Michał Kowalski

Michał Kowalski "Promienie słońca
nie wzniecą ognia,
dopóki się ich nie
s...

Temat: zaniechana inwestycja w srodek trwaly....co z tym?

sytuacja nastepujaca: spółka celowa inwestycyjna realizuje kilka inwestycji budowy srodkow trwalych. do kazdego srodka trwalego alokowane sa na bierząco koszty bezposrednio inwestycyjne oraz takie,ktore kluczem podzialowym trafiaja z dzialalnosci operacyjnej ("czwórki") na nakłady inwestycyjne (srodki trwale w budowie). powiedzmy, ze firma realizuje 7 takich inwestycji (czyli 7 srodkow trwalych). Co się dzieje z nakładami, gdy w pewnym momencie spółka zaprzestaje realizować np 2 z tych 7 inwestycji? Co z nakładami inwestycyjnymi? zostają przeksięgowane w koszty operacyjne? czy mogą zostać przeksięgowane na inna inwestycję (mowa tu glownie o tych kosztach, ktore poprzez klucz podzialu trafily z opreacyjnych na naklady inwestycyjne)...?

pozdrawiam i z gory dziekuje za pomoc :)
Anna Wiśniewska

Anna Wiśniewska Specjalista ds.
księgowości, Dovista
Polska Sp. z.o.o.

Temat: zaniechana inwestycja w srodek trwaly....co z tym?

Jeżeli kierownik jednostki podejmie decyzję o czasowym wstrzymaniu budowy środka trwałego w budowie z zamiarem wznowienia jej realizacji, poniesione dotychczas koszty rozpoczętej budowy pozostaną na koncie "Środki trwałe w budowie". Natomiast koszty związane z zabezpieczeniem czasowo wstrzymanej budowy środka trwałego (np. zakup usług ochrony mienia) należy ujmować na koncie "Pozostałe koszty operacyjne", ponieważ nie są one związane bezpośrednio z kosztem wytworzenia środka trwałego, a mają pośredni związek z działalnością jednostki.

Jeśli natomiast kierownik jednostki podejmie decyzję o likwidacji bądź sprzedaży środka trwałego w budowie, ogół kosztów poniesionych na budowę, zgromadzonych na koncie "Środki trwałe w budowie", przeksięgowuje się w pozostałe koszty operacyjne zapisem: Wn konto "Pozostałe koszty operacyjne", Ma konto "Środki trwałe w budowie". Zapisu tego można dokonać w dacie podjęcia decyzji o postawieniu środka trwałego w budowie w stan likwidacji lub przeznaczeniu go na sprzedaż, jednak nie później niż z końcem roku obrotowego, w którym podjęto decyzję o zaniechaniu budowy.

W przypadku podjęcia decyzji o likwidacji środka trwałego w budowie, do czasu fizycznego jej przeprowadzenia (np. rozbiórki) ogół kosztów zgromadzonych dotychczas na koncie wskazane jest ująć w ewidencji pozabilansowej na koncie "Środki trwałe w budowie w likwidacji", zapisem jednostronnym po stronie Wn. Po dokonaniu fizycznej likwidacji środka trwałego w budowie, potwierdzonej protokołem, koszty te zostaną z tego konta wyksięgowane, zapisem jednostronnym po stronie Ma.

W przypadku sprzedaży środka trwałego w budowie w księgach rachunkowych należy ująć przychód z tej sprzedaży na koncie "Pozostałe przychody operacyjne", np. na podstawie wystawionej faktury VAT.

Następna dyskusja:

nieruchomosc jako inwestycj...




Wyślij zaproszenie do