Maciej Makuszewski

Maciej Makuszewski Koordynator ds.
Marketingu i PR,
Ernst & Young

Temat: Najlepsza Informacja Prasowa

Witam wszystkich członków grupy Kreatywność w PR:)

Zapraszam was do dyskusji o najbardziej kreatywnych i najlepszych informacjach prasowych mijającego roku. Co was urzekło, zaszokowało, rozśmieszyło, wzruszyło w informacjach prasowych, które wpadały wam w ręce? Które najlepiej zapamiętaliście?

Temat jest oczywiście idealny dla dziennikarzy:) W związku z tym zapraszam wszystkich redaktorów do dzielenia się swoimi przemyśleniami.

Pozdrawiam serdecznie życząc wam wspaniałej zabawy na sylwestra.

Maciej Makuszewski
Szymon O.

Szymon O. editor in chief

Temat: Najlepsza Informacja Prasowa

Przychodzi mi do głowy informacja przesłana przez jeden z marketów przy okazji jakiejś sytuacji kryzysowej. Do maila dołączony był (prawdopodobnie przez pomtyłkę) plik z wszystkimi szablonami przygogtowanymi na wypadek innych sytuacji kryzysowych. (wystarczyło podstawić dane i nazwiska:) )
Maciej Makuszewski

Maciej Makuszewski Koordynator ds.
Marketingu i PR,
Ernst & Young

Temat: Najlepsza Informacja Prasowa

Wow! Dobry crisis manual to prawdziwy skarb... miałeś szczęście Szymonie:)

Jakieś inne przykłady?

Ja gdzieś wyczytałem, że na jakąś prezentację z jajem, ktoś wysłał dziennikarzom... jajo wraz z zaproszeniem. Ciekawe co by było gdyby po drodze się rozbiło, albo zepsuło:)
Kinga Podraza

Kinga Podraza specjalista ds. PR

Temat: Najlepsza Informacja Prasowa

A propos niespodzianek, jakis czas temu jedna z agencji (dość znana;) dołączała banany do swojego zaproszenia na konferencje). Uzasadnienia można się było doszukać, bo skórka banana była motywem konferencji - możliwość poślizgnięcia się na skórce, jako odzwierciedlenie niespodzianek, które czekają na piarowca na każdym kroku, jak mnie pamięć nie myli. Najlepsze było to, że przesyłka z zaproszeniem zapodziała się na poczcie na jakiś czas i kiedy dotarła, banan był już lekko mówiąc nieświeży, a dołączona płyta miała odbarwioną okładkę i nie działała. Widać nie tylko ludzie miewają uczulenia na banany;)
podsumowując - piarowcy, więcej wyobraźni i mniej optymizmu;))))

ps. na łamach Piar.pl zamieszczamy w każdym numerze felieton Stała Rubryka, nie wypada mi go reklamować (a żeby był dobry piar, to powinien napisać to ktoś nie związany z pismem;)) ale mimo wszystko dodam, że jest tam ramka: press release numeru, a w niej bywają prawdziwe perełki;)
Monika Mikowska

Monika Mikowska CEO Mobee Dick

Temat: Najlepsza Informacja Prasowa

Kinga P.:(...)ale mimo wszystko dodam, że jest tam ramka: press release numeru, a w niej bywają prawdziwe perełki;)

Tylko BYWAJĄ ;-) ?
Kinga Podraza

Kinga Podraza specjalista ds. PR

Temat: Najlepsza Informacja Prasowa

pozwolilam sobie na przejaw skromnosci;)
Małgorzata Twardo

Małgorzata Twardo Red8 Events - Client
Service Director

Temat: Najlepsza Informacja Prasowa

Możliwe, że pracujących w gazetach studenckich traktuje się mniej poważnie... co akurat nie jest perspektywicznym podejściem piszących informacje. No ale to już temat na oddzielną dyskusję.
Jakiś czas temu trafiła mi w ręce informacja prasowa, której 45% stanowił opis dokonań wypowiadającej się osoby(zaznaczam, że był to poprostu praconik agencji). O promowanym produkcie wspomnino natomiast może ze 2 zdania. Gdyby nie tytuł, można by się zacząć zastanawiać co było tematem tej informacji...
Adam S.

Adam S. Marketing Manager

Temat: Najlepsza Informacja Prasowa

Zauważyłem, że poważnych dziennikarzy mało co już wzrusza i szokuje. Poziom niektórych PRowców jest poniżej krytyki a pomysły z śmiesznymi dodatkami po prostu lądują w koszu przy biurku dziennikarza.
Myśląc o kreatywności w PRowskich informacjach prasowych. bardziej bym się skupił na profesjonalnym przygotowaniu kampanii, zdobyciu dobrych badań, ekspertów dostępnych dla dziennikrzy, przygotowaniu porządnej konf prasowej.
Kreatywność zostawił bym na eventy a nie info prasowe :)
Dziennikarz zapamięta profesjonalnego, pomocnego PRowca który pomógł przygotować dobry materiał.

konto usunięte

Temat: Najlepsza Informacja Prasowa

Brawo Adam, zgadzam sie ze wszystkim co powyzej napisales.
I jeszcze jedna uwaga - dobry PR to dostepny PRowiec, czyli taki ktory podaje komorke, ktora odbiera od 8 do minimum 20, bo w takich godzinach pracuja dziennikarze.

pozdr

konto usunięte

Temat: Najlepsza Informacja Prasowa

Grzegorz K.:Brawo Adam, zgadzam sie ze wszystkim co powyzej napisales.
I jeszcze jedna uwaga - dobry PR to dostepny PRowiec, czyli taki ktory podaje komorke, ktora odbiera od 8 do minimum 20, bo w takich godzinach pracuja dziennikarze.

pozdr


dokladnie - apropo dobrego / zlego prowca, zauwazylem rowniez pewna zasade, niezbyt fajną (to nie przypadek) - kiedy pr'owcy potrzebuja dziennikarzy, są aż nadto mili, wręcz upierdliwi, słodzą do bulu. Kiedy zas dziennikarz cos chce, to z odpowiedzią juz trudniej.

hmmm, nie chce mi sie wierzyc, aby tak trudno bylo utrzymywac fajne, zdrowe relacje pomiędzy obiema stronami, nie tylko 'od święta', gdy siebie potrzebujemy, ale po prostu - przez caly czas, utrzymywac stosowny kontakt, mniejszy, wiekszy, jak to w relacjach miedzyludzkich bywa. No ale jak widac, to co w teorii najprostrze, w praktyce wychodzi najtrudniej ;-)

zdrowko,
jarek
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Najlepsza Informacja Prasowa

To mi nasuwa pomysł na nowy wątek... Pozwolisz, Adam? :)
Magda C.

Magda C. Group Account
Director,
Interactive
Solutions

Temat: Najlepsza Informacja Prasowa

jeszcze na gorąco, z czekoladą na biurku ;)))

przed chwilką dotarł do redakcji Zestaw Prasowy z Alpen Gold ;)
wieeeeelkie pudło, w nim kilkanaście żółtych balonów i jeden wielki zielony balon z wizytówką: przebij, a zobaczysz czekoladowe bąbelki, i dołączoną szpilką.

Faktycznie, po przebiciu wypadło kilkadziesiąt maleńkich, kolorowych baloników i zestaw czekolad wraz z informacją prasową zapisaną na maleńkiej płycie CD.

Pomysł świetny ;DD i jaki pyyyyyszny
Małgorzata Twardo

Małgorzata Twardo Red8 Events - Client
Service Director

Temat: Najlepsza Informacja Prasowa

Tylko niektórzy się na czekoladę nie załapali.. :P
Roman Przasnyski

Roman Przasnyski patrzę i uczę się,
jak się nauczę, to
piszę, piszę, więc
...

Temat: Najlepsza Informacja Prasowa

Oj, piarowcy, piarowcy... Co by tu napisać, by nikogo nie obrazić. Dodam na wstępie, że nie jestem dziennikarzem, tylko redaktorem a i to z tzw bożej łaski (czyli bez dziennikarskiego wykształcenia). Jak jest różnica między dziennikarzem a redaktorem, każdy wie - dziennikarz (z pewnymi wyjątkami) stara się napisać to, co usłyszał (najczęściej na konferencji prasowej - czyli PR, w rozmowie z firmą - czyli jej szefem lub PR, lub od ludzi wrogich firmie, czyli mniej lub bardziej uzasadniony czarny PR). Rzadziej teksty są wynikiem własnych dociekań dziennikarza (wówczas rola PR i szefów firmy jest jedynie pomocnicza, w odróżnieniu od inspirującej - czytaj: podejrzanej). Rolą redaktora jest "wyczesanie" tekstu dziennikarskiego ze wszystkiego, co może choćby "trącić" piarem. Skutki uboczne to złośliwe skaracanie tekstów i psucie ich w inny sposób.
Metody działania piaru - tak sympatycznie opisane przez Magdę (pozdrawiam) - są najbardziej widoczne w redakcjach przed wszystkimi większymi świętami. Wówczas drzwi się nie zamykają, bo kurierzy z koszami, paczkami, wiadrami, skrzynkami i innymi pojemnikami stoją niemal w kolejce.
Może to obraz nieco przejaskrawiony, ale w uproszczeniu wygląda to tak: firma, niezależnie od tego, czy ma się czym pochwalić, czy nie (a jeśli nie to tym bardziej) - chce być pokazana z jak najlepszej strony. W związku z tym PR musi zrobić wszystko, by taki wizerunek przebił się do jak najszerszej publiczności. Trzeba więc dotrzeć do mediów
- albo indywidualnie (bardziej pracochłonne i mniej kosztowne - śniadanie lub obiad) ale bardzo skuteczne - dziennikarz przychodzi do redaktora i mówi: mam na wyłączność ciekawe newsy z firmy X, jutro będą mieli ją inni dziennikarze. To na redaktorze zwykle robi wrażenie wystarczające do opublikowania teksu liczącego 1-2 tys znaków
- albo zbiorowo, czyli konferencja prasowa; koszt większy, efekt nie bardzo. Co prawda wobec redaktora dziennikarz ma silny argument: "jutro wszyscy o tym napiszą", ale doświadczony redaktor preferuje własne newsy, a nie konferencje, więc te ostatnie umieści na szarym końcu w lewym dolnym rogu albo w krótkich notkach.
W efekcie współpraca PR z mediami przypomina raczej zabawę w policjantów i złodziei - ze szkodą dla wszystkich trzech stron - bo "przy okazji" zapomnieliśmy o naszym docelowym, najważniejszym odbiorcy, czyli CZYTELNIKU i o tym jak on ocenia te wszystkie nasze zmagania
Maciej Makuszewski

Maciej Makuszewski Koordynator ds.
Marketingu i PR,
Ernst & Young

Temat: Najlepsza Informacja Prasowa

Romanie, odniosę się do Twojego posta:)

Podoba mi się "wyczesywanie z PRu":)

W Polsce utarło się, że PR jest tani. W USA wszyscy wiedzą że tani nie jest. Skąd ta dziwna rozbieżność? Ano stąd, że firma aby komunikować że jest dobra, musi coś dobrze lub dobrego robić. I na tym polega doradcza rola PRowców w USA. Oni podpowiadają co dobrego i co lepiej można robić. O to "robienie rzeczy dobrych" opierają komunikację.

W Polsce natomiast, często przychodzi Iksiński z firmy XXX i mówi - zrób mi dobry PR. PRowiec na to: OK, ale zróbmy to i tamto żeby było o czym mówić. Iksiński z kolei: w d... mam to i tamto - ma być dobry PR i basta.

I znowu wracamy do tematu strategicznej roli PR w firmach.

Tak długo jak firmy jej nie docenią, tak często wy, dziennikarze, będziecie zamiast ciekawych informacji dostawać przeciętną informację+ paczkę czekoladek, gumową lalę i wszystko inne co ląduje w koszu po godzinie.


Maciej Makuszewski edytował(a) ten post dnia 07.02.07 o godzinie 00:34

konto usunięte

Temat: Najlepsza Informacja Prasowa

Skoro mówimy o wyczesywaniu z PR'u to ja wspomnę jeszcze o innym aspekcie pracy PR'owca ...

Jako, że na co dzień wymyślam te pudła, które jednak mam nadzieję nie lądują w koszu ;) co zazwyczaj słyszy PR'owiec dzwoniąc do dziennikarza w sprawie wysłanego zestawu prasowego dot. np. nowego produktu: "Owszem, pomysł świetny, ta ta ta ale jest to reklama więc może Pana (czyli moj) Klient zrobił by u nas konkurs albo zareklamował się w jakims dodatku?" Bardzo rzadko się zdarza, że dziennikarz odsyła podesłane mu pudło czy np. nowy model telefonu, który otrzymał do testu. akie redakcje można policzyć na palcach jednej ręki!!! Nie ma wśród nich Presspubliki ...

Rozumiem, że to jest właśnie to wspomniane "wyczesywanie z PR'u". Osobiście wolę usłyszeć czy przesłany materiał (z gadżetem lub też nie) spełnia wymogi informacji użytecznej dla dziennikarza.

I na koniec pytanie: Czy zastanawialiście się nad tym dlaczego do redakcji ustawiają się kolejki kurierów z owymi pudlami?

Moim zdaniem dlatego, że PR stosuje się w Polsce głównie w FMCG przy okazji nowych produktów i promocji. Do rzadkości należą sytuacje, kiedy to firma/Klient zwraca się z pytaniami o strategie komunikacyjne dla ogólnej sytuacji firmy w danym otoczeniu. Po nas PR'wców sięga się albo w sytuacji rozwiniętego kryzysu albo by "sprzedać" kolejną nieprzemyślaną promocję ...

Przejaskrawienie zamierzone na potrzeby tej dyskusji.


Maciej M.:Romanie, odniosę się do Twojego posta:)

Podoba mi się "wyczesywanie z PRu":)

W Polsce utarło się, że PR jest tani. W USA wszyscy wiedzą że tani nie jest. Skąd ta dziwna rozbieżność? Ano stąd, że firma aby komunikować że jest dobra, musi coś dobrze lub dobrego robić. I na tym polega doradcza rola PRowców w USA. Oni podpowiadają co dobrego i co lepiej można robić. O to "robienie rzeczy dobrych" opierają komunikację.

W Polsce natomiast, często przychodzi Iksiński z firmy XXX i mówi - zrób mi dobry PR. PRowiec na to: OK, ale zróbmy to i tamto żeby było o czym mówić. Iksiński z kolei: w d... mam to i tamto - ma być dobry PR i basta.

I znowu wracamy do tematu strategicznej roli PR w firmach.

Tak długo jak firmy jej nie docenią, tak często wy, dziennikarze, będziecie zamiast ciekawych informacji dostawać przeciętną informację+ paczkę czekoladek, gumową lalę i wszystko inne co ląduje w koszu po godzinie.


Maciej Makuszewski edytował(a) ten post dnia 07.02.07 o godzinie 00:34

konto usunięte

Temat: Najlepsza Informacja Prasowa

Najlepsza informacja prasowa to rzetelna informacja prasowa, czyli taka, która zainteresuje dziennikarza. Baloniki i pudełka z czekoladkami są zapewne wyśmienitym pomysłem, ale co dalej? Dziennikarz napisze o tym, co jadł? :) Jeśli natomiast rozmawiamy o roli PRu, to jest dokładnie tak jak wspomniał Bogdan. PRowiec to często facet od "brudnej roboty"...potem już nie ma co robic. Często przecież firmy zatrudniają PRowców, żeby uporządkowali i ew. poprawili reputację firmy. Kiedy już zostanie to zrobione, to taki PRowiec wylatuje i zatrudnia się agencje PR do robienia zwykłych działań media relaions. Widać więc, że PRowiec nadal traktowany jest jako rzecznik firmy a nie jej doradca strategiczny.
Wielokrotnie miewałem tak, że po wypuszczeniu w sumie dobrej informacji prasowej, dostawałem informacje od dziennikarzy, że "owszem produkt fajny etc. ale mogliby wreszcie poprawic w nim to i to". Taką też sugestię wysyłałem do klienta i w zamian dostawałem zwykle odpowiedź "ty rób swoje, a nam zostaw to co do nas należy i się nie wtrącaj" :)
Magdalena Szymańska

Magdalena Szymańska kierownik projektów
marketingowych i PR

Temat: Najlepsza Informacja Prasowa

Kreatywna informacja prasowa? Nie ma czegoś takiego w prawdziwym PR. Informacja prasowa ma być - jak powiedział Łukasz W - rzetelna i pozbawiona zbędnych ozdobników. Na Boga - to nie marketing!

Dziennikarz oczekuje mięsa, z którego potem zrobi lub nie hamburgera. A naszym - piarowców - zadaniem jest przekazanie mu mięsa jak najlepszej jakości, żeby hamburger był jak najbardziej zjadliwy.

Czekoladki, banany i inne dodatki tylko wkurzają dziennikarzy. Tak jak nieprofesjonalnie napisane informacje. Ostatnio jedna z warszawskich firm wysłała "informację prasową", która jest najlepszym przykładem jak nie powinna wyglądać informacja prasowa. Aż mnie świerzbi, żeby zwrócić się do ich "piarowca" z propozycją szkolenia... Ręce mi czasem opadają...
Magdalena Szymańska

Magdalena Szymańska kierownik projektów
marketingowych i PR

Temat: Najlepsza Informacja Prasowa

I jeszcze jedno... Follow up po wysłaniu informacji prasowej. Fuj...

konto usunięte

Temat: Najlepsza Informacja Prasowa

... i jeszcze drugie ...
Łatwo sie uogólnia i krytykuje działania innych bedąc free ...

PR'owcy w firmach i agencjach działają jednak pod wieloma pręgierzami - taki lajf :(


Magdalena M.:I jeszcze jedno... Follow up po wysłaniu informacji prasowej. Fuj...

Następna dyskusja:

informacja z otwarcia ofert




Wyślij zaproszenie do