Jacek Jarmuszczak

Jacek Jarmuszczak Global Category
Expert, Prof
Services & IT

Temat: kryteria oceny dostawcy

Trudno się z Panem nie zgodzić. Ja dokładnie w ten sposób rozumiem idee Oceniania Dostawcy, tylko rozdzielam ją na :

1. Takie działania gdzie szybko można uzyskać duże i wymierne korzyści na podstawie porównania naszego dostawcy z rynkiem - np. skrócenie terminu realizacji.

2. Takie działania gdzie korzyści są małe i trudnowymierne bo nie ma ich do czego odnieść np. elastyczność w zakresie planowania, szybkość reakcji na problem, innowacyjność...

Lepiej poświęcać jak najwięcej czasu na działania profitowe a jak najmniej na nieprofitowe - wszak doba ma zaledwie 8 roboczogodzin ;)

pozdrawiam
Grzegorz P.

Grzegorz P. Purchasing Manager

Temat: kryteria oceny dostawcy

Marcin Zborowski:
Bardzo podobnie jak w firmie pana Grzegorza.

a tam "Pana" od razu :) do mnie proszę pisać na "TY"

ryzyko w ocenie subiektywnej zależy od humoru oceniającego. przykładowo dostawca przez cały rok może być "cacy" a na koniec roku podpadnie drobnostką zakupowcowi i ten skrzywdzi go oceniając pod wpływem danej chwili. a jeszcze jak będzie miał słaby dzień to dopiero da upust swoijemu negatywnemu nastrojowi :) obie strony na tym tracą

konto usunięte

Temat: kryteria oceny dostawcy

Dlatego Vendor Rating prowadzi kilka działów.

Właśnie przygotowuję taki pod moje zakupy, czyli głównie części zamienne, gazy, czy serwis.

Na pewno oceniam dostawcę jako sourcing, na podstawie komfortu kontaktów i negojacji. Człowiek musi być dostępny, elastyczny, przygotowany, uprawniony do negocjacji (nie stać co chwila za drzwiami na telefonie i się konsultować).

Potem ocenia firmę logistyka. Czas reakcji, czas dostawy, zgodnośc z zamówieniem, elastyczność i komunikacja.
Ostatecznie Kontrola Jakości: zgodność ze specyfikacją, ilość reklamacji w roku lub odrzuconych dostaw itd.
Ocena co pół roku.
Jako Category Manager mam prawo do poproszenia o wyjaśnienie jeśli coś jest nie tak w mojej kategorii.

Potem to ja negocjuje z firmami, ale nie ja zamawiam na codzień. Dlatego ocena jest dla mnie bardzo ważna.

Stan K.

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora
Małgorzata S.

Małgorzata S. www.nieznaszmnie.pl

Temat: kryteria oceny dostawcy

Stan Kulski:
Anna W.:
Zgoda, ale subiektywna ocena klienta wewnetrznego nie jako jedyny lub główny miernik.
Tak jak rożne sa subiektywne oceny, tak i rożne powody z jakich one wynikają, zatem dobrze jest podeprzeć taka ocena obiektywnym wskaźnikiem.
To że chemia jest lub jej nie ma pomiędzy dostawca a klientem wewnetrznym nie znaczy że dostawca jest do odstrzału.


Tak, jak i pracowicie opracowana dokumentacja zw zbiorczymi ocenami... jest nieiele warta po pol roku...
Wezmy np branze spozywcza i ocene oparta na dsotawach mleka z Chin zanieczyszczonego melamina - ile to jest arte po pol roku? Tyle co opinia oparta na faktach historycznych, niemajacych odniesienia do dnia dzisiejszego.

Wystarczy by firma z negatywna ocena zmieniala 1-2 managerow odpowiedzialnych za jakosc czy export, ktorzy wprowadza procedury eliminujace niedorobki czy upraszczajace export - by szczegolowa ocenanabrala wartosci papieru, na ktorym zostala wydrukowana.

Trudno się z tym nie zgodzić szczególnie współpracując z dostawcami z bardzo daleka...
Za każdym razem system oceny dostawcy zależał będzie od specyfiki i wymagań (nie tyle kupca, choć jego preferencje nie zostaną bez wpływu, co raczej branży)... Czyli jak zwykle punkt widzenia zależy od punktu siedzenia i stanu w kieszeniach :)
Aneta Kosińska

Aneta Kosińska Negocjator,
specjalista
ds.zakupów, Kupiec

Temat: kryteria oceny dostawcy

A ja również zastanowiłabym się co z oceną dostawcy robić dalej?
Jaki jest cel oceny? Co chcemy przez nią zyskać dla naszej firmy?
Moim zdaniem trudno jest stworzyć szablon oceny i implementować go we wszystkich branżach. To indywidualne podejście zakupowca ma tu ogromne znaczenie.
Kamila Sicińska

Kamila Sicińska Najgorszy sort
Polaka

Temat: kryteria oceny dostawcy

Norbert S.:
Teraz, jak wiem więcej, to mogę się powymądrzać.
Moim zdaniem nawet najlepszy produkt w cenie zero zł jest nic nie wart, jeśli go nie ma, więc na pierwszym miejscu postawiłbym dostawy: terminowość, ....

Zacytuję Ciebie: jak zawsze - to zależy :-) jeśli masz dużą elastyczność, możliwość przezbrojenia i w zasadzie jest Ci wszystko jedno kiedy coś wyprodukujesz - terminowość dostaw nie ma znaczenia.

Kolejność / waga kryteriów zależy od charakteru działalności / produkcji firmy oraz min. sytuacji finansowej: jak jesteś "na topie" to dyskutujesz czy - powiedzmy - największą wagę ma jakość czy terminowość - ale w tarapatach łykniesz każdy mniej lub bardziej strawny bubel, byle by był tani.

To takie mało eleganckie - ale takie jest życie.

I tak samo - co zrobisz z oceną dostawców. Jak masz wybór wśród dostawców - publikujesz oceny (tzn. wysyłasz do swojego punktu kontaktowego informację jakie uzyskał oceny, dlaczego - stopień odkrycia w zależności od "przejrzystości" rynku - do jakiego stopnia konkurencja domyśla się nawzajem swoich cen albo czy wręcz je zna) oraz informujesz, że będą preferowani dostawcy którzy zajęli pierwsze 3 miejsca, reszta jest uzupełnieniem - i pracujcie nad poprawą itp, itd.

I znów: a jak Cię załamanie rynku gniecie, cash flow żałosne - to nawet kontraktów nie zawierasz tylko opierasz się na spot deal'ach - a kupujesz od tego, kto najtaniej sprzeda. I jeszcze nie zechce przedpłaty albo otwarcia akredytywy.

W moich oczach, podstawową funkcjonalnością oceny dostawców jest wyselekcjonowanie tych, którzy powinni zostać skreśleni z listy dostawców. Żeby zrobić to w odniesieniu do tych rzeczywiście najgorszych, w ocenie powinny brać udział absolutnie wszystkie działy mające mniej lub bardziej bezpośrednio do czynienia czy z dostawcą czy z materiałem - od sourcingu, przez procurement, magazyny (np do oceny sposób pakowania), produkcję oraz sprzedaż (w przypadku kiedy jest traceability materiału - reklamacje).
Kamila Sicińska

Kamila Sicińska Najgorszy sort
Polaka

Temat: kryteria oceny dostawcy

Jacek Jarmuszczak:
wszak doba ma zaledwie 8 roboczogodzin ;)

czyja :-)?
Anna Moskalik

Anna Moskalik Procurement Manager,
Reckitt Benckiser
Healthcare Ltd, UK

Temat: kryteria oceny dostawcy

Logika podpowiada spróbować ocenić dostawcę wg kryteriów AQSCI (assurance of supply, quality, service, cost, innovation)
No coż, jednak z doświadczenia wiem, że ważne jest nasze subiektywne odczucie jako kupca, które jest niestety ...niemierzalne :-)
Andrzej P.

Andrzej P. buyer... for life

Temat: kryteria oceny dostawcy

Sebastian Wróblewski:
...może to wyglądać
następująco:
-price
-delivery
-quality
-innovation
-support, określony przez Panią jako attitude
Jakość można mierzyć np. odsetkiem komponentów wadliwych.

No i od razu widać, że kolega ma "niebiesko" w papierach :D

Następna dyskusja:

kryteria oceny oferty na us...




Wyślij zaproszenie do