Temat: Przykłady SMED

Witam!

W ramach pracy magisterskiej wdrażam na gnieździe tokarskim CNC metode SMED oraz 5S.

Wprowadziłem oznaczenia i poprawiłem programy NC tak aby mozna bylo znalezc szybko narzedzie. Również wszystkie narzedzia zostały pomierzone tak aby operator nie musial za kazdym razem tego robic. Zakupiono też uchwyt szybkozmienny, aby wyeliminowac czynnosc przetaczania szczek.
Moje pierwsze pytanie brzmi:

Czy znacie Państwo jeszcze jakieś praktyczne przykłady działań SMED które mógłbym wprowadzić na tokarkach CNC?Ten post został edytowany przez Autora dnia 10.05.17 o godzinie 22:32
Janusz Albin

Janusz Albin Webdeveloper / Lean
Specialist

Temat: Przykłady SMED

pewnie nic odkrywczego nie napisze (dla znawców tematu:) . Przewija się to w każdym poście na temat SMED.
no ale:..;) chcąc podejść pod SMED postępuj zgodnie ze schematem:

Etap 0 – analiza stanu obecnego danej komórki produkcyjnej (identyfikacja działań realizowanych w trakcie przezbrojenia)
Etap I – rozdzielenie wewnętrznych i zewnętrznych operacji przezbrojenia;
Etap II – przekształcenie procesów wewnętrznych w procesy zewnętrzne;
Etap III – usprawnienie wszystkich aspektów przezbrojenia, eliminacja marnotrawstwa (zastosowanie 7W)

wg zasad:
- Możliwie jak najwięcej czynności wykonać poza samą maszyną, w czasie gdy ona jeszcze pracuje
- Gdzie tylko to możliwe zastosować mocowanie „jednym ruchem”.

Nie boj się obserwować procesu - duuużo zapisuj i rysuj ( np spagetti - dzieki któremu możne zmienisz ustawienie gniazda), mając dane stwórz pareto czasów poszczególnych operacji - aby skupić sie na tych największych "potencjałach" - czytaj stratach (7 waste)..

wykonaj sobie "macierz działań" - x(trudność) y (wpływ) - podziel na cztery części, pogrupuj zadania

-----------
-usuń czynności zbędne
-zewnętrzne czynności pamiętaj aby wykonać przed czynnościami wew. (przed zatrzymaniem maszyny)

---
możesz stworzyć jakieś listy kontrolne przezbrojenia (z wykazem narzędzi, materiałów, dokumentów, operatorów,)

---

Przy racjonalizacji transportu należy przyjąć zasadę, że wszystkie operacje transportowe, mające na celu przygotowanie przezbrojenia, powinny zostać zakończone przed zatrzymaniem urządzenia – oraz analogicznie wszystkie zdemontowane podzespoły i już niepotrzebne narzędzia zostaną odwiezione do magazynu po wznowieniu produkcji.

-----------

Tak jak wspomniałeś – wdrożyć 5s na stanowisku
dodatkowo jakiś element TPM – > grafik konserwacji maszyn dla operatorów
Z przykładów 5s
narzędzia ułożone w ustalonej kolejności wg potrzeby użycia przy przezbrojeniu
zastosowanie kodowania kolorem np. dla różnych długości elementów
najlepiej ujednolicić co się da (parametry montażu w maszynie, oprzyrządowanie, narzędzia (zamiast korzystać z 10 rodzajów kluczy -> postarać się żeby korzystać tylko z 1typu)

Oczywiście pamiętać trzeba o standaryzacji - Wykonanie instrukcji przezbrojeń

---

Optymalizacja czynności wewnętrznych
• Zrównoleglenie operacji
• Zastosowanie funkcjonalnych zacisków
• Eliminacja regulacji
• Mechanizacja

Pamiętaj, że śruby to wrogowie systemy „SMED”:
• Giną
• Trzeba je dopasować
• Ich dokręcanie trwa długo
• Potrzeba do nich narzędzi

Powinno się zastosować metody:
• Jednego obrotu
• Jednego ruchu
• Zacisku

Do technik eliminacji regulacji można zaliczyc:
• Stosowanie numerycznych skal i standardowych ustawień np. za pomocą kołków oporowych
• Stosowanie linii ułatwiających centrowanie narzędzi narysowanych
lub grawerowanych na narzędziach
• Stosowanie szablonów do ustawień – tak aby jakiekolwiek ustawienia i regulacje
wymiarowe wykonywane były jako operacje zewnętrzne
• Stosowanie systemu NWW (najmniejszej wspólnej wielokrotności)
Oznaczenie nastaw narzędzi w określonych odstępach będących swoją wielokrotnością.

No dobra ale tak bardzie z życia wzięte i z obsewacji procesu, to pamiętam, że sporym marnotrawstwem jaki jest przy przezbrojeniu tokarek – jest np. puszczanie pierwszej sztuki na „pół gwizdka” – czyli np. operator nie jest pewny czy wszystko jest dobrze dograne i zamiast puścić program na 100% przepuszcza go krok po kroku zwracają uwagę na to czy nie ma żadnej kolizji, itp.. co znacznie wydłuża proces „przezbrojenia”, oczywiście następną kwestią jest jakośc – czy 1 sztuka wyjdzie nam dobrze czy nie. Jeśli nie – proces przezbrojenia znów nam się wydłuża... Trzeba wiec zwrócić uwagę na wszystkie operacje jakie są realizowane podczas przezbrojenia – jak wygląda całokształt, jak wygląda logistyka przechowywania programów, kto ma dostęp do zmian (może zdarzyć się tak że w tym obszarze nie ma żadnej kontroli). Czy nowych narzędzi które planujemy wykorzystać przy następnej produkcji nie możemy wcześniej wpisać do programu jeszcze podczas pracy nad obecna podukcją.?? Kwestie organizacji przygotowania materiału i narzędzi rozumiem za oczywistą. Do przezbrojenia również warto wprowadzić równoległe operacje – np. przezbrajacz wymienia / montuje nowe narzędzia – a operator w tym czasie czyści maszynę z wiórów (kwestia segregacji odpadów) / wymienia tuleje prowadzące..itp. Tak jak pisałeś przegotowanie narzędzi już zrealizowałeś (czyli każde narzędzie w oprawie jakie jest dostarczone na stanowisko jest odpowiednio opisane ) – trzeba tez pamiętać, że narzędzia lubią się zużywać – wiec ustalić politykę / standard – co do np. ilości sztuk jakie dane narzędzie może przerobić. Aby nie powtawały braki . Pytanie co po skończonej produkcji ? – jaka tu jest logistyka narzędziowa.? Przy przezbrajaniu dużo zależy od produkowanego asortymentu – czym wieksza różnorodność – tym trudniej o dobry smed 

no i na koniec -> a po co SMED ?? czy aby na pewno wymaga tego cały (najważniejszy) proces ?

Następna dyskusja:

Przykłady LM w MŚP w Polsce




Wyślij zaproszenie do