Damian K.

Damian K. Inżynier budownictwa
w specjalności
kolejowej

Temat: Moduły odkształcenia podtorza - wartość wymagana a...

Mam problem z interpretacją zapisów instrukcji Id-3 dotyczących minimalnych wartości modułów odkształceń podtorza Tab. 5 str. 23:

"-przy dostosowywaniu podtorza do prędkości nie przekraczających 160km/h należy przyjmować wartości modułów jak dla podtorza nowo budowanego i traktować je jako projektowe (obliczeniowe), a nie wymagane (jako wartości wymagane przyjmuje się w takich przypadkach moduły nie mniejsze nie dla linii eksploatowanych...)
-wartości modułów w nawiasach są wartościami wymaganymi dla podtorza linii eksploatowanych; wartości te należy stosować przy ocenie potrzeby wzmacniania torowisk oraz projektowaniu ich napraw"

Wyobraźmy sobie taką sytuację, że obowiązująca prędkość na linii (max. prędkość drogowa) wynosi obecnie 80km/h. Podczas rewitalizacji linii (zasadniczo wymiana nawierzchni) okazuje się, że nie ma przeszkód, żeby prędkość podwyższyć do 100km/h.
Czy wiąże się z tym konieczność "dostosowania podtorza" do zwiększonej prędkości i, co za tym idzie, należy zaprojektować np. warstwy ochronne, aby osiągnąć np. 110MPa? Czy też należy to uznać za przypadek "podtorza linii eksploatowanej" i wystarczający będzie moduł np. 60MPa?
Tomasz Królikowski

Tomasz Królikowski Projektant branży
torowej

Temat: Moduły odkształcenia podtorza - wartość wymagana a...

Wiele razy o tym debatowaliśmy odkąd wprowadzili zmiany w tej tabeli i są różne zdania, niektórzy uważają że 60 wystarczy.... głównie wykonawcy aby zaoszczędzić na materiale przy projektuj buduj...

Moim zdaniem zapis został wprowadzony tylko po to żeby nie trzeba było zamykać linii eksploatowanych nie przewidzianych teraz do naprawy na których nie ma obecnie 110MPa.

Ja projektuje wzmocnienie podtorza zawsze na te wyższe wartości bo 60 MPa to raczej lipa jest ;-).

Jeśli poruszyłeś już temat to ja mam pytanie.
Projektuję metodą modułów ekwiwalentnych na bazie pomiaru modułów robionych VSSem, ale często jest tak że nie ma szans na wykonanie VSSów - brak zamknięć toru w czasie opracowywania projektu, brak dostępu w terenie do sprzętu ciężkiego na VSS, krótki termin przy projektuj - buduj itd. Dlatego też dopuszczamy czasem pomiary płytą dynamiczną przy krawędzi podkładów po odkopaniu pryzmy podsypki.
Jakie wy zlecacie pomiary? VSSy czy płyty dynamiczne też? Id3 dopuszcza płytę dynamiczną ale tylko jako pomiar dodatkowy nie do końca miarodajny...

Pozdr
Damian K.

Damian K. Inżynier budownictwa
w specjalności
kolejowej

Temat: Moduły odkształcenia podtorza - wartość wymagana a...

Szczerze mówiąc przejrzałem dokumentacje geotechniczne, które akurat miałem pod ręką i wszędzie były robione badania płytą VSS, więc nie potrafię odpowiedzieć ;)



Wyślij zaproszenie do