konto usunięte

Temat: Jak rozliczyć OC?

calość od razu czy miesięcznie?
samochod jest prywatny, jest ewidencjaBeata B. edytował(a) ten post dnia 18.09.08 o godzinie 11:11
Agnieszka B.

Agnieszka B. Żeby siedzieć i
czekać na księcia,
to trzeba mieć ojca
króla

Temat: Jak rozliczyć OC?

miesiecznie :)
Monika Łapińska

Monika Łapińska Księgowe24.pl Prezes
Zarządu

Temat: Jak rozliczyć OC?

jeśli to KPiR to można od razu całośc.

Temat: Jak rozliczyć OC?

to zależy czy bezpośredni czy pośredni koszt (przełom roku)
Sebastian Twardoch

Sebastian Twardoch prawnik, ekonomista
- doradca podatkowy

Temat: Jak rozliczyć OC?

przełom roku to będzie chyba tylko na pełnych księgach i w kpir prowadzonych metodą memoriałową. Na zwykłych kpir od razu w całości - nawet o tym był art z przywołaniem pisma MF w RP bądź GP
Angelika K.

Angelika K. Samodzielna księgowa
KPiR

Temat: Jak rozliczyć OC?

Monika Łapińska:
jeśli to KPiR to można od razu całośc.

Jeśli prowadzisz KPiR metodą memoriałową to musisz podzielić i przypisać OC do danego roku, którego polisa dotyczy.
Przy czym nie trzeba księgować w każdym miesiącu osobno, wystarczy w 2008 r. (w miesiącu zapłaty) zaksięgować daną część (za kilka miesięcy), a pozostałą część zaksięgować dowodem wewnętrznym w styczniu 2009 r.
Przy metodzie kasowej - księgujesz w chwili zapłaty - całość.Angelika W. edytował(a) ten post dnia 19.09.08 o godzinie 11:09

konto usunięte

Temat: Jak rozliczyć OC?

Piotr P.:
to zależy czy bezpośredni czy pośredni koszt (przełom roku)


KPiR prowadzona w MK wrzesień 2008/wrzesień 2009
darowałam sobie poprzedni, trudno

to jak?

nie miałabym wątpliwości gdyby nie rachunki telefoniczne, które mają zawsze płatność w następnym miesiącu. Przez to jakoś tak czuję się niepewnie

a mogę jeszcze sobie rozliczyć 9 miesięcy z 2008 (kupione wrzesień 2006), czy już za późno? Nie chce mi się już robić korekt za poprzednie miesiące.Beata B. edytował(a) ten post dnia 20.09.08 o godzinie 09:02
Sebastian Twardoch

Sebastian Twardoch prawnik, ekonomista
- doradca podatkowy

Temat: Jak rozliczyć OC?

jeżeli masz wątpliwości możesz zawsze rozliczyć te 9 miesięcy w roczym picie - nikt się do tego nie przyczepi.
Angelika K.

Angelika K. Samodzielna księgowa
KPiR

Temat: Jak rozliczyć OC?

Moim zdaniem możesz część dotyczącą roku 2008 wpisać nawet ostatniego grudnia, a część dot. 2009 - 1 (ew. 2) stycznia. Nie powinni tego zakwestionować. Bo w rezultacie koszty będą przypisane prawidłowo do danego roku, którego dotyczą.

konto usunięte

Temat: Jak rozliczyć OC?

dzieki, inni mówią jak Wy, więc tak zrobię:-)))

Temat: Jak rozliczyć OC?

W przypadku KPiR, w księdze umujemy wydatki wg daty poniesienia. TZn jeżeli jest faktura, polisa, to od razu ujmujemy ją w księdze w kosztach wg daty wystawienia. A więc polisa idzie od razu w koszty. Dzielimy tylko na pełnych księgach ;)
Angelika K.

Angelika K. Samodzielna księgowa
KPiR

Temat: Jak rozliczyć OC?

Piotr P.:
W przypadku KPiR, w księdze umujemy wydatki wg daty poniesienia. TZn jeżeli jest faktura, polisa, to od razu ujmujemy ją w księdze w kosztach wg daty wystawienia. A więc polisa idzie od razu w koszty. Dzielimy tylko na pełnych księgach ;)

Owszem tak jest Panie Piotrze, ale tylko przy metodzie kasowej :)

W przypadku prowadzenia KPiR metodą memoriałową zasady ujmowania kosztów są identyczne, jak przy prowadzeniu pełnych ksiąg.

Przykład
Pani Nowak w kwietniu 2008 wykupiła ubezpieczenie OC firmowego samochodu za 1200 zł. Ubezpieczyciel wystawił polisę 1 kwietnia na 12 miesięcy, polisa płatna gotówką przy jej podpisaniu.
1. Metoda kasowa: wydatek księgujemy w całości w kwietniu 2008 r.
2. Metoda memoriałowa: wydatek dzielimy proporcjonalnie na miesiące, w których obowiązuje ubezpieczenie w danym roku podatkowym. Kosztem w 2008 r. będzie 900 zł, a w 2009 r. 300 zł.

Jeśli się mylę, proszę mnie poprawić :)

Temat: Jak rozliczyć OC?

no właśnie nie chciałbym być uważanym za autorytet w sprawie KPiR. Pewniej się czuje w pełnych księgach.
Szczerze mówiąc raz jeszcze przeczytałem teraz rozp.o KPiR i art 22 PDoFiz.
I poniżej mam nadzieje wklejam najważniejsze punkty:
Rozporządzenie:
§ 17.2. Zapisów dotyczących pozostałych wydatków dokonuje się, z zastrzeżeniem § 20 i 30, jeden raz dziennie, po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu
następnym, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 22 ustawy o podatku dochodowym.

A zgodnie z tym - art 22 ust 6
Zasady określone w ust. 5-5c (... m.inn. o podziale kosztów na okresy...), z zastrzeżeniem ust. 6b, mają zastosowanie również do podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, pod warunkiem że stale w każdym roku podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania przychodów odnoszących się tylko do tego roku podatkowego.
oraz
art 22 ust 6b
Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów w przypadku podatników, o których mowa w ust. 6, uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu..

Reasumując. Najważniejsze jest przyjęcie jednej metody. I albo od razu dawać polisy w koszty. Albo stale je dzielić wg okresów których dotyczą.
Ja znam z praktyki to pierwsze - czyli od razu w koszty.
Szczerze mówiąc sam jestem ciekaw opinii innych jak robią i czy to sprawdzał im Urząd Skarbowy w trakcie kontroli ?Piotr P. edytował(a) ten post dnia 22.09.08 o godzinie 01:01
Iwona A.

Iwona A. Księgowa w biurze
rachunkowym

Temat: Jak rozliczyć OC?

wg mnie taką polisę wystarczy przypisać w odpowiedniej kwocie do danego roku, nie ma potrzeby dzielić na miesiące.

Temat: Jak rozliczyć OC?

a co byście zrobili z opłatą wstępną za leasing na KPiR
?
Angelika K.

Angelika K. Samodzielna księgowa
KPiR

Temat: Jak rozliczyć OC?

Piotr P.:
a co byście zrobili z opłatą wstępną za leasing na KPiR
?


Opłatę wstępną przy leasingu operacyjnym wrzucam jednorazowo w koszty.
Mozna powołać się się na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 8 sierpnia 2008 r. (III SA/Wa 221/08)
"Opłata jest kosztem jednorazowym związanym z zawarciem umowy leasingu, a w konsekwencji i wydaniem jej przedmiotu. Nie ma natomiast żadnego związku z przewidywanym okresem trwania umowy"
Powyższy wyrok utrwala stanowisko warszawskiego WSA wyrażone w wyroku z 17 czerwca 2008 r. (III SA/Wa 24/08).Angelika W. edytował(a) ten post dnia 22.09.08 o godzinie 11:12

konto usunięte

Temat: Jak rozliczyć OC?

Iwona Abka:
wg mnie taką polisę wystarczy przypisać w odpowiedniej kwocie do danego roku, nie ma potrzeby dzielić na miesiące.

czyli co? Jak 26 września będę miała nową polisę, to od razu zaksięgować 100%?
Czy za 3 miesiące (10,11,12) w jednym dowodzie wewnętrznym?

bo szczerze mówiąc teraz mi namieszaliście w głowie:-)))
3 księgowe twierdzą, że muszę wpisać 3 miesiące, a w styczniu 2009 pozostałe 9 miesięcy.Beata B. edytował(a) ten post dnia 22.09.08 o godzinie 16:14
Iwona A.

Iwona A. Księgowa w biurze
rachunkowym

Temat: Jak rozliczyć OC?

Dokładnie tak, za trzy miesiące 2008 roku na jednym dowodzie wew. w 2008 w koszty a za okres od I-IX w koszty w styczniu 2009.

Pozdrawiam :-)

Beata B.:
Iwona Abka:
wg mnie taką polisę wystarczy przypisać w odpowiedniej kwocie do danego roku, nie ma potrzeby dzielić na miesiące.

czyli co? Jak 26 września będę miała nową polisę, to od razu zaksięgować 100%?
Czy za 3 miesiące (10,11,12) w jednym dowodzie wewnętrznym?

bo szczerze mówiąc teraz mi namieszaliście w głowie:-)))
3 księgowe twierdzą, że muszę wpisać 3 miesiące, a w styczniu 2009 pozostałe 9 miesięcy.Beata B. edytował(a) ten post dnia 22.09.08 o godzinie 16:14

konto usunięte

Temat: Jak rozliczyć OC?

no to juz wszystko wiem, dziękuję:-)
Iwona D.

Iwona D. Cel to marzenie z
datą realizacji.

Temat: Jak rozliczyć OC?

Beata B.:
no to juz wszystko wiem, dziękuję:-)
Przeczytałam cały wątek i jedna rzecz mnie zastanawia. Napisałaś samochód prywatny, ewidencja - czy to znaczy że samochód nie jest wprowadzony do ewidencji środków trwałych, a tylko rozliczasz "kilometrówkę" ?



Wyślij zaproszenie do