Dariusz Łoniewski

Dariusz Łoniewski Student,
Politechnika
Warszawska

Temat: prosba - doskonalenie SZJ

Witam!

Pisze prace inz z dziedziny zarzadzania jakoscia, a dokladnie sprawdzam zgodnosc SZJ firmy przemyslu elektrotechnicznego z normami ISO oraz analizuje go pod katem mozliwosci wprowadzenia udoskonalen.

Moim zadaniem jest wprowadzenie udoskonalen w 3 dowolnych procedurach. Problem polega na tym, ze firma jest miedzynarodowym koncernem, ktory ma certyfikowany SZJ, wiec - jako osobie z niklym doswiadczeniem na tym polu - jest mi ciezko znalezc najdrobniejsze nieprawidlowosci.

W zwiazku z tym mam prosbe do specjalistow o wskazanie najczestszych bledow w systemach ZJ lub o ukierunkowanie na obszary, w ktorych najlepiej jest tych bledow szukac.
Jako bledy mam tutaj na mysli nie tylko niezgodnosci z normami ISO, ale rowniez praktyczne rozwiazania.

Dodam, ze chcialbym skupic sie na takich procedurach, jak np.:
- procesy zwiazane z klientem
- nadzor nad reklamacjami od klienta
- zakupy
- kontrola i badania odbiorcze dostaw
- ocena dostawcow
- wewnetrzne audity jakosci
- dzialania korygujace i zapobiegawcze.

Bylbym wdzieczny za pomoc!
Krzysztof Kwiatkowski

Krzysztof Kwiatkowski Kreatywny i
skuteczny manager -
inżyniering / jakość
/ pr...

Temat: prosba - doskonalenie SZJ

Witam,
nie da się zbyt wiele doradzić nie znając danego systemu. W zakładzie koncernowym z certyfikowanym systemem raczej nie starałbym się szukać błędów w procedurach w stosunku do wymagań normatywnych. z założenia nie powinno ich być. Jak zawsze można jednak spróbować poszukać lepszych rozwiązań (doskonalenie). Z wymienionych procedur, zazwyczaj słabym punktem jest temat badania satysfakcji klienta. Można też się przyjrzeć doborowi i ocenie dostawców. Jeżeli zakład robi to wg własnych reguł mogą być tam luki. W odbiorach dostaw można się przyjrzeć systemowi aktualizacji kryteriów odbioru - kto, kiedy i na jakiej podstawie je zmienia, czy są aktualizowane wzorce (jeśli dotyczy). W działaniach korygujących najwięcej problemów związanych jest zwykle z określaniem rzeczywistych przyczyn źródłowych oraz z systemem śledzenia powtarzalności występowania problemów. Wiąże się to również z oceną skuteczności działań korygujących.
Nie wiem, na zgodność z jakimi normami / standardami firma jest certyfikowana. Jeśli też na ISO 9001, to największego pola do doskonalenia upatrywał bym w dostosowaniu SZJ do wymagań nowej ISO 9001:2008 (zdaje się, że właśnie wyszło też polskie wydanie).
Pozdrawiam i życzę twórczego zapału.

konto usunięte

Temat: prosba - doskonalenie SZJ

Jak już kiedyś mówiłem u mnie w przewodniku wdrożeniowym, wymieniłem najczęstsze błędy przy wdrożeniach, może Ci się przyda http://easyiso.pl/Przewodnik-1.html

3 najważniejsze błędy poza tym to:
- brak nastawienia biznesowego jeśli chodzi o SZJ
- brak wsparcia ze strony kierownictwa i mocnego Pełnomocnika SZJ
- przerost papierkologii i nieżyciowo stworzona dokumentacja
Dawid Skowronek

Dawid Skowronek QMS Manager, ALSTOM
Konstal S.A.

Temat: prosba - doskonalenie SZJ

Proponuje skupić się na procesach i zarządzaniu nimi.
Wiele firm w naszym kraju jest certyfikowanych i oficjalnie ciężko jest doszukać się czegoś.
Jednakże podejście procesowe - gdzie każdy właściciel procesu zna jego wskaźniki, śledzi trend procesu na podstawie wyników i przegląda proces ze swoimi "klientami" oraz " dostawcami" procesu jest stosowane bardzo rzadko
Drugim ciekawym tematem jest kontrola dostaw
Trzecim zarządzanie dostawcami

Pozdrawiam

Następna dyskusja:

praca licencjacka audyt wew...




Wyślij zaproszenie do