konto usunięte

Temat: Drogi Kliencie, wdrażamy Lean!

Pewien czas temu miałem przyjemność rozmawiać ze współwłaścicielem firmy wdrażającej „elementy Lean” do przedsiębiorstw produkcyjnych w Polsce na temat atmosfery w jakiej Lean jest wdrażany. Osobiście przyznam, że byłem nieco zaskoczony odpowiedzią na pytanie: W jaki sposób Państwo komunikują Klientowi koncepcję Lean?

Odpowiedź była następująca (nie jest to dokładny cytat): Tak naprawdę nigdzie u nas na stronie nie znajdzie Pan informacji o Lean, i tak samo Klient u którego wdrażamy kolejne elementy Lean może o tym w ogóle nie wiedzieć (że jest to Lean). Najpierw wdrażamy usprawnienie (Lean) w niewielkim obszarze, a gdy Klient dostrzeże wyraźne efekty tego usprawnienia wdrażamy kolejne usprawnienie (kolejny element Lean). Po pewnym czasie (wyraźnych efektach) zdarza się, że Klient dowiaduje się, że wdrażane usprawnienia to nic innego jak element filozofii Lean (np. SMED).

A jakie jest Twoje doświadczenie na temat wdrażania Lean w polskich przedsiębiorstwach?

Chętnie poznam również Twoje zdanie stąd poniżej kilka pytań stymulujących dyskusję:

- Warto wdrażać Lean w stylu „wielkiej kampanii informacyjnej” czy może lepsze efekty odnosisz wdrażając Lean w stylu „po cichu, małymi krokami”, a może stosujesz wariant pośredni?
- Co stoi na przeszkodzie wdrażania Lean w stylu „wielkiej kampanii informacyjnej” w Polsce?
- Lean to filozofia, która najlepsze efekty przynosi, gdy zostanie wdrożona kompleksowo a nie fragmentarycznie. Jak sądzisz, czy w Polsce są przedsiębiorstwa, które śmiało dorównują poziomem implementacji Lean firmom japońskim, amerykańskim czy niektórym niemieckim? Jeśli nie, to czego nam (jako gospodarce) jeszcze „brakuje”?

Zapraszam do dyskusji.
Jacek Suski

Jacek Suski Jakość, controlling,
zarządzanie,
systemy,
przedsiębiorca...

Temat: Drogi Kliencie, wdrażamy Lean!

Największym problemem przy wdrażaniu filozofii Lean - nie tylko w Polsce - jest zakres działania firmy (Toyota czy Porsche zarządzają całym łańcuchem logistycznym i dlatego mogą go sobie dowolnie planować, realizować i zmieniać). Jest to jedno z głównych założeń pełnego wdrożenia JIT (wymaga pełnej integracji łańcucha). W Polsce mało która firma jest w stanie w pełni wdrożyć Lean, jeśli tylko nie ma wpływu na cały łańcuch logistyczny ponieważ nie może "zmusić" wszystkich klientów oraz wszystkich dostawców do tego, aby działali w zgodzie z ich procedurami.

Dlatego chyba większość firm wdraża wybrane obszary Lean na tyle, na ile jest w stanie na nie wpływać (głównie obiegi wewnętrzne w firmie).

Pozdrawiam serdecznie

Jacek Suski
http://lean-soft.com

Sławomir Rosiński:
Pewien czas temu miałem przyjemność rozmawiać ze współwłaścicielem firmy wdrażającej „elementy Lean” do przedsiębiorstw produkcyjnych w Polsce na temat atmosfery w jakiej Lean jest wdrażany. Osobiście przyznam, że byłem nieco zaskoczony odpowiedzią na pytanie: W jaki sposób Państwo komunikują Klientowi koncepcję Lean?

Odpowiedź była następująca (nie jest to dokładny cytat): Tak naprawdę nigdzie u nas na stronie nie znajdzie Pan informacji o Lean, i tak samo Klient u którego wdrażamy kolejne elementy Lean może o tym w ogóle nie wiedzieć (że jest to Lean). Najpierw wdrażamy usprawnienie (Lean) w niewielkim obszarze, a gdy Klient dostrzeże wyraźne efekty tego usprawnienia wdrażamy kolejne usprawnienie (kolejny element Lean). Po pewnym czasie (wyraźnych efektach) zdarza się, że Klient dowiaduje się, że wdrażane usprawnienia to nic innego jak element filozofii Lean (np. SMED).

A jakie jest Twoje doświadczenie na temat wdrażania Lean w polskich przedsiębiorstwach?

Chętnie poznam również Twoje zdanie stąd poniżej kilka pytań stymulujących dyskusję:

- Warto wdrażać Lean w stylu „wielkiej kampanii informacyjnej” czy może lepsze efekty odnosisz wdrażając Lean w stylu „po cichu, małymi krokami”, a może stosujesz wariant pośredni?
- Co stoi na przeszkodzie wdrażania Lean w stylu „wielkiej kampanii informacyjnej” w Polsce?
- Lean to filozofia, która najlepsze efekty przynosi, gdy zostanie wdrożona kompleksowo a nie fragmentarycznie. Jak sądzisz, czy w Polsce są przedsiębiorstwa, które śmiało dorównują poziomem implementacji Lean firmom japońskim, amerykańskim czy niektórym niemieckim? Jeśli nie, to czego nam (jako gospodarce) jeszcze „brakuje”?

Zapraszam do dyskusji.
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Drogi Kliencie, wdrażamy Lean!

Przykład firmy Wiremold, opisany w książce Boba Emilianiego "Better Thinking, Better Results - Using the Power of Lean as a Total Business Solution" wskazuje, że tylko całościowe podejście daje najlepsze rezultaty.
Należy zadać pytanie, co oznacza "całościowe podejście"? Jestem zwolennikiem trzymania się sprawdzonych wzorców i zasad, ale skrajnie ortodoksyjne podejście uważam za zbędne.

Osobiście podejmuję działania mające na celu wdrażanie tzw. "szczupłego zarządzania projektowego". Tu właściwie nie można mówić o podejściu ortodoksyjnym, bo to dość świeży obszar zastosowań filozofii "Lean".

"Elementy lean" wprowadzane konsekwentnie, złożą się w końcu w pewną całość. Jaką? nie musi być ona taka sama w każdej firmie.

Może to oczywiście wyglądać tak, jak to opisał Thomas Cleary w "Zen and the Art of Insight":

"It is like people going into the ocean. Some have just gone in, some have gone all the way to the depths. Although there is a difference between the shallow and the deep, they are both said to have entered." (ze wstępu do "Better Thinking...")

PozdrawiamHenryk M. edytował(a) ten post dnia 13.02.10 o godzinie 22:03

konto usunięte

Temat: Drogi Kliencie, wdrażamy Lean!

Po dotychczasowej dyskusji nasuwają mi się oto takie dwa wnioski:

1. Chcesz w sukcesem wdrożyć Lean to m.in.:
- zadbaj o pozycję w łańcuchu wartości. Niestety na to często mamy bardzo niewielki wpływ w krótkim i średnim okresie, np. dostawca surowca pierwszego rzędu nie stanie się nagle integratorem całego łańcucha dostaw.
- zadbaj oto z kim wchodzisz we współpracę w ramach łańcucha wartości.

2. Wdrażaj Lean tyle ile faktycznie daje/da w przyszłości korzyści Twojej firmie. Lean ma przede wszystkim służyć ludziom i organizacji.

Natomiast, jak skutecznie komunikować Lean w organizacji?

konto usunięte

Temat: Drogi Kliencie, wdrażamy Lean!

Jestem po wielu latach praktykowania Lean w różnych dziedzinach budownictwa, ale dopiero teraz staram się dogłębnie poznać koncepcję Lean Managementu. Pozwolę sobie zatem tylko nieśmiało na kilka uwag.

Po pierwsze "współwłaściciel firmy wdrażającej elementy Lean" miał słuszność zaczynając od wprowadzenia tej koncepcji tylko we fragmencie swojego przedsiębiorstwa. Według mnie jest to wręcz podręcznikowy sposób na wdrożenie Lean w firmie. Podręcznikowy nie znaczy zły w mojej opinii.

Druga sprawa to kwestia nagłośnienia, czyli "wielkiej kampanii informacyjnej". To uważam za nieporozumienie, ponieważ koncepcja Lean dotyczy zarządzania przedsiębiorstwem i ukierunkowania powinna być na wartości dla klienta. Sama w sobie nie jest natomiast dla klienta żadną wartością! Bo czy klienta obchodzi, jak jest zarządzane przedsiębiorstwo? Nie Klient oczekuje tego, tego i tego a w jaki sposób są realizowane jego oczekiwania to zupełnie inna bajka i rzadko kto się tym interesuje.

Tak więc podsumowałbym inaczej: Lean ma przede wszystkim służyć organizacji, aby mogła lepiej spełniać oczekiwania klienta. Może to różnica tylko semantyczna, ale niezwykle istotna wg mnie.

Na koniec pytanie: czy aby nie jest tak, że "wielka kampania informacyjna" na temat wdrożenia Lean w przedsiębiorstwie nie jest jednym z... muda? Raczej tak:)
Sławomir Ś.

Sławomir Ś. Plant Manager,
Certified Master
Black Belt in Six
Sigma a...

Temat: Drogi Kliencie, wdrażamy Lean!

Akcja informacyjna moze sluzyc przekonaniu lub przekazaniu informacji (jesli schodzi ona od Prezesa Firmy) o przjęciu strategicznego kierunku firmy. Ma sens w duzych firmach = korporacjach. Jesli za naglosnieniem nie ida odpowiednie kroki wdrozeniowe, to szybko traci sie wiarygodnosc i pojawia sie cos co znamy pod pojeciem 'flavor of the month'.
Zwykle program rozpoczyna sie w tych dzialach, ktore okreslamy jako CORE ACTIVITY. W przypadku firmy produkcyjnej zaczniemy wiec od plantow produkcyjnych.
Potem MUSI przyjsc czas na nastepne elementy skladanki jak procurement, design engineering itd. ktore musza ze soba wspolgrac aby firma w calosci byla efektywna (w oczach klienta, tu masz racje, a jka firma zdecyduje jak chce to osiagnac to jej sprawa). W mojej firmie aby to uzyskac, stosuje sie m. in. extended value streams, obejmujac mocno dzialaniami lean takze dostawcow.
Paulina Gontarewicz

Paulina Gontarewicz Lean Ekspert,
Whirlpool / Polar
S.A.

Temat: Drogi Kliencie, wdrażamy Lean!

Praca nad uspawnianiem procesów bez odrobiny teorii i nagłaśniania z pewnością przyniesie jakieś rezultaty, ale bedzie zdecydowanie trudniej "zarazić" organizację nowym sposobem myślenia.
Dlatego uważam że warto stosować trochę "propagandy".
Z pewnościa należy zacząć od wybranych obszarów i narzędzi i stopniowo rozszerzać obszar zainteresowań ;)

Wydaje mi sie jednak, że informowanie kientów i dostawców o działaniach leanowych może byc rozumiane w dwóch aspektach:
1. Reklama - szczególnie przed klientem - przekazanie informacji, że doskonalimy się, usprawniamy, ale bez większych szczegółów dotyczących obszarów działań itp.
2. Próba połączenia całego łańcucha dostaw i zmiana jego funkcjonowania na "bardziej Leanowy" - jasne propozycje, dyskusje, wspólnie wypracowywane rozwiązania.
Dla mnie ten drugi aspekt jet tym dodającym wartość.

Pozdrawiam
Paulina
Karol S.

Karol S. Specjalista w
planowaniu i
przygotowaniu
produkcji, organ...

Temat: Drogi Kliencie, wdrażamy Lean!

Witam,
Sławku, nie ma złotej recepty. Jak mawiał klasyk, ta recepta jest dobra, która jest dobra. Lean jest przede wszystkim filozofią i strategią firmy. Koniec i kropka. Wszystkie narzędzia, które jak mantra są powtarzane w kółko- SMEDy, heijunki, VSMy, krótkie interwały itp to tylko martwe narzędzia nabijające punkty średniemu managementowi i liderom projektów. Często jest tak, że firma nawet nie ma pojęcia, jaki jest jej prawdziwy takt time na oferowane produkty nie mówiąc już o identyfikacji swoich rodzin produktów. Dlatego lean to lata praktyki, popełnianie błędów, uczenie się na nich i nie poddawanie się. Lean na początku jest kosztowny- z tym jest się ciężko pogodzić szefom. Lean nie jest cichy- każdy w firmie, dostawcy, klienci muszą nim żyć. Lean jest niczym spowiedź i nieustanny upubliczniony rachunek sumienia. Z tym jest najtrudniej :) Jeśli szukasz firmy gdzie działa lean to odwiedź pierwszego lepszego MC Donalda- zobacz kontrolowane FIFO na grawitacyjnych szufladkach, customers pull, supermarket na frytkach, zbalansowane stanowiska pracy.
Ale się rozpisałem :)
Pozdro!

Następna dyskusja:

Szkolenie na temat Lean Man...




Wyślij zaproszenie do