Łukasz Wala Digital Manager
Temat: Rozliczenia z pracodawcą a sprawa podatkowa
Witam wszystkich serdecznie,Chodzą mi po głowie pewne wątpliwości odnośnie kwestii podatkowych i rozliczeń z pracodawcą, być może są to podstawy, ale "kto pyta nie błądzi" :)
Do rzeczy:
Wynagrodzenie hipotetycznego pracownika jest ustalone w sposób: podstawa (stała - 2000zł netto na rękę) + prowizja od wypracowanej sprzedaży (powiedzmy 10% od zysku).
W danym miesiącu pracownik sprzedał klientowi coś za 10000zł netto, z czego koszty wyniosły 5000zł netto.
Prowizja z tytułu tej sprzedaży wynosi 10% od zysku, pomniejszonego o podatek 19%, czyli (5000zł-950zł)*10% = 405zł.
Czyli w tym miesiącu pracownik otrzyma na konto 2405zł.
Moje pytania są następujące:
1. Ile kosztuje pracodawcę wypłacenie pracownikowi tego 405zł dodatkowej prowizji?
2. Jaką część/całość z tych kosztów może odliczyć od dochodu/podatku (czyli faktycznie ich nie ponieść)?
3. Kto, gdzie i kiedy odprowadza podatek od dochodu pracownika?
Będę bardzo wdzięczny za wypowiedzenie się osób, które znają się na rzeczy i mogą mi wyjaśnić te sprawy...