Temat: wdrażanie systemu kompetencji zawodowych i systemu ocen

jakimi kryteriami kierowalibyście się wybierając firmę doradczą przy wdrażaniu systemu kompetencji zawodowych oraz systemu ocen powiązanego z nim i z zarządzaniem przez cele? na co szczególnie zwrócilibyście uwagę wybierając konsultanta? co według Was można wdrażać we własnym zakresie a co wymaga koniecznie firmy doradczej?

Temat: wdrażanie systemu kompetencji zawodowych i systemu ocen

Wszytsko zależy od tego ile czasu/zasobów masz. Projekt samodzielnego wdrożenia modelu kompetencji jest realny, ale wymaga bardzo dużo czasu z Twojej strony i zangażowania. Przy wyborze firmy na pewno ważne jest umiejętność dostosowania do Twoich potrzeb. To czy firma ma gotowe opisy kompetencji, czy będzie je dla Ciebie "szyć na miarę"? Czy dostaniesz od firmy narzędzia do oceny, rekrutacji, opisów stanowisk pracy?
Tak naprawdę wydaje mi się, że najważniejszy jest konsultant, z którym będziesz wdrażała model. Jego doświadczenie, umiejętności, zaangażowanie.
Sebastian Szczerbik

Sebastian Szczerbik Fachowiec od HRu

Temat: wdrażanie systemu kompetencji zawodowych i systemu ocen

Myślę, że dobrze jest kupić gotowy słownik kompetencyjny, zawierający opisy poziomów nasycenia kompetencji - tego raczej samemu się nie robi, bo stworzenie banku kompetencji z wyszczególnieniem poziomów (najczęściej pięciu) i zachowań diagnostycznych wymaga masy czasu, a gotowy słownik będzie wystandaryzowany. Kompetencyjne opisy stanowisk można zrobić na 100% samemu, ale to też zależy od pozycji HRu - czasami warto wykorzystać wsparcie konsultanta zewnętrznego do przeforsowania ważności niektórych kompetencji ignorowanych przez managerów liniowych. Co do wyboru firmy - myślę, że dobrze jest brać pod uwagę kompleksowość oferty - doświadczenie w projektowaniu i prowadzeniu AC/DC - znajomość i wykorzystanie innych narzędzi do mierzenia kompetencji itp. Co do systemu ocen - to też zależy od rodzaju oceny - tylko przełożony, 180 czy 360? Ważne, żeby wcześniej managerowie (zwłaszcza top management) byli przeszkoleni z zarządzania przez cele (ustalanie celów, delegowanie, monitorowanie, piramida odpowiedzialności) - żeby cały system nie był "proforma" i był wdrażany z góry...
Reasumując - przy wyborze brałbym pod uwagę przede wszystkim kompleksowość oferty i bazowanie na wypracowanych standardach (nie ma sensu kupować od pośredników rozwiązań innych firm) no i (tak jak Małgosia napisała) doświadczenie konsultanta - myślę, że ważne jest, żeby takowy znał specyfikę korporacji nie tylko od strony konsultanta, ale miał doświadczenie jako pracownik wewnętrzny.
Jolanta Uran-Gędłek

Jolanta Uran-Gędłek Założycielka JUG
TRAINING trener
biznesu, coaching
manage...

Temat: wdrażanie systemu kompetencji zawodowych i systemu ocen

Jako konsultant zajmuję sie zawdrażaniem systemów ocen pracowniczych. Czytając posty nasunęła mi sie następujaca refleksja.
Po pierwsze co do korzystania z gotowych opisów kompetencji. Nie spotkałam jeszcze uniwerslanego opisu pasującego dla każdego. Każda organizacja jest inna, ma swoja własną specyfikę wynikającą z branży i rodzaju działalności, oraz swoją kulturę organizacyjną- to wpływa na różnice.
Wiele definicji jest na tak abstrakcyjnym poziomie i pisane naukowym językiem, że przeciętny "Kowalski" nie wie o co chodzi. Można na gotowych opisach pracować, ale po to żeby je dostosować do swojej firmy.
Najskuteczniejsze rozwiązania to takie gdzie konsultant zewnętrzny pracuje z kadrą kierowniczą-"grupą zadniową" razem. Może bezstronnie wypowiadać i mówić o tematach "wrażliwych", gdzie osoba z wnętrza firmy nawet by nie zabrała głosu. To powoduje że stanowisko "w jakiejś tam sprawie "zostaje wypracowane. Po za tym ma doświadczenie i wie gdzie mogą być potencjalne "miny". Pamiętajmy że wdrażanie SOP to zawsze ekperyment na żywym organiźmie i porażki są bolesne.Jolanta Uran-Gędłek edytował(a) ten post dnia 21.05.09 o godzinie 06:08



Wyślij zaproszenie do