Alicja Rangosz-Megier

Alicja Rangosz-Megier dyrektor finansowy,
Stokota Sp. z o.o.

Temat: transakcja sprzedaży między firmami: polską-polską-UE

Witam,
mam pytanie,
czy jest jakakolwiek szansa, aby firma krajowa, która sprzedaje towar do spółki krajowej, która odsprzedaje go później do firmy z UE mogła zastosować inną stawkę niż 22% (chodzi tu o spółkę na początku łańcuszka).
Według mnie nie, ale może jest jakaś "magiczna furtka" z której można byłoby skorzystać.
Tomasz Siennicki

Tomasz Siennicki Doradca podatkowy

Temat: transakcja sprzedaży między firmami: polską-polską-UE

Czyli 0%? Tu chodzi raczej o kwestię dotyczącą miejsca opodatkowania takiej transakcji? Drugą możliwością jest WNT na terytorium docelowego kraju UE i dostawa tam opodatkowana. Ale to się z kolei wiąże z rejestracją w tym państwie, co raczej będzie mało optymalne. Ale jaki jest problem (poza płynnością), skoro polski nabywca odliczy podatek?
Tomasz Siennicki

Tomasz Siennicki Doradca podatkowy

Temat: transakcja sprzedaży między firmami: polską-polską-UE

Przepraszam, pisząc miałem w głowie firmę będącą drugą w łańcuchu.
Opcja druga jest rozwiązaniem dla firmy pierwszej i ewentualnie problemem dla firmy drugiej.
Wystarczy, że firma pierwsza zorganizuje transport bezpośrednio do finalnego odbiorcy w innym państwie UE. Będzie miała WDT i stawke 0%.
Alicja Rangosz-Megier

Alicja Rangosz-Megier dyrektor finansowy,
Stokota Sp. z o.o.

Temat: transakcja sprzedaży między firmami: polską-polską-UE

Czyli pierwsza firma polska może zafakturować drugą, polską ze stawką 0, jeśli transport będzie organizowany przez pierwszą bezpośrednio do odbiorcy unijnego?
Tomasz Siennicki

Tomasz Siennicki Doradca podatkowy

Temat: transakcja sprzedaży między firmami: polską-polską-UE

Muszę się pokajać bo mój wczorajszy post był niepełny. Zmęczeie materiału :-)
Napisałem "wystarczy". Warunkeim WDT jest jednak rejestracja drugiej spółki w innym państwie członkowskim.
Mam chwilę, to opisze to szerzej.
Jeżeli transport jest organizowany przez pierwszą firmę, to druga ma obowązek rozliczenia WNT w państwie docelowym i powinna dodatkowo rozpoznać dostawę na rzecz ostatecznego odbiorcy w tym innym państwie. Wymusza to na niej obowiązek rejestracji na VAT w tym innym państwie. Jeżeli się zarejestruje - pierwsza firma ma WDT i stawkę 0% (rejestracja nabywcy w innym państwie członkowskim jest zawsze warunkiem WDT i stawki 0%). Potrzebne jest tu więc współdziałnie dwóch firm. Ale tak jak wspomniałem może to być dla drugiej problem. Problem w całości jest taki, że nie jesteśmy w stanie jej zmusić w ten sposb do rejetracji a sam obowiązek tu nie wystarczy.
Zaznaczam, że w tej sytuacji (przy transporcie organizowanym przez pierwszą firmę) zastosowanie stawki 22% nie zwolni drugiej firmy z obiowiązku rejestracji w państwie docelowym i rozliczenia tam WNT i dostawy.
Jeżlei transport będzie organizowany przez drugą z firm, to opisana wyżej zasada generalnei działa, ale nie musi. Jeżlei tarnsport jest organizowany przez finalnego odbiorcę, to WDT będzie miała ewentualnie druga firma, a u pierwszej wystąpi transakcja krajowa.



Wyślij zaproszenie do