Temat: Wdrożone ISO 9001:2008, a możliwości działania
Witam Wszystkich,
w mojej firmie ISO jest wdrożone i działamy zgodnie z tym co zostało ustalone. Jednakże w ostatnim czasie nastąpiła niespodziewana zmiana w kadrach, dotychczasowy pełnomocnik nie mógł pełnić swoich funkcji w związku z tym powołano nowego. Odbyło się szkolenie, jednakże ja mam kilka pytań typowo praktycznych.
1. Co w przypadku, gdy podczas audytu certyfikującego zostało złożone pewne zalecenie, a firma nie wywiązałaby się z niego? Czy jest to 100% powód do tego, aby nie przejść audytu nadzoru?
2. Zakładamy sytuację, że mamy pewne ustalenia w procedurze, jednak okazuje się, że w firma lepiej pracuje jeśli danych czynności dokonuje się inna osoba niż ustalona w procedurze lub też inaczej się je wykonuje. Czy wówczas lepiej jest już w trakcie wykrycia spisać wniosek i ustalić zmiany w procedurze, czy też lepiej zaczekać do audytu wewnętrznego i na podstawie wniosków z tego audytu wprowadzić zmiany w procedurze?
3. Ustalono w procedurach, że nieaktualne wersje dokumentów będą oznaczone wyrazem NIEAKTUALNE oraz odpowiada się za wykorzystywanie w miejscu pracy tylko aktualnych wydań. Mam pytanie odnośnie takiej kwestii. Czy takie zabezpieczenie dokumentów elektronicznych jest wystarczające? Czy też takie dokumenty dodatkowo powinny być przechowywane w osobnym folderze, zabezpieczonym, czy audytor może uznać, że informacja w nazwie dokumentu o nieaktualności to za mało?
4. Czy dokonując zmian w zapisach należy każdorazowo zmieniać również ich wersję na kolejną? Czy też pozostawia się wersję pierwszą niezmienioną i kolejną wersję tworzy się jako nowy zapis? Pytam o zapisy prowadzone w formie elektronicznej i moje pytanie dotyczy np. rejestru wniosków o działania korygujące. Rejestr taki jest uzupełniany o kolejne wnioski i w związku z tym powinien być tworzony każdorazowo kolejny plik, czy wystarczy zmienić wersję?
5. Czy jeżeli dana firma certyfikuje, to są jakiekolwiek przeciwwskazania do tego żeby inna firma przeprowadzała audyty nadzoru? I przeciwnie, czy są jakieś ograniczenia, że kolejnych audytów nie może przeprowadzać jedna firma?
6. Ustalono w firmie cel jakościowy oraz podano jakie kroki będą podjęte aby ten cel osiągnąć. Czy jest możliwość wprowadzenia zmian w trakcie roku, w kwestii ustaleń kto, co i jak ma robić w związku z powyższym? Czy też raz ustalone działania w odniesieniu do danego celu jakościowego nie podlegają już zmianą i trzeba je tak realizować jak ustalono to wcześniej?
Będę wdzięczna za wszelkie pomocne odpowiedzi.