Temat: Czy PDCA może zastąpic 8D ?
Witam,
spotkałem się z klientem, który nie wymaga stosowania standardowego podejścia G8D, ma swoje narzędzie, które każdy dostawca ma obowiązek stosować... Nazywa je ogólnie PDCA....
Co wchodzi w skład takiej analizy:
1. PLAN
a) ogólne informacje:
dostawca, produkt, lokalizacja, gdzie problem został wykryty, zaznaczenie czy problem dotyczy charakterystyki kluczowej czy bezpieczeństwa, rodzaj reklamacji (0km, warranty, logistic itp...), określenie lidera i grupy przeprowadzającej analizę..
b) WHAT IS THE PROBLEM? (używając 5W2H) z punktu widzenia klienta:
- What happened?
- Why is it a problem?
- Who detected? (name of operator)
- When it happened?
- Where detected?
- How detected?
- How many bad parts?
i dostawcy:
- What symptom do we see on our part?
- Was part reworked by Supplier?
- When was it manufactured at Supplier ?
- Who manufactured?
- In which other applications, product is used?
- Are we capturing the defect when reinjecting product in normal process?
- Did a similar problem happened previously at customer or internally?
- How many bad parts in sorting?
c) zdjęcia sztuki złej z precyzyjnym zaznaczeniem defektu i sztuki dobrej (pod tym samym kątem, z tym samym zbliżeniem itp...)
d) SORTING ACTIVITY
- rezultat sortowania u klienta, u dostawcy, częsci w transporcie, na platformie logistycznej itd...
- data produkcji części sortowanych
- data produkcji części sortowanych, które były NOK
- sposób oznaczenia części sortowanych (np. kolorowa kropka), identyfikacja osoby robiącej sortowanie, data sortowania
- informacje dotyczące terminu pierwszej dobrej wysyłki (po 100% selekcji) + sposób oznaczenia palet/pojemników
- dane dotyczące sortowania przedstawione na wykresie (zmiany produkcyjne, ilość części niezgodnych, data produckji części NOK...)
e) WHAT DID YOU LEARN from sorting (shift related, period related, operator related…)?
f) WHAT ARE THE IMMEDIATE COUNTERMEASURES (24 hours)?
- IMMEDIATE COUNTERMEASURES IN SUPPLIER PERIMETER?
- IMMEDIATE COUNTERMEASURES IN CUSTOMER LINE?
Po przeglądzie tej części składane są podpisy przez Plant, Quality, Engineering, Production Managerów...
2. DO
a) ASSIGNMENT / BREAKDOWN
Tutaj wyznacza się wszystkie punkty, zagadnienia, okoliczności, które trzeba zweryfikować, aby się upewnić czy mają one wpływ na problem, który wystąpił u klienta czy też nie... Lista ta jest baaaaardzo długa. Jeżeli dany punkt mógł mieć wpływ na powstałą niezgodność zaznaczamy go jako tzw. "factor".
b) FACTOR TREE ANALYSIS
Następnie przeprowadzamy analizę FTA dla "occurance" i "non-detection"... Wszystkie factory są analizowane (używając 5M), określa się kiedy i jak są one weryfikowane w procesie, jaki jest standard, kiedy sztuki są OK a kiedy NOK, weryfikuje się czy standard jest odpowiedni, czy standard jest przestrzegany i czy dany faktor dla analizowanego "M" ma bezpośredni wpływ na niezgodność wykrytą przez klienta czy też nie (direct link)...
Jeżeli standard jest źle opracowany i/lub standard nie jest przestrzegany czy z jakiegokolwiek powodu dany faktor dla analizowanego "M" ma bezpośredni wpływ na niezgodność wykrytą przez klienta - zagadnienie przechodzi do kolejnego etapu analizy, czyli do 5WHY....
c) 5 WHY ANALYSIS
Analiza 5WHY przeprowadzana jest również dla "occurance" i "non-detection" dla każdego z przypadków opisanych w punkcie powyżej... Po odpowiedzi na każde WHY? należy podać "How was it verified?" i "Evidence?"...
d) REPRODUCE THE DEFECT
Kolejny etap to odtworzenie defektu... Należy odpowiedzieć na pytania:
- WHAT WAS DONE TO REPRODUCE THE CONCERN?
- WHY WAS IT DONE?
- HOW WAS IT DONE?
- WHEN WAS IT DONE?
- WHAT WAS THE RESULT?
- IS THE ROOT CAUSE VERIFIED?
e) Dopiero gdy przyczyna problemu zostanie potwierdzona wdrażane są:
- ACTION PLAN FOR PERMANENT COUNTERMEASURES - OCCURRENCE
- ACTION PLAN FOR PERMANENT COUNTERMEASURES - NON DETECTION
f) ESTABLISH THE NEW STANDARD
W tym punkcie opisywane są zmiany w poszczególnych dokumentach (DFMEA, PFMEA, LOGISTIC FMEA, CONTROL PLAN, MAINTENANCE PLAN, PROCEDURES, WI, LESSONS LEARNED CARDS ITP...) oraz obszary/zakłady gdzie podobny defekt może wystąpić i gdzie również należy wdrożyć takie same lub podobne działania zapobiegawcze.
3. CHECK
Ponownie składane są podpisy przez Plant, Quality, Engineering, Production Managerów na dowód przeprowadzonej weryfikacji skuteczności podjętych działań... Skuteczność podjętych działań przedstawiana jest na wykresie - poziom braków na daną wadę przed wdrożeniem działań i po wdrożeniu w różnych odstępach czasowych.... Przeprowadzany jest bardzo szczegółowy audit na każdej zmianie (checklista narzucona przez klienta).
4. ACT
Jeśli można coś poprawić zabawa zaczyna się od początku :)
Pewnie ktoś może powiedzieć, że to co opisałem powyżej to po prostu "trochę" bardziej rozbudowane 8D, niemniej jednak klient, który wymaga takiego postępowania nazywa tą procedurę PDCA...
Jeżeli możliwe jest zaangażowanie większej ilości osób z różnych działów i możemy poświęcić sporo czasu na taką analizę to takie podejście daje świetne efekty.... Problem zostaje rozłożony na łopatki a wdrożone działania często są 100% trafne :)
Pozdrawiam,
Damian Jakubiec edytował(a) ten post dnia 29.12.09 o godzinie 15:11