazniejsze jest zarobic a to co klient chce czy oczekuje jest na drugim planie....


Z mojego punktu widzenia nie jest to prawdą. Gdyby moja firma nie patrzyła jakie są potrzeby klienta - to już dawno by nie istniała. Bo bez klienta (i to zadowolonego, który poleci nasze usługi innym i sam z nich ponownie skorzysta) nie byłoby żadnej uczelni prywatnej. Taka forma kształcenia, oparta tylko i wyłącznie o wymogi wolnego rynku, nie przetrwałaby ani dnia, gdyby zapomniałą komu słuzy.
Adam Łatacha

Adam Łatacha Product owner;
Rockwell Automation

Temat: Wartość

Usługi są produktami ciekawymi i mają tę cechę, że dość łatwo je dostosować do wymagań klienta - m.in. dlatego, że w przypadku usługi bardzo łatwo dostosować ją już w trakcie wykonywania i informacja zwrotna na temat zadowolenia klienta jest często natychmiastowa.
Zupełnie inaczej jest z wyrobami, gdyż najpierw trzeba je zaprojektować, wyprodukować i dostarczyć. I często odbywa się to na podstawie prognoz, które ze swojej natury są niedokładne. W rezultacie czasami produkuje się to, czego nikt nie chce (w danej chwili) - prowadzi to do głównego marnotrawstwa, czyli nadprodukcji. Dlatego też w koncepcji Lean unika się produkcji na magazyn, a wysoki poziom obsługi osiąga się poprzez skracanie czasu realizacji zlecenia i jak najlepsze dostosowanie wyrobu do klienta.

Usługi mają tą dobrą cechę, że nie ma właściwie możliwości wystąpienia nadprodukcji, dlatego ciekawym doświadczeniem może być przeniesienie zasad świadczenia usług na produkcję materialną.

Anna Malinowska

Anna Malinowska Skuteczność silnia!
Udowodnić?

Temat: Wartość

Adamie,

usługi zapewne łatwiej zmodyfikować - ale też nie dzieje się to od ręki.
Problem "nadprodukcji" występuje w dość specyficznej formie - możemy przecież źle zinterpretować sygnały z rynku i "wyprodukować" taki kierunek studiów, który kompletnie się nie sprzeda (czytaj: mimo zainteresowania nie będzie wielu zapisanych). Mimo iż nie przechowujemy takiego "produktu", to pewne koszty już zostały poniesione.

Z usługą jest dużo trudniej pod innym względem - produkt materialny łatwiej jest poddać próbnej ocenie przez potencjalnego docelowego klienta. Usługę jest ciężko zmaterializować. Bo nawet jeśli np. kogoś zaprosimy na część zajęć na próbę, to nie daje nam to gwarancji, że całe się spodobają.

Dużo trudniej jest też uwiarygodnić usługi - byle plotka czy czarny PR wystarczą, by stanąć w obliczu kryzysu wizerunku.

I jeszcze jedno - prognozy dla usług też bywają kompletnie nietrafione ;)


Adam Łatacha

Adam Łatacha Product owner;
Rockwell Automation

Temat: Wartość

Rzeczywiście po dokładniejszym przemyśleniu przyznaje, że istnieje nadprodukcja w usługach, czego dowodzi ten przykład i wiele innych. Innym jeszcze bardziej obrazowym przykładem jest pasażerski transport lotniczy. Samoloty kosztujące miliardy dolarów mają setki miejsc i w ten sposób rentowność takiego środka transportu jest zadowalające tylko jeśli jest w pełni lub w dużej części wykorzystany.
Tak więc zgadzam się, że usługi świadczone grupom, a nie pojedynczym osobom są w warunkach niepełnego wykorzystania pewnego rodzaju nadprodukcją, czyli marnotrawstwem, które należy eliminować. Ale chyba zgodzimy się, że usługi świadczone indywidualnie są wolne od nadprodukcji - w takim razie wzór, z którego należałoby czerpać jest już bardziej sprecyzowany :)

Co do ograniczeń i trudności w świadczeniu usług to oczywiście zgadzam się, że jest ich wiele, a przełamanie ich przez stosowanie zasad Lean'u jest wyzwaniem dzisiejszego dnia i przyszłości.

konto usunięte

Temat: Wartość

Dorzucę coś ze swojego podwórka. Nie jest prosto wdrożyć nowy produkt do palety usług świadczonych przez naszą firmę. Musimy poruszać się w zwartych ramach naszej infrastruktury, tak więc jakiekolwiek rozwiązanie albo wymaga bardzo dużych zmian a co za tym idzie pieniędzy albo pociąga za sobą konsekwencje skutkujące zmianami w całym systemie wprowadzając czasami niepotrzebne urozmaicenie na rynkach zagranicznych. Przykład, który znam z konkurencji.

Firma dokonała fuzji, W okresie przejściowym musiała świadczyć usługi dla istniejących klientów jednej i drugiej firmy. Okazało się że rozwiązanie informatyczne, które zastosowane jest w ramach większej międzynarodowej części nie przystaje do potrzeb klientów lokalnych, których było więcej niż posiadała krajowa część tej większej. Przystosowanie oprogramowania (nomen omen IBM) miało kosztować majątek i skutkować zmianami w całym ogólnoświatowym systemie. Zdecydowano się wprowadzić system tej mniejszej firmy również w większej tylko w Polsce i zastosować platformę wymiany na resztę świata.

Przykład obrazuje jak bardzo usługi mogą być obecnie skomplikowane.
Tomasz Marek Krzyżaniak

Tomasz Marek Krzyżaniak Project Manager and
professional Squash
Trainer (ESF 1)

Temat: Wartość

[author]Adam

Następna dyskusja:

Seminarium dla kobiet " Po...




Wyślij zaproszenie do