Temat: jak zaksiegowac samodzielną budowę kiosku?

prowadzę DG. Na potrzeby firmy obok siedziby chcę postawić drewniany domek (do 25mkw, aby nie trzeba było zezwoleń planów itp). Ponieważ koszt domku gotowego postawionego przez fachowców jest 2 razy wyższy od kosztów domku postawionego samodzielnie - buduję go we własnym zakresie. Oczywiście materiał kupuję na faktury - tarcica, gwoździe, papier ścierny, drzwi, etc. Wartość każdej faktury z osobna będzie niska, ale wartość całej inwestycji będzie stosunkowo wysoka - kilka tys.zł. Jak to zaksięgować? Każdą fakturę osobno?, czy domek/kiosk wprowadzić do środków trwałych? Czy są jakieś jeszcze aspekty tej sprawy, na które muszę zwrócić uwagę?
wdzięczna za każdą pomoc
Z
Sylwia Krajewska

Sylwia Krajewska Podatki, Księgowość,
Audyt - SENTE

Temat: jak zaksiegowac samodzielną budowę kiosku?

Do rejestru VAT wprowadzasz każdą fakturę osobno według ogólnych zasad (miesiąc otrzymania faktury, nie wcześniej niż dysponowanie towarem). W momencie przyjęcia do użytkowania wprowadzasz do ewidencji środków trwałych i od następnego miesiąca rozpoczynasz amortyzację. Pamiętaj, że nie możesz w wartości początkowej ująć wartości pracy własnej ani współmałżonka (ale już np. pracowników jak najbardziej powinnaś).

Temat: jak zaksiegowac samodzielną budowę kiosku?

Bardzo dziękuję za odpowiedź.
Teraz chciałabym dopytać dalej:
- jak amortyzować taki domek? przez jaki czas etc?
- czy mogę przyjąć ten domek do użytkowania w przyszłym roku w styczniu (choć wszystkie wydatki poniosę w roku bieżącym)?
pozdrawiam cieplutko
Z
Dagmara Nowak

Dagmara Nowak Właściciel biura
rachunkowego Finesti

Temat: jak zaksiegowac samodzielną budowę kiosku?

Co do amortyzacji, to stawki na różne budowle są różne, w zależności tak naprawdę od tego do czego ten domek będzie służył, czy jest na trwale związany z gruntem, itp. Radziłabym zajrzeć sobie na np. stronę http://www.vat.pl/stawki-amortyzacji/index.php i wybrać najbardziej odpowiednią stawkę dla Twojej budowli.

Domek przyjmujesz do ewidencji w momencie kiedy całkowicie zakończysz budowę i obliczysz koszt wytworzenia środka trwałego. Oczywiście możesz rozpocząć użytkowanie tego środka od stycznia przyszłego roku, od tego momentu powinnaś rozpocząć również odpisy amortyzacyjne (nie wcześniej).

Temat: jak zaksiegowac samodzielną budowę kiosku?

domek NIE jest związany trwale z gruntem, będzie w nim prowadzone przygotowanie sprzedawanych produktów do wysyłki, a za jakiś czas - jakaś niewielka część domku zostanie przeznaczona na sklepik stacjonarny...
Czyli... budynek niemieszkalny?
Czyli 2,5% rocznie, czyli mam to amortyzować 40lat?
Ten domek pewnie tyle nie wytrzyma :(
Jak to zrobić najkorzystniej, poradźcie dziewczyny...
Z
Sylwia Krajewska

Sylwia Krajewska Podatki, Księgowość,
Audyt - SENTE

Temat: jak zaksiegowac samodzielną budowę kiosku?

Jak nie jest trwale związany z gruntem, to na pewno nie jest budynkiem.
Moim zdaniem to będzie 806:
Kioski, budki, baraki, domki campingowe itp. Rodzaj obejmuje różnego typu obiekty wolno stojące, jak np.: kioski, budki, domki campingowe, zadaszenia ochronne itp. nie związane w sposób trwały z gruntem zaliczone do środków trwałych. Nie należy zaliczać do rodzaju 806: kiosków ujętych w rodzaju 103, budynków transformatorni, ujętych w rodzaju 210,211 oraz 613, budynków portierni, wagowni, dyspozytorni itp., ujętych w rodzaju 109, baraków składanych, ujętych w rodzaju 109, przybudówek wchodzących w skład budynków lub obiektów inżynierii lądowej objętych grupami 1 i 2, zadaszeń ochronnych wraz z konstrukcjami wsporczymi o powierzchni powyżej 100m2, ujętych w podgrupie 29, szklarni i inspektów sklasyfikowanych w grupie 1.
Amortyzacja 10%

Temat: jak zaksiegowac samodzielną budowę kiosku?

bardzo dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.
Chciałabym dopytać o jeszcze jeden aspekt - na wiosnę chciałabym przy tym domku (kiosku) położyć kostkę brukową w celu stworzenia miejsca parkingowego i chodnika dla klientów. Rzecz w tym, że domek stanie obok domu mieszkalnego, który obecnie jest również siedzibą firmy. I ta "kostka" będzie służyć zarówno celom firmowym, jak i prywatnym. Jak później rozliczyć ten chodnik? Czy on sam w sobie będzie śT (służy budynkowi i domkowi), czy podnosi on wartość domku jako ŚT. Dodam, że chciałabym przenieść działalność do tego domku . Zatem adres siedziby się nie zmieni, ale w budynku mieszkalnym nie będzie już działalności tylko w tym domku...
pozdrawiam

Następna dyskusja:

jak zaksiegowac transakcje ...




Wyślij zaproszenie do