Temat: wdrażanie ISO
Witam. Chciałabym się dołączyć do dyskusji i zaproponować Tobie kilka moich wskazówek. Na początek tak jak wspomniałaś szkolenie wstępne dla naczelnego kierownictwa i kadry kierowniczej na temat systemów jakości wg ISO 9000. Wdrażając system możesz skorzystać już z istniejącej dokumentacji, o której często zapominamy. Zatem analiza istniejącego systemu jakości (audit wstępny):
- inwentaryzacja dokumentacji (zarządzenia, procedury, instrukcje, wykazy, normy itp.),
- ustalenie odpowiedzialności za poszczególne obszary systemu,
- ustalenie, które działy mają styczność z poszczególnymi obszarami systemu jakości,
- ustalenie, które elementy istniejącego systemu jakości spełniają wymagania normy ISO 9000, a które nie spełniają,
- ustalenie zakresu przedsięwzięć do wykonania.
Następnym krokiem będzie opracowanie harmonogramu wdrożenia systemu, po czym rozpoczęcie szkoleń załogi:
- szkolenie pracowników (wszystkich lub większej części) z zakresu jakości i systemów jakości wg ISO 9000,
- szkolenie pełnomocnika ds. systemu i członków grupy sterującej,
- szkolenie specjalistów ds. dokumentowania systemu i auditorów wewnętrznych,
- szkolenia specjalistyczne.
Opracowanie polityki jakości, celów i strategii przedsiębiorstwa, a także opracowanie projektu systemu oraz "szkieletu" księgi jakości. Po czy przechodzimy do opracowywania procedur, instrukcji, wdrażania i auditów; w każdym obszarze systemu należy;
- ustalić jakich działań wymaga norma,
- zebrać fakty (co jest aktualnie robione),
- zaktualizować istniejące dokumenty'
- opracować stosowne procedury,
- opracować instrukcję,
- zarządzić wdrożenie dokumentów,
- wdrożyć,
- dokonać pierwszego auditu.
Najbardziej pracochłonne działania mamy za sobą, przechodzimy do opracowania księgi jakości. Na koniec jak sama nazwa mówi audit końcowy całego systemu (przedcertyfikacyjny) i działania korygujące.