Agata N. HR
Temat: Systemy ocen - bariery we wdrażaniu
Jolanta Uran-Gędłek:
Piotr a jakie jest twoje zdanie na temat łaczenia wyników z oceny z wynagrodzeniem lub jego częścią np. premią ?
Łączenie oceny wprost z wynagrodzeniem stwarza niebezpieczeństwo "naciągania" wyników, a wtedy oceny mozna do śmieci wyrzucić, bo skoro są nieprawdziwe to nic z nich nie wynika.
U nas oceny mają pokazać stopień realizacji celów, wskazują mocne strony i obszary do poprawy u pracownika (np, poprzez zaprojektowanie szkoleń), czasem wykazują czynniki obiektywne - pracownik nie mógł czegoś zrealizować ponieważ np nie zakupiono narzędzia/maszyny/programu etc. w ocenie wyznaczane są cele na kolejny okres. aha i ocena jest przeprowadzana wspólnie - przez managera i pracownika. na końcu oboje sie pod tym podpisują, pracownik ma miejsce na wypowiedzenie swojego zdania - moze sie przecież nie zgodzić z oceną przełożonego.
Pewnie nie jest idealnie i zdarzają się jakieś przekłamania, ale wszyscy wiedzą, że te oceny są analizowane i wszystkie oceny "excellent" muszą być poparte konkretnymi przykładami. jeśli ktoś innowacyjnie zadziałał na funkcjonowanie firmy to nie wystarczy napisać, że tak było tylko manager musi to w razie potrzeby udowodnić. i pewnie jakoś gdzieś te innowacyjności mają wpływ na większą podwyżkę, ale jednak to nie jest takie proste równanie matematyczne.