konto usunięte
Temat: Drogi Kliencie, wdrażamy Lean!
Pewien czas temu miałem przyjemność rozmawiać ze współwłaścicielem firmy wdrażającej „elementy Lean” do przedsiębiorstw produkcyjnych w Polsce na temat atmosfery w jakiej Lean jest wdrażany. Osobiście przyznam, że byłem nieco zaskoczony odpowiedzią na pytanie: W jaki sposób Państwo komunikują Klientowi koncepcję Lean?Odpowiedź była następująca (nie jest to dokładny cytat): Tak naprawdę nigdzie u nas na stronie nie znajdzie Pan informacji o Lean, i tak samo Klient u którego wdrażamy kolejne elementy Lean może o tym w ogóle nie wiedzieć (że jest to Lean). Najpierw wdrażamy usprawnienie (Lean) w niewielkim obszarze, a gdy Klient dostrzeże wyraźne efekty tego usprawnienia wdrażamy kolejne usprawnienie (kolejny element Lean). Po pewnym czasie (wyraźnych efektach) zdarza się, że Klient dowiaduje się, że wdrażane usprawnienia to nic innego jak element filozofii Lean (np. SMED).
A jakie jest Twoje doświadczenie na temat wdrażania Lean w polskich przedsiębiorstwach?
Chętnie poznam również Twoje zdanie stąd poniżej kilka pytań stymulujących dyskusję:
- Warto wdrażać Lean w stylu „wielkiej kampanii informacyjnej” czy może lepsze efekty odnosisz wdrażając Lean w stylu „po cichu, małymi krokami”, a może stosujesz wariant pośredni?
- Co stoi na przeszkodzie wdrażania Lean w stylu „wielkiej kampanii informacyjnej” w Polsce?
- Lean to filozofia, która najlepsze efekty przynosi, gdy zostanie wdrożona kompleksowo a nie fragmentarycznie. Jak sądzisz, czy w Polsce są przedsiębiorstwa, które śmiało dorównują poziomem implementacji Lean firmom japońskim, amerykańskim czy niektórym niemieckim? Jeśli nie, to czego nam (jako gospodarce) jeszcze „brakuje”?
Zapraszam do dyskusji.