Mirosław Kiwecki

Mirosław Kiwecki Kierownik Jakości,
LKI

Temat: Rozwój dostawców, PPAP

Witam,

Bardzo proszę o pomoc.
Czy możecie podzielić się ze mną procesem zatwierdzenia dokumentacji PPAP od Waszych dostawców,, chodzi mi głownie o odp na te pyt.:

1.jak to wygląda, czy robi to tylko jeden dział, czy w grupie (dział rozwoju dostawców)
2.Czy dział jakości jest w to zaangażowany
3.Kto powinien nadzorować dokumentacje PPAP, jest to cześć APQP
4.Jeżeli nie ma rysunków komponentów, kto powinien definiować charakterystyki specjalne,krytyczne,wazne itp
5.Jak zachowujecie się w przypadku dostawców narzuconych
6.Czy np dzielicie dział rozwoju na projekty ? tzn tak by nie robiła wszystkiego jedna osoba ?
7.Czy tworzycie również checklisty na kontrole na wejściu

Z góry dziękuje za pomoc !
Pozdrawiam
Mirek
Łukasz Sokołowski

Łukasz Sokołowski Project-based
Supplier Quality
Engineer / Assurance

Temat: Rozwój dostawców, PPAP

1. U mnie jest cały zespół od tego, w innej firmie byłem do tego sam i był to ułamek moich działań. Kwestia wielkości firmy i ilości projektów.
2. Na ogół
3. Co rozumiesz przez to pytanie?
4. Jakieś specyfikacje są pewnie określone, ktoś na jakiejś podstawie zamawia
5. Tak samo, jak w przypadku wybranych. Ciśniemy :)
6. Sensowne. Co się stanie, jak ta jedna odejdzie?
7. Masz na myśli plan kontroli wejściowej? Ja tu teraz nie, ale kiedyś tak. Kwestia firmy.

Tutaj po raz pierwszy zobaczyłem, że sprawdzenie kwitów (a do tego sprawdzało się często PPAPowanie) to jest najmniejsza część pracy, taka wisienka na torcie. APQP to jest dopiero zabawa :)
Marek Piotrowski

Marek Piotrowski Właściciel, Petersen
Consulting

Temat: Rozwój dostawców, PPAP

1/2/3.Na logikę - powinien to robić obszar "supplier quality", pod warunkiem, że firma na taki dział/obszar. Dlatego zazwyczaj robi to niestety dział jakości.

4.Nadzieja na to, że dostawca sam określi charakterystyki specjalne byłaby raczej płonna. Mało który dostawca to zrobi. Zazwyczaj czeka na decyzję klienta. I nie zawsze przyjmuje ją do wiadomości.

5.Używamy, oceniamy. Zasadniczo należy ich traktować tak jak innych dostawców choć w praktyce zdarzają się tu różne patologie.

6.Zależy od ilości projektów, kompleksowości i ilości pracujących osób.
Większa firma będzie miała kilku menedżerów/liderów projektów
W przypadku wyrobów prostych (np. masówka z wtrysku tworzywa lub tłoczenia) - nie ma co robić bizancjum.

7.Plan kontroli? Jak najbardziej.
Mirosław Kiwecki

Mirosław Kiwecki Kierownik Jakości,
LKI

Temat: Rozwój dostawców, PPAP

Dzięki Panowie za odp.

Łukasz, przez pyt. nr.3 rozumiem to: Kto powinien podpisywać i dbać o to by dokumentacja PPAP była kompletna i spełniała wszystkie standardy + ewentualne specjalne wymagania

Dział rozwoju dostawców czy może dział rozwoju produktu

Głównie chodzi o to, iż tworzę procedurę tworzenia (zbierania informacji które zostaną wysłane do dostawcy) oraz zatwierdzenia PPAP. Moja firma jest dość duża około 1200 ludzi, ciągle są nowe projekty i muszę to jakoś poukładać.Ten post został edytowany przez Autora dnia 22.07.14 o godzinie 22:41
Łukasz Sokołowski

Łukasz Sokołowski Project-based
Supplier Quality
Engineer / Assurance

Temat: Rozwój dostawców, PPAP

ad 3
W firmach, gdzie pracowałem, zatwierdzanie kwitów PPAP wyglądało tak:
- członek zespołu jakości, robiący też bieżące problemy jakościowe z dostawcami
- członek zespołu "Jakość dostawców" funkcjonujący w ramach zespołu zakupów, niezwiązany bezpośrednio z produkcją, bieżącymi problemami z częściami zakupowymi
- specjalista nisko w hierarchii, cos między kontrolerem halowym a pełnoprawnym specjalistą (wyjątkowo nieszczęśliwie moim zdaniem)

Porządne APQP: nie mam pojęcia czy jakiekolwiek było robione, poza auditem procesu.

W firmie, gdzie pracuję, APQP to moja działka, a komunikacja z dostawcą jest wielokanałowa (zakupy, konstruktor, produkcja, ja).

Złozenie i przedstawienie wymagań związanych z produktem: konstruktor.
Złozenie i przedstawienie wymagań związanych z procesem (stabilność, potencjał jakościowy itp), a także koordynacja potwierdzenia wymagań związanych z produktem: ja.
Miłosz Mróz

Miłosz Mróz Quality Director /
Trener / Konsultant
/ YouTube
》Porozma...

Temat: Rozwój dostawców, PPAP

Według mnie i tak tez pracowałem i nadal pracuje, odpowiedzialność za kompletny PPAP leży po stronie działu jakości, zas realizacja poszczególnych jego elementów jest odpowiednio rozlozona na odpowiednie działy, osoby. Poza tym PPAP jest najczęściej podpisywany przez Klienta/Dostawcę i po naszej stronie przez jakosciowca.



Wyślij zaproszenie do