Dorota
Łukasik
Student, Uniwersytet
Łódzki
Temat: Księgowość we Wspólnocie Mieszkaniowej - rachunek dla...
Mam do Was ogromną prośbę.Znajomy jest we wspólnocie mieszkaniowej i poprosił mnie o poprowadzenie ewidencji. Ja jestem studentką ekonomii i coś tam o księgowosci uproszczonej wiem, ale o dokumentach już nie bardzo i stąd moje pytanie. WM wynajęła dach pod anteny. Całość kwoty wynajmu ma być rozbita na 3 części. Jeden ze współwłaścicieli jest vatowcem, więc 1/4 kwoty będzie objęta VATem. W umowie jest napisane, ze "płatność dzierżawca będzie dokonywał z góry w terminie do 10 dni od otrzymania dokumentów księgowych przesłanych od wydzierżawiajacego". Czy ktoś mógłby mi podpowiedzieć, jak ów dokument powinien wygladać? Niestety nie mam znajomych w tej branży, którzy byliby w stanie mi pomóc.
Doczytałam tez, że od początku bieżącego roku Wm, nawet, jeżeli nie jest płatnikiem VAT, ma obowiązek rozliczać się poprzez faktury. Nadal jednak nie wiem, jak zawrzeć to, że 1/4 kwoty najmu ma być z doliczonym VATem. Na fakturze mam uwzględnić 3/4 kwoty netto i 1/4 z VAT, czy dojdą do tego jeszcze jakieś podatki?
Miała zająć się tym profesjonalna księgowa, stwierdziła jednak, że nie wie. Dziękuję za podpowiedzi.