konto usunięte

Temat: kryteria oceny dostawcy

ponieważ właśnie jesteśmy na etapie tworzenia kart oceny, jestem ciekawa jakie kryteria stosujecie przy własnych ocenach okresowych dostawców.
jak ważny w ocenie jest tzw. szeroko pojęty attitude dostawcy, jego elastyczność i chęć "dogadania się" i pójścia na ewentualne ustępstwa w stosunku do np. jakości dostarczanego towaru.
Norbert S.

Norbert S. Kierownik Działu
Zakupów i
Administracji

Temat: kryteria oceny dostawcy

Jak wszędzie "to zależy". Możesz powiedzieć coś więcej na temat asortymentu?
Tomasz Dębiński

Tomasz Dębiński EMEA Category
Manager Electronics

Temat: kryteria oceny dostawcy

Pewnie elektronika (PCB), różnego rodzaju odlewy plastykowe i trochę fastenersów ale ... mogę się mylić.

konto usunięte

Temat: kryteria oceny dostawcy

oczywiście szeroko pojęta elektronika jak i może szerzej pojęty skład TV.
ale zastanowiliśmy się nad kryteriami mierzalnymi aktualnie.wyszła nam on-time delivery oraz ewentualna zgodność z zamówieniem. reszta to kryteria uznaniowe.
a ja szukam czegoś więcej ;)
Tomasz Szyszka

Tomasz Szyszka Kupiec, logistyk

Temat: kryteria oceny dostawcy

Np. terminy płatności + gotowość ich zmiany (punktowany termin w dniach + dodatkowe punkty za to, że dostawca zgodził się go zmienić w okresie, który oceniasz). Albo reakcja na Twoją reklamację. O - niechętna, brak podjęcia tematu do 10 - natychmiast przygotowuje i wysyła materiał na podmianę. Dosyć obiektywne kryteria.Tomasz S. edytował(a) ten post dnia 29.08.08 o godzinie 09:09
Sebastian W.

Sebastian W. opakowania dla
przemysłu -
gwarancja
oszczędności

Temat: kryteria oceny dostawcy

Pani Aniu,
Kopiując dobre wzory od konkurencji Sharpa może to wyglądać następująco:
-price
-delivery
-quality
-innovation
-support, określony przez Panią jako attitude
Jakość można mierzyć np. odsetkiem komponentów wadliwych.
Dawid Dwernicki

Dawid Dwernicki Dyrektor Działu
Zakupów

Temat: kryteria oceny dostawcy

Każdy "podręcznik" zakupowy wskaże, że :

1)Jakość jest zawsze na pierwszym miejscu (!)
2)Druga jest cena

A wszystko inne później:

3)Dostawa, odłegłość od fabryki....
Norbert S.

Norbert S. Kierownik Działu
Zakupów i
Administracji

Temat: kryteria oceny dostawcy

Teraz, jak wiem więcej, to mogę się powymądrzać.
Moim zdaniem nawet najlepszy produkt w cenie zero zł jest nic nie wart, jeśli go nie ma, więc na pierwszym miejscu postawiłbym dostawy: terminowość, zgodność z zamówieniem, czas realizacji, minimum logistyczne.
Potem oceniałbym produkt: zgodność ze specyfikacją, niezawodność (bądź ilość reklamacji/wad jak kto woli).
A na końcu dostawcę: innowacje, wsparcie know-how, itp.
Ceny bym nie oceniał, bo cenę to się negocjuje, no ale wiadomo, ilu kupców, tyle pomysłów.
Dawid Dwernicki

Dawid Dwernicki Dyrektor Działu
Zakupów

Temat: kryteria oceny dostawcy

Moim zdaniem nawet najlepszy produkt w cenie zero zł jest nic nie wart, jeśli go nie ma, więc na pierwszym miejscu postawiłbym dostawy: terminowość, zgodność z zamówieniem, czas realizacji, minimum logistyczne.
Potem oceniałbym produkt: zgodność ze specyfikacją, niezawodność (bądź ilość reklamacji/wad jak kto woli).


Można też powiedzieć, że nie ma co oceniać terminowości dostaw, jeśli jakość jest niezadowalająca :-)

Ale generalnie wszystkie wymienione kryteria trzeba uwzględnić w karcie oceny dostawcy

konto usunięte

Temat: kryteria oceny dostawcy

dziękuję za wszystkie wskazówki ale brakuje mi jeszcze propozycji mierzalności.

to co jesteśmy wstanie oceniać to jak pisałam terminowość dostaw, zgodność z dostawą czy kryteria jakościowe (ilość reklamacji, czas rozstrzygania reklamacji , wskaźnik certyfikacji).

nie mam pomysłu (póki co;) jak ocenić wskazywaną poniżej np. odległość od fabryki- jeżeli dostawy są realizowane terminowo to jakie to ma znaczenie ?
jak oceniać i po co zgodność ze specyfikacją ? ewentualne niezgodności to już reklamacja, więc jakby kryterium się powiela.

no i najważniejsze, jak ocenić support/attitude?innowacje ? czy nie ma pomysłów na coś mniej subiektywnego ?

Temat: kryteria oceny dostawcy

Ja oceniam rowniez komunikacje, czyli sposob i terminowosc odpowiedzi na wazne maile. Niestety kryterium subiektywne ale przydatne.
Olgierd  Rodziewicz-Biele wicz

Olgierd
Rodziewicz-Biele
wicz
Ekspert: negocjace,
handel, struktury
sieciowe

Temat: kryteria oceny dostawcy

listing punktów oceny z dobranymi wagami,
na koniec daje średnią ocenę ważoną dostawcy,

ale... tak naprawdę, to matematycznie i mierzalnie, się nie da, wg. mnie, dużo jest ważnych czynników miękkich, a także każdy z kupców dba o swoją wygodę (jak to mierzyć? :)
Marcin Z.

Marcin Z. Procurement
Engineering Business
Partner

Temat: kryteria oceny dostawcy

Może tutaj znajdziesz trochę inspiracji:

http://www.massin.nl/eSourcing/2007/08/22/supplier-sco...

Przy okazji, dziwię się trochę, że konieczne jest tworzenie nowych kart ocen dostawcy. Jak to wygląda w innych fabrykach Sharpa? Nie można zrobić "copy - paste?

Pozdrawiam

konto usunięte

Temat: kryteria oceny dostawcy

żeby zrobić copy-paste należałoby najpierw utworzyć wierną kopię innego oddziału. a żeby tak sie stało wszystkie wdrażane systemy muszą działać tak jak w fabryce matce a nie być dopiero tymi wdrażanymi.
dlatego część wskaźników z których aktualnie korzysta np. centrala u nas miałoby charakter nieco zakłamany.

a jeszcze pytanie dodatkowe.

To, że dział zakupów ocenia dostawców nie ulega wątpliwości, to że robi to również dział jakości również. Ale kto w waszych firmach prowadzi tę dokumentacje zbiorczą, sumę ocen ? czy to dział zakupów przekazuje własną ocenę do działu jakości czy odwrotnie ? a może oba działy swoje oceny przekazują np do działu trzeciego, który to odpowiada za ostateczny wybór dostawcy ?
Agnieszka L.

Agnieszka L. Purchasing Manager
at Global Sourcing &
Procurement ABC Data

Temat: kryteria oceny dostawcy

nie zawsze dział zakupów/marketingu ma możliwość w ramch istniejacych umów dystrybucyjnych by wybierać dostawców w zakresie pewnej linii produktówej, wtedy można oceniać ale nie wybierać!
tam gdzie ta ocena skutkuje wyborem bierze się pod uwage głównie cenę, dostępność i szybkość dostaw i czesto miekkie czynniki takie jak dobre układy ( ale to działa dwustronnie bo dostawca, sprzedajcy używa analgicznych kryteriów )
wydaje mi się że miara oceny wyłoni się momencie zestawienia wszystkich dostawców.
Grzegorz P.

Grzegorz P. Purchasing Manager

Temat: kryteria oceny dostawcy

Anna Baranowska:
Ale kto w waszych firmach prowadzi tę dokumentacje zbiorczą,
sumę ocen ?czy to dział zakupów przekazuje własną ocenę do
działu jakości czy odwrotnie ? a może oba działy swoje oceny
przekazują np do działu trzeciego, który to odpowiada za ostateczny wybór dostawcy ?

U mnie jest tak: oceniam jakość, logistykę, sprawy tzw komercyjne oraz fazę projektową. dane zbieram z jakości i logistyki. sprawy komercyjne i fazę projektową oceniają zakupy.

ocena dostawcy vs. wybór dostawcy - najpierw musisz wybrać dostawce, żeby go potem ocenić. odwrotnie chyba się da - przynajmniej nie ze wszystkimi danymi.
Marcin Z.

Marcin Z. Procurement
Engineering Business
Partner

Temat: kryteria oceny dostawcy

Dział zakupów konsoliduje wszystkie dane i wysyła zbiorczą informację do dostawców. Bardzo podobnie jak w firmie pana Grzegorza.
Jacek Jarmuszczak

Jacek Jarmuszczak Global Category
Expert, Prof
Services & IT

Temat: kryteria oceny dostawcy

Wg mnie oceniać warto tylko te rzeczy, które można porównać z konkurencją dostawcy, czyli:
- termin realizacji
- termin płatności
- minimum logistyczne/dostawy
- cena
- gotowość podpisania umowy z karami za niedotrzymanie jej warunków
- ...

Ocena Dostawcy sporządzana przez pracowników różnych działów bez możliwości porównania wyników z Oceną Konkurencji Dostawcy to ćwiczenie tak przydatne jak dziura w moście.
Norbert S.

Norbert S. Kierownik Działu
Zakupów i
Administracji

Temat: kryteria oceny dostawcy

A właśnie, że nie prawda. Można dokonać oceny dostawcy opartej na subiektywnym odczuciu klienta wewnętrznego i skonfrontować te opinie na spotkaniu z dostawcą. Niejednokrotnie okazuje się, że złe opinie są raczej nieporozumieniami, czy brakami w komunikacji a nie niedociągnięciami.
Anna W.

Anna W. Zarządzanie
zakupami, sourcing,
centralizacja,
negocjacje

Temat: kryteria oceny dostawcy

Zgoda, ale subiektywna ocena klienta wewnetrznego nie jako jedyny lub główny miernik.
Tak jak rożne sa subiektywne oceny, tak i rożne powody z jakich one wynikają, zatem dobrze jest podeprzeć taka ocena obiektywnym wskaźnikiem.
To że chemia jest lub jej nie ma pomiędzy dostawca a klientem wewnetrznym nie znaczy że dostawca jest do odstrzału.

Następna dyskusja:

kryteria oceny oferty na us...




Wyślij zaproszenie do