Piotr M.

Piotr M. Lubię to, co robię.

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

Można się tym podpierać, ale tu chodzi o ocenę dostawcy, oczywiście w przypadku oceny firmy szkoleniowej, kryterium skutecznośći tez może być
Krzysztof W.

Krzysztof W. Główny Specjalista
ds. Zarządzania
Jakością

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

Wystawienie tak zwanej karty oceny skuteczności działań jest na pewno najprostszym sposobem na "zadowolenie" audytora ale niestety nie zawsze skutecznym dla organizacji i nie zawsze możliwym do zastosowania rozwiązaniem. Była już o tym mowa w tej dyskusji. Chodzi o jakość ankiety oceny i/lub kompetentnego oceniającego.
Piotr M.

Piotr M. Lubię to, co robię.

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

Co do tego, że norma nie jest idealna
1. Np tłumaczenie Quality Manual na Księga Jakości - słowo "Księga" kojarzy się z czymś opasłym, a przecież nie musi być taka.
2. Norma, moim zdaniem, powinna choć trochę dotykać aspektów finansowych, W końcu to jest system ZARZĄDZANIA
3. Punkt 7.3 w obecnej formie sprawia wiele trudności interpretacyjnych i generuje dużo zapisów.
Marek Piotrowski

Marek Piotrowski Właściciel, Petersen
Consulting

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

Krzysztof W.:
Wystawienie tak zwanej karty oceny skuteczności działań jest na pewno najprostszym sposobem na "zadowolenie" audytora
No i zdziwiłbyś się...
Z takiej ankiety czy karty skuteczności szkolenia niewiele wynika. Auditorzy to zazwyczaj akceptują by nie robić z igły widły, ale na oko widzą, że zazwyczaj jest to "taśmowa produkcja papierów przed auditem" i nie powiem by auditorzy byli uszczęśliwieni na widok takich arkuszy.
Generalne moje odczucie - jeżeli ocenę skuteczności szkoleń robią "kadry" lub robiona jest ona metodą zestandardyzowaną przez "kadry" to cudów nie oczekuję, bo domyślam się, że kadry zostały nieco wrobione w temat. Nie znają tematyki i specyfiki poszczególnych szkoleń i instruktaży więc opracowują coś co wymaga najmniej roboty od "kadr" i pasuje do wszystkiego (czyli do niczego).
Jeżeli jednak widzę coś wymyślonego konkretnie pod potrzeby i specyfikę produkcji, technologii czy kontroli to czasem robi się ciekawiej. Bo zwykle widzę coś co zostało opracowane pod potrzeby konkretnych ludzi, zadań, obszarów i procesów. Coś takiego zobaczyć - bezcenne...
Zbigniew Banaśkiewicz

Zbigniew Banaśkiewicz Quality, H&S and
Security Manager

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

Krzysztof W.:
Witam,
Chciałbym odświeżyć temat i poprosić o podanie, która litera punktu 6.2.2 normy iso9001 zawiera wymaganie utrzymywania zapisów z oceny skuteczności podjętych działań, o których mowa w 6.2.2.b
Od razu dodam, że wymagane zapisy, o których mowa punkcie 6.2.2.e rozumiem wyłącznie jako potwierdzenie faktu ukończenia szkoły, odbycia szkolenia, uczestnictwa w warsztatach, świadectwa z poprzednich zakładów pracy, etc.

Tam jest słowo-wytrych, że zapisy mają być "odpowiednie", co stwarza pewne ryzyko interpretacyjne. Zapisy oprócz wykształcenia i szkoleń mają obejmować również umiejętności, a stąd już tylko krok do interpretacji, że należy ocenić czy umiejętności zostały nabyte np. w konsekwencji odbycia szkolenia i zastosowania nabytej wiedzy w praktyce.

Dodam, że należy się cieszyć, że przynajmniej nie ma wymogu zapisów świadomości istoty, o której mowa w podpunkcie d ;-P
Piotr M.

Piotr M. Lubię to, co robię.

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

Zbigniew B.:
Dodam, że należy się cieszyć, że przynajmniej nie ma wymogu zapisów świadomości istoty, o której mowa w podpunkcie d ;-P

- Hrabino, czy mogę prosić do tańca
- Niestety nie hrabio, albowiem mam pypcia
- Och w istocie?
- Nie, tuż obok
Zbigniew Banaśkiewicz

Zbigniew Banaśkiewicz Quality, H&S and
Security Manager

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

Piotr M.:
Co do tego, że norma nie jest idealna
1. Np tłumaczenie Quality Manual na Księga Jakości - słowo "Księga" kojarzy się z czymś opasłym, a przecież nie musi być taka.

Częściej kojarzy się z czymś do czego można się okazjonalnie wpisać i zapomnieć ;-)
2. Norma, moim zdaniem, powinna choć trochę dotykać aspektów finansowych, W końcu to jest system ZARZĄDZANIA

A w jakim zakresie? Finanse są dość mocno znormalizowane branżowo, dokument na poziomie ISO 9001 wniósł by cokolwiek niewiele.
3. Punkt 7.3 w obecnej formie sprawia wiele trudności interpretacyjnych i generuje dużo zapisów.

Projektowanie generalnie polega na tworzeniu zapisów ;-) Co tam sprawia trudność? Chyba się wiele nie zmieniło?
Zbigniew Banaśkiewicz

Zbigniew Banaśkiewicz Quality, H&S and
Security Manager

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

Ocena skuteczności szkolenia stanowiskowego jest cokolwiek prosta - oceniający staje i patrzy czy szkolony wykonuje pracę zgodnie ze standardami, instrukcjami, ....

Natomiast ciekaw jestem jak sobie ustawodawca wyobraża ocenę skuteczności szkolenia np. nt. komunikacji interpersonalnej.
Marek Piotrowski

Marek Piotrowski Właściciel, Petersen
Consulting

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

Zbigniew B.:

Dodam, że należy się cieszyć, że przynajmniej nie ma wymogu zapisów świadomości istoty, o której mowa w podpunkcie d ;-P
W TSie w zasadzie jest...
Grzegorz Krzemiński

Grzegorz Krzemiński 600+ projektów w
bezpieczeństwie |
Trener | RODO | HSSE
|...

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

A jakby tak zacząć od definicji celu szkolenia? ;-) Ocena w zasadzie będzie jak cel zostanie osiągnięty.

Ale jakaś taka nasza narodowa przypadłość, że nawet celu często nie potrafimy określić. Dlatego zakładam, że nieco problemu może być z oceną skuteczności. Tyle że patrząc systemowo, problem nie w ocenie szkolenia, a dwa kroki wcześniej - w definicji celu szkolenia.

Z praktyki - cel audytu bezpieczeństwa na ostatnim szkoleniu i była naprawdę fajna zabawa. A potem przez SMART/WARTO przeciągnięte i ... okazało się że wszystko już jest proste.
Piotr M.

Piotr M. Lubię to, co robię.

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

Dwa lata temu bardzo jasno określiłem cel szkolenia dla mnie i moich współpracowników.
Cel - szkolenie w fajnym miejscu z zakwaterowaniem, wyżywieniem i zwrotem kosztów za dojazd. Oczywiście w 100% finansowane z UE.
Takie szkolenie znaleźliśmy w Gdańsku, 2,5 dnia. fajny hotel z basenem.
Imprezę integracyjną uważam, za bardzo udaną.
Marek Piotrowski

Marek Piotrowski Właściciel, Petersen
Consulting

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

Grzegorz K.:
A jakby tak zacząć od definicji celu szkolenia? ;-) Ocena w zasadzie będzie jak cel zostanie osiągnięty.
Uściślając powiedziałbym, że "Ocena skuteczności szkolenia powinna być adekwatna do celów jakie są stawiane szkoleniu". Ja tego nie wymyśliłem, ale często używam tego cytatu.
Grzegorz Krzemiński

Grzegorz Krzemiński 600+ projektów w
bezpieczeństwie |
Trener | RODO | HSSE
|...

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

No właśnie.

I ogólnie tu widzę zawsze potencjał doskonalenia i dostają po głowie HR, za brak właściwej pomocy w definiowaniu celu szkolenia. Bo z niego wynika praktycznie wszystko:
forma
miejsce
czas
treść
...

Można oczywiście w Kirpatricka wejść, ale... jak z ISO. Jak nie będzie zrozumienia i dogłębnej wiedzy co do sensu istnienia systemu, nie będzie dobrej oceny.
Marek Piotrowski

Marek Piotrowski Właściciel, Petersen
Consulting

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

Piotr M.:
Takie szkolenie znaleźliśmy w Gdańsku, 2,5 dnia. fajny hotel z basenem.
Imprezę integracyjną uważam, za bardzo udaną.
Jakbyś szukał dalszych ciekawych możliwości integracji to mam kilka miejsc do polecenia :D
Zbigniew Banaśkiewicz

Zbigniew Banaśkiewicz Quality, H&S and
Security Manager

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

Grzegorz K.:
A jakby tak zacząć od definicji celu szkolenia? ;-) Ocena w zasadzie będzie jak cel zostanie osiągnięty.

Tu mi się przypomina pogawędka CEO zdaje się GM z jego wice od marketingu:

- John, czy my nie wydajemy za dużo na ten marketing? W zeszłym roku to było (tu padła suma w milionach USD).
- Masz zupełną rację. Połowa z tego to pieniądze wyrzucone w błoto. Tylko, że nie wiadomo która.
Grzegorz Krzemiński

Grzegorz Krzemiński 600+ projektów w
bezpieczeństwie |
Trener | RODO | HSSE
|...

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

Pytaniem, czemu ktoś puszcza cele niemierzalne ;-))
Zbigniew Banaśkiewicz

Zbigniew Banaśkiewicz Quality, H&S and
Security Manager

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

Grzegorz K.:
Pytaniem, czemu ktoś puszcza cele niemierzalne ;-))

Cele to akurat tam były bardzo mierzalne :-)

Podałem tą historyjkę jako przykład gdy nie tak łatwo powiązać osiąganie celów z konkretnymi działaniami, co jest typowe właśnie w dziedzinie szkoleń.Zbigniew Banaśkiewicz edytował(a) ten post dnia 29.04.13 o godzinie 09:09
Krzysztof W.

Krzysztof W. Główny Specjalista
ds. Zarządzania
Jakością

Temat: Ocena skuteczności szkoleń

Marek P.:
Formalnie nie ma tego wymagania. Pytanie jak bez zapisu wykazać/potwierdzić taką ocenę skuteczności...
Zapisem potwierdzamy jedynie zakres uzyskanych kompetencji. Ocena skuteczności sama w sobie nie musi być udokumentowana i to robi różnicę. Niezrozumienie tego powoduje marnowanie czasu na zbyt rozbudowane lub nieżadko zbędne ankiety. W końcu jak zostało już powiedziane od celu działania zależy metoda oceny oraz to czy i ile papieru na to zużyjemy.



Wyślij zaproszenie do