Aleksandra Zgolak

Aleksandra Zgolak Kupiec strategiczny
- strategic buyer,
MPS International
...

Temat: Reklamacja

Witam wszystkich kupców
W naszej firmie prowadzeniem reklamacji u dostawców zajmują się właśnie kupcy, jako osoby będące w najbliższym kontakcie z dostawcami. Muszę powiedzieć, że poza nielicznymi dostawcami, którymi zazwyczaj są duże firmy, są ogromne problemy z prowadzeniem reklamacji - nawet w firmach, które pracują zgodnie z systemami zarządzania. Firmy reagują na reklamacje z opóźnieniem, bywa, że w ogóle, a czasami bardzo ciężko jest wyciągnąć z nich jakąkolwiek rekompensatę za poniesione koszty. Dostawcy ci zazwyczaj są nam narzuceni przez klienta, sygnały wysyłane do klienta o proponowanej zmianie dostawcy nic nie dają, dostawca czuje się bezkarny, my zostajemy z kosztami. Może ktoś zna jakieś metody dyscyplinowania dostawców? Jakieś wypracowane rady radzenia sobie z reklamacjami?

Pozdrawiam

konto usunięte

Temat: Reklamacja

krok nr 2: podpisanie umowy z dostawcami regulującą między innymi kwestię reklamacji (konkretne kroki).

ponieważ dostawcy nie zechcą (na początku) zgodzić się na podpisanie umowy oznaczającej dla nich zwiększenie odpowiedzialności (nie widzą w tym zysku dla siebie), dlatego

krok nr 1: w trakcie negocjacji z klientem zgadzać się na takie zobowiązania, pod którymi podpiszemy się wiedząc, że realizacja zależy w >90% od nas samych.

jeżeli uda się podpisać taką umowę z klientem - nic więcej do szczęścia nie trzeba,
jeśli klient odmówi: oszacować skalę potencjalnych strat, jakie możemy ponieść przy odrzuconej reklamacji, wliczyć ją w cenę dla klienta i - to tylko dla odważnych, profesjonalnych negocjatorów-sprzedawców: poinformować klienta, że to ryzyko właśnie wpakowaliśmy w cenę.

właśnie jestem w środku przygotowywania takiego skomplikowanego, trójstronnego dealu, więc świetnie pani trafiła z pytaniem ;)Robert Lara edytował(a) ten post dnia 12.09.08 o godzinie 10:44
Aleksandra Zgolak

Aleksandra Zgolak Kupiec strategiczny
- strategic buyer,
MPS International
...

Temat: Reklamacja

To już wygląda mi na wyższą szkołę jazdy:) ale metoda na pewno warta rozważenia. Na pewno można jakoś uregulować reklamacje z dostawcami, chociażby wyciągnąć od nich informacje nt procedury reklamacyjnej, zwłaszcza jeśli chodzi o czas reakcji i kroki naprawcze.
Norbert S.

Norbert S. Kierownik Działu
Zakupów i
Administracji

Temat: Reklamacja

Obawiam się, że recepta jest tylko jedna - umowa podpisana przed rozpoczęciem współpracy. Jeśli klient jest tak bardzo zadowolony z dostawcy, nie powinien mieć przeciwwskazań.
Ciekawym rozwiązaniem może być dwutorowość kar umownych. Po pierwsze kary za opóźnienia, towar wadliwy nie wymieniony na czas, lub nie naprawiony w zadanym terminie. Po drugie klauzula pozwalająca po jakimś czasie np. 14 lub 28 dni kupić produkt u innego dostawcy i refakturować go na obecnego dostawcę.

konto usunięte

Temat: Reklamacja

Olu:)
To może od środy, ruszamy z Ogólnymi Warunkami Zakupu?:);)
Tymczasem wypoczywam na urlopie:)
papa
Aleksandra Zgolak

Aleksandra Zgolak Kupiec strategiczny
- strategic buyer,
MPS International
...

Temat: Reklamacja

Panie Norbercie, niestety nie ma u nas możliwości zakupu u innego dostawcy, ze względu na fakt, że zmiany w projekcie źródłowym wymagają długo trwających zmian i procedur. Natomiast ogólne warunki zakupu powinny chyba rzeczywiście zawierać takie, czy podobne klauzule - mam tu na myśli wymianę komponentów na dobre w określonym terminie.
Tomasz Dębiński

Tomasz Dębiński EMEA Category
Manager Electronics

Temat: Reklamacja

Dostawcy ci zazwyczaj są nam narzuceni przez klienta, sygnały wysyłane do klienta o proponowanej zmianie dostawcy
nic nie dają, dostawca czuje się bezkarny, my zostajemy
z kosztami.
Jeśli dostawca jest AVL to raczej ciężko będzie cokolwiek wyegzekwować. Z reguły to są deal'e na wysokim szczeblu między klientem końcowym, a dostawcami. Tym sposobem klient końcowy przerzuca ryzyko opóźnień i jakości produkcji poprzez jejoutsourcing. Cały czas jednak ma możliwość wywierania nacisku na wykonawcę.
Jeśli dany wykonawca nie wywiąże się z umowy można go zmienić na następnego i tak ... do momentu aż któryś sprosta w końcu wymaganiom klienta.Tomasz Dębiński edytował(a) ten post dnia 15.09.08 o godzinie 09:33
Jacek Stefaniak

Jacek Stefaniak Kierownik Zespołu
Zakupów, EXATEL S.A.

Temat: Reklamacja

W umowach w cześci dot. odpowiedzialności zapisać kary za opóźnienia w realizacji dostaw, jak również kary za opoźnienia w realizacji usług napraw gwarancyjnych/pogwarancyjnych(jesli takie są wymagane - w telekomunikacji np. - tak). Dodatkowo żądać od dostawców gwarancji bankowych jako zabezpieczenia wykonania umowy, a co najmniej zapisów w umowie o mozliwosciach potrącania kar z wynagrodzenia

Następna dyskusja:

Odrzucona reklamacja




Wyślij zaproszenie do