Piotr M. Lubię to, co robię.
Marek
Piotrowski
Właściciel, Petersen
Consulting
Temat: zmiana kierownictwa a polityka jakości
Anna J.:
... nie wiem czy wiem więcej niż przed zadaniem tutaj mojego pytania parę dni temu. Pan Piotr napisał , że dwukrotnie miałam słuszność a Pan Marek , że jednak można ode mnie wymagać " zapilotowania " dz k i z. A Pan Jędrzej zaleca mi spokój , optymizm i wiarę ,że dam radę i będzie dobrze:) Bardzo dziękuję za wszystkie rady.
Czytaj uważnie.
Piotr potwierdził, że za działania korygujące odpowiedzialny jest auditowany. Ja też tak twierdzę.
Piotr potwierdził, że działań korygujących nie należy wymyślać na chybcika. Temu nie zaprzeczę.
Piotr potwierdził, że nie należy wymagać od auditora, tego co uważa za niesłuszne (w świetle 19011). Temu też nie zaprzeczę.
Dodałem do powyższego, że często wymaga się od auditora by "przypilnował" auditowanego w zakresie działań korygujących, a to już jest zupełnie inna kwestia. To nie koliduje z ISO 19011.
Maciej
N.
Dyrektor ds. Rozwoju
i Wdrożeń,
Pełnomocnik Zarządu
ds. J...
Temat: zmiana kierownictwa a polityka jakości
Anna J.:
Dobry wieczór:) Też mam pytanie. Właściwie chyba znam odpowiedź , ale chciałam się upewnić. Czy obowiązkiem audytora podczas audytu wewnętrznego jest planowanie z osobą odpowiedzialną działań korygujących lub zapobiegawczych ? Bo mnie to jest narzucane. Czy ja mogę odmówić?
A co na to Wasze procedury dot. auditów wewn. i DKZ? (może trzeba je zmienić?)
ISO 9001 nie wymaga od auditorów wew. planowania i wdrażania DKZ (może jest w procedurach?)
Podobnie jak nie wymaga od kier. auditowanego obszaru planowania tych działań (może jest w procedurach?) - mają podjąć działania bez zbędnej zwłoki.
Termin realizacji działania powinien być dostosowany do jego rangi, wpływu, koniecznych zasobów - niektóre działania będą do zrealizowania "od ręki", na niektóre trzeba będzie trochę poczekać. Jak z cudami:)
Zbigniew
Banaśkiewicz
Quality, H&S and
Security Manager
Temat: zmiana kierownictwa a polityka jakości
Maciej N.:
Anna J.:
Dobry wieczór:) Też mam pytanie. Właściwie chyba znam odpowiedź , ale chciałam się upewnić. Czy obowiązkiem audytora podczas audytu wewnętrznego jest planowanie z osobą odpowiedzialną działań korygujących lub zapobiegawczych ? Bo mnie to jest narzucane. Czy ja mogę odmówić?
A co na to Wasze procedury dot. auditów wewn. i DKZ? (może trzeba je zmienić?)
ISO 9001 nie wymaga od auditorów wew. planowania i wdrażania DKZ (może jest w procedurach?)
Ale i nie zakazuje. Jeżeli organizacja chce aby auditor brał udział w określaniu przyczyn niezgodności i planowaniu działań poauditowych, to jej zbójeckie prawo.
Podobnie jak nie wymaga od kier. auditowanego obszaru planowania tych działań (może jest w procedurach?) - mają podjąć działania bez zbędnej zwłoki.
Mają zapewnić że działania są podjęte bez zbędnej zwłoki. Użycie strony biernej oznacza m.in. że to nie muszą tego robić osobiście.
Planowanie to nie tylko ustalanie kiedy, ale również co, gdzie, kto, jak,...
W praktyce, w szczególności przy poważnych niezgodnościach, działania są często wieloetapowe - doraźnie wprowadza się jakąś łatkę, np. dodatkową kontrolę, i pracuje nad działaniami pozwalającymi wyeliminować przyczynę, które mogą być wdrożone po kilku tygodniach lub nawet miesiącach.
Maciej
N.
Dyrektor ds. Rozwoju
i Wdrożeń,
Pełnomocnik Zarządu
ds. J...
Temat: zmiana kierownictwa a polityka jakości
Zbigniew B.:
Maciej N.:
Anna J.:
Dobry wieczór:) Też mam pytanie. Właściwie chyba znam odpowiedź , ale chciałam się upewnić. Czy obowiązkiem audytora podczas audytu wewnętrznego jest planowanie z osobą odpowiedzialną działań korygujących lub zapobiegawczych ? Bo mnie to jest narzucane. Czy ja mogę odmówić?
A co na to Wasze procedury dot. auditów wewn. i DKZ? (może trzeba je zmienić?)
ISO 9001 nie wymaga od auditorów wew. planowania i wdrażania DKZ (może jest w procedurach?)
Ale i nie zakazuje. Jeżeli organizacja chce aby auditor brał udział w określaniu przyczyn niezgodności i planowaniu działań poauditowych, to jej zbójeckie prawo.
Owszem. Pytanie brzmiało "czy obowiązkiem audytora podczas audytu wewnętrznego jest planowanie z osobą odpowiedzialną działań korygujących lub zapobiegawczych", stąd odpowiedź "(może jest w procedurach?)".
Podobnie jak nie wymaga od kier. auditowanego obszaru planowania tych działań (może jest w procedurach?) - mają podjąć działania bez zbędnej zwłoki.
Mają zapewnić że działania są podjęte bez zbędnej zwłoki. Użycie strony biernej oznacza m.in. że to nie muszą tego robić osobiście.
Zgadza się, niedokładne przytoczenie, przyznaję.
W dalszym ciągu (domyślnie) ISO 9001 nie wymaga od kierownictwa planowania tych działań
Planowanie to nie tylko ustalanie kiedy, ale również co, gdzie, kto, jak,...
W praktyce, w szczególności przy poważnych niezgodnościach, działania są często wieloetapowe - doraźnie wprowadza się jakąś łatkę, np. dodatkową kontrolę, i pracuje nad działaniami pozwalającymi wyeliminować przyczynę, które mogą być wdrożone po kilku tygodniach lub nawet miesiącach.
A nawet jeszcze później... To miałem na myśli ("niektóre działania będą do zrealizowania "od ręki", na niektóre trzeba będzie trochę poczekać.").
Rozumiem, że ta "łatka" to w nomenklaturze ISO korekcja?
Zbigniew
Banaśkiewicz
Quality, H&S and
Security Manager
Temat: zmiana kierownictwa a polityka jakości
Maciej N.:
Zbigniew B.:
Maciej N.:
Anna J.:
Dobry wieczór:) Też mam pytanie. Właściwie chyba znam odpowiedź , ale chciałam się upewnić. Czy obowiązkiem audytora podczas audytu wewnętrznego jest planowanie z osobą odpowiedzialną działań korygujących lub zapobiegawczych ? Bo mnie to jest narzucane. Czy ja mogę odmówić?
A co na to Wasze procedury dot. auditów wewn. i DKZ? (może trzeba je zmienić?)
ISO 9001 nie wymaga od auditorów wew. planowania i wdrażania DKZ (może jest w procedurach?)
Ale i nie zakazuje. Jeżeli organizacja chce aby auditor brał udział w określaniu przyczyn niezgodności i planowaniu działań poauditowych, to jej zbójeckie prawo.
Owszem. Pytanie brzmiało "czy obowiązkiem audytora podczas audytu wewnętrznego jest planowanie z osobą odpowiedzialną działań korygujących lub zapobiegawczych", stąd odpowiedź "(może jest w procedurach?)".
Jasne. A w jakim kierunku sugerowałeś zmianę procedur?
Podobnie jak nie wymaga od kier. auditowanego obszaru planowania tych działań (może jest w procedurach?) - mają podjąć działania bez zbędnej zwłoki.
Mają zapewnić że działania są podjęte bez zbędnej zwłoki. Użycie strony biernej oznacza m.in. że to nie muszą tego robić osobiście.
Zgadza się, niedokładne przytoczenie, przyznaję.
W dalszym ciągu (domyślnie) ISO 9001 nie wymaga od kierownictwa planowania tych działań
Literalnie nie. Jednak dość powszechnie stosowane w zarządzaniu jakością pojęcie "plan działań korygujących" skądś się wzięło.
Rozumiem, że ta "łatka" to w nomenklaturze ISO korekcja?
Nie. Korekcja dotyczy jedynie usunięcia bieżących niezgodności.
Maciej
N.
Dyrektor ds. Rozwoju
i Wdrożeń,
Pełnomocnik Zarządu
ds. J...
Temat: zmiana kierownictwa a polityka jakości
Żeby skrócić zostawiłem tylko ostatnie wpisyJasne. A w jakim kierunku sugerowałeś zmianę procedur?
EWENTUALNE zmiany sugerowane w CELU jednoznacznego wyjaśnienia zakresów odpowiedzialności (PJ, auditor, kier. komórki)
Jeżeli p. Anna pisze, że jest jej to narzucane (i taka jest wola firmy), a procedury dot. auditów lub działań kor/zap. nic na ten temat nie mówią (albo to co tam zapisano jest niespójne, sprzeczne etc. - gdyby było to chyba pytanie by się nie pojawiło), to w moim przekonaniu trzeba to uściślić.
Literalnie nie. Jednak dość powszechnie stosowane w zarządzaniu jakością pojęcie "plan działań korygujących" skądś się wzięło.
Może być plan, może być karta, ktoś będzie miał wykaz etc. Nie w tym rzecz. Chodzi o coś innego.
Zamieńmy kolejność w zdaniu
"nie wymaga od kierownictwa planowania tych działań"
na
"nie wymaga planowania tych działań od kierownictwa"
Teraz jaśniej? I tak nie to jest najistotniejsze, bo chodzi nam o udział auditora.
Nie. Korekcja dotyczy jedynie usunięcia bieżących niezgodności.To jak fachowo nazwać taką "łatkę"?
Zbigniew
Banaśkiewicz
Quality, H&S and
Security Manager
Temat: zmiana kierownictwa a polityka jakości
Maciej N.:
Żeby skrócić zostawiłem tylko ostatnie wpisy
Jasne. A w jakim kierunku sugerowałeś zmianę procedur?
EWENTUALNE zmiany sugerowane w CELU jednoznacznego wyjaśnienia zakresów odpowiedzialności (PJ, auditor, kier. komórki)
Jeżeli p. Anna pisze, że jest jej to narzucane (i taka jest wola firmy), a procedury dot. auditów lub działań kor/zap. nic na ten temat nie mówią (albo to co tam zapisano jest niespójne, sprzeczne etc. - gdyby było to chyba pytanie by się nie pojawiło), to w moim przekonaniu trzeba to uściślić.
Ja bym tam tego nie wpisywał. O ile dobrze zrozumiałem Annę, nie ma problemu sprzeczności z procedurami - przynajmniej w sensie takim że nie zakazują one aby auditor udzielał wsparcia właścicielowi procesu.
Literalnie nie. Jednak dość powszechnie stosowane w zarządzaniu jakością pojęcie "plan działań korygujących" skądś się wzięło.
Może być plan, może być karta, ktoś będzie miał wykaz etc. Nie w tym rzecz. Chodzi o coś innego.
Zamieńmy kolejność w zdaniu
"nie wymaga od kierownictwa planowania tych działań"
na
"nie wymaga planowania tych działań od kierownictwa"
Teraz jaśniej? I tak nie to jest najistotniejsze, bo chodzi nam o udział auditora.
Czyli czego od kogo wymaga? - bo się trochę zgubiłem.
Nie. Korekcja dotyczy jedynie usunięcia bieżących niezgodności.To jak fachowo nazwać taką "łatkę"?
Nie wiem czy jest potrzeba wprowadzania podkategorii. Jest to działanie korygujące po prostu.
konto usunięte
Temat: zmiana kierownictwa a polityka jakości
Zbigniew B.:>
Ja bym tam tego nie wpisywał. O ile dobrze zrozumiałem Annę, nie ma problemu sprzeczności z procedurami - przynajmniej w sensie takim że nie zakazują one aby auditor udzielał wsparcia właścicielowi procesu.>Jest problem sprzeczności z procedurami , w dodatku wydaje mi się , że procedura o audycie wewnętrznym i o dz k lub z są sprzeczne ze sobą . Nie określają też przejrzyście zakresu obowiązków osób biorących w audycie udział . Dla mnie największą wątpliwość i sprzeciw budzi to, że działania k lub z podejmowane są na szybko , często byle jak i bez przemyśleń . Nie sądzę żeby to była droga do usuwania lub zapobiegania nieprawidłowościom.
Marek
Piotrowski
Właściciel, Petersen
Consulting
Temat: zmiana kierownictwa a polityka jakości
Anna J.:Jest też inne ryzyko. Że auditor wychodzi, a auditowany odkłada niezgodność na półkę. Zamiast wymyślić działania korygujące odkłada sprawę jak długo się da. Zazwyczaj po paru dniach/tygodniach jak wraca do sprawy nie pamięta o co dokładnie chodziło, a działania które próbuje zrealizować często są już mocno nieaktualne i spóźnione. W mojej ocenie - wymyślenie działań korygujących w 5 minut to w większości przypadków bezsens, ale tak częste przeciąganie ich opracowania powyżej tygodnia jest bardzo nierozsądne. Dodam, że większość niezgodności auditowych nie wymaga przesadnie rozbudowanych działań. To nie reklamacje, które zazwyczaj wymagają działań technicznych (jeżeli mają być skuteczne).
Jest problem sprzeczności z procedurami , w dodatku wydaje mi się , że procedura o audycie wewnętrznym i o dz k lub z są sprzeczne ze sobą . Nie określają też przejrzyście zakresu obowiązków osób biorących w audycie udział . Dla mnie największą wątpliwość i sprzeciw budzi to, że działania k lub z podejmowane są na szybko , często byle jak i bez przemyśleń . Nie sądzę żeby to była droga do usuwania lub zapobiegania nieprawidłowościom.
Zbigniew
Banaśkiewicz
Quality, H&S and
Security Manager
Temat: zmiana kierownictwa a polityka jakości
Anna J.:
Zbigniew B.:>
Ja bym tam tego nie wpisywał. O ile dobrze zrozumiałem Annę, nie ma problemu sprzeczności z procedurami - przynajmniej w sensie takim że nie zakazują one aby auditor udzielał wsparcia właścicielowi procesu.Jest problem sprzeczności z procedurami , w dodatku wydaje mi się , że procedura o audycie wewnętrznym i o dz k lub z są sprzeczne ze sobą .
I na czym polega ta sprzeczność?
Nie określają też przejrzyście zakresu obowiązków osób biorących w audycie udział .
To akurat częsta przypadłość procedur, że nieprecyzyjnie określają odpowiedzialność. Dlatego preferuję układ tabelaryczny procedury, lub wykorzystujący funkcjonalny schemat blokowy.
Dla mnie największą wątpliwość i sprzeciw budzi to, że działania k lub z podejmowane są na szybko , często byle jak i bez przemyśleń . Nie sądzę żeby to była droga do usuwania lub zapobiegania nieprawidłowościom.
No ale jeśli weźmiesz udział w ich planowaniu to możesz jakoś temu zapobiec?
Piotr M. Lubię to, co robię.
Temat: zmiana kierownictwa a polityka jakości
i procedury mają być możliwie krótkie, wtedy jest szansa, że zostaną przeczytane
Zbigniew
Banaśkiewicz
Quality, H&S and
Security Manager
Temat: zmiana kierownictwa a polityka jakości
Marek P.:
Anna J.:Jest też inne ryzyko. Że auditor wychodzi, a auditowany odkłada niezgodność na półkę. Zamiast wymyślić działania korygujące odkłada sprawę jak długo się da. Zazwyczaj po paru dniach/tygodniach jak wraca do sprawy nie pamięta o co dokładnie chodziło, a działania które próbuje zrealizować często są już mocno nieaktualne i spóźnione. W mojej ocenie - wymyślenie działań korygujących w 5 minut to w większości przypadków bezsens, ale tak częste przeciąganie ich opracowania powyżej tygodnia jest bardzo nierozsądne.
Jest problem sprzeczności z procedurami , w dodatku wydaje mi się , że procedura o audycie wewnętrznym i o dz k lub z są sprzeczne ze sobą . Nie określają też przejrzyście zakresu obowiązków osób biorących w audycie udział . Dla mnie największą wątpliwość i sprzeciw budzi to, że działania k lub z podejmowane są na szybko , często byle jak i bez przemyśleń . Nie sądzę żeby to była droga do usuwania lub zapobiegania nieprawidłowościom.
Dlatego rola auditora jako pilnującego aby najpierw ustalono przyczyny a dopiero potem określano działania, wydaje się być cenna.
Audit i działania korygujące po nim to powinien być jeden proces - zgodnie z obowiązującym podejściem ;-). Sam audit nie dodaje wiele wartości, zwłaszcza że auditowani zazwyczaj doskonale sobie zdają sprawę z istniejących niezgodności. Dlatego jestem zwolennikiem niezwłocznego ustalania planu działań. Każda niezgodność musi być zaadresowana - jeśli nie znamy przyczyn źródłowych to określamy działania mające je ustalić, z terminem i odpowiedzialnym. Jeżeli kompletu jw. nie ma w raporcie z auditu, to zlecający audit powinien go odrzucić z winy auditowanego.
Dodam, że większość niezgodności auditowych nie wymaga przesadnie rozbudowanych działań. To nie reklamacje, które zazwyczaj wymagają działań technicznych (jeżeli mają być skuteczne).
Wciąż jednak wymaga ustalenia przyczyn źródłowych, co w przypadku mniejszych problemów często bywa nawet trudniejsze.
Zbigniew
Banaśkiewicz
Quality, H&S and
Security Manager
Temat: zmiana kierownictwa a polityka jakości
Piotr M.:
i procedury mają być możliwie krótkie, wtedy jest szansa, że zostaną przeczytane
Patrzysz w schemacie za które punkty jesteś odpowiedzialny, i z tymi się szczegółowo zapoznajesz.
konto usunięte
Temat: zmiana kierownictwa a polityka jakości
Zbigniew B.:
I na czym polega ta sprzeczność?
Procedura o audycie wewnętrznym mówi ,że p o a u d y t o w e dz k lub z po przeanalizowaniu - przecież to wymaga to czasu !- przyczyn i skutków niezgodności proponuje audytowany , opiniuje audytor - to budzi moje watpliwości- i zatwierdza pełnomocnik . Nie ma mowy w procedurze kiedy to wszystko ma być zrobione. Pełnomocnik wymaga od nas , audytorów , aby robić to podczas audytu wewnętrznego:(. Natomiast procedura o dz k lub z mówi , że każdy pracownik odpowiedzialny za obszar audytowany po przeanalizowaniu przyczyn i skutku niezgodności ( co uważam , również wymaga czasu i według mnie nie powinno odbywać się podczas audytu) emituje KDZK lub Z z propozycją działań i kieruje ją do Pełnomocnika. Uważam , że rola audytora powinna kończyć się na zrobieniu raportu z audytu . Udział audytora w sprawdzeniu czy działania zostały skutecznie wdrożone jest zalecany - wymaga tego procedura o audycie.
konto usunięte
Temat: zmiana kierownictwa a polityka jakości
Marek P.:
Jest też inne ryzyko. Że auditor wychodzi, a auditowany odkłada niezgodność na półkę. Zamiast wymyślić działania korygujące odkłada sprawę jak długo się da. Zazwyczaj po paru dniach/tygodniach jak wraca do sprawy nie pamięta o co dokładnie chodziło, a działania które próbuje zrealizować często są już mocno nieaktualne i spóźnione. W mojej ocenie - wymyślenie działań korygujących w 5 minut to w większości przypadków bezsens, ale tak częste przeciąganie ich opracowania powyżej tygodnia jest bardzo nierozsądne. Dodam, że większość niezgodności auditowych nie wymaga przesadnie rozbudowanych działań. To nie reklamacje, które zazwyczaj wymagają działań technicznych (jeżeli mają być skuteczne).Dlatego uważam , powinien być określony termin na podjęcie i wdrożenie dz k lub z. To zapobiegłoby odkładaniu tego w czasie. Jędrzej B. wprawdzie mówi , że sztywne terminy nie są dobre , ale ja uważam że jednak w pewnych przypadkach mobilizują do działania. Z całą pewnością muszę się jeszcze dużo nauczyć (a może nawet nie dam rady tego ogarnąć i rzucę to), ale jestem przekonana że źle robię wpływając na planowanie działań k lub z w dniu audytu.
Marek Kubiś programista c#
Temat: zmiana kierownictwa a polityka jakości
Anna J.:Prawdopodobieństwo pozwolę sobie oszacować na 99,999(9)%. ;-)Marek P.:
Jest też inne ryzyko. Że auditor wychodzi, a auditowany odkłada niezgodność na półkę.
Dlatego uważam , powinien być określony termin na podjęcie i wdrożenie dz k lub z. To zapobiegłoby odkładaniu tego w czasie. Jędrzej B. wprawdzie mówi , że sztywne terminy nie są dobre ,Źle mówi. Nie tylko są dobre. Z punktu widzenia efektywnego zarządzania są niezbędne. ;-) Trzeba przy tym właściwie rozumieć słowo termin. ;-)
Z całą pewnością muszę się jeszcze dużo nauczyć (a może nawet nie dam rady tego ogarnąć i rzucę to),Jeżeli tak Pani twierdzi to może rzeczywiście zajmowane stanowisko nie dla Pani. Widzę, że zupełnie jest Pani pogubiona, chociaż Pan Marek P. już nakierowywał Panią. Pani wymaga prowadzenia, może Pani asystować, a tymczasem z racji powierzonej funkcji to od Pani oczekuje się, że powinna innych naprowadzać, sterować, mobilizować, inspirować.
Klucz do zrozumienia to to, że co innego być pracownikiem, co innego managerem. Nie bez powodu norma ISO wskazuje potrzebę bycia pełnomocnikiem na członka najwyższego kierownictwa. To przekłada się częściowo także na asystenta pełnomocnika, auditora wiodącego.
ale jestem przekonana że źle robię wpływając na planowanie działań k lub z w dniu audytu.Błędne przekonanie. :-( Źle Pani robi jeżeli to co robi, robi źle. W sposobie myślenia różnica, a ta przekłada się na sposób działania. Są różne poziomy szczegółowości planowania, są różne wykonania tego planowania.
Piotr M. Lubię to, co robię.
Temat: zmiana kierownictwa a polityka jakości
Anna J.:
Z całą pewnością muszę się jeszcze dużo nauczyć (a może nawet nie dam rady tego ogarnąć i rzucę to)
Absolutnie się nie poddawaj, SZJ ISO 9001 jest prosty jak konstrukcja cepa* czyli trzeba wiedzieć "jak".
Sam na początku byłem jako to pijane dziecię we mgle.
*
http://pl.wikipedia.org/wiki/Cep_(narz%C4%99dzie)
http://www.fotka.pl/grupa/201/RockMetal/Budowa_cepa_32...
konto usunięte
Temat: zmiana kierownictwa a polityka jakości
[author]Piotr M.:[/author
Absolutnie się nie poddawaj, SZJ ISO 9001 jest prosty jak konstrukcja cepa* czyli trzeba wiedzieć "jak".
Sam na początku byłem jako to pijane dziecię we mgle.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Cep_(narz%C4%99dzie)Dziękuję:)
http://www.fotka.pl/grupa/201/RockMetal/Budowa_cepa_32...
Marek
Piotrowski
Właściciel, Petersen
Consulting
Temat: zmiana kierownictwa a polityka jakości
Anna J.:Proponuję się nie zniechęcać.
Z całą pewnością muszę się jeszcze dużo nauczyć (a może nawet nie dam rady tego ogarnąć i rzucę to)
Podobne tematy
-
Jakość » Cele Jakości - ich zmiana -
-
Jakość » Poszukiwani specjaliści z dziedziny Jakości -
-
Jakość » Cena jakości. -
-
Jakość » Staż/Praca w dziale jakości -
-
Jakość » KONTROLA JAKOŚCI w medycynie - prośba o wypełnienie ankiety -
-
Jakość » Kontrola jakości w medycynie - prośba o wypełnienie... -
-
Jakość » Wskaż i uzasadnij możliwości stosowania poznanych metod... -
-
Jakość » Efektywność automatyzacji procesu kontroli jakości -... -
-
Jakość » "Doktryna jakości" - nowe wydanie do pobrania... -
-
Jakość » Jak odświeżyć kontrolę jakości w zakładzie produkcyjnym? -
Następna dyskusja: