Ewa Kowalewska

Ewa Kowalewska Marketing i sprzedaż

Temat: Płatność na raty. Jak to fakturować i zaksięgować?

Spisujemy umowę, trwaja ustalenia jak płacić. Klient ma zapłacić pewną kwotę za usługi, ale ma czasowe problemy finansowe i nie stać go na płatność jednorazową. Chce płacić w ratach, comiesięcznych (5-12 m-cy). Jak to najlepiej rozwiązać i rozliczyć (dodam, ze klient rozważa upadłość, dlatego chodzi tez o to zeby było to jak najbardziej pewne, że klient zapłaci)?

1. Poniewaz jest to dzieło zgodnie z ustawa o prawie autorskim i pokrewnych, może zrezygnowac z umowy firmowej i zapisac to na umowę o dzieło (mnijszy podatek i mniej problemów z papierkami, ale nie wiem czy bardziej zabezpieczy przed nierozliczeniem się), ale wystawiać comisięczne rachunki lub czekać na wpłatę/y na konto (co mam w umowie zapewnione)?

2. Wystawić jedną FV na łączną kwotę, ale z terminem płatności np. 8 m-cy (a w umowie miec zadeklarowane te wpłaty comiesięczne i czekać na wpłaty)?
Tylko wtedy chyba podatek trzeba bedzie od razu zapłacić, prawda, a na resztę czekać?

3. Podzielić kwote na raty i wystawiać te faktury na każdą ratę co miesiąc, zgodnie z kwotami i terminami ustalonymi w umowie? Ale jak to wtedy opisać? takie faktury i jak je rozliczać (zwłaszcza gdyby mi sie spozniał z płatnościa albo nie wszystko zapłacił?)Ewa Kowalewska edytował(a) ten post dnia 02.10.10 o godzinie 17:04