konto usunięte

Temat: Czy widzicie potrzebę zastosowania oprogramowania do...

Witam!

Nie jestem kupcem, ani osobą powiązaną z profesją kupca :)
ale zamierzam zbudować oprogramowanie, które w tym zawodzie może być przydatne.
Dlatego zwracam się do Was z prośbą o weryfikację mojego pomysłu ponieważ chcę zbudować coś rzeczywiście wartościowego i potrzebnego.

Narzędzie to miało by ułatwiać:
-wielokryterialną ocenę i wybór dostawców,
-optymalizację budżetu (najkorzystniejszy zestaw zakupów spełniający ustanowione cele i mieszczące się w budżecie),
-uwzględnienie w procesie podejmowania decyzji głosów różnych interesariuszy,
-transparentność procesu i łatwość uzasadnienia decyzji.

Narzędzie wykorzystwać będzie naukową metodę analizy decyzji AHP (analytic hierarchy process), która pełni rolę racjonalnego i usystematyzowanego procesu do podejmowania ważnych i złożonych decyzji przez grupę osób. Metoda ta została opracowana na uczelni Wharton School of Business i od wielu lat jest doskonalona i wykorzystywana z sukcesem przez największe organizacje świata (Boeing, NASA, IBM, AOL, Shell, NATO).

Proces użytkowania wygląda następująco:
1) definiujemy listę potencjalnych dostawców
2) ustalamy kryteria oceny (zarówno obiektywne jak i subiektywne, mierzalne i niemierzalne)
3) każdy z interesariuszy dokonuje oceny (co jest dla niego ważne)
4) oceny są syntetyzowane przez ostatecznego decydenta
5) obliczenie ocen dostawców i wygenerowanie ich rankingu
6) w dalszych etapach można dokonać weryfikacji stabilności rankingu i przeanalizować scenariusze typu "co by było gdyby waga kryterium cena była niższa o 0,1")

Np "Wybór dostawcy części elekronicznych":
1) Alternatywy: Dostawca A, Dostawca B, Dostawca C
2) Kryteria: Cena, Jakość, Lokalizacja, Terminowość, Wskaźnik certyfikacji
3) Dział Zakupów, Dział Jakości, Dział Logistyki dokonują ocen (całościowo lub wybiórczo)
4) Decydent syntetyzuje oceny poszczególnych działów
5) Ranking: Dostawca B (17), Dostawca C (14), Dostawca A (8)
6) ...

Co myślicie o takim produkcie?

Dzięki za wszelką pomoc!

Pozdr,
Janusz
Grzegorz O.

Grzegorz O. TRENER / DORADCA +48
666 300 037

Temat: Czy widzicie potrzebę zastosowania oprogramowania do...

Mało, opisałeś cześć jednego modułu :). Samych systemowy jest już całkiem sporo problem z ich integracją.

konto usunięte

Temat: Czy widzicie potrzebę zastosowania oprogramowania do...

To narzędzie ma wspierać jedynie wielokryterialną ocenę, czyli na podstawie wprowadzonej listy dostawców i zdefiniowanej struktury kryteriów dokonuje się oceny przez wielu interesariuszy, a soft wylicza oceny dla poszczególnych dostawców (metodą AHP) i generuje ich ranking.

Możliwości tego narzędzia ujawniają się przy ocenie, ponieważ można formalnie włączyć do procesu oceny czynniki policzalne (np cena, ciężar, rozmiar) jak i niepoliczalne (np subiektywna ocena komunikacji). Można stosować różne miary i skale dla poszczególnych kryteriów lub porównywać parami. Najważniejsze jednak jest to że można oceniać w grupie. Każdy ocenia indywidualnie, a konflikty rozwiązywane są na poziomie pojedynczego kryterium, a nie całej decyzji. Przez co decyzja jest bardzo transparentna.

Robiłem analizę rynku tego typu narzędzi i właśnie za dużo ich nie znalazłem.
Podobne rzeczy robią expertchoice.com i decisionlens.com, ale ich cena to dziesiątki tysięcy dolarów.
Dariusz Stankiewicz

Dariusz Stankiewicz European Commodity
Manager, Emerson Co.

Temat: Czy widzicie potrzebę zastosowania oprogramowania do...

Faktem jest, że często zapomina się o innych kryteriach wpływających (lub które powinny wpływać) na nasz wybór (np. koszty transportu, koszty przeniesienia produkcji, koszty potencjalnych problemów itp....) i to nawet w wielkich korporacjach :-). Czasem są to działania zamierzone, bo np. transport to działka innego departamentu i nie wchodzi to w nasze KPI.
Z drugiej strony chcąc zrobić coś uniwersalnego, dla wszystkich, definiowalnego przez klienta - powstanie macierz którą można zrobić w excellu, bez krzystania z makr, w jakieś 45 minut (łącznie w kawką).
Ponieważ wielu tak jednak nie robi, uważam że powinieneś spróbować. Będzie to poniekąd jakieś rozszerzenie tego co stworzyłeś w makeitrational, lub bardziej ukierunkowanie (bo dokładnie to wszystko można odrobiną chęci zbudować na twoim portalu).
Adres masz świetny postaraj się z tego wycisnąć ile się da.
Może pomyśl aby niektóre czynniki/kryteria rozbudować. Np transport: możliwość wpisania wagi, definiowania kosztów i program sam by liczył wpływ kryterium w oparciu o koszt (wynikający z macierzy) a nie tylko punkciki.

na marginesie - cennik trochę nietrafiony. Np. Po co komuś opłata za miesiąc jak może zrobić tylko jeden projekt, ale może czegoś nie rozumiem.

konto usunięte

Temat: Czy widzicie potrzebę zastosowania oprogramowania do...

Wielkie dzięki za odpowiedź!!!

Wątpię, żeby ktoś zrobił w excelu implementację metody AHP w 45 minut :)
Jeśli nawet, to będzie to mało intuicyjne, a pozatym nie umożliwi pracy grupowej.

Nasz nowy produkt ma być podobny do MakeItRational, ale dużo lepszy (bardziej intuicyjny, ze wsparciem urządzeń mobilnych). Co do kryteriów to soft umożliwiał będzie wprowadzenie dowolnej hierarchicznej struktury kryteriów. Tak więc klienci sami mogą definować co jest dla nich istotne.

Nie wiem czy dobrze przekazałem ideę naszego rozwiązania.
Kilka linków do ciekawych publikacji naukowych przedstawiających zastosowanie metody AHP przy ocenie dostawcy:

1. An application of the AHP in vendor selection of atelecommunications system

2. Supplier Selection Using Analytic Hierarchy Process

3. Supplier Evaluation and Selection

Co myślisz o takim rozwiązaniu?

Pozdrawiam!
Dariusz Stankiewicz

Dariusz Stankiewicz European Commodity
Manager, Emerson Co.

Temat: Czy widzicie potrzebę zastosowania oprogramowania do...

Generalnie AHP jest bardziej do dokonywania bardzo kompleksowych decyzji niż trafnych decyzji. Wielopoziomowość często rozmywa ideę lub główny punkt na którym nam zależy. choć to wiele zależy od osoby która stosuje metodę i jak to robi. Zależy jak głęboko się chce analizować i porównywać. Nie chce powiedzieć że coś z tą metodologią jest nie tak bo na peno jest lepsza od prostego porównania kilku kryteriów, tylko pomyśl do kogo chcesz trafić ze swoim produktem. Do małych średnich firm? koncernów?
Jeżeli to pierwsze może się okazać że nie ma zapotrzebowania (takiego jak byś oczekiwał) na tak kompleksowe i wielopoziomowe analizy.
Jeżeli to drugie - koncerny nie patrzą na koszty tego typu rozwiązań. Ważniejsze jest np. zaufanie, pewność że dane nie wyciekną i będzie można do nich wrócić za 10 lat, globalizacja (np. ktoś z centrali negocjuje koszty) itd. Więc może być ciężko się przebić mimo iż produkt może być finalnie lepszy i na pewno bardziej intuicyjny od konkurencji która kosi gruby pieniądz za podobne rozwiązania.
Podobnie jest z przetargami internetowymi - mamy kilka świetnych polskich produktów ale żaden znany mi koncern z nich nie korzysta, a uwierz mi - są równie dobre a na pewno bardziej intuicyjne niż zachodnia konkurencja
Ja bym nie tworzył nowego produktu tylko poszedł w kierunku prostego algorytmu (jak np. MakeIt...) z dodatkową, odrębna opcją wielopoziomowych analiz AHP z której klient może skorzystać lub nie. Możesz to również uwzględnić w cenniku.
Jednak to tylko teoretyzowanie. Sam wiesz kto jest tym zainteresowany i jaki w tym potencjał. jak masz możliwości i chęci rozbudowy to oczywiście rozbuduj ale pozostaw możliwość zrobienia czegoś w prosty sposób.

konto usunięte

Temat: Czy widzicie potrzebę zastosowania oprogramowania do...

A w jaki sposób obecnie firmy oceniają dostawców?
Zwykła ocena pod kątem kilku kryteriów?
Jakiś soft (moduł SAPa, itp)?
Bazując na intuicji i doświadczeniu?

Wielkie dzięki za pomoc!!!
Lukasz O.

Lukasz O. Head of Global
Indirect Purchasing
Categories Fleet,
Trav...

Temat: Czy widzicie potrzebę zastosowania oprogramowania do...

Janusz, tak naprawdę nie potrzeba nawet przy skomplikowanych postępowaniach zakupowych mega-softu do zebrania i wyliczenia ocen np. komisji zakupowej.

Excel, oraz sprawne i umiejętne posługiwanie się nim sprawia tutaj cuda :) Tak, to właśnie to narzędzie króluje w zakupach do obliczania ocen końcowych. Uwierz mi, duże firmy próbują czasem wdrożyć kompleksowy system pokrywający cały proces zakupowy + wybór dostawcy... W tej ostatniej części często jest powrót do Excela...

Nie chcę Cię zniechęcać, ale ja pracując w jednej z większych organizacji zakupowych w PL nie rekomendowałbym zakupu takiego systemu pod kątem wyboru dostawcy... Zakupy są jednym z kluczowych i strategicznych obszarów każdej firmy, ale nie jest to fizyka kwantowa :) Powiem nawet, że kierunek jest do upraszczania przy jednoczesnym zachowaniu przejrzystości...
Grzegorz O.

Grzegorz O. TRENER / DORADCA +48
666 300 037

Temat: Czy widzicie potrzebę zastosowania oprogramowania do...

Co do softu do oceny to rzeczywiście króluj excel :) ale ma to też sporo minusów. Przez lata korzystałem z excela i sprawdzało się to bardzo dobrze szczególnie w środowiskach projektowych. Tyle, że jeśli chcemy podnosić efektywnościowy zakupów to i tak prędzej czy później czeka nas wdrożenie aplikacji której głównym zadaniem będzie agregacja informacji i szybki do nich dostęp. I tu excel zawodzi ile razy przy projektach optymalizacyjnych ktoś odpalał mi excela z komentarzem "tu w tym pliku trzymamy wszystkie informacje o zakupach i zebranych ofertach, proszę poczekać ten plik w końcu się otworzy ale czasami się wiesza" :). Co do aplikacji zakupowych oraz ocen wielokryterialnych to naprawdę nawet na naszym rynku jest ich kilka rodzimej produkcji i umożliwiają praktycznie dowolną budowę arkuszy ocen...
Lukasz O.

Lukasz O. Head of Global
Indirect Purchasing
Categories Fleet,
Trav...

Temat: Czy widzicie potrzebę zastosowania oprogramowania do...

Jak najbardziej zgadzam się, że potrzebny jest system ERP do zarządzania informacją i wiedzą w zakupach. Tutaj excel nie wystarczy i nie umożliwi dobrego reportingu. Jeżeli chodzi o sam etap oceny ofert w postępowaniach zakupowych oglądaliśmy różne rozwiązania... Niestety tak naprawdę każdy z nich trzeba by za kupę kasy customizować do każdego obszaru zakupów, ze względu na specyfikę obszarów.. W takiej sytuacji excel, czasem access, są dobrym narzędziem :)

konto usunięte

Temat: Czy widzicie potrzebę zastosowania oprogramowania do...

Lukasz Ostrowski:
Janusz, tak naprawdę nie potrzeba nawet przy skomplikowanych postępowaniach zakupowych mega-softu do zebrania i wyliczenia ocen np. komisji zakupowej.

Excel, oraz sprawne i umiejętne posługiwanie się nim sprawia tutaj cuda :) Tak, to właśnie to narzędzie króluje w zakupach do obliczania ocen końcowych. Uwierz mi, duże firmy próbują czasem wdrożyć kompleksowy system pokrywający cały proces zakupowy + wybór dostawcy... W tej ostatniej części często jest powrót do Excela...

Nie chcę Cię zniechęcać, ale ja pracując w jednej z większych organizacji zakupowych w PL nie rekomendowałbym zakupu takiego systemu pod kątem wyboru dostawcy... Zakupy są jednym z kluczowych i strategicznych obszarów każdej firmy, ale nie jest to fizyka kwantowa :) Powiem nawet, że kierunek jest do upraszczania przy jednoczesnym zachowaniu przejrzystości...

Chcemy iść w kierunku wyspecjalizowanego softu wspierającego etap oceny.
Nie ma to być żadne wielkie i kompleksowe rozwiązanie, wręcz na odwrót.
Główne idee które nam przyświecają:
-proces oceny powinien być usystematyzowany, logiczny i przede wszystkim transparentny
-uwzględnienie danych policzalnych i niepoliczalnych, obiektywnych i subiektywnych
-uwzględnienie różnych interesariuszy z różnych obszarów funkcjonalnych firmy
-redukcja czasu wymaganego do oceny i wyboru dostawcy
-analiza czułości (czyli analiza scenariuszy "co by było gdyby ...")

I tak się właśnie zastanawiam nad tym co napisałeś:
"Powiem nawet, że kierunek jest do upraszczania przy jednoczesnym zachowaniu przejrzystości..."

Metoda AHP pozwala robić skomplikowaną decyzję na szereg stosunkowo prostych do analizy czynników. Więc nasze rozwiązanie idealnie wpisało by się w te ramy, ale nigdy nie myślałem o tym co zamierzamy zrobić w takich kategoriach :D

Dzięki!

konto usunięte

Temat: Czy widzicie potrzebę zastosowania oprogramowania do...

Grzegorz O.:
Co do softu do oceny to rzeczywiście króluj excel :) ale ma to też sporo minusów. Przez lata korzystałem z excela i sprawdzało się to bardzo dobrze szczególnie w środowiskach projektowych. Tyle, że jeśli chcemy podnosić efektywnościowy zakupów to i tak prędzej czy później czeka nas wdrożenie aplikacji której głównym zadaniem będzie agregacja informacji i szybki do nich dostęp. I tu excel zawodzi ile razy przy projektach optymalizacyjnych ktoś odpalał mi excela z komentarzem "tu w tym pliku trzymamy wszystkie informacje o zakupach i zebranych ofertach, proszę poczekać ten plik w końcu się otworzy ale czasami się wiesza" :). Co do aplikacji zakupowych oraz ocen wielokryterialnych to naprawdę nawet na naszym rynku jest ich kilka rodzimej produkcji i umożliwiają praktycznie dowolną budowę arkuszy ocen...

A czy rozwiązania, o których pisałeś umożliwiają:
-uwzględnienie czynników nie policzalnych (np subiektywna ocena komunikacji z dostawcą)
-ustalenie priorytetów w grupie interesariuszy (np jakość jest 2x ważniejsza niż szybkość dostawy)

Jeżeli możesz to podaj mi nazwy tych narzędzi, z chęcią bym się czegoś więcej o nich dowiedział :)
Dzięki!

Pozdro

konto usunięte

Temat: Czy widzicie potrzebę zastosowania oprogramowania do...

Aaa zapomniałem:P
Jeszcze jedna rzecz, która potencjalnie może być istotna w naszym rozwiązaniu - Lessons Lerned.

Ocenę i wybór dostawcy przeprowadza sie w dwóch krokach:
1) budowa modelu do oceny (hierarchiczna struktura uwzględniająca cele wszystkich interesariuszy)
2) ocena modelu

Chodzi o to, że w przypadku chybionych decyzji, można łatwo powrócić do projektu
i sprawdzić co poszło nie tak na etapie podejmowania decyzji - co przesądziło za tym że wybraliśmy złego dostawcę. Dzięki czemu na przyszłość można skorygować model lub uwzględnić inne istotne czynniki, które nie zostały wcześniej uwzględnione.
Przemyslaw Kowal

Przemyslaw Kowal Vendor Management

Temat: Czy widzicie potrzebę zastosowania oprogramowania do...

Czesc,

według mnie jest jeszcze kilka bardzo ważnych elementów w których excel niestety nie wystarczy a są bardzo istotne jeśli chodzi o proces zakupowy. Poniżej 2 pierwsze które wpadły mi do głowy

1. śledzenie trendów - jeśli potwarzasz jakiś przetarg co rok, kwartał, bądz nawet częsciej bardzo ważną funkcją będzie sledzenie trendów... jaka jest średnia cena, kto najczescie wygrywa w jakim kryteriu, ile średnio daje upustu.. na jaki upust mozna liczyć na rynku... czy towar drożeje itd itp... to jest narzędzie któgo zawsze mi brakowało przy korzystaniu z excela.. trzeba było odkopywac stare tabelki i robić analizy

2. przy dużej ilości zakupywanych produktów np. kupujesz w ramach jednego przetargu powiedzmy 100 produktów (umowa ramowa na komputery osobiste) wtedy tworzenie dedykowanych exceli zajmuje dużo czasu i zdrowia... n oi trzeba uważać aby sie nie pomylić... dobrze zbudowana baza z już umiejscowionymi formułami obliczeć bardzo ułatwia i przyspiesza proces.

Następna dyskusja:

Czy macie asystenta / junio...




Wyślij zaproszenie do