Marta Mazur

Marta Mazur Menedżer Analityczne
Rozwiązania
Biznesowe,
Predictive So...

Temat: inwentaryzacja (spis z natury)

Witam,

Proszę o pomoc i wyjaśnienie, ponieważ nie mam pewności odnośnie tego, co powinno zostać ujęte w inwentaryzacji (spisie z natury). Opiszę przypadek:

chodzi o firmę, która nie prowadzi działalności handlowej, a usługową (tj. nie zakupuje materiałów na potrzeby odsprzedaży, a jedynie do prowadzenia działalności - nie prowadzi zatem magazynu). W ramach działalności planowany jest zakup wyposażenia (komputer, aparat, programy, kazdy do kwoty 3.500, ujęte jako wyposażenie, a nie ŚT), nie dokonuje zakupów "na zapas". Ponadto zakupuje materiały typu ryza papieru, materiały biurowe wykorzystywane w bieżącej działalności, czy np. stół (wartość ok. 200 zł, nie ujeta w wyposażeniu). Wykonując usługę, używa materiałów i wyposażenia na bieżąco.

pojawia się zatem wątpliwość, czy obok ewidencji wyposażenia (ujętego sprzętu) powinna prowadzić inwentaryzację i jezeli tak, jak powinna ona wyglądać (co ujmować)? Czy pozostałe kartki papieru i stół, który nadal jest w użyciu? Proszę o wyjasnienie, bo czytając fora, które nie do końca odpowiadają na moje pytanie, trochę sie pogubiłam.

dziękujęMarta Mazur edytował(a) ten post dnia 21.05.12 o godzinie 15:15
Lidia Matusik

Lidia Matusik Główna Księgowa

Temat: inwentaryzacja (spis z natury)

Witam
Odwołam Cię do polityki rachunkowości jaka została utworzona dla tej firmy. Z tego co piszesz to wszystkie zakupy typu papier, materiały biurowe księgujemy bezpośrednio w koszty czyli nie pojawiają się nam te pozycje w inwentaryzacji.( dotyczy to również stołu.) Jeżeli wszystkie śt do kwoty 3,5 tys. zł księgujemy jako wyposażenie to w przypadku inwentaryzacji śt i wyposażenia pojawią się te pozycje(obowiązek inwentaryzacji co 4 lata).
Jednym słowem na inwentaryzacji zapasów magazynowych nie ma tych pozycji o których piszesz.
Drobny sprzęt ujęłabym tylko przy spisie z natury z śt.
pozdrawiam
Lidia Matusik
Marta Mazur

Marta Mazur Menedżer Analityczne
Rozwiązania
Biznesowe,
Predictive So...

Temat: inwentaryzacja (spis z natury)

Witam,
Dziękuję za odpowiedź. Dodam, że mowa o PKPiR, nie o pełnej księgowości.
ponieważ na bieżąco tworzona jest ewidencja wyposażenia, a ŚT jeszcze nie ma, rozumiem, że w inwentaryzacji na początek i na koniec roku, w pozycjach powinnam wpisać 0, czy tak?
Czy może źle to rozumiem i np. na koniec roku po zakupie np. komputera, powinnam jego wartosć ująć w inwentaryzacji końcowej?

Jak to powinno wyglądać w pozycjach PKPiR? Inwentaryzacja początkowa wpisana jako pierwsza pozycja z wartością (sumą wyposażenia będacego w użyciu) z roku ubieglego? W jaki sposób takie ujęcie wpływa na wysokość podatku (zaliczki na podatek), skoro całościowo zostało wliczone w koszty prowadzenia działalności?
Sylwia Krajewska

Sylwia Krajewska Podatki, Księgowość,
Audyt - SENTE

Temat: inwentaryzacja (spis z natury)

W inwentaryzacji nie ujmuje się wyposażenia, narzędzi itp.
Co należy spisywać - jest wyszczególnione w rozporządzeniu o kpir. Zresztą księgowa powinna Ci to wytłumaczyć i razem z Tobą zastanowić się, jakie przedmioty będą podlegały spisowi - bez Twojej pomocy, dokładnego opisu usługi i Twojej znajomości procesu wykonywania tej usługi jest to niemożliwe.
Tu na forum możemy co najwyżej pomóc Ci ustalić podstawowy kierunek poszukiwań, jeśli napiszesz, co to za usługi.
Marta Mazur

Marta Mazur Menedżer Analityczne
Rozwiązania
Biznesowe,
Predictive So...

Temat: inwentaryzacja (spis z natury)

usługa polega na powstaniu opracowania naukowego. Powstaje ono etapami (coś na wzór rozdziałów). Dodatkowo na potrzeby opracowania Zlecającemu przekazywane są szkice (rysunki) - stąd potrzeba zakupu np. ryz papieru i materiałów biurowych, bazy danych zawierające skatalogowane pozycje (stąd komputer i program do tworzenia baz). Sprzedaż kolejnego etapu prac zgodnie z umową ma następować kilka razy w roku (2-3). Poza wymienionymi materiałami, sprzętem komputerowym i programem ujętym w wyposażeniu, nie ma potrzeby innych zakupów, nie ma magazynu, nie ma środków trwałych. Działalność nie polega na dalszej sprzedaży towarów czy materiałów, czy też na produkcji rozumianej jako produkcja wytwórcza (z półproduktów tworzony jest produkt). Chodzi bardziej o wartość intelektualną, coś na wzór książki, opracowania naukowego (nie wiem, czy dobrze się wyraziłam). Stąd moja wątpliwość jak powinna taka inwentaryzacja początkowa i końcowa wyglądać i czy jest potrzeba robienia spisu z natury wcześniej, niż dopiero w momencie likwidacji firmy (po zakończonym projekcie – opracowaniu)

Tak to w skrócie wygląda.

Nic nie jest kupowane na zapas, a jedynie jako odpowiedź bieżącego zapotrzebowania. Sprzęty takie jak biurko czy stół ze względu na niską wartość nie ujęłam w wyposażeniu, a fakturę całościowo wliczyłam w koszty.

Z rozporządzenia wynika, że spis z natury (§ 27 ) powinien być tworzony na początek i koniec roku i powiunien ujmować „Podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów…”

Dla mnie materiałem pomocniczym może być ten stół i kartki papieru z „otwartej” już ryzy, ale to chyba nie polega na tym, że wyceniam ile warte jest 100 kartek z ryzy zawierającej 200 szt. Stąd moje wątpliwości.

Dalej w (§ 28 ) pkt. 2 napisano
„Spis z natury powinien zawierać co najmniej (…) szczegółowe określenie towaru i innych składników wymienionych w § 27, jednostkę miary, ilość stwierdzoną w czasie spisu, cenę w złotych i groszach za jednostkę miary, wartość wynikającą z przemnożenia ilości towaru przez jego cenę jednostkową, łączną wartość spisu z natury (…)
(§ 29 )
„Pkt. 3. Przy działalności usługowej i budowlanej produkcję niezakończoną wycenia się według kosztów wytworzenia, z tym że nie może to być wartość niższa od kosztów materiałów bezpośrednich zużytych do produkcji niezakończonej.”

Moim zdaniem w przytoczonych paragrafach nie jest jasno napisane co powinnam zrobić w takiej sytuacji i czy wyceniać czy nie użytkowane materiały nie prowadząc magazynu. Może trochę chaotycznie to opisałam, ale po przeczytaniu kilku forum, już się gubię.
Marta C.

Marta C. Radca prawny -
Doradca Podatkowy,
Kancelaria LEX-TAX

Temat: inwentaryzacja (spis z natury)

jak nie ma materiałów i towarów to zerowy spis z natury
Lidia Matusik

Lidia Matusik Główna Księgowa

Temat: inwentaryzacja (spis z natury)

Popieram moją przedmówczynię. żaden materiał nie przechodził przez magazyn to remanent będzie zerowy. Z tego co piszesz cały biznes polega na usługach tzw. intelektualnych.
Z całą pewnością w remanencie wykazujesz zero. Każdy zakup o którym piszesz można ująć bezpośrednio w koszty. Wyposażenia też nie ujmujesz w remanencie.
Pozdrawiam
Marta Mazur

Marta Mazur Menedżer Analityczne
Rozwiązania
Biznesowe,
Predictive So...

Temat: inwentaryzacja (spis z natury)

Dziękuję za odpowiedzi.

Spotkałam się na forach z taką tezą, że w przypadku, gdyby w ramach poszczególnych etapów tych prac, udział brały inne osoby (jako podwykonawcy na podstawie umowy o dzieło lub zlecenia) - np. przygotowały fragmenty bazy danych lub wspomniane wcześniej rysunki, to wówczas koszty związane z wynagrodzeniem/dziełem, powinny być ujęte w remanencie.

Uzasadnienie dotyczyło środka trwałego w budowie i kosztów związanych z jego "budową" przez podwykonawców (chyba firmy budowlanej). Czy w przypadku usług sytuacja jest analogiczna? Tzn. jeżeli w ramach sprzedaży kolejnych etapów, potrzebne jest wykonanie np. bazy danych albo rysunków, np. po to, aby ułatwić napisanie opracowania, to czy te koszty powinny być ujęte w remanencie?

A gdyby jakieś elementy powstałe na skutek umowy zlecenia przez inny podmiot/osobę, były ostatecznie przekazywane jako dodatek do opracowania, czy wówczas te koszty powinny być uwzględniane w remanencie?

Przepraszam, że komplikuję, ale przez te fora juz sama nie wiem.
Czy dzieło lub zlecenie (wynagrodzenie w ramach zlecenia) powinno być ujęte w remanencie/inwentaryzacji w przypadku firmy usługowej przygotowującej opracowanie naukowe (jego poszczególne części/etapy)?
ufff...
Marta C.

Marta C. Radca prawny -
Doradca Podatkowy,
Kancelaria LEX-TAX

Temat: inwentaryzacja (spis z natury)

a może warto udać się do specjalisty i tam poszukać odpowiedzi na nurtujące Panią pytania ?
a nie szukać na necie darmowych informacji na temat różnych hipotez

generalnie mija się to z celem
i tylko wprowadza bałagan
a odpowiedzi raz tak, raz siak lub owak..też niczego nie wnoszą

konkretne pytanie
konkretne zadanie
i konkretna odpowiedź
Marta Mazur

Marta Mazur Menedżer Analityczne
Rozwiązania
Biznesowe,
Predictive So...

Temat: inwentaryzacja (spis z natury)

sądziłam, że na forum odpowiedzi udzielają właśnie specjaliści. tak przynajmniej mogę wnioskować po opisach stanowisk i po firmach ;)

ja posiadam tylko wiedzę teoretyczną (studia podyplomowe), niestety brak mi zupełnie praktyki ;(

jasne odpowiedzi, jak dotychczas, są dla mnie wystarczające i zrozumiałe, stąd moja dociekliwość

Dziękuję za sugestię i za wcześniejsze odpowiedzi Wszystkim Paniom. Być moze odpowiedź na ostatnie nurtujące mnie pytanie, nie sprawi komuś problemu
Lidia Matusik

Lidia Matusik Główna Księgowa

Temat: inwentaryzacja (spis z natury)

To co Pani czytała na forach dotyczyło zapewne usług budowlanych. W takich wypadkach czasami umowy z podwykonawcami ( może to być również umowa zlecenie) księguje się na produkcję w toku.
Jestem pewna , że w Pani sytuacji remanent jest zerowy.
Pozdrawiam
Marta Mazur

Marta Mazur Menedżer Analityczne
Rozwiązania
Biznesowe,
Predictive So...

Temat: inwentaryzacja (spis z natury)

dziękuję

Następna dyskusja:

spis z natury import




Wyślij zaproszenie do