Temat: Postepowanie z wyrobem niezgodnym

Witam

Jak wiadomo każda z organizacji musi posiadać procedurę postępowania z niezgodnościami.
Niestety nigdzie nie znalazłem odpowiedzi jak postępować z niezgodnościami incydentalnymi/przypadkowymi. Nie chciałbym, żeby Karta niezgodności była wystawiona do każdej błahostki np. produkcja płyt głownych do PC od czasu do czasu zdarza się, że jakiś element jest niedolutowany lub uszkodzony - wymiana tego elementu itp jest prosta i nie zajmuje za wiele czasu. Oczywiście jest to wyrób niezgodny tylko na tle innych niezgodności wyrobu nieistotny. Jakbym chciał do każdej takiej usterki wystawić karte niezgodności to było by to kilkanaście dziennie co za tym idzie Karta niezgodności straciła by "swoją ważność". Chciałbym takie usterki wykluczyć lub pozostawić do decyzji np kierownika czy uwzględnić tą niezgodność.

Czy jest możliwe takie wykluczenie ? Czy np takie zdanie w procedurze załatwiło by sprawe: "
Jeżeli wykryta niezgodność ma charakter przypadkowy, incydentalny, łatwo naprawialny, może
zostać podjęta decyzja o odstąpieniu od postępowania określonego w niniejszej procedurze. "

Nie do końca jestem przekonany czy byłoby to zgodnie z Norma ISO9001, gdyż omijam pewne wyrobu niezgodne.

Pozdrawiam
Artur
Grzegorz Krzemiński

Grzegorz Krzemiński 600+ projektów w
bezpieczeństwie |
Trener | RODO | HSSE
|...

Temat: Postepowanie z wyrobem niezgodnym

A nie możesz zbiorczo tej jednej (co do rodzaju) niezgodności robić na jednym druku w toku całej zmiany?

Np niezgodność polegająca na niedolutowaniu ...

Wystąpiła na płytach
01
02
05
09

Postępowanie z niezgodnością masz raczej identyczne. Do rejestru bym wrzucił wszystkie, bo warto. FMEA do poduszki - jako metoda na te ryzyka o których piszesz.

Temat: Postepowanie z wyrobem niezgodnym

Mógłbym generować jedną kartę do całej zmiany lub zlecenia.
Chciałem się dowiedzieć czy można pominąć jakieś niezgodności, wydaje mi się, że nie powinno się ale mogę być w błędzie.
Dotychczas karta niezgodności była dokumentem bardzo ważnym jak ktoś ją wystawił to była rozpatrywana niezwłocznie w momencie kiedy do każdej usterki będzie wystawiana karta niezgodności to straci ona swoją "moc" ;).
Wydaje mi się, że karty mogą być wystawiane nawet na każdą płytę a na podstawie ich powinna być dokonywana analiza niezgodności i na tej podstawie generowany np Wniosek o działania korygujące. W tym momencie ten wniosek stał by się dokumentem wyższej rangi niż Karta niezgodności co prowadziło by do podjęcia działań korygujących

Mam nadzieje, że nie jestem w błędzie.Arturs Blll edytował(a) ten post dnia 18.02.13 o godzinie 22:45
Jerzy Brańka

Jerzy Brańka inż.mechanik

Temat: Postepowanie z wyrobem niezgodnym

Arturs Blll:
Witam

........... Chciałbym takie usterki wykluczyć lub pozostawić do decyzji np kierownika czy uwzględnić tą niezgodność.

Niezgodność to niezgodność - mała czy duża.
Wykluczenie (pozostawienie) musi nastąpić w sposób jednoznaczny
a dla opisu tego faktu na pewno znajdziesz miejsce w procedurze (np.w podpunkcie).
Dobry dowód na to, że system działa.
Czy jest możliwe takie wykluczenie ? Czy np takie zdanie w procedurze załatwiło by sprawe: "
Jeżeli wykryta niezgodność ma charakter przypadkowy, incydentalny, łatwo naprawialny, może
zostać podjęta decyzja o odstąpieniu od postępowania określonego w niniejszej procedurze. "
>

Nic co stworzone jest w procedurze nie posiada znamion i cech nienaruszalnych.
Norma nie odbiera tutaj możliwości korekty choćby z racji swojego uniwersalizmu.
W przypadku wyrobu niezgodnego również takiego o którym piszesz (naprawialny w międzyczasie trwania procesy produkcyjnego lub po nim bez angażowania specjalnych środków) norma nakazuje również jego izolowanie od wyrobów dobrych.
Jeżeli Twoje działanie pójdzie w kierunku (jak poniżej) i znajdzie swoje odniesienie opisowe w procedurze to norma na pewno się "nie obrazi" a audytor tylko sprawdzi.
- stwórz odpowiednie miejsce i nadaj mu nazwę ("izolator braku-wyrobu niezgodnego")
- miejsce wraz z etykietą (wyraźnie oznacz)
- w procedurze dodatkowo opisz powyższe i określ czas, okres wyczekiwania oraz parametr wyrobu (naprawialny-w jaki sposób)
- opisz sposób powrotu do procesu produkcyjnego (w którym momencie, w które miejsce kto decyduje, nadzoruje, skontrolował, jaką partią-ilością ..........)
- czy jakiś rejestr się przyda ? - może ale po co jak za chwilę jest po niezgodności, jak oczywiście spełnimy powyższe (jestem wrogiem zbędnych działań, zwłaszcza dla zdarzeń jak piszesz marginalnych i prawdopodobnie mało istotnych dla produkcji).
- .............i wszystko to co może być związane ze specyfiką produkcji (organizacji)
Pseudo działania tworzą to co nazywamy "papierologią" odstraszającą od istotnych działań jakościowych:
- odkładam płytę (bo wyrób niezgodny i wada zidentyfikowana)
- przykładam lutownicę (naprawiam wyrób w sekundę)
- z papierami męczę się przez dwie godziny
Rejestr a już wykres wyglądają pięknie, ale co poza wizualizacją wniosą istotnego jak z góry wiadomo co należy zrobić.
Koryguj działania systemowe - poprawiaj to co można na bieżąco (np. procedurę, zabieg...).
.............................. powodzenia.Jerzy Brańka edytował(a) ten post dnia 19.02.13 o godzinie 10:32
Piotr M.

Piotr M. Lubię to, co robię.

Temat: Postepowanie z wyrobem niezgodnym

Arturs - piszesz o karcie wyrobu niezgodnego, która jest świętością u Was i dobrze. Faktem jest, że notowanie każdej błachostki w tej Karcie bedzie żmudne i niepotrzebne. Podoba mi się podejście Grzegorza, aby notować te drobne wpadki, ale moze w innym rejestrze nie w Karcie.

Natomiast wydaje mi się, że w tej dyskusji zapomniano o podstawowym celu nadzoru nad wyrobami niezgodnymi (przy okazji wyrób niezgodny to nie to samo co niezgodność, niezgodność jest pojęciem szerszym). Celem tym jest poznanie i usunięcie przyczyn powstawania wyrobów niezgodnych.

Ja bym do sprawy podszedł tak:
1. Tworzę rejestr tych drobiazgów gdzie mam rybryki wyrób niezgodny, data, miejsce powstania i przyczyna.
2. Przez jakiś okres czasu np miesiąc bardzo dokladnie i sumiennie notuję wszystkie wyroby niezgodne z przyczynami
3. Zastanawiam się nad przyczynami i możliwosciami ich usunięcia. Prawdopodobnie wyjdzie ci ze masz 2-3 przyczyny odpowiadające za wszystkie braki.
4. Robię analizę ekonomiczną czy proponowane działanie jest opłacalne ekonomicznie.
5. Jeśli nie staram się zmodyfikować dzialanie mające na celu likwidację przyczyny braków tak aby było ekonomiczne.
6. Wdrażam podjęte działania.
7. Znowusz robię doklądny rejestr wyrobów niezgodnych i patrzę czy osiągnąłem zamierzony efekt.
8. Jeśli nie zaczynam od punktu 1Piotr Maciejewski edytował(a) ten post dnia 19.02.13 o godzinie 05:18

Temat: Postepowanie z wyrobem niezgodnym

Wydaje mi się że najlepszym pomysłem jest zrobienie rejestru niezgodności do którego
właściciele procesów będą wpisywać usterki występujące na płytach głównych (niezgodności).
Następnie właściciele procesów powinni analizować przyczyny wyrobów niezgodnych i na tej
podstawie podejmować decyzję czy jest konieczne wystawienie Karty niezgodności.
Jeśli charakter usterek jest przypadkowy/incydentalny to można od tego odstąpić - w takim przypadku - należy tylko doprowadzić wyrób do zgodności np poprzez naprawę lub ewentualne zezłomowanie wyrobu.
Jeśli usterka jest powtarzalna to należy wystawić kartę niezgodności i postępować zgodnie z zasadami przyjętymi dla niej. W ten sposób mamy rejestr niezgodności na podstawie którego wystawiamy lub nie karty niezgodności i nie tracimy "ważności" dokumentu jakim jest Karta niezgodności.
Oczywiście w procedurze musiałbym wpisać odpowiedzialności oraz opisać sposób postępowania jak powyżej.

konto usunięte

Temat: Postepowanie z wyrobem niezgodnym

Jeśli masz problem tego typu - to na którymś etapie procesu (najprawdopodobniej u naprawiacza) powinieneś masz rejestr - np. pliczek excelowski.
Wystarczy np. nadać kody poszczególnym wadom płyty lub określić jednoznaczne/ powtarzalne opisy wad.
Z takiej bazy danych tabelą przestawną lub wykresem łatwo wyciągniesz dane do np. Pareto - i do tego w cyklu np. dziennym możesz wystawiać kartę czy pokusić się o 8D.
Marek Kubiś

Marek Kubiś programista c#

Temat: Postepowanie z wyrobem niezgodnym

Arturs Blll:
Witam

Jak wiadomo każda z organizacji musi posiadać procedurę postępowania z niezgodnościami.
Niestety nigdzie nie znalazłem odpowiedzi jak postępować z niezgodnościami incydentalnymi/przypadkowymi. Nie chciałbym, żeby Karta niezgodności była wystawiona do każdej błahostki np. produkcja płyt głownych do PC od czasu do czasu zdarza się, że jakiś element jest niedolutowany lub uszkodzony - wymiana tego elementu itp jest prosta i nie zajmuje za wiele czasu. Oczywiście jest to wyrób niezgodny tylko na tle innych niezgodności wyrobu nieistotny. Jakbym chciał do każdej takiej usterki wystawić karte niezgodności to było by to kilkanaście dziennie co za tym idzie Karta niezgodności straciła by "swoją ważność". Chciałbym takie usterki wykluczyć lub pozostawić do decyzji np kierownika czy uwzględnić tą niezgodność.

Czy jest możliwe takie wykluczenie ? Czy np takie zdanie w procedurze załatwiło by sprawe: "
Jeżeli wykryta niezgodność ma charakter przypadkowy, incydentalny, łatwo naprawialny, może
zostać podjęta decyzja o odstąpieniu od postępowania określonego w niniejszej procedurze. "

Nie do końca jestem przekonany czy byłoby to zgodnie z Norma ISO9001, gdyż omijam pewne wyrobu niezgodne.

Pozdrawiam
Artur
Zaskakuje Pan potocznością języka, nieprecyzyjnością wnioskowania, przykładem błahostki, łatwością kwalifikacji incydentu, wiedzą a priori co jest przypadkowe i chęcią odstępowania od procedury. :-(

Nic tutaj nie pasuje do rzeczywistości jaką jest produkcja z wykorzystaniem ATE (Automatic Test Equipment), która ma swój rytm, cykl, takt, i w której każdy proces ma swoje we oraz wy. To o co Pan pyta jest niezgodne nie tylko z ISO ale i ze zdrowym rozsądkiem czy praktyką. :-(((

Wszystko nie tak. :-(((

Temat: Postepowanie z wyrobem niezgodnym

Postaram się napisać w inny sposób, może nie potrzebnie to tak skomplikowałem :)
Wyrób: Płyta główna PC
Możliwie niezgodności: niedolutowany element, wadliwy element itp
Sposób postępowania z niezgodnością : wpisanie niezgodności do odpowiedniego rejestru,ustalenie postępowania,usunięcie niezgodności, ponowne sprawdzenie - tutaj nie wystawiamy karty niezgodności.
W przypadku braku możliwości usunięcia przyczyny w danym procesie wystawienie karty niezgodności = zaanagażowanie innych komórek firmy.
Analiza: analiza rejestru oraz na podstawie otrzymanych danych kolejne kroki np wystawienie karty niezgodności w przypadku niezgodności cyklicznych lub wynikających z innego procesu.

Do Marek Kubiś:
Z całym szacunkiem ale Twoja odpowiedź nic nie wniosła do tematu. Sformułowania bardzo nieprecyzyjne język również potoczny.
Na jakiej podstawie twierdzisz, że odstępuje od procedury. Procedure dostosowuje się do organizacji a nie organizacje do procedury. Proszę przytoczyć punkt normy ISO z którym jest to jest niezgodnie bo nie mogę takiego znaleźć - zadałem to pytanie w celu potwierdzenia, że można takie działanie dopuścić.
Użyłem określania pomijam niektóre wyroby niezgodne, jednak miałem tam na myśli, że nie ma do nich wystawionych Kart niezgodności a tylko i wyłącznie figurują w rejestrze, gdzie znajdują się wszystkie niezbędne informacje.

Pozostałym dziękuje za udzielone wskazówki.
Marek Kubiś

Marek Kubiś programista c#

Temat: Postepowanie z wyrobem niezgodnym

Arturs Blll:
Do Marek Kubiś:
Z całym szacunkiem ale Twoja odpowiedź nic nie wniosła do tematu.
Skoro tak to ja na pewno nie jestem w stanie Panu pomóc bo rozwinięcie przeze mnie tematu pokaże że różnice naszego postrzegania są jeszcze większe. Dziękuję za rozmowę.
Jerzy Brańka

Jerzy Brańka inż.mechanik

Temat: Postepowanie z wyrobem niezgodnym

SAMI SWOI :-p; :-))

"Sąd sądem, ale sprawiedliwość musi być po NASZEJ stronie"...............czy tylko ???Jerzy Brańka edytował(a) ten post dnia 20.02.13 o godzinie 19:18



Wyślij zaproszenie do