Sylwia Szulc

Sylwia Szulc Specialist in
Indirect Procurement
and Project
Coordination

Temat: jak usprawnić pracę kupca??

Mam pytanie dotyczące zwiększenia efektywności pracy kupca w relacjach z klientem zarówno wewnętrznym jak i zewnętrznym.

Z jakich rozwiązań korzystacie, jakich narzędzi używacie,...?

Cy możecie podzielić się swoimi własnymi kreatywnymi pomysłami?
Adam K.

Adam K. Kierownik Sekcji
Zakupów - produkty i
usługi
non-manufact...

Temat: jak usprawnić pracę kupca??

Sylwia,
takimi narzędziami mogą być:
- SAP - jego odpowiedni moduł
- poczta i archwizacja maili
- odpowiednio dopasowane arkusze excell

SAP i poczta to są narzędzia zależne od Managementu firmy, ale możesz dobrać sobie korzystając na doświadczeniach koleżanek i kolegów z forum.
Mnie pomógł na początku arkusz "Karta Projektu", gdzie wraz z klientem wewn rejestrowałem "każdy" ruch danego projektu. Poza tym arkusz wyboru dostawcy i rejestrowanie/monitorowanie realizacji zamówienia.
Służę pomocą na prv.
Adam
Filip Kamiński

Filip Kamiński Supply Chain
Manager, Lindt &
Sprüngli (Poland)
Sp. z o.o.

Temat: jak usprawnić pracę kupca??

zatrudnić mu asystentkę, która zajmie się papierkową robotą...? ;-)
Piotr P.

Piotr P. Head of Supply Chain
- ATI ZKM Forging

Temat: jak usprawnić pracę kupca??

Zgadzam sie.

Przede wszystkim powinniśmy coś zrobic z papierkową robotą, która zajmuje +- 40% czasu a już o korespondencji wewnętrznej nie wspomnę - tyle sie maili wysyła - niedowiary.

NIe mniej jednak bez SAP, poczty elekt. nie widzę naszej pracy w różowych kolorach.

Myśle, że odpowiednio sprecyzowane procedury zakupowe, dobór dostawców no i oczywiście doświadczenie są kluczem do sprawnej pracy.
Sylwia Szulc

Sylwia Szulc Specialist in
Indirect Procurement
and Project
Coordination

Temat: jak usprawnić pracę kupca??

ja też się pod tym podpisuję

przychodzi mi do głowy pytanie:
"czy można zmniejszyć ilość pracy papierkowej i maili?"

jeżeli tak,... to jak tego dokonać? jak usprawnić komunikację, jak zorganizować pracę, żeby wymiana informacji była jeśli nie w 100% efektywna to przynajmniej na poziomie 70-80% :)

znajomość procedur i doświadczenie na pewno odgrywają istotną rolę; umiejętne budowanie relacji z Klientami Wewnętrznymi i Dostawcami, posiadanie wiedzy, o tym jak zarządzać własnym czasem również.

konto usunięte

Temat: jak usprawnić pracę kupca??

Witajcie, odniosę się do problemu z pocztą elektr. - spróbujcie wprowadzić następującą zasadę: w mailach piszemy tylko o tym, co ma być notatką lub podsumowaniem ustaleń - DOKUMENTEM. Pozostałe sprawy załatwiamy telefonicznie. W ten sposób zredukujecie ilość maili od klientów wewn o jakieś 2/3 i dowiecie się więcej niż z pstrykania mailami do siebie. Kolejna korzyść to zaangażowanie rozmówców w projekt i użycie swojej subtelnej siły perswazji, aby rozmówca zajął się projektem osobiście > delegowanie.
Piotr Jaskólski

Piotr Jaskólski Kierownik projektu,
Valeo Autosystemy
Sp. z o.o. Systemy
...

Temat: jak usprawnić pracę kupca??

Krzysztof Jukowski:
Witajcie, odniosę się do problemu z pocztą elektr. - spróbujcie wprowadzić następującą zasadę: w mailach piszemy tylko o tym, co ma być notatką lub podsumowaniem ustaleń - DOKUMENTEM. Pozostałe sprawy załatwiamy telefonicznie. W ten sposób zredukujecie ilość maili od klientów wewn o jakieś 2/3
i dowiecie się więcej niż z pstrykania mailami do siebie.


Wszystko pieknie z jednym malym wyjatkiem - ping pong...
Pracuje w duzej korporacji, gdzie setki eMaili to norma i mozesz mi wierzyc, ze bez eMaila nikt nic nie zrobi, a potem mamy nastepny eMail, osoba odbija pileczke do kogos innego a pozniej do kogos innego a pozniej itd... W tak duzej firmie kazdy eMail jest dokumentem lub jak kto woli (d*pochronem), bo jak cos nie pojdzie po naszej mysli zawsze mamy osoby, ktor sa w lancuszku ping ponga, a one maja inne osoby itd. Nie jest to zdrowe, ale tak to juz jest... Oczywiscie eMaile z podsumowania spotkan (a moja firma sie chyba w nich doktoryzowala, bo czasem jest wiecej spotkan, niz czasu efektywnej pracy) tez sa, sa tez eMaile delegujace informacje o decyzjach i ustaleniach na spotkaniach i pozniej spotkania wyjasniajace te ustalenia i eMaile z tych spotkan itd. Oczywiscie troche koloryzuje, ale niestety nie da sie w innym sposobem pokazac specyfiki pracy w mojej firmie ;)
Ze swojej strony, skoro nie da sie zmniejszyc ilosci eMaili, proponuje archiwum i tzw "reguly" w Lotus Notes, ktore przekierowuja maile do nas do odpowiednich katalogow w skrzynce, oraz segregacja eMaili (bez reguly) przychodzacych na biezaco.
W ten sposob bedziemy mieli tzw. 5S ;)

Pozdrawiam!
PJ
Norbert S.

Norbert S. Kierownik Działu
Zakupów i
Administracji

Temat: jak usprawnić pracę kupca??

Pozostałe sprawy załatwiamy telefonicznie.

U nas w pokoju wisi taki mądry napis: "Na gębę to dobry jest krem."

konto usunięte

Temat: jak usprawnić pracę kupca??

Chyba mnie Panowie nie zrozumieli - jak widzę przywiązanie do poczty jest ogromne. Napisałem, że w mailach piszemy o tym, co ma być dokumentem... sorry, ale mail w stylu: "uważam, że powinieneś skonsultować to z finansami" albo "zaczekajmy z decyzją do następnego wtorku" to po prostu śmieci w skrzynce.
Re: Pan Norbert - zgadzam się jeśli chodzi o relacje z dostawcami: ustalenia z nimi miejmy na piśmie, ZAWSZE.
Re: Pan Piotr - generalnie, Pana firma to nie dla mnie. Szkoda życia na współpracę z ludźmi, którzy bez wychylania się zza biurka chcą prowadzić ze mną komunikację. Rady dot. przekierowania maili dla mnie bardzo dobre. Dziękuję!
Piotr Jaskólski

Piotr Jaskólski Kierownik projektu,
Valeo Autosystemy
Sp. z o.o. Systemy
...

Temat: jak usprawnić pracę kupca??

Krzysztof Jukowski:
... sorry, ale mail w stylu: "uważam, że
powinieneś skonsultować to z finansami" albo "zaczekajmy z decyzją do następnego wtorku" to po prostu śmieci w skrzynce.

moze i smieci, ale eMail w stylu "skunsultuj to z Finansami" daje pisemna informacje o tym , ze cos jest niezgodne z regula, a to jak wiadomo jest podstawa do nowego problemu nawet jesli rozwiazuje stary. Telefonicznie nigdy nie masz zadnego dowodu, ze cos zrobiles, ustaliles, przekazales itd.
Re: Pan Piotr - generalnie, Pana firma to nie dla mnie. Szkoda
życia na współpracę z ludźmi, którzy bez wychylania się zza biurka chcą prowadzić ze mną komunikację.

moze i szkoda zycia, ale to jest sektor automotive i tutaj sie tak pracuje... poza tym kto tu mowi o niewychylaniu sie zza biurka, przeciez pisalem o 1001 spotkan... niestety(albo stety) charakterystyka pracy w FMCG jest totalnie inna od tej w automotive...

konto usunięte

Temat: jak usprawnić pracę kupca??

j atez sie zgodze ze mail to w pewien sposob - dowod i to bez znaczenia czy wewnetrzny w stylu "skontaktuj sie" "zrob to" etc, czy zewnetrzy do klienta/dostawcy. pozniej kolega powie ze nie dzwoniles nic nie mowiles itd

po co? po co robic sobie problemy.

ja zawsze mam w pamieci,
jak masz miekkie serce to musisz miec twarda d..e!
Grzegorz O.

Grzegorz O. TRENER / DORADCA +48
666 300 037

Temat: jak usprawnić pracę kupca??

Filip Kamiński:
zatrudnić mu asystentkę, która zajmie się papierkową robotą...? ;-)

Popieram to pomaga

konto usunięte

Temat: jak usprawnić pracę kupca??

Wybierać super dostawców, którym zależy na tym by dostarczyć Ci wszystko tak jak zechcesz;) dostawców z super obsługą klienta;) dostawców, którzy przestrzegają jakości, ceny i terminu dostawy;)
Anna W.

Anna W. Zarządzanie
zakupami, sourcing,
centralizacja,
negocjacje

Temat: jak usprawnić pracę kupca??

Artur Kiner:
Wybierać super dostawców, którym zależy na tym by dostarczyć Ci wszystko tak jak zechcesz;) dostawców z super obsługą klienta;) dostawców, którzy przestrzegają jakości, ceny i terminu dostawy;)


coś jakby "oczywista oczywistość", może bardziej cel niż droga do celu. Ważne są też narzędzia IT.
Tomasz Dębiński

Tomasz Dębiński EMEA Category
Manager Electronics

Temat: jak usprawnić pracę kupca??

moze i szkoda zycia, ale to jest sektor automotive i tutaj sie tak pracuje... poza tym kto tu mowi o niewychylaniu sie zza biurka, przeciez pisalem o 1001 spotkan... niestety(albo stety) charakterystyka pracy w FMCG jest totalnie inna od tej w automotive...
Z doświadczenia mogę powiedzieć, że tak jest nie tylko w automotive ale pewnie każdych zakupach direct.
W indirect'cie nie ma aż takiego "ciśnienia" więc i specyfika pracy jest inna. Po spotkaniu z ludźmi z różnych branż zajmujących się zakupami mogę powiedzieć, że co branża to inna specyfika. Również to zależy od kultury organizacyjnej danej firmy.Tomasz Dębiński edytował(a) ten post dnia 24.07.08 o godzinie 09:14
Norbert S.

Norbert S. Kierownik Działu
Zakupów i
Administracji

Temat: jak usprawnić pracę kupca??

Artur Kiner:
"Wybierać super dostawców"

Często dobry dostawca to za mało. Są jeszcze klienci wewnętrzni, którzy równie skutecznie mogą pomagać, co przeszkadzać w sprawnym kupowaniu.

konto usunięte

Temat: jak usprawnić pracę kupca??

Dobrą sprawą jest też jak się ma forecasty od klienta, wtedy zakup minimalnych ilości (moq-ów) danego komponentu nie stanowi problemu (w branzy kosmetycznej często kupuje się relatywnie małe ilości), można też na podstawie forecastu kupić więcej i powalczyć o lepszę cenę...
Tomasz Dębiński

Tomasz Dębiński EMEA Category
Manager Electronics

Temat: jak usprawnić pracę kupca??

Artur Kiner:
w branzy kosmetycznej często kupuje się relatywnie małe ilości), można też na podstawie forecastu kupić więcej i powalczyć o lepszę cenę...
No właśnie co branża to inna specyfika sourcing'u i purchasing'u. W EMS z reguły negocjuje się ceny roczne, a potem okresowo (miesiąc lub kwartał) dodatkowe cost down wymuszone głównie przez klienta.

A jak to jest w automotive i innych branżach ?Tomasz Dębiński edytował(a) ten post dnia 24.07.08 o godzinie 14:33
Norbert S.

Norbert S. Kierownik Działu
Zakupów i
Administracji

Temat: jak usprawnić pracę kupca??

Coroczna negocjacja warunków. Zdecydowanie mocną strona tego rozwiązania są stałe ceny, co w przypadku drożejących surowców jest sporym plusem. No i bezpieczeństwo dostaw - nie do przecenienia.
Michal Prajsnar

Michal Prajsnar Eastern Europe NPS
Purchasing Manager

Temat: jak usprawnić pracę kupca??

Norbert S.:
Coroczna negocjacja warunków. Zdecydowanie mocną strona tego rozwiązania są stałe ceny, co w przypadku drożejących surowców jest sporym plusem. No i bezpieczeństwo dostaw - nie do przecenienia.

Bezpieczeństwo dostaw to prawda jednak czy rzeczywiście jest to mocna strona w przypadku ustalenia stałej ceny na rok?? To działa jak miecz obusieczny my również ponosimy ryzyko gdy nagle okaże sie ze surowce idą w dół... To jest już pewnie inny temat jednak zawsze mam wątpliwość czy dzial zakupow powinien działać spekulacyjne?

Następna dyskusja:

Jak wybieracie pracodawce?




Wyślij zaproszenie do