Temat: Toyota zmniejsza produkcję - TPS pokazuje swoją siłę
Konrad Gurbała:
>> W informacji zabrakło jeszcze dwóch ważnych faktów (mam
wrazenie, że specjalnie pominiętych):
- Toyota otwiera mimo tego siódmą fabryke w USA,
Czy mówimy o fabryce w Blue Springs/Tupelo w Mississipppi, w której miał być produkowany hybrydowy Prius? Kilka dni wcześniej Toyota poinformowała, że budowa tej, zaawansowanej w 90% fabryki, zostaje bezterminowo wstrzymana. Dokończone zostaną stricte prace budowlane, jednak nie będą instalowane maszyny i linie produkcyjne. 100 zatrudnionych już pracowników zachowa jednak pracę i zostanie przesuniętych do innych zadań.
Jak by nie było, nie sądzę, żeby ta informacja umniejszała w jakikolwiek sposób dokonania i wspaniałość operacyjną Toyoty. Popatrzmy na te informacje jak finansiści. Np. jako wciąż znaczący importer aut i komponentów do USA mocno bije w nią najsilniejszy od 13 lat kurs jena do USD, i na pewno wahania kursów walutowych mają ogromny wpływ na skonsolidowane wyniki finansowe całego koncernu. Sam pracuję w firmie, która zarówno importuje (surowce) i eksportuje (wyroby gotowe) i bardzo silnie odczuwamy obecne wahania kursu USD i EUR do PLN.
Toyota jest znakomicie przygotowana na obecny kryzys (ogromne zasoby gotówki, brak zadłużenia) więc teraz będzie wykorzystywać te zasoby w trudniejszych czasach. Ciekawe są za to informacje podawane przy okazji tego, jakby nie było, historycznego komunikatu – że na placach fabrycznych i u dealerów w USA zgromadziły się już zapasy aut równe 92-dniowej krajowej sprzedaży czy też w niektórych biurach Toyoty w celu oszczędności wyłączane są elektryczne suszarki do rąk (tutaj za szacownym „New York Times”).
Co do pozamerytorycznego wątku tej dyskusji – proponuję duży emocjonalny dystans do informacji podawanych przez prasę czy media elektroniczne. Polscy dziennikarze dysponują często wiedzą naskórkową co do tematów, o których piszą, są leniwi, nie sprawdzają dokładnie informacji, i celem głównym jest znalezienie sensacji aby coś napisać. Szczególnie dotyczy to spraw związanych z gospodarką i ekonomią, o których najczęściej polscy dziennikarze po prostu nie mają pojęcia. Niestety.
Co do LG Electronics w Mławie – miałem w swojej poprzedniej pracy ogromną zawodową i osobistą przyjemność poznać Janinę Budzichowską, dawniej kierownika w LG, a obecnie wiceburmistrza Mławy. Nina dużo mi opowiedziała o tej firmie. Do tego sam bardzo intensywnie współpracowałem swego czasu z Koreańczykami. Dlatego mocno trzymam kciuki za Wasz dalszy pomyślny rozwój w Mławie Piotr. I zgadzam się z tym co napisałeś – Lean nie zapewnia trwałej przewagi konkurencyjnej na rynku. To zespół bardzo przydatnych narzędzi podnoszących efektywność, jednak nawet najwybitniejsza doskonałość operacyjna nie jest strategią.
Co pokazuje zresztą ta informacja o Toyocie, która zainicjowała obecną dyskusję.
Pozdrawiam świątecznie
Adrian