Wojciechowski M.

Wojciechowski M. Psycholog biznesu |
szkolenia &
consulting sprzedaży

Temat: Kobiety - Klient (wreszcie) doceniany

Według badań przeprowadzonych przez GE Money kobiety poświęcają przeciętnie 8 lat życia na robienie zakupów. Stanowią więc istotną siłę nabywczą. Jest o co walczyć. Tym bardziej, ze kobiety to emocje, a 80% zakupów, jak twierdzą psycholodzy dokonywanych jest właśnie pod wpływem emocji.

Pomimo walki o równouprawnienie płci, firmy dokonują całkiem świadomie segmentacji nabywców i zwracają coraz większą uwagę na ich płeć. Kobiety stały się docenianym nabywcą dóbr. Na rynku pojawiły się produkty i usługi adresowane specjalnie do pań. I to nie tylko takie, które należą do typowo kobiecych. W ciągu ostatnich kilku lat producenci przeznaczyli spore fundusze na badania dotyczące produktowych i usługowych potrzeb i oczekiwań kobiet. Coraz częściej oferta adresowana jest w swej specjalizacji w zasadzie tylko do płci pięknej i dotyczy to produktów, jeszcze do całkiem niedawna uważanych za wyłącznie męskie dominium. Kobieta stała się wreszcie docenianym, liczącym się w grze zakupowej Klientem, a o jej względy zabiegają największe koncerny i najbardziej uznane marki - oferując coś extra, special for women.

Nawet w tak dotychczas "męskiej" branży jak motoryzacja, kobieta staje się coraz milej widzianym Klientem, bo i faktycznie dokonuje coraz częściej samodzielnych, drogich zakupów. Na 10 sprzedanych aut, 4 kupiły kobiety. Ta proporcja mówi sama za siebie. Panie kupują raczej droższe wersje aut, z reguły nowe lub stosunkowo nowe, przy czym nie jest dla nich ważne cena jako taka a bardziej opcje, bogatość wyposażenia. Są gotowe zapłacić więcej za dobrą jakość, komfort, design i bezpieczeństwo. Autosprzedawcy dostrzegli ów fakt, i w coraz większym stopniu swoją ofertę formatują pod kątem potrzeb oraz oczekiwań Pań. Nawet wystrój i wyposażenie salonów samochodów stało się w ostatnim czasie bardziej pro-kobiece :)

Branża usługowa kieruje się tym samym trendem. W zupełnie nowych, zdawało by się „obojętnych płciowo” dziedzinach powstają liczne usługi lub całe firmy specjalizujące się w obsłudze Klientek płci żeńskiej.


Alpejskie ośrodki narciarskie wprowadziły do oferty „Ladies weeks” chcąc zachęcić kobiety do aktywnego uprawiania narciarstwa. Powstają siłownie, których członkami mogą zostać wyłącznie kobiety. Multikino wprowadziło do swojego repertuaru „Kino na obcasach” cykliczne seanse adresowane specjalnie do kobiet. Jak grzyby po deszczu pojawiają się w Polsce coraz to nowe szkoły jazdy prowadzone przez kobiety dla kobiet. O portalach i społecznościach internetowych - only woman - nie wspominając. Rynek dzieli się na męski i kobiecy, przy czym ten drugi wydaje się bardziej dynamiczny, kreatywny w rozwoju.

Także i branża finansowa dostrzegła odmienne potrzeby, preferencje kobiet. Z ostatnio przeprowadzonych w Polsce, badań wynika, że kobiety podchodzą do inwestowania w sposób odmienny niż mężczyźni. Mają mniejszą skłonność do podejmowania ryzyka są natomiast bardziej systematyczne i zdecydowane osiągać zyski w długim okresie czasu. A to kluczowa cecha dla marketingowców tej branży, powodująca, iż panie są coraz milej widzianym, specjalnie traktowanym Klientem banków, towarzystw ubezpieczeniowych, funduszy inwestycyjnych, biur maklerskich.

Niektóre firmy ubezpieczeniowe poszły w tym docenianiu kobiet krok dalej i wprowadziły dla nich specjalne zniżki w OC i AC. Tym bardziej, że badania wykazały, iż statystycznie prowadzą one bezpieczniej i powodują mniej wypadków niż mężczyźni. Na rynku ubezpieczeniowym pojawiły się także oferty polis skierowanych specjalnie do Klientek, mające zabezpieczyć je w razie zachorowania na którąś z chorób typowo kobiecych, takich np. jak nowotwór sutka.

Kobiety, ta pozornie tylko słabsza płeć - zyskują kolejny obszar pełnej samodzielności - tym razem konsumpcyjnej. Stają się Klientem wreszcie docenianym, nie pod kątem (jak to dotychczas bywało) tego, iż są gospodyniami domowymi nabywającymi głównie proszek do prania i żywność ale z racji swojej pozycji, aspiracji, niezależności i posiadanego potencjału nabywczego. Coraz więcej kobiet usamodzielnia się, robi karierę, bogaci w efekcie ciężkiej pracy - i chce konsumować owoce swojego sukcesu.

Zapraszam do lektury bloga
Psychologia sprzedaży
Pozdrawiam, dobrego dnia:)
Marek Wojciechowski