Małgorzata Lewandowska

Małgorzata Lewandowska własciciel, Brava

Temat: obiegowe opinie wsrod dostawcow

Nie chcialabym nikogo obrazic tym watkiem, ale nurtuje mnie pewna kwestia "obiegowych opinii" o wspolpracy z duzymi sieciami handlowymi. Ze wzgledu na grono profesjonalistów bylabym wdzieczna za wasze spostrzezenia i komentarze.
Niestety zasłyszane "prawdy" są takie:
- umowy sa raczej zero-jedynkowe tzn. albo zgadzasz sie na taka, jaka Ci proponujemy albo poszukamy kogos innego; wiec zgadzasz sie na akcje promocyjne, dodatkowe rabaty promocyjne, opłaty za wejscie do marketu, miejsce w gazetkach promocyjnych i zwrot tego wszystkiego (czasami w stanie wskazujacym na spozycie) czego nie udalo sie sprzedac, kary za nieterminowe dostawy itp.
- wg niektorych dostawcow, przy powyzszych zalozeniach bardzo ciezko jest ocenic oplacalnosc calego przedsiewziecia. Cena dostawy jest zwykle dosyc niska, niska marza, a konsekwencje moga byc finansowo bolesne - szczególnie jeżeli duza czesc towaru zostanie zwrocona w takim stanie, ze nie nadaje sie do dalszej odsprzedazy, nawet po przepakowaniu w nowe opakowania.

Oczywiscie perspektywa pozyskania duzych odbiorcow jakimi sa supermarkety jest bardzo kuszaca i pewnie nalezy sprobowac. Nie ukrywam, ze jednak powyzsze opinie sprawiaja, ze podchodze do tego tematu bardzo ostroznie.
Małgorzata Lewandowska

Małgorzata Lewandowska własciciel, Brava

Temat: obiegowe opinie wsrod dostawcow

Dopiero teraz zauwazylam zasady forum dotyczace tego, ze zapraszani sa tylko kupcy :-(. Nie zamierzam wykorzystywac zadnych kontaktow z tej grupy - prosze tylko o komentarz.
Dariusz Papszun

Dariusz Papszun doradztwo,
consulting

Temat: obiegowe opinie wsrod dostawcow

jeśli producent nie jest w stanie dostarczać na zasadach obowiązujących w danej sieci to raczej musi się liczyc z dotkliwymi karami - kary sa po to aby bolały - i jeśli się zdecyduje na współpracę to musi zrobić wszystko aby dostarczac zamawiany towar na czas
to jest juz wielki handel i wielkie pieniądze dla sieci i dla dostawcy a nie zabawa w piaskownicy
sorki ale taka jest prawda - ty dajesz dużo sieci i ona może tobie tez duzo dać
jeśli takie chodzą słuchy o sieciach to sytaj tylko czy ci co to mówią sa w nich czy tez nie :), 90% jest tam i mimo tego nażekania raczej nie chce rezygnować, dlaczego ??? bo zarabiają
niekonieczne są te wszystkie wydatki - można pracować 3x netto,
no może poza promocjami - jeśli nie promujesz swoich wyrobów to jak chcesz zwiekszyć ich sprzedaż

pozdrawiam darek
Norbert S.

Norbert S. Kierownik Działu
Zakupów i
Administracji

Temat: obiegowe opinie wsrod dostawcow

Bądźmy realistami. Jeśli współpraca miałaby się nie opłacać obu stronom, żaden dostawca przy zdrowych zmysłach by jej nie nawiązał.
Nie chcę się wypowiadać w imieniu innych sieci, ale Tesco nigdy nie kwestionowało tego, że dostawca na współpracy z nami musi zarobić. Nikt tu pistoletu nikomu do głowy nie przykłada.
Ilona Ż.

Ilona Ż. Sales Manager -
Modern Trade

Temat: obiegowe opinie wsrod dostawcow

Dariusz Papszun:

no może poza promocjami - jeśli nie promujesz swoich wyrobów to jak chcesz zwiekszyć ich sprzedaż

pozdrawiam darek
Zwiększając udziały półkowe i redukując OOS :) ale np magazyn centralny Teresin na to 2gie nie pozwoli...niestety. Szczególnie zle braki półkowe wyglądają w mniejszych formatach (dawnych DDSach)
pozdrawiam serdecznie :)
Jacek Jarmuszczak

Jacek Jarmuszczak Global Category
Expert, Prof
Services & IT

Temat: obiegowe opinie wsrod dostawcow

Dostawca uważa się za nieszczęśliwego ze współpracy do dnia w którym stwierdzi, że już tak nie chce się bawić. Wtedy dzięki misiu i pozdro600 - albo odejdzie albo zostanie, ale najważniejsze, przestanie być nieszczęsliwy.
Jacek Jarmuszczak

Jacek Jarmuszczak Global Category
Expert, Prof
Services & IT

Temat: obiegowe opinie wsrod dostawcow

Małgorzata Lewandowska:
- wg niektorych dostawcow, przy powyzszych zalozeniach bardzo ciezko jest ocenic oplacalnosc calego przedsiewziecia. Cena dostawy jest zwykle dosyc niska, niska marza, a konsekwencje moga byc finansowo bolesne - szczególnie jeżeli duza czesc towaru zostanie zwrocona w takim stanie, ze nie nadaje sie do dalszej odsprzedazy, nawet po przepakowaniu w nowe opakowania.

No właśnie jak ocenic opłacalność współpracy? W końcu obydwu stronom zależy, żeby dostawy były.

1.Można się mocno zintegrować - dostawca dostarcza strukturę kosztów, klientów, dostawców, capacity, planowane inwestycje i wielkość zatrudnienia, robi "road cost mape" na kolejne lata, informuje o kazdym nowym kliencie itd. - wówczas ocena opłacalności jest łatwiejsza, ale wymaga dużej pracy obydwu stron.

2.Można podpisać kary umowne i wówczas kazdy odpowiada za swój ogródek (kupiec nie musi ingerować mocno w firmę dostawcy - to dostawca się martwi, żeby nie dostać kary) - wydaje sie prostsze rozwiązanie.

W końcu za straty wynikające z niedostarczenia na czas płacą wszyscy.Jacek Jarmuszczak edytował(a) ten post dnia 09.07.08 o godzinie 15:56
Mariusz Dmoch

Mariusz Dmoch lubić co się robi i
robić to dobrze

Temat: obiegowe opinie wsrod dostawcow

Nawiązując do opłacalności: owe opłaty półkowe trudne do wyliczenia faktycznie bardzo obciążają firmy współpracujące z sieciami niejednokrotnie w okolicach granicy opłacalności. Jest na to sposób -można je (opłaty marketingowe naliczane i kompensowane przez sieci) odzyskać, gdyż są one najczęściej naliczane z naruszeniem prawa.

Jeśli ktokolwiek z Was chciałby odzyskać pieniądze zapraszam do kontaktu na pocztę priv.

konto usunięte

Temat: obiegowe opinie wsrod dostawcow

Mariusz Dmoch:
Nawiązując do opłacalności: owe opłaty półkowe trudne do wyliczenia faktycznie bardzo obciążają firmy współpracujące z sieciami niejednokrotnie w okolicach granicy opłacalności. Jest na to sposób -można je (opłaty marketingowe naliczane i kompensowane przez sieci) odzyskać, gdyż są one najczęściej naliczane z naruszeniem prawa.

Jeśli ktokolwiek z Was chciałby odzyskać pieniądze zapraszam do kontaktu na pocztę priv.

panie Mariuszu, trochę nie przystoi w tym miejscu taka tania reklama. jeżeli potrafi pan wesprzeć swój pogląd konkretami (podstawa prawna, success story etc), może pan zapoczątkować interesującą dyskusję, jeśli zakończy pan enigmatycznym - my wiemy jak wyciągnąć kasę od sieci... słabe to.
Joanna K.

Joanna K. Dyrektor Kategorii
Non-Food - Żabka
Polska Sp. z o.o.

Temat: obiegowe opinie wsrod dostawcow

No tak Panowie i Panie...Zawsze można rozłożyć towar na ławkach w parku i w ten sposób starać się go sprzedaż- niestety dzisiaj efekt będzie raczej marny jeśli wogóle jakiś będzie.
Możemy długo dyskutować nad opłacalnością współpracy z sieciami kanału tradycyjnego i nowoczesnego ale jeśli nie taką drogą uruchomimy sprzedaż to jaką chcecie dotrzec ( producenci) do przeciętnego Kowalskiego i nie tylko??
Nie bez kozery ktoś kiedyś powiedział, że " matematyka królową nauk" więc wszystko można obliczyć stosując różne techniki i co najważniejsze dotyczy to i jednej i drugiej strony-:)
A co do legalności opłat ( wszelkiego rodzaju) to już niejedna mądra głowa próbowała obalić panujące trendy i tendencje i póki co na gadaniu się skończyło...bo przecież Polak potrafi...obejść nie tylko w/w sporne kwestie...
Mariusz Dmoch

Mariusz Dmoch lubić co się robi i
robić to dobrze

Temat: obiegowe opinie wsrod dostawcow


panie Mariuszu, trochę nie przystoi w tym miejscu taka tania reklama. jeżeli potrafi pan wesprzeć swój pogląd konkretami (podstawa prawna, success story etc), może pan zapoczątkować interesującą dyskusję, jeśli zakończy pan enigmatycznym - my wiemy jak wyciągnąć kasę od sieci... słabe to.

Jasne :) już uszczegółowię... -choć faktycznie wiemy, jak od nich wyszarpać kasę ;)
argument, m.in. na podstawie którego zapadły pozytywne wyroki to :
- naruszenie art.3 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji,
- wyroki SN w tych sprawach etc.

Wygraliśmy, z tego co pamiętam, na pewno z Tesco, Ahold, Makro i Carrefour...

Nawiązując do wypowiedzi mojej poprzedniczki: sieci mają dobrych prawników więc wielu firmom ciężko jest walczyć z siecią a i kosztowne to...
Teraz znów skorzystam z taniej reklamy -mamy możliwość skredytowania kosztów wpisu - więc i ci mniejsi mają szansę...
A co do tej matematyki - konia z rzędem, kto umie dokładnie skalkulować opłaty sieci, jeśli do tej pory nie miało się z nią do czynienia.
Norbert S.

Norbert S. Kierownik Działu
Zakupów i
Administracji

Temat: obiegowe opinie wsrod dostawcow

Panie Mariuszu, wydaje mi się, że trafił Pan z tą wypowiedzią do niewłaściwego grona. Nasza grupa skupia kupców (niejednokrotnie pracujących właśnie dla dużych sieci) a nie dostawców. Nie rozumiem, kto z nas, kogo i o co miałby pozywać.

Ponadto, jak sam Pan zauważył, pobieranie opłat "półkowych" po wyroku SN jest niezgodne z prawem i żadna z szanujących siebie i prawo sieci już tych opłat od dłuższego czasu nie nalicza.
Joanna K.

Joanna K. Dyrektor Kategorii
Non-Food - Żabka
Polska Sp. z o.o.

Temat: obiegowe opinie wsrod dostawcow

Pan Mariusz poprostu twardo obstaje przy swoim, że Ty my jesteśmy, źli, niedobrzy i najgorsi...a on wie jak z nami walczyć...( tylko ciagle nie wiem gdzie ta success story). Jednak raczej pominę to milczeniem bo jeśli zaczniemy na ten temat dyskutować to po raz kolejny Pan Mariusz użyje taniej reklamy a tego przez wzgląd na wyczucie sprawy, gust czy smak być nie powinno...przynajmniej nie na tym forum- cenna uwaga przedmówcy
Mariusz Dmoch

Mariusz Dmoch lubić co się robi i
robić to dobrze

Temat: obiegowe opinie wsrod dostawcow

Joanna K.:
Pan Mariusz poprostu twardo obstaje przy swoim, że Ty my jesteśmy, źli, niedobrzy i najgorsi...a on wie jak z nami walczyć...( tylko ciagle nie wiem gdzie ta success story). Jednak raczej pominę to milczeniem bo jeśli zaczniemy na ten temat dyskutować to po raz kolejny Pan Mariusz użyje taniej reklamy a tego przez wzgląd na wyczucie sprawy, gust czy smak być nie powinno...przynajmniej nie na tym forum- cenna uwaga przedmówcy

Nie wiem skąd ten ton moich szanownych przedmówców, bo nikomu krzywdy nie zrobiłem... :) (a już nazywanie złym/niedobrym/najgorszym to fatalne nadużycie -nic takiego nie napisałem i... dlaczego tylko kupcy w tej sprawie głos swój przedstawili?).
Jeśli sieć nie robi takich numerów, o których wspomniałem, to OK, ale jeśli robi... warto wspomnieć o tym dostawcom, prawda?
Fakt, że nie jestem dostawcą/odbiorcą nie powinien mnie w żaden sposób obciążać, bo dowiaduję się tu wielu istotnych rzeczy a forum nie jest zamknięte.
Na ten temat "wpadłem" zupełnie przypadkowo, bo mam znajomych i klientów, którzy narzekali na sieci. Chcę się zapoznać z tą tematyką tym bardziej, że może mi się przydać przy obecnym zajęciu.

Ale ad rem i może inaczej: czy podpisując umowę z siecią dostawca na starcie jest w stanie dokładnie wyliczyć wszystkie koszty dołożone przez sieć, z którymi będzie musiał się zmierzyć?
Joanna K.

Joanna K. Dyrektor Kategorii
Non-Food - Żabka
Polska Sp. z o.o.

Temat: obiegowe opinie wsrod dostawcow

Panie Mariuszu,
Może przeczytaliśmy Pana wypowiedzi w sposób niewłaściwy i zastosowaliśmy nadinterpretację ale jak widać nie tylko ja miałam odczucia idące w takim kierunku więc nie może się Pan dziwić takim a nie innym postawom...
Co do pytania postawionego przez Pana. Nie twierdzę, że dostawca jest w stanie wyliczyć dokładnie wszelkie koszty współpracy ale większość kosztów powinna być dla producenta oczywista i znana ( obciążenia wynikające z umowy handlowej czy kontraktu, koszty logistyki obcej czy własnej, koszty personalne etc).
Co do kosztów, które należałoby przewidzieć przy przystępowaniu do współpracy z daną siecią to trudno mi to ocenić...Pomysłów, wytycznych, obciążeń jest tyle ile sieci występujących w rynku więc... Może dlatego, że siedzę po przeciwnej stronie barykady nie podejmuje się takowej kalkulacji...
Dariusz Papszun

Dariusz Papszun doradztwo,
consulting

Temat: obiegowe opinie wsrod dostawcow

Mariusz Dmoch:
Jeśli sieć nie robi takich numerów, o których wspomniałem, to OK, ale jeśli robi... warto wspomnieć o tym dostawcom, prawda?


proszę założyc forum "dobre rady dla dostaców" :)
tylko chyba raczej nie w tej grupie :)
Andrzej Szulęcki

Andrzej Szulęcki Prezes Zarządu,
Eurowizja sp.z o.o.

Temat: obiegowe opinie wsrod dostawcow

przepraszam, że się wtrącę ale w 100% popieram tutaj stronę Kupców. opłaty są jasno sprecyzowane. nawet progowe. jeżeli ktoś nie umie liczyć to nie powinien zajmować się sprzedażą, szczególnie do sieci. proste. inna sprawa - negocjacje. giganci z food albo chemi mogą się stawiać. różne historie słyszałem ale głośna sprawa geant - serki piątnica ze zwycięstwem dostawcy pokazuje, że silne marki, poszukiwane przez klientów mogą postawić na swoim. mniejsi nie mają szans. ten temat ładnie został podsumowany przez jednego z Kupców a propo tematu negocjacje. ogólnie chodzi o kasę i danie jak najmniej. dobry handlowiec potrafi to najmniej wyliczyć nawet z opłatami.

konto usunięte

Temat: obiegowe opinie wsrod dostawcow

panie Andrzeju

Prawie robi wielką różnicę ;)

1. To była sprawa Carrefour-OSM Piątnica.
2. To nie było zwycięstwo Piątnicy, tylko:
a) zwyczajna niekompetencja służb zakupowych Carrefour na conajmniej dwóch poziomach hierarchii;
b) nadmuchane success story w mediach na potrzeby radochy wszystkich ciemiężonych przez sieci handlowe ZE SZKODĄ dla OSM Piątnica!!
[a najzabawniejsze w tej przedniej historii, że o tym ostatnim być może nie wie nawet Zarząd i Spółdzielcy Piątnicy].
3. mniejsi (czytaj: nie mający marki) mogą bardzo dobrze ze współpracy z sieciami (sieci mogą być jedynym żywicielem), tylko muszą posiadać kompetencje - w tym tkwi klucz i sedno problemu zarazem.
Andrzej Szulęcki

Andrzej Szulęcki Prezes Zarządu,
Eurowizja sp.z o.o.

Temat: obiegowe opinie wsrod dostawcow

Robert Lara:
panie Andrzeju

Prawie robi wielką różnicę ;)

1. To była sprawa Carrefour-OSM Piątnica.
2. To nie było zwycięstwo Piątnicy, tylko:
a) zwyczajna niekompetencja służb zakupowych Carrefour na conajmniej dwóch poziomach hierarchii;
b) nadmuchane success story w mediach na potrzeby radochy wszystkich ciemiężonych przez sieci handlowe ZE SZKODĄ dla OSM Piątnica!!
[a najzabawniejsze w tej przedniej historii, że o tym ostatnim

być może nie wie nawet Zarząd i Spółdzielcy Piątnicy].
3. mniejsi (czytaj: nie mający marki) mogą bardzo dobrze ze współpracy z sieciami (sieci mogą być jedynym żywicielem), tylko muszą posiadać kompetencje - w tym tkwi klucz i sedno problemu zarazem.

witam

ma Pan racje Carrefour. dawno to było w 2005 chyba. co do reszty informacji to naprawdę gratuluje źródeł, szkoda, że niepełnych bo Prezes Piątnicy wypowiadał się na ramach prasy.

"- Negocjowaliśmy przez trzy miesiące, ale Carrefour nie ustąpił ani odrobinę ze swoich warunków, a te są dla nas nie do zaakceptowania, bo znacznie różnią się od zasad, na jakich współpracujemy z innymi sieciami - mówi Zbigniew Kalinowski, prezes OSM Piątnica."
Źródło: Rzeczpospolita

nr 3, zależy od branży i ilości takich dostawców.

Pzdr.
Andrzejandrzej szulęcki edytował(a) ten post dnia 27.08.08 o godzinie 22:14

konto usunięte

Temat: obiegowe opinie wsrod dostawcow

ad 2. Ok, mamy potwierdzenie. Prezes Zarządu Piątnicy nie zdawał sobie sprawy, że wypowiadając się w ten sposób na łamach prasy działa na szkodę Spółdzielni (na pewno potencjalnie, a ZTCW realnie również). A bo to pierwszy, albo ostatni raz...
natomiast - jeszcze raz - nie ma tu mowy o zwycięstwie Piątnicy, jest mowa o niekompetencji reprezentantów Carrefour.
jeżeli ma pan wątpliwości, z przyjemnością wyjaśnię na życzenie.

HINT: jak kupcy Carrefoura przygotowali pierwsze przykazanie kupieckie - BATNę?

ad 3. zdecydowanie różnimy się oceną tej kwestii i zapewne tak zostanie. moim zdaniem niedocenianym, a bardzo ważnym (oczywiście, nie jedynym) elementem jest kwestia kompetencji sprzedawców, ale nie mam ambicji pana przekonywać, więc proponuję pozostać na swoich pozycjach.

zresztą wie pan - to jest takie vicious circle: jeżeli ktoś nie ma sukcesów w sprzedaży do sieci, to rzadko mówi: nie umiem tego, jestem kiepski. na ogół twierdzi, że kupcy w sieciach to smoki wawelskie. moim zdaniem trzeba wyjść z błędnego koła i albo znaleźć sobie inne zajęcie w życiu, albo zaakceptować, że tylko nam się wydawało, że robimy wszystko jak trzeba, natomiast naprawdę robią jak trzeba Ci, którzy z sieci żyją.

Następna dyskusja:

kingfisher - opinie




Wyślij zaproszenie do