Temat: Sprzedaż na raty a VAT
Michał S.:
Mam pewną wątpliwość dotyczącą sprzedaży na raty. Chcemy zakupić maszyny od innej firmy i podpisać z nią umowę sprzedaży i rozłożyć spłatę na raty.
Zakładam, że jest to rzeczywiście sprzedaż na raty, a nie leasing, najem/dzierżawa z opcją odkupu itp.
1. Czy zapłata każdej raty powinna nastąpić na podstawie wystawionej faktury przez sprzedającego?
Nie, faktura powinna zostać wystawiona zgodnie z ogólnymi zasadami - do 7 dni od wydania towaru. Można przypominać o spłacie wystawiając wezwania do zapłaty, informując mailowo itp.
2. Jaki można wprowadzić najdłuższy odroczony termin płatności za fakturę?
Dowolny, przy czym od płatności powyżej 30 dni można naliczać odsetki.
3. Vat rozlicza się z każdej faktury czy od razu od całości wartości umowy?
Sprzedający nalicza VAT w dniu wystawienia faktury, jeśli wystawił ją terminowo, bądź w dniu wydania towaru, jeśli nieterminowo.
Jeśli były zaliczki, to od każdej zaliczki w dniu jej otrzymania.
4. Jak jest z amortyzacją? Jaki zapis należałoby wprowadzić do umowy, żeby kupujący mógł amortyzować maszyny?
Żadnego. Sprzedaż to sprzedaż, kupujący ma prawo do amortyzacji co do zasady po objęciu rzeczy we władanie.