Renata P.

Renata P. Kupiec Carlsberg
Polska -
Profesjonalna pomoc
w realizacj...

Temat: Organizacja działu zakupów

To zaskakujące (przynajmniej dla mnie) ale wiele firm, które od lat z sukcesem funkcjonują na rynku nie ma DZ i dopiero aktualny kryzys mobilizuje je do zmiany tej sytuacji (nie wszystkich;)).

Ostatnio sporo na ten temat dyskutowaliśmy w gronie znajomych kupców, rozważając różne warianty organizacji takiego działu - przy założeniu istnienia kilku zakładów produkcyjnych w Polsce lub regionie CEE.
Chciałabym usłyszeć i Wasze propozycje dotyczące struktury organizacji i opinie nt mocnych i słabych stron tej czy innej opcji.
Jak wyobrażacie sobie podział centrala/region?
Czy ważniejsze wg Was jest "szersze spojrzenie" i siła negocjacyjna, możliwa do uzyskania przy centralizacji kluczowych kategorii, czy nadzór, niekonwencjonalne rozwiązania i większa elastyczność cechująca organizację lokalną?
Czy lepszym rozwiązaniem jest oddzielenie zaopatrzenia (procurementu, zakupów operacyjnych, call-off czy jak tam chcecie) od DZ i przeniesienie go do logistyki, magazynu lub działu produkcji, czy raczej zostawić wszystko w rodzinie i dlaczego?
Czy rozwiązanie dotyczące poszczególnych kategorii (grup produktów/usług)ma przewidywać nadzór jedno czy dwustopniowy (zaopatrzenie/category manager/kierownik)?
Nie pytam Was o gotowe schematy czy rozwiązania, ale raczej o opinie i wnioski dosyć ogólne, a pozwalające wyobrazić sobie Waszą "piaskownicę".
Zabawcie się w Demiurga i zbudujcie swój zamek;))

pozdrowienia od renaty
Paulina Korzyniewska

Paulina Korzyniewska Logistics Manager

Temat: Organizacja działu zakupów

Witam,
bardzo wiele zależy od organizacji w jakieś zakupy funkcjonują - rozmiarów, struktury firmy, struktury zakupów.
Do tej pory przerabiałam 3 warianty:
1. zakupy w dziale logistyki (strategiczne+pozostałe)
2. zakupy strategiczne w dziale logistyki, pozostałe poza
3. zakupy jako dział odrebny współpracujący z pozstałymi działami w firmie.
Każde z tych rozwiązań ma swoje plusy i minusy, najmniej moim zdaniem efektywne było rozwiązanie nr 2.
W przypadku firmy mającej np. kilka oddziałów dobrym rozwiązaniem może być centralizacja pewnej części zakupów albo "wspólne" zakupy i negocjacje kontraktów mające na celu interes grupy.
To tak w bardzo wielkim skrócie :)

pozdrawiam
Grzegorz O.

Grzegorz O. TRENER / DORADCA +48
666 300 037

Temat: Organizacja działu zakupów

Tak jak wspomniała Paulina jest wiele rozwiązań i to zależny.

Jeśli planujecie reorganizacje zakupów rozpocznijcie od analizy obecnych procesów, kategorii oraz analizy 360. Na podstawie zebranych informacji będziecie mogli zaprojektować nową strukturę i procesy.

Co do podziału na kategorię to jest to podstawa tak jak to, że muszą być one przypisane do danych osób w ten sposób zwiększą się odpowiedzialność pracowników działu za realizowane zakupy.

A to czy zmiana będzie uwzględniać podział kupców na: wiodących, operacyjnych, materiałów nieprodukcyjnych, analityków, administracje itd. będzie zależało tylko i wyłącznie od nowej koncepcji.Grzegorz Olechniewicz edytował(a) ten post dnia 09.08.09 o godzinie 21:12

Temat: Organizacja działu zakupów

Witam, w zakupie w różnych strukturach pracuję już... wiele lat:) Jednak zgodzę się z Grzegorzem, że podział na kategorie to podstawa.
Jeżeli chodzi o zakupy operacyjne...zajmowałam się tym "ponadplanowo" choć uważam, że to też powinno sie oddzielić.
Mocny podział pozwala moim zdaniem wyspecjalizowanie się w konkretnej dziedzinie i mocniejszą pozycję przy późniejszych negocjacjach.
Aleksandra M.

Aleksandra M. Supply Chain
Manager, APICS

Temat: Organizacja działu zakupów

Zdecydowanie podział na kategorie - czy to w zakupach produkcyjnych czy też nie.

Do tej pory było mi dane pracować w organizacji, gdzie dział zakupów był całkowice wydzieloną organizacją na poziomie kraju, wiec nawet nie podlegał pod dyrektora zakładu. Oczywiscie pewnie wiele minusów takiego rozwiazania sie znajdzie, ale dla mnie glownym plusem jest niezaleznosc i w pewnym sensie odpornosc na "wpływy" pt. weźmy Pana Zdzicha, bo mieszka pod płotem (pracowalam w zakupach inwestycyjnych, wiec sporo usług roznego typu)
Marek D.

Marek D. doświadczony manager
zakupów i
optymalizacji
kosztów

Temat: Organizacja działu zakupów

Witam,

oczywiscie powinno sie spogladac szeroko, preferuje wydzielony dzial zakupow, podzielony na kategorie, kupcy powinni byc oddzieleni od "preskryptorow" - zamawiajacych, uzytkownikow.
mozna spojzec jeszcze szerzej i wyciac zakupy z organizacji do firmy zewnetrznej, ale tu juz potrzebny jest doskonaly podzial rol, okreslenie wymagan itd, nieczesto sie to udaje.
pozdrawiam
Jacek Jarmuszczak

Jacek Jarmuszczak Global Category
Expert, Prof
Services & IT

Temat: Organizacja działu zakupów

1. Miejsce DZ w organizacji widzę tak:
- całkowicie niezależny, podobnie jak inne funkcje (log, F&A itd) nie podlegają sobie.
- ponad nimi, osoba prezesa, dyrektora generalnego, whatever = arbitra, który zbierze w jeden strategiczny plan interesy poszczególnych działów; bez tego każdy będzie robił sobie dobrze młócąc na ślepo pracę innych.
daleko nie szukając, wiadomo nie od dziś, że zakupy z logistyka mają taki wspólny cel jak ruskie z niemcami ;)

Z mojego skromnego doświadczenia widzę, że im firma większa tym bardziej takiego arbitra potrzebuje i tym trudniej jej go znaleźć.

2. Struktura samego DZ
Od czego zaczać?
- np. pozycjonowanie dostaw (spend per ryzyko - w zasadzie mierzone szybkością wdrożenia alternatywy)

I tu można by pisać faktycznie długo jak powinien przebiegać podział między zakupami lokalnymi a centralnymi - oczywiście w ramach (zgodnie z wcześniejszymi wypowiedziami) jednego commodity.

W każdym razie najważniejsza jest zasada - "jedna twarz do dostawcy" coby się nieborak nie konfudował dla kogo pracuje.Jacek Jarmuszczak edytował(a) ten post dnia 12.09.09 o godzinie 14:54

Następna dyskusja:

Szef Działu Zakupów




Wyślij zaproszenie do