Marcin Hołda

Marcin Hołda Continous
Improvement / Lean
Manager

Temat: Motywowanie zespołów

Wdrażam obecnie program - coś na wzór kół jakości - czyli chodzi o rozwiązywanie problemów w ramach zespołów interdyscyplinarnych.
W jaki sposób zmotywowalibyście osoby w nich pracujące w ramach godzin pracy (jest na to zezwolenie), po to, aby zaczęli dzielić się swoją wiedzą ?
Zaznaczam, że:
a) pracownicy są osobami pracującymi co najmniej kilkadziesiąt lat w tej samej firmie,
b) branża jest "mocno techniczna" - operacje wykonywane przez każdego pracownika wymagają sporej wiedzy technicznej
c) nie motywujemy pieniędzmi.

Liczę na Waszą kreatywność :)
Maciej Kanert

Maciej Kanert Tłumacz,
badacz/popularyzator
/konsultant
Zarządzania Ameba

Temat: Motywowanie zespołów

Japońscy konsultanci w takich przypadkach mawiają zazwyczaj: "Po pierwsze przeniesienie 'decyzyjności' na zespół operatorów. 70% władzy na linii produkcyjnej w ręce zespołu".
O dziwo w polskich zakładach to też działa:)
Jacek Suski

Jacek Suski Jakość, controlling,
zarządzanie,
systemy,
przedsiębiorca...

Temat: Motywowanie zespołów

Podczas wdrażania projektów większych lub mniejszych warto działać wg. sprawdzonych schematów, a takie opisuje P. Kotter w książce pt. "Leading Change" . Podobne schematy potrzebne są podczas wdrażania zintegrowanych systemów informatycznych.
Ze swojej strony polecam kilka wskazówek, które zawarłem w artykule na ten temat:
http://www.lean-soft.com/Pobranie/Artykul3.doc

Pozdrawiam serdecznie

Jacek Suski
http://lean-soft.com

Marcin Hołda:
Wdrażam obecnie program - coś na wzór kół jakości - czyli chodzi o rozwiązywanie problemów w ramach zespołów interdyscyplinarnych.
W jaki sposób zmotywowalibyście osoby w nich pracujące w ramach godzin pracy (jest na to zezwolenie), po to, aby zaczęli dzielić się swoją wiedzą ?
Zaznaczam, że:
a) pracownicy są osobami pracującymi co najmniej kilkadziesiąt lat w tej samej firmie,
b) branża jest "mocno techniczna" - operacje wykonywane przez każdego pracownika wymagają sporej wiedzy technicznej
c) nie motywujemy pieniędzmi.

Liczę na Waszą kreatywność :)
Karol Bąk

Karol Bąk QRM, LEAN, RFS

Temat: Motywowanie zespołów

Maciej Kanert:
Japońscy konsultanci w takich przypadkach mawiają zazwyczaj: "Po pierwsze przeniesienie 'decyzyjności' na zespół operatorów. 70% władzy na linii produkcyjnej w ręce zespołu".
O dziwo w polskich zakładach to też działa:)

Witam

Dodałby jedynie ( w odniesieniu do ODPOWIEDZIALNOŚCI), że w Jaopni są sensei a nie konsultanci. A różnica pomiędzy konsultantem a sensei to jak pomiędzy polonezem a toyotą ;)

Pozdrawiam
Karol
Maciej Kanert

Maciej Kanert Tłumacz,
badacz/popularyzator
/konsultant
Zarządzania Ameba

Temat: Motywowanie zespołów

Witam

Dodałby jedynie ( w odniesieniu do ODPOWIEDZIALNOŚCI), że w Jaopni są sensei a nie konsultanci. A różnica pomiędzy konsultantem a sensei to jak pomiędzy polonezem a toyotą ;)

Pozdrawiam
Karol

"Sensei" gdy mówi się do nich po japońsku. Mówiąc po polsku ryzykuje się wzięcie ich za trenerów aikido lub karate:) Co oczywiście czasem może pomóc:)

A wracając do meritum, wydaje mi się, że w sytuacji, którą opisał pan Marcin, podejście proponowane przez pana Jacka jest zbyt teoretyczne, by nie rzec przeteoretyzowane. Trudno mi wyobrazić sobie doświadczonych operatorów "mocno technicznych", którzy układają tego typu strategie.
Warunkiem powodzenia zmian TPS/Lean jest przecież autonomiczność pracowników produkcji (genby - to dla pana Karola:) i tworzenie przez nich mechanizmów dzielenia się wiedzą i umiejętnościami.
Jakichkolwiek narzędzi nie wdrożylibyśmy (np. OPL-ek), nie będą one funkcjonowały tak długo, jak będą narzucone przez "menadżera nadzorującego proces", a nie przyjęte przez samych pracowników. A do tego niezbędnym warunkiem jest owo przeniesienie "odpowiedzialności i władzy".
Oczywiście wymaga to czasu.
A z zupełnie innej beczki: Viessmann w Niemczech ma interesujący sposób motywowania pracowników. Każdy pracownik, który zgłasza pomysł kaizen otrzymuje talon do zakładowej stołówki na loda (choć, o ile wiem, Viessmann nie posiada fabryki tychże). I to niezależnie od tego jakości pomysłu. Nawet jeśli jego lider wie, że pomysł nie jest najlepszy, powiedzmy oględnie.
Pomysł wydaje się trywialny i naiwny, ale fabryki Viessmanna mają w Niemczech najwyższy wskaźnik innowacyjności:)
Pozdrawiam wszystkich
Maciej
Agnieszka Hromiak

Agnieszka Hromiak Marketing & Sales
Manager, HeatQ
Technology

Temat: Motywowanie zespołów

MOTYWACJA W KULTURZE LEAN

Odbywa się: 3 lipca 2015
Miejsce: Sopot , Klub Żeglarski NAVIGO
Cena: 600 - 900 zł netto*

Opis i cel szkolenia:
Kultura Lean oczekuje od pracowników każdego szczebla odpowiedzialności za swoje miejsce pracy, zaangażowania w jego doskonalenie i rozwój. W tradycyjnym podejściu pracownik tylko przychodzi do pracy, wykonuje ją i idzie do domu. Lean wymaga, by oprócz wykonanego planu pracownik wykazywał chęć doskonalenia i zaangażowanie w zmianę na lepsze. Celem szkolenia jest odpowiedź na podstawowe pytanie: „Jak realizować strategię rozwoju organizacji Lean i utrzymać efekty w dłuższym okresie?”

Korzyści ze szkolenia:
Zdobycie wiedzy na temat głównych narzędzi motywacji w kulturze Lean
Dowiedzenie się, jak korzystać z narzędzi motywacji na różnych szczeblach zarządzania
Poznanie zmiany struktury organizacyjnej i zakresu odpowiedzialności pracowników w kulturze Lean
Zrozumienie, jak Wizualne Zarządzanie Wynikami zwiększa motywacje i zaangażowanie pracowników w doskonalenie
Pogłębienie wiedzy z zakresu wykorzystania matrycy kompetencji jako narzędzia motywacji pracowników
Poznanie metody TWI wykorzystywanej do szkoleń i instruktaży nowych pracowników

Program szkolenia:
Gra symulacyjna „Narzędzia motywacji pracowników w kulturze Lean”
Definiowanie najważniejszych narzędzi motywacji w kulturze Lean
Badanie motywacji w firmie – test 12 pytań
Struktura organizacyjna i zakresy odpowiedzialności w kulturze Lean
Nowe role i funkcje w strukturze Lean
Zmiany w zakresie odpowiedzialności i uprawnień w kulturze Lean
Budowa karty stanowiskowej w kulturze Lean
Rozwiązania systemowe: (PVM – zarządzanie wizualne wynikami, matryca kompetencji i umiejętności, planowanie ścieżek rozwoju i planu szkoleń (z wykorzystaniem podejścia TWI – Training Within Industry)

Forma szkolenia:
Prezentacje multimedialne, wykład, warsztat szkoleniowy, gry symulacyjne, case- study, dyskusje i wymiana doświadczeń oraz zadania w zespołach

Grupa docelowa:
Szefowie Działów i Managerowie
Pracownicy Działu Zasobów Ludzkich
Managerowie Lean
Liderzy i koordynatorzy Lean
Kierownicy i brygadziści
Mistrzowie i Liderzy zespołów

Informacje organizacyjne:
Godziny: 9.00 - 16.30
Napisz ahromiak@lean.info.pl lub zadzwoń +48 58 346 06 77 by dowiedzieć się więcej
http://lean.info.pl/pl/szkolenia-otwarte/produkcja/mot...

Następna dyskusja:

Nagroda dla zespołów 5S




Wyślij zaproszenie do