Temat: Postepowanie z wyrobem niezgodnym
Arturs Blll:
Witam
........... Chciałbym takie usterki wykluczyć lub pozostawić do decyzji np kierownika czy uwzględnić tą niezgodność.
Niezgodność to niezgodność - mała czy duża.
Wykluczenie (pozostawienie) musi nastąpić w sposób jednoznaczny
a dla opisu tego faktu na pewno znajdziesz miejsce w procedurze (np.w podpunkcie).
Dobry dowód na to, że system działa.
Czy jest możliwe takie wykluczenie ? Czy np takie zdanie w procedurze załatwiło by sprawe: "
Jeżeli wykryta niezgodność ma charakter przypadkowy, incydentalny, łatwo naprawialny, może
zostać podjęta decyzja o odstąpieniu od postępowania określonego w niniejszej procedurze. "
>
Nic co stworzone jest w procedurze nie posiada znamion i cech nienaruszalnych.
Norma nie odbiera tutaj możliwości korekty choćby z racji swojego uniwersalizmu.
W przypadku wyrobu niezgodnego również takiego o którym piszesz (naprawialny w międzyczasie trwania procesy produkcyjnego lub po nim bez angażowania specjalnych środków)
norma nakazuje również jego izolowanie od wyrobów dobrych.
Jeżeli Twoje działanie pójdzie w kierunku (jak poniżej) i znajdzie swoje odniesienie opisowe w procedurze to norma na pewno się "nie obrazi" a audytor tylko sprawdzi.
- stwórz odpowiednie miejsce i nadaj mu nazwę ("izolator braku-wyrobu niezgodnego")
- miejsce wraz z etykietą (wyraźnie oznacz)
- w procedurze dodatkowo opisz powyższe i określ czas, okres wyczekiwania oraz parametr wyrobu (naprawialny-w jaki sposób)
- opisz sposób powrotu do procesu produkcyjnego (w którym momencie, w które miejsce kto decyduje, nadzoruje, skontrolował, jaką partią-ilością ..........)
- czy jakiś rejestr się przyda ? - może ale po co jak za chwilę jest po niezgodności, jak oczywiście spełnimy powyższe (jestem wrogiem zbędnych działań, zwłaszcza dla zdarzeń jak piszesz marginalnych i prawdopodobnie mało istotnych dla produkcji).
- .............i wszystko to co może być związane ze specyfiką produkcji (organizacji)
Pseudo działania tworzą to co nazywamy "papierologią" odstraszającą od istotnych działań jakościowych:
- odkładam płytę (bo wyrób niezgodny i wada zidentyfikowana)
- przykładam lutownicę (naprawiam wyrób w sekundę)
- z papierami męczę się przez dwie godziny
Rejestr a już wykres wyglądają pięknie, ale co poza wizualizacją wniosą istotnego jak z góry wiadomo co należy zrobić.
Koryguj działania systemowe - poprawiaj to co można na bieżąco (np. procedurę, zabieg...).
.............................. powodzenia.
Jerzy Brańka edytował(a) ten post dnia 19.02.13 o godzinie 10:32