konto usunięte

Temat: podpis na rachunku do umowy zlecenie

Witam,
mam pytanko odnośnie konieczności podpisu na rachunkach do umowy zlecenie - czy jest to niezbędne, żeby móc wrzucić sobie w koszty?
Faktur przykładowo nie trzeba podpisywać więc czy tutaj nie będzie analogicznie?
Chodzi mi o sytuację, gdy mamy umowy zawarte na dłuższe okresy i co miesiąc wykonywane są jakieś usługi na różne kwoty - w zależności od ilości wykonanych usług. Umów jest sporo i w dodatku są to osoby z różnych miast (jest kilka oddziałów w firmie) a pilnowanie każdej osoby jest dość kłopotliwe.
W teorii to zleceniobiorca wystawia rachunek ale ludzie albo tego nie umieją albo nie rozumieją :(
Pozdrawiam i z góry dziękuję za wszelką pomoc :)
Marek Gorzycki

Marek Gorzycki przedsiębiorca

Temat: podpis na rachunku do umowy zlecenie

Polecam § 29. 1.5 rozporządzenia MF z dnia 4 maja 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa.

BTW - należy się też upewnić, że umowy zlecenia nie są wykonywane przez zleceniobiorców w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu updof...
Marek Gorzycki

Marek Gorzycki przedsiębiorca

Temat: podpis na rachunku do umowy zlecenie

... i / lub podatników ustawy vat... :-)

konto usunięte

Temat: podpis na rachunku do umowy zlecenie

uuu, to nie dobrze :(
Dzięki wielkie za pomoc! :)
Tak się tylko zastanawiam czy to rozporządzenie ma zastosowanie również do rachunków wystawionych przez osoby fizyczne - bo z kontekstu tak ciężko wyłapać. Obawiam się jednak, że pod definicję rachunku podchodzą zarówno rachunki z tyt. umowy zlecenia, o dzieło oraz sprzedaży towarów i usług niezależnie od formy prawnej wystawiającego...

Jeszcze raz wielkie dzięki!

konto usunięte

Temat: podpis na rachunku do umowy zlecenie

Z drugiej strony podane przez Ciebie rozporządzenie zostało uchylone! :D
Czyli jesteśmy w punkcie wyjścia :P
Jakieś inne pomysły? :)
Marta C.

Marta C. Radca prawny -
Doradca Podatkowy,
Kancelaria LEX-TAX

Temat: podpis na rachunku do umowy zlecenie

a ja bym bardziej szła w drogę, czy taki rachunek od um zlec spełnia wymogi dokumentu księgowego :)))

konto usunięte

Temat: podpis na rachunku do umowy zlecenie

Marta Czternastek:
a ja bym bardziej szła w drogę, czy taki rachunek od um zlec spełnia wymogi dokumentu księgowego :)))
No właśnie ja również bym szedł tą drogą - a ustawa o rachunkowości nie wymaga podpisu na dokumentcie :)
Dlatego uważam, że nic nie stoi na przeszkodzie, żeby takiego rachunku nie podpisywać - umowa jest podpisana a to najważniejsze (mimo, że umowa również może być zawarta ustnie - bez formy pisemnej) :)
W końcu można w inny sposób dowieść, że usługa została wykonana.

Czy ktoś się nie zgadza z takim rozumowaniem? :)

konto usunięte

Temat: podpis na rachunku do umowy zlecenie

Michał Kowal:
Faktur przykładowo nie trzeba podpisywać więc czy tutaj nie będzie analogicznie?

Rozporządzenie w sprawie naliczania odsetek za zwłokę...a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach - klik - a co zostało uchylone (i dlaczego to ważne w tym temacie) - tutaj.
Marta C.

Marta C. Radca prawny -
Doradca Podatkowy,
Kancelaria LEX-TAX

Temat: podpis na rachunku do umowy zlecenie

a tak na marginesie "wrzucić w koszty" można tylko um.zlec zapłacone...

konto usunięte

Temat: podpis na rachunku do umowy zlecenie

Marta Czternastek:
a tak na marginesie "wrzucić w koszty" można tylko um.zlec zapłacone...

Nie zawsze. Zleceniem jest np. wynajęcie kancelarii prawnej, żeby dochodziła należności. I tu w kosztem jest faktura wystawiona przez kancelarię (niezależnie od tego, czy jest zapłacona, czy nie).
Marek Gorzycki

Marek Gorzycki przedsiębiorca

Temat: podpis na rachunku do umowy zlecenie

Michał Kowal:
Z drugiej strony podane przez Ciebie rozporządzenie zostało uchylone! :D

Ufff, ależ staroć odkopałem (przepraszam za zamieszanie)... :-)
Przejrzałem dokładniej przepisy w kwestii obowiązku podpisywania rachunków i okazuje się, że obowiązek ten został zniesiony rozporządzeniem MF z dnia 9 lutego 2011 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach.
Tak się tylko zastanawiam czy to rozporządzenie ma zastosowanie również do rachunków wystawionych przez osoby fizyczne - bo z kontekstu tak ciężko wyłapać. Obawiam się jednak, że pod definicję rachunku podchodzą zarówno rachunki z tyt. umowy zlecenia, o dzieło oraz sprzedaży towarów i usług niezależnie od formy prawnej wystawiającego...

Rozporządzenie MF z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach znajduje zapewne zastosowanie także w "Twoim" przypadku z uwagi na bardzo pojemną definicję działalności gospodarczej w Ordynacji podatkowej (art.3.9). Tyle, że obowiązek podpisywania rachunków został zniesiony... :-)
Marta C.

Marta C. Radca prawny -
Doradca Podatkowy,
Kancelaria LEX-TAX

Temat: podpis na rachunku do umowy zlecenie

chyba się nie zrozumieliśmy...
ja piszę o umowie zleceniu i rachunku ( czyli o kosztach dot. zawarcia umowy z nie-przedsiębiorcą, w relacjach konsument-przedsiębiorca ) a Pan o fakturze (czyli o stosunkach między przedsiębiorcami )

umowa zlecenie aby była kosztem, gdy stroną jest konsument , który nie może wystawić f-ry vat jest kosztem dopiero w momencie zapłaty niezależnie czego dotyczy i jaką formę opodatkowania posiada przedsiębiorca

Mariusz G.:
Marta Czternastek:
a tak na marginesie "wrzucić w koszty" można tylko um.zlec zapłacone...

Nie zawsze. Zleceniem jest np. wynajęcie kancelarii prawnej, żeby dochodziła należności. I tu w kosztem jest faktura wystawiona przez kancelarię (niezależnie od tego, czy jest zapłacona, czy nie).

konto usunięte

Temat: podpis na rachunku do umowy zlecenie

Hehe, czyli rozumiem, że rachunek nie musi być podpisany :)
Dzięki wielkie Panie Mariuszu!!!
Marta Czternastek:
a tak na marginesie "wrzucić w koszty" można tylko um.zlec zapłacone...
To wiem :) - tak samo naliczam podatek od tych umów w miesiącu wypłaty.

konto usunięte

Temat: podpis na rachunku do umowy zlecenie

Marta Czternastek:
chyba się nie zrozumieliśmy...
ja piszę o umowie zleceniu i rachunku ( czyli o kosztach dot. zawarcia umowy z nie-przedsiębiorcą, w relacjach konsument-przedsiębiorca ) a Pan o fakturze (czyli o stosunkach między przedsiębiorcami )

Umowa zlecenie to umowa zlecenie - art. 734 KC i kolejne. Bywa rachunek, bywa faktura - nie wpływa to na to, czy coś jest umową zleceniem, czy nie. I podatkowo czasami jest kosztem gdy zapłacone, czasami kiedy indziej.Mariusz G. edytował(a) ten post dnia 04.01.12 o godzinie 21:06
Marta C.

Marta C. Radca prawny -
Doradca Podatkowy,
Kancelaria LEX-TAX

Temat: podpis na rachunku do umowy zlecenie

dokładnie :))
z kontekstu wywnioskowałam układ konsument- przedsiębiorca
ale może autor postu jest cywilistą i przyjął kodeksową wersję zlecenia :)))



Wyślij zaproszenie do