Piotr Jesionek

Piotr Jesionek v-ce prezes w
Prospeo Sp. z o.o.

Temat: Faktury marketingowe - zmiany od roku 2013

Faktury marketingowe (sprzedażowe) wystawia odbiorca do swojego dostawcy aby odzyskać należną mu prowizję z tytułu uzyskania jakiegoś progu obrotu u tego dostawcy.

Proces ten inicjuje niekiedy sam dostawca wystawiając zbiorczą korektę sprzedaży lub notę korygującą (w przypadku dostawców zagranicznych). Odbiorca wprowadza wtedy korekty wartościowe do swoich dostaw. Takie korekty wystawia się na koniec jakiegoś okresu, zwykle miesiąca lub roku.

Niekiedy proces ten inicjuje sam odbiorca wystawiając właśnie fakturę marketingową swojemu dostawcy.

Jeden z kientów poprosił mnie o możliwość zaimplementowania w programie możliwości wprowadzenia zbiorczej korekty do dostaw (dostawca wystawił zbiorczą korektę sprzedaży). Dotychczas ten klient wystawiał fakturę sprzedaży marketingową ale nie może dłużej tak postępować, bo jak sam twierdzi od roku 2013 nie można już wystawiać faktur marketingowych.

Czy ktoś z Państwa wie coś temat zmian przepisów w tym zakresie?

konto usunięte

Temat: Faktury marketingowe - zmiany od roku 2013

Zmian przepisów nie zauważyłam, natomiast na przestrzeni ostatnich kilku lat zmieniało się stanowisko organów w tej sprawie. Od dłuższego czasu jednak premie za uzyskania określonego obrotu, o ile nie są uzależnione od świadczenia dodatkowych usług, traktowane są jak rabat i tak należałoby je rozliczać. Po uchwale 7 sędziów NSA bodajże z czerwca 2012 roku ten, kto miał jeszcze wątpliwości, już ich mieć nie powinien - prowizja za uzyskanie określonego poziomu sprzedaży jest rabatem i powinna być udokumentowana fakturą korygującą sprzedawcy (podobnie jak na przykład skonto za wcześniejszą płatność). W kontekście powyższego klient nie ma racji odnośnie granicy, jaką jest początek roku 2013.

I jeszcze jeden drobiazg - w przypadku klientów zagranicznych też wystawia się fakturę korygującą, o ile sprzedaż była wcześniej udokumentowana fakturą.
Piotr Jesionek

Piotr Jesionek v-ce prezes w
Prospeo Sp. z o.o.

Temat: Faktury marketingowe - zmiany od roku 2013

Dzięki za odpowiedź.
Powstaje więc konieczność ewidencji w programach dość złożonego procesu, na który przynajmniej mój program nie jest przygotowany. Po stronie dostawcy jest to wystawienie zbiorczej korekty faktury sprzedaży, a po stronie odbiorcy wprowadzenie zbiorczej korekty dostawy.

Jeśli jako dostawca wystawiłem kilkanaście faktur sprzedażowych to powinienem teraz do każdej z nich wystawić korektę wartościową proporcjonalnie zmniejszającą wartość faktury. O ile jestem w stanie wystawić taką korektę za pośrednictwem korekt WZ, to w przypadku samodzielnych faktur (nie poprzedzonych WZ) do każdej faktury muszę wystawić odrębną korektę. Jeśli program Comarchu tego nie ma to nie podejrzewam aby miał jakikolwiek inny produkt krajowy.

Jak Państwo radzicie sobie z wystawianiem tego typu korekt faktur sprzedażowych lub wprowadzaniem takich zbiorczych korekt dostaw?Piotr Jesionek edytował(a) ten post dnia 12.02.13 o godzinie 16:44

konto usunięte

Temat: Faktury marketingowe - zmiany od roku 2013

Piotr Jesionek:
faktury. O ile jestem w stanie wystawić taką korektę za pośrednictwem korekt WZ,

No i to właśnie jest dziwne w programach. Komplikują życie. Przecież WZ to dokument ilościowy. A jak księgowość potem wyceni daną dostawę - to nie zmartwienie magazyniera. Po co w ogóle na WZ wartość?
Jak Państwo radzicie sobie z wystawianiem tego typu korekt faktur sprzedażowych lub wprowadzaniem takich zbiorczych korekt dostaw?

Sposobów jest wiele. Zależy też od konstrukcji umowy. Najwygodniej, to rozwiązać tak, jak ma frisco.pl. Że przy określonych warunkach któraś kolejna dostawa jest z dużym rabatem.
Ale jak w umowie tak jest, że to oznacza obniżenie wartości poprzednich dostaw - to trzeba wystawić najzwyklejsze korekty zmieniające cenę (tak samo, jakby ktoś się pomylił - naprawdę jest program, co tego nie obsługuje?). Wygodniej korektą zbiorczą - ale jak się nie da, to na piechotę. Do każdej faktury korekta.

konto usunięte

Temat: Faktury marketingowe - zmiany od roku 2013

Jak należałoby rozliczyć prowizje za "przyprowadzonych" do firmy klientów? Działamy w branży budowlanej i chcielibyśmy wynagradzać firmy wykonawcze za zakupy dokonane w naszej firmie przez klientów, którzy zgłosili się do wykonawcy po usługę, a zakupy towarów do remontu zrobili w naszej hurtowni za namową fachowca? Mamy spisane umowy z wykonawcami i premie wykonawca fakturuje nam jako "usługi intensyfikacji sprzedaży" po zakończeniu roku(VAT 23%). Czy tak jest ok?
Piotr Jesionek

Piotr Jesionek v-ce prezes w
Prospeo Sp. z o.o.

Temat: Faktury marketingowe - zmiany od roku 2013

Też jest to faktura marketingowa więc w myśl przytoczonej wcześniej zasady należy jak sądzę wystawić swojemu klientowi korektę do sprzedaży.Piotr Jesionek edytował(a) ten post dnia 21.02.13 o godzinie 10:48

konto usunięte

Temat: Faktury marketingowe - zmiany od roku 2013

Tyle że klienta nie chcemy wynagrodzić, wynagrodzić chcemy fachowca który nam przyśle tego klienta
Piotr Jesionek

Piotr Jesionek v-ce prezes w
Prospeo Sp. z o.o.

Temat: Faktury marketingowe - zmiany od roku 2013

Fachowiec pełni tutaj rolę akwizytora więc można się z nim umówić na umowę zlecenie.
Przy następnych jego zakupach można mu też udzielić stosownego rabatu lub upustu na fakturze.
Można też wystawić mu korektę wartościową do jego wcześniejszych faktur.
Można też wynagrodzić fachowca przekazując mu jakąś darowiznę. Takie rozwiązanie podchodzi już nieco pod system lojalnościowy w którym zbiera się punkty, a następnie wymienia je na coś.

konto usunięte

Temat: Faktury marketingowe - zmiany od roku 2013

Piotr Jesionek:
Fachowiec pełni tutaj rolę akwizytora więc można się z nim umówić na umowę zlecenie.
Przy następnych jego zakupach można mu też udzielić stosownego rabatu lub upustu na fakturze.
Można też wystawić mu korektę wartościową do jego wcześniejszych faktur.
Można też wynagrodzić fachowca przekazując mu jakąś darowiznę. Takie rozwiązanie podchodzi już nieco pod system lojalnościowy w którym zbiera się punkty, a następnie wymienia je na coś.
Można też zapłacić pod stołem, wtedy nie trzeba sobie pięknej blond główki obrzydliwymi regulacjami podatkowymi zaprzątać;)
Dorota Grzegorzewska:
Jak należałoby rozliczyć prowizje za "przyprowadzonych" do firmy klientów? Działamy w branży budowlanej i chcielibyśmy wynagradzać firmy wykonawcze za zakupy dokonane w naszej firmie przez klientów, którzy zgłosili się do wykonawcy po usługę, a zakupy towarów do remontu zrobili w naszej hurtowni za namową fachowca? Mamy spisane umowy z wykonawcami i premie wykonawca fakturuje nam jako "usługi intensyfikacji sprzedaży" po zakończeniu roku(VAT 23%). Czy tak jest ok?
Sposób wygląda na prawidłowy - rozliczenie zgodne jest z przedstawionym przez Panią charakterem operacji, co najwyżej diabeł może tkwić w szczegółach umowy.

konto usunięte

Temat: Faktury marketingowe - zmiany od roku 2013

dziękuję za odpowiedź, ale dalej myślę - gdzie jest ten diabeł ukryty?( w tych szczegółach)
Dorota Grzegorzewska:
Jak należałoby rozliczyć prowizje za "przyprowadzonych" do firmy klientów? Działamy w branży budowlanej i chcielibyśmy wynagradzać firmy wykonawcze za zakupy dokonane w naszej firmie przez klientów, którzy zgłosili się do wykonawcy po usługę, a zakupy towarów do remontu zrobili w naszej hurtowni za namową fachowca? Mamy spisane umowy z wykonawcami i premie wykonawca fakturuje nam jako "usługi intensyfikacji sprzedaży" po zakończeniu roku(VAT 23%). Czy tak jest ok?
Sposób wygląda na prawidłowy - rozliczenie zgodne jest z przedstawionym przez Panią charakterem operacji, co najwyżej diabeł może tkwić w szczegółach umowy.
Piotr R.

Piotr R. główny księgowy,
Warszawa, BASF
Coatings Services
Sp. z o.o.

Temat: Faktury marketingowe - zmiany od roku 2013

Jeśli program finansowy pozwala najlepiej odkładać rezerwę na taki rabat, stworzyć tzw. uzgodnienie rabatowe.

Rozporządzenie ws. wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania, ...itd pozwala na wystawienie jeden faktury zbiorczej za rabat. Trzeba wskazać tylko okres, którego rabat dotyczy.

W SAP tego typu faktury tworzy się właśnie z uzgodnienia rabatowego jako jego zamknięcie i rozliczenie rezerw (transakcje VB01, VB02, VBO3, VBOF).Piotr R. edytował(a) ten post dnia 25.02.13 o godzinie 16:18

konto usunięte

Temat: Faktury marketingowe - zmiany od roku 2013

Dorota Grzegorzewska:

dziękuję za odpowiedź, ale dalej myślę - gdzie jest ten diabeł ukryty?( w tych szczegółach)
To, czy wykonawca fakturuje prawidłowo, zależy dokładnie od zapisów w umowie. Jeśli umowa przewiduje rozliczenie roczne, faktura jest wystawiona prawidłowo. Jeśli umowa nie mówi tego wyraźnie, a wynagrodzenie uzależnione jest wprost od zakupu inwestora (moment i wartość), faktura powinna być wystawiona każdorazowo po takim zakupie. To, oczywiście, przykłady możliwych zapisów w umowie i ich konsekwencji.

Na Pani firmę nie ma to jednak wpływu - księguje Pani fakturę (i odlicza Vat) tak, jak ją wystawi wykonawca. Natomiast od sposobu liczenia wynagrodzenia zależy moment zaliczenia kosztu - do roku przychodu, z którym jest związany (jeśli bezpośredni), lub w dacie faktury (jeśli pośredni) - to tak w uproszczeniu. Zależy od zapisów umowy, znaczy się:)
Piotr Jesionek

Piotr Jesionek v-ce prezes w
Prospeo Sp. z o.o.

Temat: Faktury marketingowe - zmiany od roku 2013

Jeśli dostawca wystawia zbiorczą korektę sprzedażową do kilku faktur wystawionych przez siebie klientowi za jakiś okres to czy może on nie wyszczególniać do których faktur jest ta korekta? Przecież w myśl przepisów na korekcie musi znaleźć się informacja którego dokumentu pierwotnego dotyczy.

Temat: Faktury marketingowe - zmiany od roku 2013

Piotr J.:
Jeśli dostawca wystawia zbiorczą korektę sprzedażową do kilku faktur wystawionych przez siebie klientowi za jakiś okres to czy może on nie wyszczególniać do których faktur jest ta korekta? Przecież w myśl przepisów na korekcie musi znaleźć się informacja którego dokumentu pierwotnego dotyczy.
Znalazłem ciekawy artykuł na ten temat może Panu pomoże
http://www.izbapodatkowa.pl/zbiorcze-faktury-korygujac...
Piotr Jesionek

Piotr Jesionek v-ce prezes w
Prospeo Sp. z o.o.

Temat: Faktury marketingowe - zmiany od roku 2013

Czyli ogólnie rzecz ujmując - można wystawiać korekty bez wskazania numeru pierwotnego. Dzięki.
Piotr Jesionek

Piotr Jesionek v-ce prezes w
Prospeo Sp. z o.o.

Temat: Faktury marketingowe - zmiany od roku 2013

Doczekałem się nowej wersji programu, w której podstawową nową funkcjonalnością są właśnie korekty zbiorcze. Jak to działa - zobaczymy za pół roku lub później. Praktyka nakazuje wstrzemięźliwość przy instalowaniu najnowszych wersji w środowisku klienta.



Wyślij zaproszenie do