konto usunięte

Temat: Wystawianie faktur w 2013 roku

Witam,

W dniu dzisiejszym otrzymałem od jednego z klientów e-mail
W związku ze zmianą przepisów podatkowych (...) od 1 stycznia 2013 r. nie należy faktur tytułować „Faktura VAT”, lecz „Faktura”, faktury mają być wystawiane w dwóch jednakowych egzemplarzach, bez określeń „Oryginał” lub „Kopia”. Nieprawidłowo wystawione faktury, nie będą przez nas przyjmowane.

Zgodnie z broszurą umieszczoną na stronie MF rzeczywiście można (ale nie ma obowiązku) stosować „Faktura” w miejsce „Faktura VAT”. Zmiana nie będzie dużym problemem technicznym (używam infakt.pl), gorzej może być z niektórymi, innymi niedouczonymi klientami którym może się nie podobać skrócony tytuł.

Gorzej z brakiem rozróżnienia na oryginał i kopię. Czy ktoś może mi podać podstawę tej zmiany, mi nie udało się znaleźć.

Co gorsza, infakt.pl, tutaj cytat z konsultantki: po nowym roku na pewno będą zapadać decyzje co do wprowadzenia zmian w związku z nowymi przepisami.

konto usunięte

Temat: Wystawianie faktur w 2013 roku

Miłosz M.:
Gorzej z brakiem rozróżnienia na oryginał i kopię. Czy ktoś może mi podać podstawę tej zmiany, mi nie udało się znaleźć.

Obowiązek umieszczania napisów kopia/oryginał został zniknięty od 1 stycznia 2011 r.
Historycznie - było sobie rozporządzenie zawierające wymóg umieszczania słów "oryginał" i "kopia":
§ 19. 1. F
[...]
2. Oryginał faktury i faktury korygującej powinien zawierać wyraz „ORYGINAŁ”, a kopia faktury i faktury korygującej — wyraz „KOPIA”.


A potem było rozporządzenie w którym stoi, że p. 2 par. 18 uchyla się.

A swoją drogą, to na jakiej podstawie wymagają napisu "faktura"? Chyba, że przeoczyłem - ale teraz nie będzie wymogu umieszczania konkretnego zwrotu czy słowa na fakturze, jest jedynie określona jej zawartość.

I na jakiej podstawie zabraniają umieszczania czegokolwiek na fakturze (w szczególności jak ktoś chce, to ciągle może pisać "VAT", "INVOICE", "ORYGINAŁ", "KOPIA" i co jeszcze sobie wymyśli - bo przepisy określają jedynie minimalne wymagania co do zawartości - a nie maksymalne czy jedyne słuszne.

Nie przyjęcie faktury to ich problem. To nabywca będzie miał problem z udokumentowaniem kosztu czy podatku naliczonego.Mariusz G. edytował(a) ten post dnia 27.12.12 o godzinie 23:13

konto usunięte

Temat: Wystawianie faktur w 2013 roku

Mariusz G.:
Miłosz M.:
A swoją drogą, to na jakiej podstawie wymagają napisu "faktura"? (...)
I na jakiej podstawie zabraniają umieszczania czegokolwiek na fakturze (w szczególności jak ktoś chce, to ciągle może pisać "VAT", "INVOICE", "ORYGINAŁ", "KOPIA" i co jeszcze sobie wymyśli - bo przepisy określają jedynie minimalne wymagania co do zawartości - a nie maksymalne czy jedyne słuszne.

To już specyfika branży budowlanej, to zleceniodawca narzuca reguły gry i w przypadku takim jak ten dla świętego spokoju trzeba się dostosować. Ten klient jest akurat najmniej problemowy.
Nie przyjęcie faktury to ich problem.

To mimo wszystko problem wykonawcy. Nie chcę, żeby faktura wystawiona inaczej niż chcą, była moją ostatnią dla nich.Miłosz M. edytował(a) ten post dnia 27.12.12 o godzinie 23:23

konto usunięte

Temat: Wystawianie faktur w 2013 roku

Mariusz G.:
I na jakiej podstawie zabraniają umieszczania czegokolwiek na fakturze (w szczególności jak ktoś chce, to ciągle może pisać "VAT", "INVOICE", "ORYGINAŁ", "KOPIA" i co jeszcze sobie wymyśli - bo przepisy określają jedynie minimalne wymagania co do zawartości - a nie maksymalne czy jedyne słuszne.

Dokladnie - mozna sobie napisac FAKTURA VAT KACZOR DONALD...
W rozporzadzeniu jest info, ze musi zawierac conajmniej, czyli nikt nie powinien sie czepiac gdy jest cos wiecej.
Damian Strojec

Damian Strojec Financial controller

Temat: Wystawianie faktur w 2013 roku

Trochę z innej strony, ale w temacie faktur, a dokładniej ich tworzenia.
Kiedyś natchnęło mnie na stworzenie czegoś ciekawego, uporządkowania wiedzy o Excelu i w ten stworzyłem arkusze w Excelu do tworzenia faktur. Znalazłem przykładowe występujące w internecie i ugryzłem temat mocniej- wprowadzając możliwość tworzenia zestawienia klientów, faktur, szczegółów i w ten sposób generowania faktur. Zatem można mieć w jednym arkuszu 100 faktur. Jedynym warunkiem prawidłowego korzystania jest Excel 2007 i wyżej. Niektóre funkcje nie działają w niższych wersjach Office.

Liczę na uwagi. Oczywiście zdaje sobie sprawę z tego, że nie stanowi tego typu arkusz konkurencji dla programów księgowych i nie takie jest też założenie. Aczkolwiek wiem, że mali przedsiębiorcy szukają często darmowych rozwiązań. Może zatem komuś przyda się moje małe dzieło wykonane w ramach nauki/powtórzenia. W planach mam też ambitny projekt KPiR.
Arkusz jest udostępniony na razie tylko pod tym linkiem i w sumie tak wolałbym aby pozostało.

https://www.sugarsync.com/pf/D0490677_63742555_66972

Z góry dziękuje za uwagi, oceny, sugestie.
Wadim Szczyrski

Wadim Szczyrski Księgowość, Podatki

Temat: Wystawianie faktur w 2013 roku

Na pierwszy rzut oka wygląda bardzo dobrze. Na pewno na początek wystarczy wielu przedsiębiorcom.

A gdyby tak zrobić 12 takich plików ze zmienioną numeracją na xx/XX/2013? Było by 12*100 faktur do wystawienia. Z tym, że przy takiej ilości to już na prawdę warto zainwestować w jakiś program:)

Najbardziej mi się spodobała forma wsparcia autora za trud :)
Damian Strojec

Damian Strojec Financial controller

Temat: Wystawianie faktur w 2013 roku

Wadim Szczyrski:
A gdyby tak zrobić 12 takich plików ze zmienioną numeracją na xx/XX/2013? Było by 12*100 faktur do wystawienia. Z tym, że przy takiej ilości to już na prawdę warto zainwestować w jakiś program:)

Po kilku sugestiach, zmieniłem formę numeracji faktur na chronologiczną według miesięcy czyli np. 1/5/2013. Co oznacza, że w każdym momencie można dopisać fakturę wstecz, dla wcześniejszego miesiąca.
A limit 100 faktur ustaliłem celowo, aby przypadkiem ktoś nie próbował użytkować go dla większej działalności, gdzie potrzeba czegoś profesjonalnego.

Najbardziej mi się spodobała forma wsparcia autora za trud :)

Jeśli gdzieś wpłynie choć jedna forma "tego wsparcia" będę zadowolony :)
Wadim Szczyrski

Wadim Szczyrski Księgowość, Podatki

Temat: Wystawianie faktur w 2013 roku

To jak teraz z limitem? Jak ktoś wystawi w styczniu 99 faktur to w lutym zostanie mu tylko 1/02/2013? Czy może w jednym skorozszycie będzie wystawiał faktury tylko z jednego miesiąca i mając ich 12 będzie mógł wystawić 1200 faktur?
Damian Strojec

Damian Strojec Financial controller

Temat: Wystawianie faktur w 2013 roku

Wadim Szczyrski:
To jak teraz z limitem? Jak ktoś wystawi w styczniu 99 faktur to w lutym zostanie mu tylko 1/02/2013? Czy może w jednym skorozszycie będzie wystawiał faktury tylko z jednego miesiąca i mając ich 12 będzie mógł wystawić 1200 faktur?

Dla bezpieczeństwa użytkownika - max. 100 faktur w jednym skoroszycie. Oczywiście limit będzie większy, gdy ktoś będzie chciał prowadzić 12 skoroszytów, dla każdego miesiąca osobny. Jednak wtedy trzeba kopiować dane firmy i firm.
Ja sugeruje używanie tego skoroszytu tylko małym podmiotom gospodarczym, dla których 100 faktur rocznie często i tak jest nie do osiągnięcia.



Wyślij zaproszenie do