Temat: przegląd zarządzania
Przegląd systemu musi być dobrze przygotowany (ustalone miejsce i termin oraz uzgodniony i zatwierdzony plan przeglądu). Właściciele i zarządzający procesami, w tym Pełnomocnik przygotowują materiały na przegląd systemu. Całość materiałów zbiera Pełnomocnik i co najmniej na 3 dni przed datą przeglądu dostarcza je dla Zarządu ORGANIZACJI. Pełnomocnik w ciągu tych 3 dni opracowuje na przegląd systemu projekt protokołu z propozycjami wniosków i zaleceń, który na przeglądzie jest korygowany i uzupełniany o nowe wnioski i zalecenia. Poniżej w skrócie napisałem jak (jako Pełnomocnik) przygotowywałem Przegląd ZSZ w firmie usługowej.
Okresowe przeglądy Zintegrowanego Systemu Zarządzania (ZSZ) przeprowadzane przez kierownictwo.
Przegląd ZSZ jest dokonywany przez kierownictwo przynajmniej raz w roku w celu zapewnienia jego stałej przydatności, adekwatności i skuteczności.
Za przeprowadzenie przeglądów ZSZ odpowiada Prezes Zarządu/Dyrektor ORGANIZACJI.
Prezes Zarządu/Dyrektor wspólnie z Pełnomocnikiem Zarządu ds. ZSZ ustala termin i plan przeglądu. Plan przeglądu zatwierdza Prezes Zarządu/Dyrektor.
Dane wejściowe (co najmniej!):
- realizacja wniosków i zaleceń z wcześniej przeprowadzonych przeglądów ZSZ przez kierownictwo oraz ocena ich skuteczności;
- realizacja „Polityki jakości, środowiskowej i bezpieczeństwa”;
- funkcjonowanie ZSZ;
- realizacja celów i zadań jakościowych, środowiskowych i bhp z Programu Zarządzania Jakością Środowiskowego i Bezpieczeństwem (Programu ZJŚB);
- analiza wyników monitorowania aspektów znaczących oraz oceny zgodności z przepisami prawnymi;
- analiza wskaźników skuteczności i efektywności procesów;
- audity wewnętrzne i zewnętrzne systemu;
- reklamacje od klientów;
- wyniki analiz wypadków przy pracy, chorób zawodowych i zdarzeń potencjalnie wypadkowych;
- oceny stanu środowiska i bhp w ORGANIZACJI dokonanej przez jednostki zewnętrzne np. PIP, PPIS, WIOŚ, PPSP, …
- analiza przeprowadzonych działań korygujących i zapobiegawczych;
- utracone zlecenia na wykonanie usług;
- zmieniające się okoliczności wewnętrzne i zewnętrzne i ich wpływ na wymagania przepisów prawnych z zakresu bhp i środowiska.
Przebieg przeglądu
W przeglądzie biorą udział:
• Zarząd ORGANIZACJI,
• Prezes Zarządu/Dyrektor
• Pełnomocnik Zarządu ds. ZSZ,
• Lekarz zakładowy,
• Właściciele i zarządzający procesami.
Dodatkowo w przeglądzie mogą brać udział w zależności od omawianych tematów inne osoby z zainteresowanych tematem komórek organizacyjnych.
Pełnomocnik Zarządu ds. ZSZ powiadamia (co najmniej 14 dni przed data przeglądu) uczestników o terminie i miejscu przeglądu. Materiały na przegląd przygotowują właściciele i zarządzający procesami (zazwyczaj kierownicy komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za poszczególne procesy /obszary działań/), w tym Pełnomocnik. Podczas przeglądu systemu, kolejno zgodnie z planem, poszczególne tematy referują właściciele/zarządzający procesami. Po omówieniu każdego punktu jest (o ile musi być!) dyskusja i są podejmowane wstępne wnioski i zalecenia. Obowiązkiem Pełnomocnika jest posiadanie na przeglądzie systemu wstępnie przygotowanego protokołu z propozycjami wniosków i zaleceń.
Z przeglądu ZSZ wykonywanego przez najwyższe kierownictwo sporządzany jest protokół. W celu doskonalenia systemu na przeglądzie są podejmowane wnioski i zalecenia, które następnie w formie:
- Zaleceń (korekcja),
- Zarządzeń Prezesa Zarządu/Dyrektora,
- Kart Działań Korygujących/Zapobiegawczych
- nowych zadań do Programu ZJŚB
są kierowane do odpowiednich komórek organizacyjnych w celu ich realizacji. Wyniki przeglądu podawane są także do wiadomości przedstawicielom załogi oraz „Komisji ds. BHP i Ochrony Środowiska”.
Dane wyjściowe z przeglądu:
- potwierdzenie prawidłowego funkcjonowania ZSZ i procesów,
- potwierdzenie spełnienia celów „Polityki jakości, środowiskowej i bezpieczeństwa”,
- decyzje i zadania do Programu ZJŚB,
- ocena zagrożeń dla ZSZ i możliwości ich eliminowania,
- potwierdzenie zgodności z przepisami pozwoleń i decyzji,
- decyzje dotyczące doskonalenia funkcjonowania ZSZ,
- decyzje dotyczące doskonalenia jakości usług,
- decyzje dotyczące działań mających na celu:
• minimalizację wpływu ORGANIZACJI na środowisko
• poprawę warunków bhp.
Tak przygotowany przegląd nie był nudny - przebiegał sprawnie i szybko.
Termin przeglądu – uważam, że na Przegląd ZSZ w ORGANIZACJI muszą być zakończone wszelkie sprawozdania dotyczące działalności ORGANIZACJI za rok poprzedni! W praktyce jest to zazwyczaj marzec, a najpóźniej do 10 kwietnia.