Dorota K.

Dorota K. Księgowa

Temat: Samochody od 1.04.2014

VAT VATem, ale co z dochodówką? Jeżeli mam w działalności jednoosobowej (KPiR) i w niej w ST samochód osobowy który używam do celów służbowych i prywatnych, chce skorzystać z 50% odliczenia VAT, co z drugim 50% faktury, w koszty nie w koszty?
Tomasz Jeziorowski

Tomasz Jeziorowski Magister inżynier
Informatyki

Temat: Samochody od 1.04.2014

Podstawowe pytanie brzmi: czy wybierając VAT mieszany masz w ogóle prawo mieć ten samochód jako środek trwały i go amortyzować?
Według niektórych opinii nie, ponieważ środek trwały może być używany tylko i wyłącznie do celów firmowych, a wybierając VAT mieszany niejako deklarujesz, że używasz go też prywatnie.
W praktyce nikt nie wie, jak to rozwiązać, nawet panie z urzędu skarbowego nie potrafiły mi na to pytanie odpowiedzieć.
Magdalena Filipek-Marzec

Magdalena Filipek-Marzec Rzecznik patentowy

Temat: Samochody od 1.04.2014

Krajowa Informacja Podatkowa - również nie wie (dzwoniłam).

Do tej pory było tak, że koszt jak najbardziej.

Ponadto, nie wiadomo też jak koszty liczyć od paliwa, napraw itd - czy 100 czy tylko 50%, skoro potencjalnie używasz do celów prywatnych.

Amortyzacja - nie wiedzą jeszcze na KIP jak to ugryźć. Najprawdopodobniej jednak tak + netto z połową VATu. Ale to chyba się wyklaruje za 6/9 miesięcy.
Podpierałabym się interpretacją indywidualną.

http://www.finanse.mf.gov.pl/vat/broszury-informacyjne...
Tomasz Jeziorowski

Tomasz Jeziorowski Magister inżynier
Informatyki

Temat: Samochody od 1.04.2014

Dlaczego aż 6 miesięcy???
Mam nadzieję, że wcześniej, bo to by była masakra.
Kupiłem niedawno samochód i nie wiem czy mogę go wciągać jakoś środek trwały czy nie.
Nie chciałbym, żeby w czasie kontroli rzucili mi np. tekstem "no ale jak to - to jest środek trwały a pan go rozlicza VATem mieszanym i użytkuje prywatnie - KARA" :/
Magdalena Filipek-Marzec

Magdalena Filipek-Marzec Rzecznik patentowy

Temat: Samochody od 1.04.2014

Tomek - w mojej ocenie trzeba jednak poświęcić zł na interpretację indywidualną - czyli właściwie dwie jedną dla celów VAT, drugą dla celów podatku dochodowego.
Wojciech Sałański

Wojciech Sałański Samodzielny księgowy

Temat: Samochody od 1.04.2014

Moim zdaniem można wrzucić w KUP

konto usunięte

Temat: Samochody od 1.04.2014

Czy ktoś rozpoznawał temat używania nie przekazanego do DG samochodu osobowego w DG?

To może być sposób na nie doliczanie VATu przy sprzedaży auta kupionego bez VATu. Więc popularność może wzrosnąć.

A tak z innej beczki, to faktycznie tylko czekać, na zakwestionowanie wrzucania w koszty całości kosztów utrzymania auta. Bo skoro podatnik przyznał, że tylko w połowie go wykorzystuje do DG, to i połowę trzeba wyrzucić z kosztów. Bo nie służą przecież KUP.

konto usunięte

Temat: Samochody od 1.04.2014

Magdalena F.:
http://www.finanse.mf.gov.pl/vat/broszury-informacyjne...

Wiesz, wg jakiego stanu prawnego jest ta broszura?
Tak pobieżnie przeglądając trafiłem na 16 stronie:
Natomiast od dnia 15 maja 2014 r. podatnik nie może dokonywać odliczenia podatku
w pełnej wysokości, lecz musi stosować ograniczenie w wysokości 50%, czyli od zakupu
paliwa w dniu 18 maja 2014 r. podatnik odliczy 50% podatku
.


I odechciało mi się tracić czas na czytanie broszury opartej o nieaktualne przepisy. Czy może to ja mam nieaktualną wiedzę, i znowu nastąpiła zmiana kursu i można odliczać 50% VAT?

W jakiej sytuacji obecnie można odliczyć 50% VATu od paliwa, czyli czy został zmieniony art. 12 Ustawy z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.Ten post został edytowany przez Autora dnia 10.04.14 o godzinie 00:08
Tomasz Jeziorowski

Tomasz Jeziorowski Magister inżynier
Informatyki

Temat: Samochody od 1.04.2014

Magdalena F.:
Tomek - w mojej ocenie trzeba jednak poświęcić zł na interpretację indywidualną - czyli właściwie dwie jedną dla celów VAT, drugą dla celów podatku dochodowego.

VAT akurat jest w miarę jasny - albo nadstawiasz karku i rozliczasz go w 100 % narażając się na kontrolę i łatwość zakwestionowania czegokolwiek w kilometrówce, albo 50% odliczasz a pozostałe wrzucasz w koszta. Tak przynajmniej ja to rozumiem.
Gorzej z dochodowym (przede wszystkim amortyzacja) - tu nikt nic nie wie, a urzędnicy powtarzają tylko "w dochodowym nic się nie zmieniło".
Na logikę należałoby amortyzować 50% wartości samochodu i 50% kosztów odliczać od podatku. Coś takiego mi pani z US zasugerowała..
Tyle że:
1) Nie ma takiego przepisu, który by to w jakikolwiek sposób definiował
2) Polskie prawo ma niewiele z logiką wspólnego ;)

Pozostaje faktycznie albo zgodnie z Twoją radą wystąpić o interpretację indywidualną albo poczekać aż coś się wyjaśni/ktoś inny taką interpretację dostanie i się podzieli. Tyle tylko, że nie wiadomo ile trzeba by czekać. Teoretycznie ludzi z takim problemem jest mnóstwo, więc jest jakaś szansa, że "wkrótce".Ten post został edytowany przez Autora dnia 10.04.14 o godzinie 00:54
Wojciech Sałański

Wojciech Sałański Samodzielny księgowy

Temat: Samochody od 1.04.2014

Mariusz G.:
A tak z innej beczki, to faktycznie tylko czekać, na zakwestionowanie wrzucania w koszty całości kosztów utrzymania auta. Bo skoro podatnik przyznał, że tylko w połowie go wykorzystuje do DG, to i połowę trzeba wyrzucić z kosztów. Bo nie służą przecież KUP.
No właśnie moim zdaniem niekoniecznie się przyznał - stosowanie 50% może wynikać również np. ze świadomego niedostosowania się do pewnych wymogów - ale mniejsza z tym.
Natomiast nie da się stwierdzić jaki jest rzeczywisty udział wykorzystywania samochodu w celach prywatnych a to uniemożliwia prawidłowe rozliczenie kosztów. A do tej pory nie było z tym większych problemów.
A na jakiej podstawie miałbym wrzucać tylko 50% kosztów w KUP? Na podstawie ustawy o VAT?! No bez jaj ;-)Ten post został edytowany przez Autora dnia 10.04.14 o godzinie 01:31

konto usunięte

Temat: Samochody od 1.04.2014

Wojciech S.:
No właśnie moim zdaniem niekoniecznie się przyznał - stosowanie 50% może wynikać również np. ze świadomego niedostosowania się do pewnych wymogów - ale mniejsza z tym.

Art. 86a. 1. W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi
kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi
50% kwoty podatku:
[...]
3. Przepis ust. 1 nie ma zastosowania:
1) w przypadku gdypojazdy samochodowe są:
a) wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub
b) konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;


Więc skoro ktoś stosuje art. 86a ust. 1, to przyznaje, że nie podpada pod ust. 3.
Owszem, nie wiadomo w jakiej części wykorzystuje prywatnie.
Katarzyna P.

Katarzyna P. Najmłodsza księgowa
w Polsce

Temat: Samochody od 1.04.2014

Mariusz G.:
A tak z innej beczki, to faktycznie tylko czekać, na zakwestionowanie wrzucania w koszty całości kosztów utrzymania auta. Bo skoro podatnik przyznał, że tylko w połowie go wykorzystuje do DG, to i połowę trzeba wyrzucić z kosztów. Bo nie służą przecież KUP.
No nie bardzo.

Podatnik:
a) przyznał, że wykorzystuje pojazd w celach mieszanych, lub
b) nie ma ochoty prowadzić kilometrówki

W obu przypadkach ustawa o VAT przyjmuje, że dla celów DG samochód wykorzystywany jest tylko w 50%, ale z jakiej racji taka sama proporcja miałaby być wykorzystywana dla celów PIT? Co więcej, w przypadku b) w dalszym ciągu mamy samochód używany stuprocentowo do DG - a tylko przez niewypełnienie części warunków jest on traktowany jako pojazd dla celów mieszanych - i WYŁĄCZNIE na gruncie VAT.Ten post został edytowany przez Autora dnia 10.04.14 o godzinie 10:00

konto usunięte

Temat: Samochody od 1.04.2014

Katarzyna P.:
a) przyznał, że wykorzystuje pojazd w celach mieszanych, lub
b) nie ma ochoty prowadzić kilometrówki

Na żądanie klienta masz obowiązek wystawić fakturę, jeżeli jesteś VATowcem.
Tak samo masz obowiązek prowadzić kilometrówkę, jak samochód wykorzystujesz wyłącznie w DG i nie podpada on pod żadne ze zwolnień od kilometrówki. To nie jest dobrowolne.
6. Ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

Taką logikę widzę w przepisach jak najbardziej do udowodnienia przez fiskusa. Faktycznie nie określa to proporcji, ale moim zdaniem stanowi podstawę do zakwestionowania wrzucenia w KUP całości kosztów utrzymania auta. A że coraz częściej fiskus szuka dziury w całym (przed chwilą przeczytałem, że czepia się wliczania w KUP odsetek od kredytu zaciągniętego na biuro w mieszkaniu) to nie zdziwiłbym się, jakby tu też chciał ścigać podatników. Bo fakt używania auta (również) prywatnie nie dotyczy tylko gruntu VAT. To stan faktyczny który skutkuje zarówno na VAT jak i na PIT/CIT.Ten post został edytowany przez Autora dnia 10.04.14 o godzinie 11:17
Katarzyna P.

Katarzyna P. Najmłodsza księgowa
w Polsce

Temat: Samochody od 1.04.2014

Mariusz G.:
Katarzyna P.:
a) przyznał, że wykorzystuje pojazd w celach mieszanych, lub
b) nie ma ochoty prowadzić kilometrówki

Na żądanie klienta masz obowiązek wystawić fakturę, jeżeli jesteś VATowcem.
Tak samo masz obowiązek prowadzić kilometrówkę, jak samochód wykorzystujesz wyłącznie w DG i nie podpada on pod żadne ze zwolnień od kilometrówki. To nie jest dobrowolne.
6. Ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

Taką logikę widzę w przepisach jak najbardziej do udowodnienia przez fiskusa. Faktycznie nie określa to proporcji, ale moim zdaniem stanowi podstawę do zakwestionowania wrzucenia w KUP całości kosztów utrzymania auta. A że coraz częściej fiskus szuka dziury w całym (przed chwilą przeczytałem, że czepia się wliczania w KUP odsetek od kredytu zaciągniętego na biuro w mieszkaniu) to nie zdziwiłbym się, jakby tu też chciał ścigać podatników. Bo fakt używania auta (również) prywatnie nie dotyczy tylko gruntu VAT. To stan faktyczny który skutkuje zarówno na VAT jak i na PIT/CIT.
Widzę nieco inną logikę.
Najpierw mamy
Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, (...) dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą
Potem dopiero jest przepis przywołany przez Ciebie. Dla mnie ciąg logiczny jest taki: pojazd jest uznawany za służący tylko DG, gdy mamy kilometrówkę VATowską. Gdy jej nie ma - pojazd nie będzie uznawany za wykorzystywany tylko w DG. Ale "uznawany za wykorzystywany" nie równa się "faktycznie wykorzystywany". W związku z tym przepisy VATowskie nie powinny mieć żadnego wpływu na przepisy PIT, jeśli samochód jest wykorzystywany tylko w DG, ale nie ma kilometrówki VATowskiej.

Tak czy siak - na pewno będzie wojowanie...
Wojciech Sałański

Wojciech Sałański Samodzielny księgowy

Temat: Samochody od 1.04.2014

Mariusz G.:
Tak samo masz obowiązek prowadzić kilometrówkę, jak samochód wykorzystujesz wyłącznie w DG i nie podpada on pod żadne ze zwolnień od kilometrówki. To nie jest dobrowolne.
6. Ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

Tak, ale ustawa określa również czym jest wykorzystywanie samochodu wyłącznie do d.g. i tak:

4. Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:
1) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą (...)

1. Sam brak określenia zasad oznacza stosowanie 50% ale nie oznacza, że wykorzystujesz samochód prywatnie. Tak swoją drogą to w jaki sposób należy określić stosowane zasady w przypadku jednoosobowej d.g.? Oświadczenie?!
2. wspomniana kilometrówka - to jest ciekawe, bo jej brak oznacza, że samochód nie jest wykorzystywany wyłącznie do d.g. ale jednocześnie jest wymagane, by była prowadzona, gdy tak właśnie jest - czy to jest logiczne? O_o
3. Wystarczy, że nie wykluczam, że po pracy załatwię coś prywatnie (co nie oznacza, że tak właśnie będzie) i mam obowiązek stosowania 50%
Agnieszka Asman

Agnieszka Asman Główny księgowy,
FB-JELCZ Sp. z o.o.

Temat: Samochody od 1.04.2014

Katarzyna P.:
Widzę nieco inną logikę.
Najpierw mamy
Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, (...) dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą
Potem dopiero jest przepis przywołany przez Ciebie. Dla mnie ciąg logiczny jest taki: pojazd jest uznawany za służący tylko DG, gdy mamy kilometrówkę VATowską. Gdy jej nie ma - pojazd nie będzie uznawany za wykorzystywany tylko w DG. Ale "uznawany za wykorzystywany" nie równa się "faktycznie wykorzystywany". W związku z tym przepisy VATowskie nie powinny mieć żadnego wpływu na przepisy PIT, jeśli samochód jest wykorzystywany tylko w DG, ale nie ma kilometrówki VATowskiej.

Tak czy siak - na pewno będzie wojowanie...

Nie wiem, czy będzie tak łatwo udowodnić, że pojazd nie jest faktycznie wykorzystywany prywatnie w przypadku jednoosobowych DG z jednym samochodem :) A jeśli nie da się łatwo udowodnić, to pojawi się problem z ujmowaniem odpisów amortyzacyjnych i wydatków w KUP. No chyba że wszyscy podatnicy będą dzieci do szkoły wozić rowerem, a na zakupy chodzić piechotą lub jeździć autobusem :)

Zresztą z punktu widzenia VAT jeden samochód to też kula u nogi w sumie. Wiadomo, że nie da rady zgłosić go jako wykorzystywanego wyłącznie do DG, bo nie da rady wykluczyć użytku prywatnego. A co jeśli ten samochód był kupiony przed 1 kwietnia od osoby fizycznej (czyli nie było prawa do odliczenia VAT przy nabyciu, ale było prawo do odliczenia VAT od części i np. był kupiony akumulator) - nadal będziemy się upierać, że NAPRAWDĘ go nie używamy prywatnie, czy może jednak położymy uszy po sobie i zaczniemy opodatkowywać VAT użytek prywatny? ;)
Marek Gorzycki

Marek Gorzycki przedsiębiorca

Temat: Samochody od 1.04.2014

Mariusz G.:
Magdalena F.:
http://www.finanse.mf.gov.pl/vat/broszury-informacyjne...

Wiesz, wg jakiego stanu prawnego jest ta broszura?
Tak pobieżnie przeglądając trafiłem na 16 stronie:
Natomiast od dnia 15 maja 2014 r. podatnik nie może dokonywać odliczenia podatku
w pełnej wysokości, lecz musi stosować ograniczenie w wysokości 50%, czyli od zakupu
paliwa w dniu 18 maja 2014 r. podatnik odliczy 50% podatku
.


I odechciało mi się tracić czas na czytanie broszury opartej o nieaktualne przepisy. Czy może to ja mam nieaktualną wiedzę, i znowu nastąpiła zmiana kursu i można odliczać 50% VAT?

W jakiej sytuacji obecnie można odliczyć 50% VATu od paliwa, czyli czy został zmieniony art. 12 Ustawy z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.

Żeby obecnie odliczać 50% vat od paliwa wystarczy, że auto nie jest samochodem osobowym i nie łapie się na art.12.1.2 ustawy zmieniającej. Są takie auta.

A co do pobieżnego przeglądania, o którym wyżej:

https://www.youtube.com/watch?v=JETuvhQlvqk

Tylko stronę trzeba przewrócić... w drugą stronę... ;-)
Marek Gorzycki

Marek Gorzycki przedsiębiorca

Temat: Samochody od 1.04.2014

Agnieszka A.:
A co jeśli ten samochód był kupiony przed 1 kwietnia od osoby fizycznej (czyli nie było prawa do odliczenia VAT przy nabyciu, ale było prawo do odliczenia VAT od części i np. był kupiony akumulator) - nadal będziemy się upierać, że NAPRAWDĘ go nie używamy prywatnie, czy może jednak położymy uszy po sobie i zaczniemy opodatkowywać VAT użytek prywatny? ;)

Żeby odliczyć 100% vat od części do pojazdu samochodowego musiałabyś spełnić warunki dla samochodu używanego wyłącznie do działalności gospodarczej (stan faktyczny, zasady korzystania, przestrzeganie zasad, kilometrówka, vat-26).

Jeśli - natomiast - odliczysz 50% vat od części, to nie masz już obowiązku opodatkowywania prywatnego używania (art.8 ust.5-6 ustawy). 50% podatku vat, którego nie możesz odliczyć, pełni tu rolę ryczałtowo pobranego podatku od prywatnego używania.

Głowa do góry więc... :-)Ten post został edytowany przez Autora dnia 10.04.14 o godzinie 13:04
Wojciech Sałański

Wojciech Sałański Samodzielny księgowy

Temat: Samochody od 1.04.2014

Agnieszka A.:
Nie wiem, czy będzie tak łatwo udowodnić, że pojazd nie jest faktycznie wykorzystywany prywatnie w przypadku jednoosobowych DG z jednym samochodem :) A jeśli nie da się łatwo udowodnić, to pojawi się problem z ujmowaniem odpisów amortyzacyjnych i wydatków w KUP. No chyba że wszyscy podatnicy będą dzieci do szkoły wozić rowerem, a na zakupy chodzić piechotą lub jeździć autobusem :)
Do tej pory nie było z tym większych problemów, a przecież w tym zakresie przepisy o PIT/CIT się nie zmieniły... Jedyne co się zmieniło to to, że dla celów VAT możesz być uznana tak, jakbyś rzeczywiście mogła wykorzystywać samochód również do celów osobistych, co jednak nie przesądza o stanie faktycznym.Ten post został edytowany przez Autora dnia 10.04.14 o godzinie 13:22
Agnieszka Asman

Agnieszka Asman Główny księgowy,
FB-JELCZ Sp. z o.o.

Temat: Samochody od 1.04.2014

Marek G.:
Żeby odliczyć 100% vat od części do pojazdu samochodowego musiałabyś spełnić warunki dla samochodu używanego wyłącznie do działalności gospodarczej (stan faktyczny, zasady korzystania, przestrzeganie zasad, kilometrówka, vat-26).

Jeśli - natomiast - odliczysz 50% vat od części, to nie masz już obowiązku opodatkowywania prywatnego używania (art.8 ust.5-6 ustawy). 50% podatku vat, którego nie możesz odliczyć, pełni tu rolę ryczałtowo pobranego podatku od prywatnego używania.

Głowa do góry więc... :-)

No właśnie głowa nie chce mi się podnieść po tym, jak przeczytałam przykład nr 3 z broszury MF ;) Dlatego właśnie poruszyłam ten temat:

Przykład 3:
Podatnik posiada samochód, przy nabyciu którego nie posiadał prawa do odliczenia (zakup
od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej).
Podatnik w styczniu 2014 r. poniósł wydatki związane z ww. samochodem (zakup silnika
i układu wydechowego), przy nabyciu których odliczył podatek w pełnej wysokości.
Od dnia 1 kwietnia 2014 r. podatnik wykorzystuje posiadany samochód do celów
„mieszanych” (jadąc do swojego biura z miejsca zamieszkania podatnik dowozi dzieci do
szkoły). W opisanej powyżej sytuacji podatnik ma obowiązek opodatkowania użytku
prywatnego ww. samochodu.

Tak jakby to, że teraz mam prawo do odliczenia 50% VAT od części nie zmienia faktu, że przed 1 kwietnia mogłam odliczyć 100% VAT, a więc spełniam warunek z art. 8 ust. 2 pkt 1 - przysługiwało w całości prawo do odliczenia VAT od części składowych... :)

Następna dyskusja:

2014 zmiany w VAT - co sadz...




Wyślij zaproszenie do