konto usunięte

Temat: Opodatkowanie zarządu wspólnoty mieszkaniowej

Witam,

Czy ktos z was mial do czynienia z opodatkowaniem zarzadu wspolnoty mieszkaniowej?
Znajomy z uwagi na fakt, ze ktos z lokatorow musial zostac 'wybrany' jest teraz prezesem i nie ma pojecia co z tym zrobic.

Z tego co wiem to wlasciciele lokali podjeli stosowna uchwale na mocy ktorej wybranym na prezesa (aniola z alternatyw 4 :D) zostal moj znajomy. Jednoczesnie zgodnie z uchwala za pelniona funkcje przyznano mu odpowiednie wynagrodzenie.
1. Czy na podstawie tej uchwaly nowy prezes powinien dostac np. umowe zlecenia??
2. Czy na podstawie uchwaly ma pobierac przyznane wynagrodzenie, ktore na koniec roku podatkowego ujmie w swoich zeznaniu rocznym w pozycji 'inne dochody' i opodatkowac z reszta swoich dochodow (ewentualnie czy wspolnota ma obowiazek wystawic prezesowi np. pit-11 lub cos pokrewnego po zakonczeniu roku)??

Pytanie czy taki rodzaj dochodow podlega ZUS??

konto usunięte

Temat: Opodatkowanie zarządu wspólnoty mieszkaniowej

Błażej K.:
1. Czy na podstawie tej uchwaly nowy prezes powinien dostac np. umowe zlecenia??

Nie. Został wybrany i uchwalono wynagrodzenie - i to wystarczy. Podpisywanie zlecenia może stworzyć tylko problemy. Bo co się stanie, jak zostanie odwołany (czy/kto/kiedy rozwiąże z nim umowę? Czy dalej będzie zarządzał na podstawie tego zlecenia. A jeżeli dalej zarządza - to czy od początku nie wykonywał pracy jako zarządca nieruchomości (co do niedawna wymagało licencji - a może jeszcze wymaga, bo nie jestem pewien, czy deregulacja już weszła w życie).
2. Czy na podstawie uchwaly ma pobierac przyznane wynagrodzenie,

Tak. Wspólnota (czyli on sam - chyba, że zatrudnili administratora/księgową/doradcę podatkowego) wystawia PITa 11 i na tej podstawie wypełnia swojego "zwykłego" PITa ujmując w innych przychodach.
Pytanie czy taki rodzaj dochodow podlega ZUS??

Nie. Tylko podatek.Ten post został edytowany przez Autora dnia 01.07.13 o godzinie 22:07

konto usunięte

Temat: Opodatkowanie zarządu wspólnoty mieszkaniowej

Ok, dzieki za info.
Generalnie czytalem troche o tym i wyglada na to, ze wynagrodzenie brutto (ktore ma zatwierdzone w uchwale wspolnikow) w kwocie brutto przekazuje na swoje konto i na koniec roku wspolnota wystawia PIT, ktory on ujmuje w swoim zeznaniu rocznym w pozycji pozostale dochody.
ps. czy bedac prezesem ma sam sobie wyplacac wynagrodzenie i sam sobie 'rzadzic' kasa?? Czy powinna byc jakas niby komisja rewizyjna we wspolnocie, ktora podpisuje mu przelew (ewentualnie pisemnie potwierdza, ze wykonal w danym m-cu obowiazki wynikajace z ustawy o wspolwlasnoci lokali lub uchwaly wspolwlasiccieli i zatwierdza mu do wyplaty wynagrodzenie za dany m-c)?? Zeby pozniej nikt nie zarzucil mu, ze przez rok bral kase a np maja zastrzezenia co do wywiazywania sie z jego obowiazkow??

To jest mala liczba lokali (chyba 8), wiec nie ma potrzeby nikogo zatrudniac. Po prostu ktos musial byc wybrany, bo ustawa tego wymaga.

konto usunięte

Temat: Opodatkowanie zarządu wspólnoty mieszkaniowej

Błażej K.:
ps. czy bedac prezesem ma sam sobie wyplacac wynagrodzenie i sam sobie 'rzadzic' kasa??

Formalnie nie ma we wspólnotach prezesów, zastępców itp. Jest zarząd. Jeżeli zarząd jest jednoosobowy - to wszystko zatwierdza ta jedna osoba. Jeżeli jest kilkuosobowy, to dwie osoby.

pisemnie potwierdza, ze wykonal w danym m-cu obowiazki wynikajace z ustawy o wspolwlasnoci lokali lub uchwaly wspolwlasiccieli i zatwierdza mu do wyplaty wynagrodzenie za dany m-c)??

Zarząd jest zobowiązany do realizacji uchwał. Jeżeli nie zrobi (jako zarząd) sobie przelewu, to może pozwać wspólnotę o to wynagrodzenie wraz z odsetkami. Czyli nie tylko może, ale ma obowiązek robić terminowo płatności. Dla porządku warto co miesiąc robić listę płac, zatwierdzać i podpisywać jako podkładkę pod ten przelew. I jeżeli zarząd jest kilkuosobowy, to właśnie lista powinna być zatwierdzana. Sam przelew to już tylko techniczna realizacja i niektórzy zostawiają to wynajętemu administratorowi (czego oczywiście nie polecam).
Można doprecyzować zasady w uchwale - że np. każdy dokument musi zostać zatwierdzony do zapłaty przez jednego/dwóch/trzech/iluśtam członków zarządu a sam przelew może/nie może zostać na tej podstawie wykonany przez jedną osobę.
Zeby pozniej nikt nie zarzucil mu, ze przez rok bral kase a np maja zastrzezenia co do wywiazywania sie z jego obowiazkow??

Kasa jest za pełnienie funkcji - nie za pracę. Nawet jak palcem nie kiwnie, to wynagrodzenie należy mu się. Za pracę może żądać wynagrodzenia na podstawie art. 28 UoWL.
To jest mala liczba lokali (chyba 8), wiec nie ma potrzeby nikogo zatrudniac.

Jak się na tym zna. Wie jak prowadzić Księgę Obiektu Budowlanego, kiedy i jakie przeglądy musi wykonać, zna się na księgowości, UoWL, Ustawie Prawo budowlane, Ustawa o gospodarce nieruchomościami itd. itp. - to nie musi. Bo za to wszystko odpowiada. Ilość lokali nie przekłada się na wiedzę, jaką trzeba posiadać. A to podstawowy problem - bo za brak przeglądu czy inne niedociągnięcia można ponieść spore konsekwencje. A jakby się okazało, że coś się zawali komuś na głowę (czy to sopel, czy kawałek tynku, czy coś więcej), a coś nie tak będzie z przeglądami czy utrzymaniem nieruchomości, to nawet we więźniu można wylądować.Ten post został edytowany przez Autora dnia 01.07.13 o godzinie 23:39

Następna dyskusja:

Jaki program komputerowy do...




Wyślij zaproszenie do