Piotr M. Lubię to, co robię.
Krzysztof
W.
Główny Specjalista
ds. Zarządzania
Jakością
Temat: Ocena skuteczności szkoleń
Wystawienie tak zwanej karty oceny skuteczności działań jest na pewno najprostszym sposobem na "zadowolenie" audytora ale niestety nie zawsze skutecznym dla organizacji i nie zawsze możliwym do zastosowania rozwiązaniem. Była już o tym mowa w tej dyskusji. Chodzi o jakość ankiety oceny i/lub kompetentnego oceniającego.Piotr M. Lubię to, co robię.
Temat: Ocena skuteczności szkoleń
Co do tego, że norma nie jest idealna1. Np tłumaczenie Quality Manual na Księga Jakości - słowo "Księga" kojarzy się z czymś opasłym, a przecież nie musi być taka.
2. Norma, moim zdaniem, powinna choć trochę dotykać aspektów finansowych, W końcu to jest system ZARZĄDZANIA
3. Punkt 7.3 w obecnej formie sprawia wiele trudności interpretacyjnych i generuje dużo zapisów.
Marek
Piotrowski
Właściciel, Petersen
Consulting
Temat: Ocena skuteczności szkoleń
Krzysztof W.:No i zdziwiłbyś się...
Wystawienie tak zwanej karty oceny skuteczności działań jest na pewno najprostszym sposobem na "zadowolenie" audytora
Z takiej ankiety czy karty skuteczności szkolenia niewiele wynika. Auditorzy to zazwyczaj akceptują by nie robić z igły widły, ale na oko widzą, że zazwyczaj jest to "taśmowa produkcja papierów przed auditem" i nie powiem by auditorzy byli uszczęśliwieni na widok takich arkuszy.
Generalne moje odczucie - jeżeli ocenę skuteczności szkoleń robią "kadry" lub robiona jest ona metodą zestandardyzowaną przez "kadry" to cudów nie oczekuję, bo domyślam się, że kadry zostały nieco wrobione w temat. Nie znają tematyki i specyfiki poszczególnych szkoleń i instruktaży więc opracowują coś co wymaga najmniej roboty od "kadr" i pasuje do wszystkiego (czyli do niczego).
Jeżeli jednak widzę coś wymyślonego konkretnie pod potrzeby i specyfikę produkcji, technologii czy kontroli to czasem robi się ciekawiej. Bo zwykle widzę coś co zostało opracowane pod potrzeby konkretnych ludzi, zadań, obszarów i procesów. Coś takiego zobaczyć - bezcenne...
Zbigniew
Banaśkiewicz
Quality, H&S and
Security Manager
Temat: Ocena skuteczności szkoleń
Krzysztof W.:
Witam,
Chciałbym odświeżyć temat i poprosić o podanie, która litera punktu 6.2.2 normy iso9001 zawiera wymaganie utrzymywania zapisów z oceny skuteczności podjętych działań, o których mowa w 6.2.2.b
Od razu dodam, że wymagane zapisy, o których mowa punkcie 6.2.2.e rozumiem wyłącznie jako potwierdzenie faktu ukończenia szkoły, odbycia szkolenia, uczestnictwa w warsztatach, świadectwa z poprzednich zakładów pracy, etc.
Tam jest słowo-wytrych, że zapisy mają być "odpowiednie", co stwarza pewne ryzyko interpretacyjne. Zapisy oprócz wykształcenia i szkoleń mają obejmować również umiejętności, a stąd już tylko krok do interpretacji, że należy ocenić czy umiejętności zostały nabyte np. w konsekwencji odbycia szkolenia i zastosowania nabytej wiedzy w praktyce.
Dodam, że należy się cieszyć, że przynajmniej nie ma wymogu zapisów świadomości istoty, o której mowa w podpunkcie d ;-P
Piotr M. Lubię to, co robię.
Temat: Ocena skuteczności szkoleń
Zbigniew B.:
Dodam, że należy się cieszyć, że przynajmniej nie ma wymogu zapisów świadomości istoty, o której mowa w podpunkcie d ;-P
- Hrabino, czy mogę prosić do tańca
- Niestety nie hrabio, albowiem mam pypcia
- Och w istocie?
- Nie, tuż obok
Zbigniew
Banaśkiewicz
Quality, H&S and
Security Manager
Temat: Ocena skuteczności szkoleń
Piotr M.:
Co do tego, że norma nie jest idealna
1. Np tłumaczenie Quality Manual na Księga Jakości - słowo "Księga" kojarzy się z czymś opasłym, a przecież nie musi być taka.
Częściej kojarzy się z czymś do czego można się okazjonalnie wpisać i zapomnieć ;-)
2. Norma, moim zdaniem, powinna choć trochę dotykać aspektów finansowych, W końcu to jest system ZARZĄDZANIA
A w jakim zakresie? Finanse są dość mocno znormalizowane branżowo, dokument na poziomie ISO 9001 wniósł by cokolwiek niewiele.
3. Punkt 7.3 w obecnej formie sprawia wiele trudności interpretacyjnych i generuje dużo zapisów.
Projektowanie generalnie polega na tworzeniu zapisów ;-) Co tam sprawia trudność? Chyba się wiele nie zmieniło?
Zbigniew
Banaśkiewicz
Quality, H&S and
Security Manager
Temat: Ocena skuteczności szkoleń
Ocena skuteczności szkolenia stanowiskowego jest cokolwiek prosta - oceniający staje i patrzy czy szkolony wykonuje pracę zgodnie ze standardami, instrukcjami, ....Natomiast ciekaw jestem jak sobie ustawodawca wyobraża ocenę skuteczności szkolenia np. nt. komunikacji interpersonalnej.
Marek
Piotrowski
Właściciel, Petersen
Consulting
Temat: Ocena skuteczności szkoleń
Zbigniew B.:W TSie w zasadzie jest...
Dodam, że należy się cieszyć, że przynajmniej nie ma wymogu zapisów świadomości istoty, o której mowa w podpunkcie d ;-P
Grzegorz
Krzemiński
600+ projektów w
bezpieczeństwie |
Trener | RODO | HSSE
|...
Temat: Ocena skuteczności szkoleń
A jakby tak zacząć od definicji celu szkolenia? ;-) Ocena w zasadzie będzie jak cel zostanie osiągnięty.Ale jakaś taka nasza narodowa przypadłość, że nawet celu często nie potrafimy określić. Dlatego zakładam, że nieco problemu może być z oceną skuteczności. Tyle że patrząc systemowo, problem nie w ocenie szkolenia, a dwa kroki wcześniej - w definicji celu szkolenia.
Z praktyki - cel audytu bezpieczeństwa na ostatnim szkoleniu i była naprawdę fajna zabawa. A potem przez SMART/WARTO przeciągnięte i ... okazało się że wszystko już jest proste.
Piotr M. Lubię to, co robię.
Temat: Ocena skuteczności szkoleń
Dwa lata temu bardzo jasno określiłem cel szkolenia dla mnie i moich współpracowników.Cel - szkolenie w fajnym miejscu z zakwaterowaniem, wyżywieniem i zwrotem kosztów za dojazd. Oczywiście w 100% finansowane z UE.
Takie szkolenie znaleźliśmy w Gdańsku, 2,5 dnia. fajny hotel z basenem.
Imprezę integracyjną uważam, za bardzo udaną.
Marek
Piotrowski
Właściciel, Petersen
Consulting
Temat: Ocena skuteczności szkoleń
Grzegorz K.:Uściślając powiedziałbym, że "Ocena skuteczności szkolenia powinna być adekwatna do celów jakie są stawiane szkoleniu". Ja tego nie wymyśliłem, ale często używam tego cytatu.
A jakby tak zacząć od definicji celu szkolenia? ;-) Ocena w zasadzie będzie jak cel zostanie osiągnięty.
Grzegorz
Krzemiński
600+ projektów w
bezpieczeństwie |
Trener | RODO | HSSE
|...
Temat: Ocena skuteczności szkoleń
No właśnie.I ogólnie tu widzę zawsze potencjał doskonalenia i dostają po głowie HR, za brak właściwej pomocy w definiowaniu celu szkolenia. Bo z niego wynika praktycznie wszystko:
forma
miejsce
czas
treść
...
Można oczywiście w Kirpatricka wejść, ale... jak z ISO. Jak nie będzie zrozumienia i dogłębnej wiedzy co do sensu istnienia systemu, nie będzie dobrej oceny.
Marek
Piotrowski
Właściciel, Petersen
Consulting
Temat: Ocena skuteczności szkoleń
Piotr M.:Jakbyś szukał dalszych ciekawych możliwości integracji to mam kilka miejsc do polecenia :D
Takie szkolenie znaleźliśmy w Gdańsku, 2,5 dnia. fajny hotel z basenem.
Imprezę integracyjną uważam, za bardzo udaną.
Zbigniew
Banaśkiewicz
Quality, H&S and
Security Manager
Temat: Ocena skuteczności szkoleń
Grzegorz K.:
A jakby tak zacząć od definicji celu szkolenia? ;-) Ocena w zasadzie będzie jak cel zostanie osiągnięty.
Tu mi się przypomina pogawędka CEO zdaje się GM z jego wice od marketingu:
- John, czy my nie wydajemy za dużo na ten marketing? W zeszłym roku to było (tu padła suma w milionach USD).
- Masz zupełną rację. Połowa z tego to pieniądze wyrzucone w błoto. Tylko, że nie wiadomo która.
Grzegorz
Krzemiński
600+ projektów w
bezpieczeństwie |
Trener | RODO | HSSE
|...
Temat: Ocena skuteczności szkoleń
Pytaniem, czemu ktoś puszcza cele niemierzalne ;-))
Zbigniew
Banaśkiewicz
Quality, H&S and
Security Manager
Temat: Ocena skuteczności szkoleń
Grzegorz K.:
Pytaniem, czemu ktoś puszcza cele niemierzalne ;-))
Cele to akurat tam były bardzo mierzalne :-)
Podałem tą historyjkę jako przykład gdy nie tak łatwo powiązać osiąganie celów z konkretnymi działaniami, co jest typowe właśnie w dziedzinie szkoleń.Zbigniew Banaśkiewicz edytował(a) ten post dnia 29.04.13 o godzinie 09:09
Krzysztof
W.
Główny Specjalista
ds. Zarządzania
Jakością
Temat: Ocena skuteczności szkoleń
Marek P.:Zapisem potwierdzamy jedynie zakres uzyskanych kompetencji. Ocena skuteczności sama w sobie nie musi być udokumentowana i to robi różnicę. Niezrozumienie tego powoduje marnowanie czasu na zbyt rozbudowane lub nieżadko zbędne ankiety. W końcu jak zostało już powiedziane od celu działania zależy metoda oceny oraz to czy i ile papieru na to zużyjemy.
Formalnie nie ma tego wymagania. Pytanie jak bez zapisu wykazać/potwierdzić taką ocenę skuteczności...
Podobne tematy
-
Jakość » monitorowanie skuteczności szkoleń -
-
Jakość » ocena zgodności, aspekty, ryzyko, 14001, 18001 -
-
Jakość » Ocena i kwalifikacje dostawców na przykładzie... -
-
Jakość » Przykładowa ocena ryzyka -
-
Jakość » Nowa norma + ocena ryzyka -
-
Jakość » ocena ryzyka -nowa norma 9001 2015 -
-
Jakość » Wybór i ocena dostawców pod IATF -
-
Jakość » Ocena zgodności z wymaganiami prawnymi -
-
Jakość » Ocena oraz rozwój dostawców dla działu HR + reklamacje -
-
Jakość » Paczkomaty Inpost - ocena jakości metodą servqual -
Następna dyskusja: