Temat: Zakupy dla marketingu
Norbert S.:
Grzegorz Olechniewicz:
- Organizacja event'ów;
Jakie rozwiązanie byś zaproponował w sytuacji gdy jest centralny dział zakupów i centralny marketing, ale też marketing lokalnie kupuje i przeprowadza dużo imprez - nazwijmy je umownie - mikromarketingowych z budżetem po 2-5 tys zł?
Ja aż tak nie przesadzam jeśli chodzi o kontrolę chociaż kilka miesięcy temu czytałem badania wypuszczone przez Aberdeen Group które jasno wskazywały, że im większa kontrola budżetu tym większe oszczędności ale w tym przypadku musimy spojrzeć na to realnie np. Firma usługowa który posiada 200 placówek każda z nich dostaje budżet na mikro-marketing 2500 (opłacenie ludzi roznoszących ulotki, jakiś mały backlight niedaleko placówki) robi nam się pokaźna kwota.
Masz 2 rozwiązania.
1. Podpisać umowę ramową z którymś z dostawców tego typu usług tzn. (agencje hostess, ulotki itp.) tych umów możesz mieć nawet 10 copy-paste ale zanim to zrobisz musisz przeliczyć co bardziej się opłaca zatrudnianie ludzi na umowę zlecenie czy FV. :)
2. Ustalenie wolnego budżetu dla placówki nie tylko na mikro marketing ale też na innego rodzaju zakupy np. czyszczenie klimy. W takim przypadku dobrze jest objąć procedurą uproszczoną np. ma zabrać minimum 3 oferty, CC do wybranego kupca jeśli sobie nie radzi wsparcie DZ.
Jeśli chodzi o duże akcje z udziałem departamentu marketingu to nie wyobrażam sobie aby były realizowane z obejściem działu zakupów ale wiem że ma to miejsce w wielu firmach najczęściej dostawcy w takich przypadkach wybierani są bardzo liberalnie głownie w oparciu o "lans".