Temat: pisanie nowej ksiegi jakości
Piotr Maciejewski:
Przynajmniej zawsze mam gwarantowany potencjał: "uprościć dokumentację" i dostosować ją do wymagań zawartych w 4.2.2 :)
??? Wie Pan, nie każdy musi startować w wyścigach kto większą fuszerkę odwali. :-( Dokumentacja nie ma być prosta tylko ma być kompletna, rzetelna, .. i spełniać parę innych jeszcze tym podobnych "bzdurnych" warunków do których ustosunkowuje się
teoria relewancji. Fundując klientom jednostronicową, .. trzystonicową "księgę" gwarantuje im Pan wyostrzenie uwagi audytora zewnętrznego i jałową "dyskusję kto jest wielbłądem a kto nie" na okoliczność nie tylko audytu ale i rozmów z załogą, klientami czy partnerami biznesowymi. :-(
Jak się kończy "podkładanie" na własne życzenie audytorowi oczywiście zależy od konkretnego człowieka ale sugerowanie wszystkim wokół (audytor najmniej ważny, ważniejsza załoga, kadra organizacji, partnerzy biznesowi) fikcyjności wdrożenia ISO, ponieważ najważniejszy dokument systemu będący dla wszystkich "papierkiem lakmusowym" nic istotnego nie zawiera (bo jakież to "złote myśli" i "kamienie milowe zarządzania" zapisze się na 1 stronie?), działaniem co najmniej niepożądanym.
Piotr Maciejewski:
Ja bym torturował tego barana, który tłumaczył ISO 9001 na polski.
Chyba w kozi róg sam Pan się zagonił.
w wersji angielskiej jest w pkt 4.2.2 Quality Manual. Po polsku to Księga Jakości (Księga kojarzy się z czymś dużym, grubym, oprawnym w skórę ze złoconymi brzegami)
Księga to coś co odnosi się do spraw ważnych, istotnych w sposób kompetentny, to coś co nie zawiera w sobie bzdur, banałów, a jeżeli odnosi się do "drobiazgów" to czyni to w sposób poważny. A że ilość tego co istotne dla człowieka niemała to i oczekiwany duży rozmiar. Coś wartościowego dla siebie człowiek traktuje w sposób szczególny, więc oprawianie w skórę, złocenie brzegów zasadne i z przyjemnością zapoznał bym się z taką Księgą Jakości ISO, którą ktoś tak z własnej nieprzymuszonej woli wydał. ;-)
A znaczenie Quality Manual nie równa się Księga Jakości.
Równa się. Dlaczego tak jest jednoznacznie wyjaśnia
pragmatyka zapisów normy
Przetłumaczcie sobie (tylko dobrze) Quality Manual a dowiecie się jaki jest sens tego punktu.
Nie sens tylko dosłowne tłumaczenie. :-(
Tomasz Greber:Anna N.:
Norma dokładnie podaje co jest wymagana w księdze i tego porostu niech każdy się trzyma :)
Rozumiem, że siebie i swojej organizacji Pani nie wyklucza z tego zalecenia. ;-)
4.2.2 Księga jakości
Organizacja powinna ustanowić i utrzymywać księgę jakości,
Ponieważ Pan Tomasz już wyjaśnił, że:
...no właśnie w ISO 9001 POWINNA=MUSI.
więc zwracam uwagę, że nie ma tu mowy o
mieć, posiadać, a jest napisane
ustanowić i
utrzymywać.
Ustanowić,
utrzymywać to .. czasowniki, a czasownik wskazuje wykonaną, wykonywaną lub do wykonania czynność oraz niektóre stany.
Ponieważ ISO w organizacji to nie gabinet cieni czyli druga władza na czele której stoi przywoływana już sprzątaczka jako Pełnomocnik Systemu, czy kolejny związek zawodowy audytorów wewnętrznych więc ustanowić i sprawować nadzór nad utrzymaniem dotyczy istniejącego najwyższego kierownictwa.
Ustanowić i utrzymywać to nie to samo co przechowywać coś co na jednej czy trzech stronach przyniósł zewnętrzny konsultant! :-(
Niech najwyższe kierownictwo korzysta z pomocy kogoś z zewnątrz, ale to najwyższe kierownictwo autoryzując powinno mieć świadomość i umieć właściwie przekazać pracownikom, klientom, partnerom:
- co stanowi filary zarządzania (zakres systemu zarządzania)
- z czego się rezygnuje (wyłączenia)
- dokąd zmierza organizacja (wizja)
- jak chce zamierzenia realizować (polityka jakości)
- jakie przyjmuje się reguły zarządzania (udokumentowane procedury)
- na jakie zależności się godzi (oddziaływania między procesami)
- obiektywne kryteria oceny (mierniki, wskaźniki)
- ..
i norma zaleca to wszystko z punktu widzenia dobra organizacji, potrzeby transparentności zarządzania spisać oraz proponuje nazwać Księgą Jakości.
Księga Jakości to nie cel, to nie obiekt obligatoryjnego posiadania, tylko końcowy efekt tak przy okazji realizowania procesu ustanawiania i utrzymywania mądrego zarządzania. Licytowanie kto napisze krótszą Księgę Jakości i wydrukuje ją mniejszą czcionką niż banki umowy kredytowe z klientami, to wiedzieć ale nie rozumieć o co tak naprawdę w ISO chodzi! :-(
Marek Kubiś edytował(a) ten post dnia 10.11.12 o godzinie 18:13